https://www.youtube.com/watch?v=VbD_kBJc_gI
H ιστορία του χορού είναι δύσκολo να γραφτεί γιατί δεν αφήνει συχνά πίσω του σαφώς αναγνωρίσιμα φυσικά αντικείμενα που να διαρκούν επί χιλιετίες, π.χ. λίθινα εργαλεία, ή ζωγραφιές σε σπήλαια.
- Δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί με ακρίβεια πότε ο χορός έγινε μέρος του ανθρώπινου πολιτισμού.
- Ο Χορός υπήρξε σημαντικό μέρος σε τελετές, τελετουργίες, γιορτές και διασκεδάσεις πριν από τη γέννηση των πρώτων ανθρώπινων πολιτισμών.
- Ίχνη χορού από τους προϊστορικούς χρόνους βρέθηκαν, όπως τα 30.000 ετών βραχώδη καταφύγια στην Ινδία και σε αιγυπτιακά έργα ζωγραφικής σε τάφους που απεικονίζουν μορφές χορού από το 3300 π.Χ.
- Ο Χορός έχει χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο κοινωνικής αλληλεπίδρασης για την προώθηση τη συνεργασία για την επιβίωση των πρώτων ανθρώπων.
- Μελέτες έδειξαν ότι οι καλύτεροι χορευτές της σημερινής εποχής μοιράζονται δύο συγκεκριμένα γονίδια που σχετίζονται με την προδιάθεση που τους κάνει καλούς στην κοινωνική επικοινωνία.
- Πολλοί χοροί από τις αρχαίες περιόδους συνόδευαν γιορτές σε σημαντικά γεγονότα ή εποχιακές εκδηλώσεις, όπως η συγκομιδή.
- Ο Χορός χρησιμοποιούνται σε θρησκευτικές ή σαμανικές τελετουργίες, για παράδειγμα, χορός της βροχής σε περιόδους ξηρασίας.
- Σαμάνοι που χορεύουν για να φέρουν βροχή αναφέρονται σε αρχαία κινεζικά κείμενα.
- Ο χορός είναι μια σημαντική πτυχή σε ορισμένες θρησκευτικές τελετές στην αρχαία Αίγυπτο, ομοίως μεταξύ των αφρικανών.
- Μια άλλη πρώιμη χρήση του χορού ήταν ως προπομπός για μια εκστατική κατάσταση σε τελετουργίες ιαματικές από τα βραζιλιάνικα τροπικά δάση ως την έρημο Καλαχάρι.
- Στην Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή οι μακάβριοι χοροί υποτίθεται ότι προστατεύανε τους συμμετέχοντες από ασθένεια.
- Ωστόσο η υστερία και η διάρκεια αυτών των χορών μερικές φορές οδήγησαν σε θάνατο λόγω εξάντλησης.
- Στη Σρι Λάνκα ο χορός πηγαίνει πίσω στην μυθολογική εποχή των αυτοχθόνων yingyang δίδυμα και "yakkas" (διάβολοι).Πολλές σύγχρονες μορφές χορού μπορούν να αναχθούν στα ιστορικα, παραδοσιακά, τελετουργικά, και στους εθνοτικούς χορούς.
- Μια από τις πρώτες δομημένες χρήσεις των χορών ήταν η απόδοση και η αφήγηση των μύθων.
- Επίσης μερικές φορές χρησιμοποιείται για να δείξει τα συναισθήματα για το αντίθετο φύλο.
- Συνδέεται με την προέλευση του "έρωτα".
- Πριν από την επινόηση των γραπτών γλωσσών, ο χορός ήταν μία από τις μεθόδους που περνάγανε αυτές οι ιστορίες από γενιά σε γενιά.
- Στον ευρωπαϊκό πολιτισμό, η πρώτη καταγραφή χορού έγινε από τον Όμηρο, στην η "Ιλιάδα".
- Οι πρώτοι Έλληνες έκαναν την τέχνη του χορού ένα σύστημα για την έκφραση όλων των διαφορετικών παθών.
- Για παράδειγμα, ο χορός των Ερινυών, που δημιουργούσε τρόμο σ’ αυτούς τις έβλεπαν.
- Ο Αριστοτέλης κατατάσσει το χορό στην ποίηση, και είπε ότι ορισμένοι χορευτές, με το ρυθμό ως χειρονομία, μπορούσαν να εκφράσουν τα ήθη, τα πάθη και τη δράση.
