ΤΑ ΣΤΕΚΙΑ- Ιστορίες Αγοραίου Πολιτισμού
Μια σειρά του Νίκου Τριανταφυλλίδη
Τέταρτος Κύκλος – Επεισόδιο: ΤΟ ΣΦΑΙΡΙΣΤΗΡΙΟ
Τέταρτος Κύκλος – Επεισόδιο: ΤΟ ΣΦΑΙΡΙΣΤΗΡΙΟ
Προβολή Κυριακή 26 Μαιου στις 19.00 απο την ΕΡΤ2
«Πρέπει να δίνει κανείς στην κατάκτηση μιας γυναίκας την προσοχή που δίνει σε μια παρτίδα μπιλιάρδο» Stendhal, 1783-1842, Γάλλος συγγραφέας
Εν αρχή ήταν η «σφαιρίστρα των Αρρηφόρων». Το παιχνίδι που έπαιζαν τα νεαρά κορίτσια που έπλεκαν το πέπλο της θεάς Αθηνάς και μάλλον από εκεί έλκει την καταγωγή της και η λέξη σφαιριστήριο. Στη συνέχεια η μπάλα κύλησε, τα παιχνίδια πολλαπλασιάστηκαν μέχρι που κάποια στιγμή οι Γάλλοι ευγενείς, με πρώτο τον Λουδοβίκο τον 11ο, έβαλαν τις μπάλες σε ένα τραπέζι, έφτιαξαν τοιχώματα, το έντυσαν με ύφασμα και κάπως έτσι γεννήθηκε το μπιλιάρδο.
Στην Ελλάδα θα φτάσει μαζί με τις αποσκευές του βασιλιά Όθωνα, αλλά γρήγορα θα βγει από τα ανάκτορα και θα απλωθεί σε καφενεία και γειτονιές όπως παντού στον κόσμο, ενώ από το 1928 η χώρα αποκτά μάλλον από τύχη και την δικιά της βιομηχανία μπιλιάρδου.
Τη δεκαετία του ‘50 το μπιλιάρδο μαζί με το ξύλινο ποδοσφαιράκι και το φλίπερ στην συνέχεια, τον Elvis και τους Beatles βρίσκει στέγη στα σφαιριστήρια, τους τόπους ονείρου και αμφισβήτησης για τους νέους της εποχής και γίνεται ταυτόχρονα το απόλυτο σύμβολο της αλητείας και του τεντυμποισμού. Ως απόλυτα ταυτισμένο με την Αμερική, το νέο στέκι της νεολαίας αντιμετωπίζεται εχθρικά από την Αριστερά της εποχής που αντιτίθενται στον αμερικάνικο τρόπο ζωής και με καταστολή από την Δεξιά η οποία αν και συμφωνεί με το αμερικάνικο μοντέλο θεωρεί ότι οι χώροι αυτοί απομακρύνουν τους νέους από το ελληνορθόδοξο σύστημα αξιών!
Οι νέοι θα συνεχίσουν όμως να ξεδίνουν, χτυπώντας με τη στέκα τους τις πολύχρωμες μπάλες και οδηγώντας τες μέχρι την «τσέπη» του τραπεζιού ή κάνοντας κοκορέτσια και σφυξίματα στα ξύλινα ποδοσφαιράκια λύνοντας τις διαφορές τους μέχρι την επόμενη παρτίδα. Είναι η πρώτη γενιά που δεν έχει ζήσει τις οδύνες του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα και φέρνει μαζί της έναν αέρα προκλητικής ξενοιασιάς προκαλώντας ένα είδος «ηθικού πανικού» για τους γονείς, τους καθηγητές και τους επίδοξους καθοδηγητές της, αποκλίνοντας από τις προσδοκίες τους.
Ο χρόνος περνά και τα παιδιά των σφαιριστήριων θα δουν τα παιδιά τους να τρυπώνουν στα «ουφάδικα» να προσποιούνται όπως κι οι ίδιοι παλιότερα τους ενήλικους ταΐζοντας τα μπλιμπλίκια, μαζί, αλλά και μόνος του πια ο καθένας, απέναντι στο Game over, που προκαλούσε πολλές φορές μεγαλύτερη εφίδρωση από το πρόχειρο διαγώνισμα τριμήνου των μαθηματικών και των αρχαίων ελληνικών.
Σε αυτό το επεισόδιο υπό τον ήχο του σπασίματος στην αρχή κάθε παρτίδας, θα ακολουθήσουμε τις μπάλες αναμένοντας την γωνία ανάκλασης και θα γνωρίσουμε θαμώνες και πρωταγωνιστές του αθλήματος, θα μαγευτούμε από το χρώμα και τον ήχο των ηλεκτρομηχανικών φλίπερ και θα προχωρήσουμε θαρραλέα προς το insert coin επιχειρώντας να απαντήσουμε αν το σφαιριστήριο ήταν τελικά στέκι αταξικό ή γνήσια λαϊκό.
