"Μια μέρα, αναδρομικά, τα χρόνια του αγώνα θα σας φανούν τα πιο όμορφα"
- Σίγκμουντ Φρόυντ
Σημαντικός είναι ο ρόλος του τύπου και εν γένει των μέσων μαζικής ενημέρωσης στη διαμόρφωση πλαισίων που ασκούν επιρροή στην κοινή γνώμη μέσω διαφόρων τρόπων, όπως η ανάδειξη εκπροσώπων για συνεντεύξεις, ο τονισμός εξαιρετικών γεγονότων σε αντίθεση με τα κοινότυπα της καθημερινής ζωής, η επιλογή συγκεκριμένων εικόνων των κοινωνικών κινημάτων που μεταδίδουν μη λεκτικά μηνύματα και η επιλεκτική επιλογή των «αξιοσημείωτων» υποθέσεων. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης χρησιμοποιούν «τις αρχές της επιλογής, του τονισμού και της παρουσίασης που αποτελούνται από απλές κατανοητές θεωρίες σχετικά με το τι υπάρχει, τι συμβαίνει και τι έχει σημασία.»(19). Κατ’ αυτό τον τρόπο, οι κυρίαρχες ιδέες καθίσταται ηγεμονικές. Η αντίθετη εικόνα που δίνουν τα κοινωνικά κινήματα μπορεί να μεταφερθεί στα υποψήφια μέλη του μέσω της δικής τους παραγωγής (φυλλάδια, τύπος, ραδιοφωνικοί σταθμοί κλπ) χωρίς την παρέμβαση του αστικού τύπου και των ΜΜΕ. Άρα το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, ως το πιο σημαντικό κοινωνικό κίνημα, υποχρεώνεται να απαντήσει στο πεδίο αυτό της ηγεμονίας με τα δικά του μέσα προσπαθώντας να αποσπάσει τη συναίνεση και να προωθήσει την ενεργοποίηση των εργαζομένων, δηλαδή να κερδίσει την καρδιά και το μυαλό τους από την αντίστοιχη πίεση που ασκούν οι εργοδότες με τα δικά τους μέσα (θεσμοποιημένα ή μη).(20))
19 Gitlin T. (1980) The Whole World is Watching. Berkley, CA: California University Press, σελ. 6.
20 Ειδικά στην περίπτωση των πανεθνικών συνδικάτων που, εκτός των άλλων, περιέχουν συλλόγους και σωματεία
διαφορετικών επιχειρήσεων (ομοσπονδίες) και δεν είναι δυνατή η άμεση επαφή και η αδιαμεσολάβητη επικοινωνία μεταξύ συνδικαλιστικής ηγεσίας και εργατικής βάσης, είναι επιτακτική ανάγκη η συγκρότηση επικοινωνιακών δικτύων που να καλύπτουν ολόκληρη την επικράτεια. Η συγκεκριμένη περίπτωση του χώρου των τραπεζών προσφέρεται για μια τέτοια δικτύωση λόγω του πανελλαδικού δικτύου των υποκαταστημάτων των ξεχωριστών τραπεζών. Έτσι επί πενήντα χρόνια στην Ελλάδα ο χώρος καλύφθηκε από δύο πανελλαδικού χαρακτήρα μηνιαίες εφημερίδες –ενίοτε κυκλοφορούσαν σε 15νθήμερη βάση- που, αν και ιδιωτικές, εξέφραζαν το ευρύ φάσμα των συνδικαλιστικών και πολιτικών δυνάμεων και τις ανάγκες αμφίδρομης ενημέρωσης και επικοινωνίας ηγεσίας και βάσης. Το 1954 κυκλοφόρησε ο Τραπεζικός Αγών, του οποίου η έκδοση συνεχίζεται και σήμερα. Το 1955 κυκλοφόρησε το Τραπεζικό Βήμα, το οποίο εκδιδόταν σταθερά από το 1961, με την παρένθεση της δικτατορίας , μέχρι το 2000 (συνεχίζεται από το 2007 ως σήμερα).
Θανάσης Τσακίρης
Σε μια γη που ανατέλλει - 2008
Στίχοι: Θάνος Ανεστόπουλος
Μουσική: Διάφανα Κρίνα.