- Οι πιο επιφανείς Έλληνες γλύπτες μελέτησαν τη συμπεριφορά των χορευτών για την τέχνη τους που μιμείται το πάθος. Ένα πρώιμο χειρόγραφο που περιγράφει χορό είναι η Natya σάστρα στις οποίες βασίζεται η σύγχρονη ερμηνεία του κλασικού ινδικού χορού (π.χ. Bharathanatyam).
- Το χρονικό της αρχαίας Σρι Λάνκα Mahavamsa αναφέρει ότι όταν ο βασιλιάς Vijaya έφτασε στη Σρι Λάνκα το 543 π.Χ άκουσε τους ήχους της μουσικής και του χορού από μια γαμήλια τελετή.
- Η προέλευση των χορών της Σρι Λάνκα χρονολογείται από τις αυτόχθονες φυλές.
- Οι χοροί της Σρι Λάνκα είχαν ένα ανεπτυγμένο σύστημα Τάλα (ρυθμός), που προέρχονταν από κύμβαλα που λέγονται thalampataa.
- Κατά τη διάρκεια της τελευταίας βασιλείας των Μογγόλων στην Ινδία (16-18 αι) ο χορος υποβιβάστηκε σε ανηθικη απόλαυση των εταίρων.
- Αργότερα, συνέδεσαν το χορό με την ανήθικη εμπορία ανθρώπων και την πορνεία.
- Η βρετανική αποικιακή διοίκηση απαγόρευσε τη δημόσια εκτέλεση χορού παρά την διαφωνία πολλών.
- Το 1947, η Ινδία κέρδισε την ελευθερία της και την αναβίωση την παράδοση του χορού.
- Κλασικές φόρμες και περιφερειακές ιδιαιτερότητες εκ νέου ανακαλυφθήκανε, και με την σύνθεση τους με τα ατομικά ταλέντα των δασκάλων προέκυψε χορός με ένα νέο πρόσωπο, αλλά με τον κλασικισμό του παρελθόντος.
- Στην Ευρώπο το μπαλέτο του 18ου αιώνα είχε φύγει από την βασιλική αυλή προς την Όπερα του Παρισιού
- Κατά τη διάρκεια αυτού του αιώνα το μπαλέτο αναπτύχθηκε σε όλη την Ευρώπη, το μπαλέτο της δράσης.
- Κυριαρχεί πλέον η αντίληψη ότι η τέχνη πρέπει να μιμηθεί τη φύση."
- Αυτό οδήγησε τελικά σε κουστουμια και χορογραφία που ήταν πολύ πιο απελευθερωτική για τον χορευτή, και οδηγούν σε μια πληρέστερη χρήση της εκφραστικής ικανότητας του σώματος.
- Η εποχή επικεντρώθηκε περισσότερο στα συναισθήματα, τη φαντασία και τους πνευματικούς κόσμους.
- Το αστέρι της μπαλαρίνας ανεβαίνει στα ύψη.
- Η άνοδος του ανδρικού μπαλέτου άργησε και συντελέστηκε με τον Νιζίνσκι, και τα Ρώσικα Μπαλέτα, στις αρχές του 20ου αιώνα.
- Τα Ρώσικα Μπαλέτα έφεραν την επανάσταση στο μπαλέτο στις αρχές του 20ου αιώνα, και συνέχισαν τις προσπάθειες για να σπάσουν το καλούπι του κλασικού μπαλέτου.
- Μετά την έκρηξη του σύγχρονου χορού στις αρχές του 20ου αιώνα, η δεκαετία του 1960 είδε την ανάπτυξη του μεταμοντερνισμού.
- Ο μεταμοντερνισμός στράφηκε προς την απλότητα, την ομορφιά των μικρών πραγμάτων, την ομορφιά του ανεκπαίδευτου σώματος και τις απλές κινήσεις.
- Την ίδια στιγμή, η μαζική κουλτούρα βιώνει την επέκταση του χορού του δρόμου.
- Το 1974, διάσημη ομάδα Jackson 5 παρουσιάζει στην τηλεόραση ένα χορό που ονομάζεται ρομπότ (χορογραφία του μεταμοντέρνου καλλιτέχνη Michael Jackson).
- Αυτό το γεγονός και αργότερα το Soul Train με παραστάσεις από μαύρους χορευτές ανοίγουν το δρόμο για μια πολιτιστική επανάσταση.
- Ο χορος hip-hop ξεκίνησε όταν Clive Campbell, γνωστός και ως Kool DJ Herc και πατέρας του hip-hop, ήρθε στη Νέα Υόρκη από την Τζαμάικα το 1967.