Συντροφιά μας σε αυτήν την βόλτα θα είναι (με αλφαβητική σειρά) οι: Αλέκου Βασίλειος (Παίχτης Ηλεκτρονικών Παιχνιδιών), Ανδρικόπουλος Πέτρος (Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Αμερικάνικου Μπιλιάρδου), Αποστολέρης Νίκος (Ιδιοκτήτης Roi Mat), Ασημάκης Παπασημακόπουλος (Ραδιοφωνικός Παραγωγός), Ατματζίδης Ηλίας (Πρώην Διεθνής Ποδοσφαιριστής), Γιατρουδάκης Στυλιανός (Καθηγητής Κοινωνιολογίας στο 39ο Λύκειο Αθηνών), Δανέζης Ευάγγελος (Συνταξιούχος), Καλιτζάκης Ιωάννης (Πρώην Διεθνής Ποδοσφαιριστής), Καλφόπουλος Κωνσταντίνος (Συγγραφέας), Κασιδόκωστας Φίλιππος (Αθλητής Μπιλιάρδου, Παγκ. Πρωταθλητής 2009, 2ος στον κόσμο 2018), Κατσάπης Κώστας (Ιστορικός, Πάντειο Πανεπιστήμιο), Κοντούλης Λεωνίδας (Ιδιωτικός Υπάλληλος), Λαμπαδαρίδης Σωτήρης (Αρχιτέκτων), Λέπουρας Ηλίας (Ελ. Επαγγελματίας, Ερασιτέχνης Παίχτης Μπιλιάρδου), Μαυρίδογλου Γαρυφαλλιά (Παίκτρια Μπιλιάρδου), Μπιτάρχας Παναγιώτης (Ιδιοκτήτης Athens Pinball Museum), Οικονομόπουλος Νικόλαος (Πρωταθλητής Αμερικάνικου Μπιλιάρδου), Πολυχρονόπουλος Νικόλαος (Μέσα στους 20 καλύτερους παίχτες παγκοσμίως στο Γαλλικό Μπιλιάρδο), Πρασσάς Ιωάννης (Ιδιοκτήτης Koralli Billiard Club), Πρασσάς Κωνσταντίνος (Υπ. δημοσίων σχέσεων Koralli Billiard Club), Σακκάς Γεώργιος (Ελ. Επαγγελματίας, Πρωταθλητής Μπιλιάρδου) Σιβισίδη Λήδα (Υπ. Δημοσίων Σχέσεων Εταιρείας Αφοί Σιβισίδη), Σιβισίδης Στέλιος (Υπ. Παραγωγής Εταιρείας Αφοί Σιβισίδη), Σμυρλής Νικόλαος (Τεχνικός Τηλεπικοινωνιών), Τρεμούλης Νίκος (Πρωταθλητής Μπιλιάρδου, Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Μπιλιάρδου), Χρονόπουλος Βαγγέλης (Ιδρυτής του Presveia billiards).
Συντελεστές Επεισοδίου
Σενάριο-σκηνοθεσία: Μαρίνα Δανέζη
Διεύθυνση φωτογραφίας: Claudio Bolivar
Μοντάζ: Χρήστος Γάκης
Ηχοληψία : Γιάννης Αντύπας
Μίξη Ήχου: Δημήτρης Μυγιάκης
Διεύθυνση Παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης
Αρχισυνταξία: Ηλιάνα Δανέζη
Οργάνωση παραγωγής: Στέφανος Ελπιζιώτης, Χρυσηίδα Τριανταφύλλου
Βοηθός Διευθυντή Φωτογραφίας: Γιάννης Νέλσον Εσκίογλου
Μουσική σήματος: Blaine L. Reininger
Σχεδιασμός τίτλων αρχής / Motion Graphics: Κωνσταντίνα Στεφανοπούλου
Εκτέλεση Παραγωγής: Μαρίνα Ευαγγέλου Δανέζη για τη Laika Productions
Μια παραγωγή της ΕΡΤ ΑΕ
Σενάριο-σκηνοθεσία: Μαρίνα Δανέζη
Διεύθυνση φωτογραφίας: Claudio Bolivar
Μοντάζ: Χρήστος Γάκης
Ηχοληψία : Γιάννης Αντύπας
Μίξη Ήχου: Δημήτρης Μυγιάκης
Διεύθυνση Παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης
Αρχισυνταξία: Ηλιάνα Δανέζη
Οργάνωση παραγωγής: Στέφανος Ελπιζιώτης, Χρυσηίδα Τριανταφύλλου
Βοηθός Διευθυντή Φωτογραφίας: Γιάννης Νέλσον Εσκίογλου
Μουσική σήματος: Blaine L. Reininger
Σχεδιασμός τίτλων αρχής / Motion Graphics: Κωνσταντίνα Στεφανοπούλου
Εκτέλεση Παραγωγής: Μαρίνα Ευαγγέλου Δανέζη για τη Laika Productions
Μια παραγωγή της ΕΡΤ ΑΕ
No comments:
Post a Comment