ΕρμηνείαΔιάφανα Κρίνα
Αν φόβοι σέρνουν τυφλά την καρδιά σου
γίνε φωτιά και όρμησε προς την ανηφοριά
Αν θεία μοίρα σου ανοίγει πληγές
άσε τον ήλιο να μπει από τις ραγισματιές
Γείρε στον ώμο μου βγάλε φτερά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει
Αν την ψυχή, χώμα την θεωρείς
τότε βαριές θ’ απλώνονται όλες σου οι μέρες
Αν η αγάπη είναι ο φόβος που ενώνει
σαν μένεις μόνος σου όρθιος να στέκεις στο κρύο
Αν βρεις τη λάμψη και μια άγρια χαρά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει
Αν ταπεινώνουν το μέσα σου οι μπόρες
ρούφηξε όλους τους τρόμους και κάνε τους ρίζες
Αν στο σκοτάδι τις σκέψεις σου θρέψεις
φρόντισε να ‘χεις μ’ αλήθεια υφάνει τις λέξεις
Σαν δυο μικρά ασημένια πουλιά
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει
Γείρε στον ώμο μου βγάλε φτερά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει
Αν την ψυχή χώμα θεωρείς…
Αν την ψυχή χώμα θεωρείς…
https://youtu.be/c3VBhVTe9k8
- Σίγκμουντ Φρόυντ
Σημαντικός είναι ο ρόλος του τύπου και εν γένει των μέσων μαζικής ενημέρωσης στη διαμόρφωση πλαισίων που ασκούν επιρροή στην κοινή γνώμη μέσω διαφόρων τρόπων, όπως η ανάδειξη εκπροσώπων για συνεντεύξεις, ο τονισμός εξαιρετικών γεγονότων σε αντίθεση με τα κοινότυπα της καθημερινής ζωής, η επιλογή συγκεκριμένων εικόνων των κοινωνικών κινημάτων που μεταδίδουν μη λεκτικά μηνύματα και η επιλεκτική επιλογή των «αξιοσημείωτων» υποθέσεων. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης χρησιμοποιούν «τις αρχές της επιλογής, του τονισμού και της παρουσίασης που αποτελούνται από απλές κατανοητές θεωρίες σχετικά με το τι υπάρχει, τι συμβαίνει και τι έχει σημασία.»(19). Κατ’ αυτό τον τρόπο, οι κυρίαρχες ιδέες καθίσταται ηγεμονικές. Η αντίθετη εικόνα που δίνουν τα κοινωνικά κινήματα μπορεί να μεταφερθεί στα υποψήφια μέλη του μέσω της δικής τους παραγωγής (φυλλάδια, τύπος, ραδιοφωνικοί σταθμοί κλπ) χωρίς την παρέμβαση του αστικού τύπου και των ΜΜΕ. Άρα το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, ως το πιο σημαντικό κοινωνικό κίνημα, υποχρεώνεται να απαντήσει στο πεδίο αυτό της ηγεμονίας με τα δικά του μέσα προσπαθώντας να αποσπάσει τη συναίνεση και να προωθήσει την ενεργοποίηση των εργαζομένων, δηλαδή να κερδίσει την καρδιά και το μυαλό τους από την αντίστοιχη πίεση που ασκούν οι εργοδότες με τα δικά τους μέσα (θεσμοποιημένα ή μη).(20))