- Χρησιμοποίησε τους σπόρους της reggae από την πατρίδα του.
- Θεωρείται ο πρώτος DJ που χρησιμοποίησε δύο πικάπ και πανομοιότυπα αντίγραφα του ίδιου δίσκου για να δημιουργήσει τα τζαμαρίσμα του.
- Οι χορευτές που εμπνεύστηκαν από αυτή τη λογική δημιουργήσαν το breakdancing.
Προτάσεις για διαβασμα:
Ο ΧΟΡΟΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
ΤΣΙΛΙΜΙΓΚΡΑ ΚΑΙΤΗ
1999 Εκδότης ΜΕΛΙΣΣΑ
Παρουσίαση
Το βιβλίο αυτό είναι μια ολοκληρωμένη μελέτη, ένα εγχειρίδιο, πάνω στο θέμα «χορός». Το πρώτο μέρος αναφέρεται στην ιστορική πλευρά του χορού, την εξέλιξή του μέχρι σήμερα και τις καλλιτεχνικές έρευνες που έχουν γίνει σε αυτό τον τομέα. Το δεύτερο μέρος διαπραγματεύεται τη θεωρητική πλευρά της χορευτικής εκπαίδευσης (μεθοδική του σύγχρονου χορού και τα κυριότερα συστήματα με τις ορολογίες τους). Το τρίτο μέρος ασχολείται με τις μεθόδους που μελετούν με επιστημονικό και φιλοσοφικό τρόπο, την κίνηση ως διαγνωστικό και θεραπευτικό μέσο: τη λειτουργία της χαλάρωσης και της αναπνοής στη χορευτική εκπαίδευση (μέθοδος Eutonie της Greta Axexander), και τη σωστή τοποθέτηση του σώματος (τεχνική του Frederich Matthias Alexander). (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ)
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ
VALERY PAUL
2013 Εκδότης PRINCIPIA
Παρουσίαση
Ο Πωλ Βαλερύ έχει γράψει σημαντικά κείμενα πάνω στο χορό. Κυρίως, γνωρίζουμε την "Ψυχή και ο χορός" (1921) και τη "Φιλοσοφία του χορού" (1936). Το πρώτο αποτελεί, παίρνοντας αφορμή το χορό, ένα διαρκή διάλογο με τη φιλοσοφία και ιδιαίτερα τον Πλάτωνα. Το δεύτερο, έχοντας πάλι ως θέμα αποκλειστικά το χορό, συνοψίζει ολόκληρη τη φιλοσοφία του Βαλερύ. Εξού και η μεγάλη σπουδαιότητά του. Ο συγγραφέας δείχνει μια ιδιαίτερη ευαισθησία απέναντι στην τέχνη του χορού· αλλά γιατί συμβαίνει κάτι τέτοιο;
Το ενδιαφέρον του για το χορό απορρέει από την ιδιαίτερη αντίληψη για την ίδια την κουλτούρα και τον πολιτισμό που προβάλλεται σ' αυτήν την τέχνη. Μέσα από το χορό εκφράζεται ταυτόχρονα η σωματική διάσταση, η απτότητα και η υλικότητα συνοδευμένη από μια διανοητική παραγωγή. Ένας συνδυασμός που δεν έχει προηγούμενο εάν συγκριθεί με τις άλλες τέχνες. Στο κείμενό μας σημειώνει εξαρχής, ως ένα είδος ορισμού του χορού: «η δημιουργία ευαισθησίας όταν η νόηση την κυριεύει». Ακόμα περισσότερο, φαίνεται να πιστεύει ότι το έργο τέχνης δεν είναι τόσο ένα πνευματικό δημιούργημα, μια ιδέα ή μια έννοια, αν και αυτές θα έλθουν στη συνέχεια· είναι κυρίως έκφραση, ενέργημα, δηλαδή αισθητικότητα. Το ποίημα υπάρχει όταν απαγγέλλεται· το μουσικό κομμάτι όταν εκτελείται· αντίστοιχα συμβαίνει με τη ζωγραφική ή τη γλυπτική· κυρίως όμως, πραγματοποιείται στην περίπτωση του χορού. Γιατί ο χορός είναι μόνο έκφραση και αν του αφαιρέσουμε αυτό το στοιχείο δεν μένει τίποτα. Η τέχνη, λοιπόν, ως ενέργημα είναι μια θέση που προβάλλεται έντονα στο κείμενο. Ο Βαλερύ, εξελίσσει την ιδέα μιας νόησης που κατοικεί στην αισθητικότητα, μια ιδέα που συναντάται συχνά μέσα στο έργο του. [...] (Από την έκδοση)
ΜΕΓΑΛΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΧΑΣΙΩΤΗ ΝΑΤΑΣΣΑ
Εκδότης PRINCIPIA
Παρουσίαση
Μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα παγκοσμίως στο χώρο της χορογραφίας (Pina Bausch, Maurice Bejart, Jerome Bel, Akram Khan κά.) παρελαύνουν από τις σελίδες αυτού του βιβλίου. Η Νατάσσα Χασιώτη, μέσα από επιλεγμένες συνεντεύξεις που καλύπτουν ένα φάσμα εικοσαετίας, από τη μια σκοπεύει να προσφέρει μια γρήγορη ματιά στις επιλογές κοινού, φεστιβάλ, και γραφείων που μετακαλούν καλλιτέχνες στην Ελλάδα, και από την άλλη φιλοδοξεί, μέσα από τον ευσύνοπτο τρόπο των δημοσιογραφικών συζητήσεων με τους καλλιτέχνες, να παρουσιάσει όσα οι ίδιοι καταθέτουν για την τέχνη τους, τα ενδιαφέροντά τους, τη σχέση τους με τους χορευτές τους, αλλά και το κοινό. Μέσα από αυτές τις συνεντεύξεις, ακόμα και ο μη-ειδικός αναγνώστης επί των θεμάτων του χορού, μπορεί να προσεγγίσει μια τέχνη δημοφιλή, που όμως συχνά στη θεατρική της μορφή μοιάζει απροσπέλαστη από το πλατύ κοινό. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΟΙ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ ΔΕΝ ΧΟΡΕΥΟΥΝ
PINA BAUSCH
MAURICE BEJART
USHIO AMAGATSU
CLAUDE BRUMACHON
NORBERT SERVOS
TRISHA BROWN
ALITO ALESSI
HELENA WALDMANN
MILLICENT HODSON & KENNETH ARCHER
WIM VANDEKEYBUS
CHARLES LINEHAN
CRISTINA HOYOS
THOMAS PLISCHKE & KATTRIN DEUFERT
RICHARD ALSTON
XAVIER LE ROY
JEROME BEL
JUAN KRUZ DIAZ de GARAIO ESNAOLA & LUC DUNBERRY
SIDI LARBI CHERKAOUI
PRUE LANG
CARMEN DE LAVALLADE (Για την ομάδα Complexions)
SASHA WALTZ
ANGELIN PRELJOCAJ
VIA KATLEHONG DANCE
SONIA BAPTISTA
EMANUEL GAT
CARMEN MOTA
JANET EILBER (Για τη Martha Graham)
TORY DOBRIN (Για τα Ballets Trocadero de Monte-Carlo)
HEINZ SPOERLI
HOFESH SHECHTER
OHAD NAHARIN
DOMINIQUE BOIVIN
KOEN AUGUSTIJNEN
AKRAM KHAN
FREDERIC FLAMAND
VERA MANTERO
JONATHAN BURROWS
GERDA KONIG
MARK BALDWIN
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο ΧΟΡΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ
GARAUDY ROGER
1980 Εκδότης ΗΡΙΔΑΝΟΣ
Χρονολογία Έκδοσης Δεκέμβριος
Παρουσίαση
Όταν το σώμα μιλάει, όταν το κορμί αιωρείται και η ψυχή ξεκολλάει και το τυλίγει με την αιθέρια αύρα του. Ο χορός. . . Πάθος, πνευματική ανάταση, έκσταση. . . Από τις αρχαίες παραστάσεις σε τοιχογραφίες μέχρι τις σημερινές καθημερινές εκδηλώσεις, ο χορός είναι αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μας, ένα κομμάτι που έχει τη δύναμη να απεγκλωβίζει από τα γήινα, να μας ανυψώνει, ενώνοντάς μας με το θείο. Και ο συγγραφέας το γνωρίζει καλά αυτό. Και πέρα από τις θεωρητικές απόψεις που τόσο έντεχνα μας εκθέτει, στέκεται στη συνέχεια σε κάποιες διάσημες μορφές που έκαναν τρόπο ζωής τους το χορό, όπως η Ιζαντόρα Ντάνκαν, η Μάρθα Γκράχαμ κ.α. Σίγουρα πρόκειται για ένα βιβλίο αρχειακό, με πολλά στοιχεία που δεν πρέπει να λείπει από καμιά βιβλιοθήκη. (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
H ιστορία του χορού είναι δύσκολo να γραφτεί γιατί δεν αφήνει συχνά πίσω του σαφώς αναγνωρίσιμα φυσικά αντικείμενα που να διαρκούν επί χιλιετίες, π.χ. λίθινα εργαλεία, ή ζωγραφιές σε σπήλαια.
- Δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί με ακρίβεια πότε ο χορός έγινε μέρος του ανθρώπινου πολιτισμού.
- Ο Χορός υπήρξε σημαντικό μέρος σε τελετές, τελετουργίες, γιορτές και διασκεδάσεις πριν από τη γέννηση των πρώτων ανθρώπινων πολιτισμών.
- Ίχνη χορού από τους προϊστορικούς χρόνους βρέθηκαν, όπως τα 30.000 ετών βραχώδη καταφύγια στην Ινδία και σε αιγυπτιακά έργα ζωγραφικής σε τάφους που απεικονίζουν μορφές χορού από το 3300 π.Χ.
- Ο Χορός έχει χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο κοινωνικής αλληλεπίδρασης για την προώθηση τη συνεργασία για την επιβίωση των πρώτων ανθρώπων.
- Μελέτες έδειξαν ότι οι καλύτεροι χορευτές της σημερινής εποχής μοιράζονται δύο συγκεκριμένα γονίδια που σχετίζονται με την προδιάθεση που τους κάνει καλούς στην κοινωνική επικοινωνία.
- Πολλοί χοροί από τις αρχαίες περιόδους συνόδευαν γιορτές σε σημαντικά γεγονότα ή εποχιακές εκδηλώσεις, όπως η συγκομιδή.
- Ο Χορός χρησιμοποιούνται σε θρησκευτικές ή σαμανικές τελετουργίες, για παράδειγμα, χορός της βροχής σε περιόδους ξηρασίας.
- Σαμάνοι που χορεύουν για να φέρουν βροχή αναφέρονται σε αρχαία κινεζικά κείμενα.
- Ο χορός είναι μια σημαντική πτυχή σε ορισμένες θρησκευτικές τελετές στην αρχαία Αίγυπτο, ομοίως μεταξύ των αφρικανών.
- Μια άλλη πρώιμη χρήση του χορού ήταν ως προπομπός για μια εκστατική κατάσταση σε τελετουργίες ιαματικές από τα βραζιλιάνικα τροπικά δάση ως την έρημο Καλαχάρι.
- Στην Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή οι μακάβριοι χοροί υποτίθεται ότι προστατεύανε τους συμμετέχοντες από ασθένεια.
- Ωστόσο η υστερία και η διάρκεια αυτών των χορών μερικές φορές οδήγησαν σε θάνατο λόγω εξάντλησης.
- Στη Σρι Λάνκα ο χορός πηγαίνει πίσω στην μυθολογική εποχή των αυτοχθόνων yingyang δίδυμα και "yakkas" (διάβολοι).Πολλές σύγχρονες μορφές χορού μπορούν να αναχθούν στα ιστορικα, παραδοσιακά, τελετουργικά, και στους εθνοτικούς χορούς.
- Μια από τις πρώτες δομημένες χρήσεις των χορών ήταν η απόδοση και η αφήγηση των μύθων.
- Επίσης μερικές φορές χρησιμοποιείται για να δείξει τα συναισθήματα για το αντίθετο φύλο.
- Συνδέεται με την προέλευση του "έρωτα".
- Πριν από την επινόηση των γραπτών γλωσσών, ο χορός ήταν μία από τις μεθόδους που περνάγανε αυτές οι ιστορίες από γενιά σε γενιά.
- Στον ευρωπαϊκό πολιτισμό, η πρώτη καταγραφή χορού έγινε από τον Όμηρο, στην η "Ιλιάδα".
- Οι πρώτοι Έλληνες έκαναν την τέχνη του χορού ένα σύστημα για την έκφραση όλων των διαφορετικών παθών.
- Για παράδειγμα, ο χορός των Ερινυών, που δημιουργούσε τρόμο σ’ αυτούς τις έβλεπαν.
- Ο Αριστοτέλης κατατάσσει το χορό στην ποίηση, και είπε ότι ορισμένοι χορευτές, με το ρυθμό ως χειρονομία, μπορούσαν να εκφράσουν τα ήθη, τα πάθη και τη δράση.