19 Gitlin T. (1980) The Whole World is Watching. Berkley, CA: California University Press, σελ. 6.
20 Ειδικά στην περίπτωση των πανεθνικών συνδικάτων που, εκτός των άλλων, περιέχουν συλλόγους και σωματεία
διαφορετικών επιχειρήσεων (ομοσπονδίες) και δεν είναι δυνατή η άμεση επαφή και η αδιαμεσολάβητη επικοινωνία μεταξύ συνδικαλιστικής ηγεσίας και εργατικής βάσης, είναι επιτακτική ανάγκη η συγκρότηση επικοινωνιακών δικτύων που να καλύπτουν ολόκληρη την επικράτεια. Η συγκεκριμένη περίπτωση του χώρου των τραπεζών προσφέρεται για μια τέτοια δικτύωση λόγω του πανελλαδικού δικτύου των υποκαταστημάτων των ξεχωριστών τραπεζών. Έτσι επί πενήντα χρόνια στην Ελλάδα ο χώρος καλύφθηκε από δύο πανελλαδικού χαρακτήρα μηνιαίες εφημερίδες –ενίοτε κυκλοφορούσαν σε 15νθήμερη βάση- που, αν και ιδιωτικές, εξέφραζαν το ευρύ φάσμα των συνδικαλιστικών και πολιτικών δυνάμεων και τις ανάγκες αμφίδρομης ενημέρωσης και επικοινωνίας ηγεσίας και βάσης. Το 1954 κυκλοφόρησε ο Τραπεζικός Αγών, του οποίου η έκδοση συνεχίζεται και σήμερα. Το 1955 κυκλοφόρησε το Τραπεζικό Βήμα, το οποίο εκδιδόταν σταθερά από το 1961, με την παρένθεση της δικτατορίας , μέχρι το 2000 (συνεχίζεται από το 2007 ως σήμερα).
Θανάσης Τσακίρης
Σε μια γη που ανατέλλει - 2008
Στίχοι: Θάνος Ανεστόπουλος
Μουσική: Διάφανα Κρίνα.
ΕρμηνείαΔιάφανα Κρίνα
Αν φόβοι σέρνουν τυφλά την καρδιά σου
γίνε φωτιά και όρμησε προς την ανηφοριά
Αν θεία μοίρα σου ανοίγει πληγές
άσε τον ήλιο να μπει από τις ραγισματιές
Γείρε στον ώμο μου βγάλε φτερά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει
Αν την ψυχή, χώμα την θεωρείς
τότε βαριές θ’ απλώνονται όλες σου οι μέρες
Αν η αγάπη είναι ο φόβος που ενώνει
σαν μένεις μόνος σου όρθιος να στέκεις στο κρύο
Αν βρεις τη λάμψη και μια άγρια χαρά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει
Αν ταπεινώνουν το μέσα σου οι μπόρες
ρούφηξε όλους τους τρόμους και κάνε τους ρίζες
Αν στο σκοτάδι τις σκέψεις σου θρέψεις
φρόντισε να ‘χεις μ’ αλήθεια υφάνει τις λέξεις
Σαν δυο μικρά ασημένια πουλιά
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει
Γείρε στον ώμο μου βγάλε φτερά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει
Αν την ψυχή χώμα θεωρείς…
Αν την ψυχή χώμα θεωρείς…
https://youtu.be/c3VBhVTe9k8
ΕΞΟΔΟΣ
Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας σας
Κοινωνικό της Αλεξάνδρας Κ*
Διαρκεια : 100 '
Σκηνοθ.:Σ.-Γ. Ζερβουλάκος
Ερμηνεύουν: Μ. Μαυροματάκης, Δ. Πασσάς, Ρ. Προδρόμου, Εύα-Μ. Σόμερσμπεργκ. Με αγγλικούς υπέρτιτλους.
Η παλιά γενιά συγκρούεται με την καινούργια, το θυμικό δίκαιο με το αστικό και η τυπική ελληνική οικογένεια με την ίδια της την επιβίωση.
ΕΝΤΟΣ
Τετάρτη 23 Μαΐου
ΕΡΤ3
23:00
Ντέιβιντ Μπόουι - Ο Ζίγκι Στάρνταστ και οι Spiders From Mars
David Bowie - Ziggy Stardust & The Spiders from Mars
Ντοκιμαντέρ 1973 | Έγχρ. | Διάρκεια: 90'
Ντοκιμαντέρ του Ντ. Α. Πενεμπέικερ.
Η θρυλική συναυλία του Ντέιβιντ Μπόουι στο Hammersmith Odeon στο Λονδίνο τον Ιούλιο του 1973 μαζί με το συγκρότημά του, τους «Spiders from Mars».
Μουσικό ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου τον Αύγουστο του 1979 και καταγράφει την θρυλική συναυλία του «Λευκού Δούκα» στην οποία ο Ντέιβιντ Μπόουι ανακοίνωσε πως αποχαιρετά την περσόνα του «Ziggy Stardust».
No comments:
Post a Comment