- Οι πιο επιφανείς Έλληνες γλύπτες μελέτησαν τη συμπεριφορά των χορευτών για την τέχνη τους που μιμείται το πάθος. Ένα πρώιμο χειρόγραφο που περιγράφει χορό είναι η Natya σάστρα στις οποίες βασίζεται η σύγχρονη ερμηνεία του κλασικού ινδικού χορού (π.χ. Bharathanatyam).
- Το χρονικό της αρχαίας Σρι Λάνκα Mahavamsa αναφέρει ότι όταν ο βασιλιάς Vijaya έφτασε στη Σρι Λάνκα το 543 π.Χ άκουσε τους ήχους της μουσικής και του χορού από μια γαμήλια τελετή.
- Η προέλευση των χορών της Σρι Λάνκα χρονολογείται από τις αυτόχθονες φυλές.
- Οι χοροί της Σρι Λάνκα είχαν ένα ανεπτυγμένο σύστημα Τάλα (ρυθμός), που προέρχονταν από κύμβαλα που λέγονται thalampataa.
- Κατά τη διάρκεια της τελευταίας βασιλείας των Μογγόλων στην Ινδία (16-18 αι) ο χορος υποβιβάστηκε σε ανηθικη απόλαυση των εταίρων.
- Αργότερα, συνέδεσαν το χορό με την ανήθικη εμπορία ανθρώπων και την πορνεία.
- Η βρετανική αποικιακή διοίκηση απαγόρευσε τη δημόσια εκτέλεση χορού παρά την διαφωνία πολλών.
- Το 1947, η Ινδία κέρδισε την ελευθερία της και την αναβίωση την παράδοση του χορού.
- Κλασικές φόρμες και περιφερειακές ιδιαιτερότητες εκ νέου ανακαλυφθήκανε, και με την σύνθεση τους με τα ατομικά ταλέντα των δασκάλων προέκυψε χορός με ένα νέο πρόσωπο, αλλά με τον κλασικισμό του παρελθόντος.
- Στην Ευρώπο το μπαλέτο του 18ου αιώνα είχε φύγει από την βασιλική αυλή προς την Όπερα του Παρισιού
- Κατά τη διάρκεια αυτού του αιώνα το μπαλέτο αναπτύχθηκε σε όλη την Ευρώπη, το μπαλέτο της δράσης.
- Κυριαρχεί πλέον η αντίληψη ότι η τέχνη πρέπει να μιμηθεί τη φύση."
- Αυτό οδήγησε τελικά σε κουστουμια και χορογραφία που ήταν πολύ πιο απελευθερωτική για τον χορευτή, και οδηγούν σε μια πληρέστερη χρήση της εκφραστικής ικανότητας του σώματος.
- Η εποχή επικεντρώθηκε περισσότερο στα συναισθήματα, τη φαντασία και τους πνευματικούς κόσμους.
- Το αστέρι της μπαλαρίνας ανεβαίνει στα ύψη.
- Η άνοδος του ανδρικού μπαλέτου άργησε και συντελέστηκε με τον Νιζίνσκι, και τα Ρώσικα Μπαλέτα, στις αρχές του 20ου αιώνα.
- Τα Ρώσικα Μπαλέτα έφεραν την επανάσταση στο μπαλέτο στις αρχές του 20ου αιώνα, και συνέχισαν τις προσπάθειες για να σπάσουν το καλούπι του κλασικού μπαλέτου.
- Μετά την έκρηξη του σύγχρονου χορού στις αρχές του 20ου αιώνα, η δεκαετία του 1960 είδε την ανάπτυξη του μεταμοντερνισμού.
- Ο μεταμοντερνισμός στράφηκε προς την απλότητα, την ομορφιά των μικρών πραγμάτων, την ομορφιά του ανεκπαίδευτου σώματος και τις απλές κινήσεις.
- Την ίδια στιγμή, η μαζική κουλτούρα βιώνει την επέκταση του χορού του δρόμου.
- Το 1974, διάσημη ομάδα Jackson 5 παρουσιάζει στην τηλεόραση ένα χορό που ονομάζεται ρομπότ (χορογραφία του μεταμοντέρνου καλλιτέχνη Michael Jackson).
- Αυτό το γεγονός και αργότερα το Soul Train με παραστάσεις από μαύρους χορευτές ανοίγουν το δρόμο για μια πολιτιστική επανάσταση.
- Ο χορος hip-hop ξεκίνησε όταν Clive Campbell, γνωστός και ως Kool DJ Herc και πατέρας του hip-hop, ήρθε στη Νέα Υόρκη από την Τζαμάικα το 1967.
- Χρησιμοποίησε τους σπόρους της reggae από την πατρίδα του.
- Θεωρείται ο πρώτος DJ που χρησιμοποίησε δύο πικάπ και πανομοιότυπα αντίγραφα του ίδιου δίσκου για να δημιουργήσει τα τζαμαρίσμα του.
- Οι χορευτές που εμπνεύστηκαν από αυτή τη λογική δημιουργήσαν το breakdancing.
Προτάσεις για διαβασμα:
Ο ΧΟΡΟΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
ΤΣΙΛΙΜΙΓΚΡΑ ΚΑΙΤΗ
1999 Εκδότης ΜΕΛΙΣΣΑ
Παρουσίαση
Το βιβλίο αυτό είναι μια ολοκληρωμένη μελέτη, ένα εγχειρίδιο, πάνω στο θέμα «χορός». Το πρώτο μέρος αναφέρεται στην ιστορική πλευρά του χορού, την εξέλιξή του μέχρι σήμερα και τις καλλιτεχνικές έρευνες που έχουν γίνει σε αυτό τον τομέα. Το δεύτερο μέρος διαπραγματεύεται τη θεωρητική πλευρά της χορευτικής εκπαίδευσης (μεθοδική του σύγχρονου χορού και τα κυριότερα συστήματα με τις ορολογίες τους). Το τρίτο μέρος ασχολείται με τις μεθόδους που μελετούν με επιστημονικό και φιλοσοφικό τρόπο, την κίνηση ως διαγνωστικό και θεραπευτικό μέσο: τη λειτουργία της χαλάρωσης και της αναπνοής στη χορευτική εκπαίδευση (μέθοδος Eutonie της Greta Axexander), και τη σωστή τοποθέτηση του σώματος (τεχνική του Frederich Matthias Alexander). (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ)
Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ
VALERY PAUL
2013 Εκδότης PRINCIPIA
Παρουσίαση
Ο Πωλ Βαλερύ έχει γράψει σημαντικά κείμενα πάνω στο χορό. Κυρίως, γνωρίζουμε την "Ψυχή και ο χορός" (1921) και τη "Φιλοσοφία του χορού" (1936). Το πρώτο αποτελεί, παίρνοντας αφορμή το χορό, ένα διαρκή διάλογο με τη φιλοσοφία και ιδιαίτερα τον Πλάτωνα. Το δεύτερο, έχοντας πάλι ως θέμα αποκλειστικά το χορό, συνοψίζει ολόκληρη τη φιλοσοφία του Βαλερύ. Εξού και η μεγάλη σπουδαιότητά του. Ο συγγραφέας δείχνει μια ιδιαίτερη ευαισθησία απέναντι στην τέχνη του χορού· αλλά γιατί συμβαίνει κάτι τέτοιο;
Το ενδιαφέρον του για το χορό απορρέει από την ιδιαίτερη αντίληψη για την ίδια την κουλτούρα και τον πολιτισμό που προβάλλεται σ' αυτήν την τέχνη. Μέσα από το χορό εκφράζεται ταυτόχρονα η σωματική διάσταση, η απτότητα και η υλικότητα συνοδευμένη από μια διανοητική παραγωγή. Ένας συνδυασμός που δεν έχει προηγούμενο εάν συγκριθεί με τις άλλες τέχνες. Στο κείμενό μας σημειώνει εξαρχής, ως ένα είδος ορισμού του χορού: «η δημιουργία ευαισθησίας όταν η νόηση την κυριεύει». Ακόμα περισσότερο, φαίνεται να πιστεύει ότι το έργο τέχνης δεν είναι τόσο ένα πνευματικό δημιούργημα, μια ιδέα ή μια έννοια, αν και αυτές θα έλθουν στη συνέχεια· είναι κυρίως έκφραση, ενέργημα, δηλαδή αισθητικότητα. Το ποίημα υπάρχει όταν απαγγέλλεται· το μουσικό κομμάτι όταν εκτελείται· αντίστοιχα συμβαίνει με τη ζωγραφική ή τη γλυπτική· κυρίως όμως, πραγματοποιείται στην περίπτωση του χορού. Γιατί ο χορός είναι μόνο έκφραση και αν του αφαιρέσουμε αυτό το στοιχείο δεν μένει τίποτα. Η τέχνη, λοιπόν, ως ενέργημα είναι μια θέση που προβάλλεται έντονα στο κείμενο. Ο Βαλερύ, εξελίσσει την ιδέα μιας νόησης που κατοικεί στην αισθητικότητα, μια ιδέα που συναντάται συχνά μέσα στο έργο του. [...] (Από την έκδοση)
ΜΕΓΑΛΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΧΑΣΙΩΤΗ ΝΑΤΑΣΣΑ
Εκδότης PRINCIPIA
Παρουσίαση
Μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα παγκοσμίως στο χώρο της χορογραφίας (Pina Bausch, Maurice Bejart, Jerome Bel, Akram Khan κά.) παρελαύνουν από τις σελίδες αυτού του βιβλίου. Η Νατάσσα Χασιώτη, μέσα από επιλεγμένες συνεντεύξεις που καλύπτουν ένα φάσμα εικοσαετίας, από τη μια σκοπεύει να προσφέρει μια γρήγορη ματιά στις επιλογές κοινού, φεστιβάλ, και γραφείων που μετακαλούν καλλιτέχνες στην Ελλάδα, και από την άλλη φιλοδοξεί, μέσα από τον ευσύνοπτο τρόπο των δημοσιογραφικών συζητήσεων με τους καλλιτέχνες, να παρουσιάσει όσα οι ίδιοι καταθέτουν για την τέχνη τους, τα ενδιαφέροντά τους, τη σχέση τους με τους χορευτές τους, αλλά και το κοινό. Μέσα από αυτές τις συνεντεύξεις, ακόμα και ο μη-ειδικός αναγνώστης επί των θεμάτων του χορού, μπορεί να προσεγγίσει μια τέχνη δημοφιλή, που όμως συχνά στη θεατρική της μορφή μοιάζει απροσπέλαστη από το πλατύ κοινό. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΟΙ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ ΔΕΝ ΧΟΡΕΥΟΥΝ
PINA BAUSCH
MAURICE BEJART
USHIO AMAGATSU
CLAUDE BRUMACHON
NORBERT SERVOS
TRISHA BROWN
ALITO ALESSI
HELENA WALDMANN
MILLICENT HODSON & KENNETH ARCHER
WIM VANDEKEYBUS
CHARLES LINEHAN
CRISTINA HOYOS
THOMAS PLISCHKE & KATTRIN DEUFERT
RICHARD ALSTON
XAVIER LE ROY
JEROME BEL
JUAN KRUZ DIAZ de GARAIO ESNAOLA & LUC DUNBERRY
SIDI LARBI CHERKAOUI
PRUE LANG
CARMEN DE LAVALLADE (Για την ομάδα Complexions)
SASHA WALTZ
ANGELIN PRELJOCAJ
VIA KATLEHONG DANCE
SONIA BAPTISTA
EMANUEL GAT
CARMEN MOTA
JANET EILBER (Για τη Martha Graham)
TORY DOBRIN (Για τα Ballets Trocadero de Monte-Carlo)
HEINZ SPOERLI
HOFESH SHECHTER
OHAD NAHARIN
DOMINIQUE BOIVIN
KOEN AUGUSTIJNEN
AKRAM KHAN
FREDERIC FLAMAND
VERA MANTERO
JONATHAN BURROWS
GERDA KONIG
MARK BALDWIN
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο ΧΟΡΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ
GARAUDY ROGER
1980 Εκδότης ΗΡΙΔΑΝΟΣ
Χρονολογία Έκδοσης Δεκέμβριος
Παρουσίαση
Όταν το σώμα μιλάει, όταν το κορμί αιωρείται και η ψυχή ξεκολλάει και το τυλίγει με την αιθέρια αύρα του. Ο χορός. . . Πάθος, πνευματική ανάταση, έκσταση. . . Από τις αρχαίες παραστάσεις σε τοιχογραφίες μέχρι τις σημερινές καθημερινές εκδηλώσεις, ο χορός είναι αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μας, ένα κομμάτι που έχει τη δύναμη να απεγκλωβίζει από τα γήινα, να μας ανυψώνει, ενώνοντάς μας με το θείο. Και ο συγγραφέας το γνωρίζει καλά αυτό. Και πέρα από τις θεωρητικές απόψεις που τόσο έντεχνα μας εκθέτει, στέκεται στη συνέχεια σε κάποιες διάσημες μορφές που έκαναν τρόπο ζωής τους το χορό, όπως η Ιζαντόρα Ντάνκαν, η Μάρθα Γκράχαμ κ.α. Σίγουρα πρόκειται για ένα βιβλίο αρχειακό, με πολλά στοιχεία που δεν πρέπει να λείπει από καμιά βιβλιοθήκη. (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
No comments:
Post a Comment