Saturday, January 11, 2014

Στα «Ενθέματα» στο φύλλο της 12ης Ιανουαρίου - Κείμενα των: Στρατή Μπουρνάζου, Γεωργίου Σούρλα, Αφροδίτης Μπαμπάση, Δημοσθένη Παπαδάτου-Αναγνωστόπουλου, Ντέβιντ Στάκλερ Σάντζεϊ Μπασού, Ευγένιου Ματθιόπουλου, Έφης Αβδελά, Αγγέλικας Ψαρρά

Στα «Ενθέματα» στο φύλλο της 12ης Ιανουαρίου
Στα περίπτερα εντός της «Αυγής», στο μπλογκ τους (enthemata.wordpress.com), στο facebook (Enthemata Avgis) και στο twitter: @enthemata
Κείμενα των: Στρατή Μπουρνάζου, Γεωργίου Σούρλα, Αφροδίτης Μπαμπάση, Δημοσθένη Παπαδάτου-Αναγνωστόπουλου,  Ντέβιντ Στάκλερ Σάντζεϊ Μπασού, Ευγένιου Ματθιόπουλου, Έφης Αβδελά, Αγγέλικας Ψαρρά

Περί αμαρτημάτων και ποινών – Από τον Γιαγκούλα και τον Τσακιτζή στον Χρ. Ξηρό. Ο Στρατής Μπουρνάζος, με αφετηρία τις αντιδράσεις ΜΜΕ και κυβέρνησης για τη φυγή του Χρ. Ξηρού, θυμάται ένανιταλό στοχαστή του 18 αιώνα«“Θέλεις να εμποδίσεις τα αμαρτήματα; Φώτισον την ελευθερίαν με τας επιστήμας. Όσον αυταί εξαπλούνται και διαδίδονται εις περισσοτέρους, τόσον ελαττούνται τα κακά, όσα είναι ενδεχόμενον να γεννηθώσιν απ’ αυτάς, και πολλαπλασιάζονται τα καλά. […] Ο φόβος των νόμων είναι σωτήριος. Αλλ’ ο φόβος με τον οποίον φοβείται τον συμπολίτην ο πολίτης γίνεται πηγή πολλών αμαρτημάτων ολέθριος”.  Λόγια του Τσεζάρε Μπεκαρία, σε μετάφραση Αδαμαντίου Κοραή Δεν ξέρω αν η Ν.Δ. διά της εκπροσώπου της θα ζητούσε από τον ΣΥΡΙΖΑ να αποκηρύξει και τον Μπεκαρία· πάντως, η κυβέρνηση, και με τις πρόσφατες δηλώσεις των αρμοδίων υπουργών της, κάνει ό,τι μπορεί για να μας δείξει ότι τον αρνείται και τον καταδικάζει έμπρακτα. Και αυτό είναι μέγα αμάρτημα, που πρέπει ασφαλώς να κολαστεί».
Για το Εθνικό Σχέδιο για τα Δικαιώματα. Ο Γεώργιος Σούρλας, γενικός γραμματέας διαφάνειας και δικαιωμάτων απαντάει στην κριτική της Α. Μπαμπάση και του Δ. Παπαδάτου-Αναγνωστόπουλου, στα προηγούμενα «Ενθέματα»: «Το σχέδιο, εξάλλου, δεν είναι οριστικό. Έχει αναρτηθεί για διαβούλευση --(www.opengov.gr/ministryofjustice) και θα παραμείνει ανοιχτό στο δημόσιο διάλογο τουλάχιστον μέχρι και τις 20.1.2014. Μετά τη διαβούλευση η Διυπουργική Επιτροπή, θα αξιολογήσει και θα ενσωματώσει στο τελικό κείμενο, ουσιαστικές απόψεις και παρατηρήσεις που θα βοηθήσουν στην καλύτερη υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα την χρονική περίοδο 2014-2016». Η Αφροδίτη Μπαμπάση και ο Δημοσθένης Παπαδάτος-Αναγνωστόπουλος ανταπαντούν: «Εκτιμούμε, ασφαλώς, ότι ο κ. Σούρλας απαντά με τρόπο που σέβεται τον διάλογο. Το εκτιμούμε, δεδομένου ότι η κυβέρνηση επιλέγει συχνά, αντί του διαλόγου, τις κραυγές, την παραπολιτική και τον αυταρχισμό. Δυστυχώς όμως ο γ.γ. δεν απαντά επί της ουσίας. Επιμένουμε, λοιπόν: το Εθνικό Σχέδιο δεν λύνει προβλήματα – δεν τα ονοματίζει καν. Παραθέτει τη νομοθεσία, αλλά αγνοεί την εκκωφαντική διάσταση μεταξύ αυτής και της πραγματικής κατάστασης. Η κατάσταση αυτή αντανακλά μια πολιτική επιλογή: τη σχεδόν αποκλειστικά ποινική διαχείριση εκρηκτικών κοινωνικών αδιεξόδων».
Η ΛΙΤΟΤΗΤΑ ΣΚΟΤΩΝΕΙ – ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ
«Austerity kills. The Body Economic» είναι ο τίτλος της μελέτης του David Stuckler και του Sanjay Basu. Ο Στάκλερ και ο Μπασού μελέτησαν τις επιπτώσεις της λιτότητας στην Ευρώπη (σημαντικό μέρος της έρευνας καταλαμβάνει η Ελλάδα) και τη Βόρεια Αμερική, καταλήγοντας στο εξής συμπέρασμα, το οποίο το τεκμηριώνουν πολλαπλώς και αποτυπώνεται και στον τίτλο του βιβλίου: «Η λιτότητα σκοτώνει»· και κυριολεκτούν. Οι πολιτικές της λιτότητας (αυτές, και όχι η κρίση από μόνη της) οδηγούν σε σοβαρή αύξηση της θνησιμότητας.
1. Πλούτος της κοινωνίας είναι οι άνθρωποι. Απόσπασμα από τη μελέτη του Ντέιβιντ Στάκλερ και τουΣάντζεϊ Μπασού: «Μπορούμε να δίνουμε λεφτά για προγράμματα κοινωνικής προστασίας (υγειονομική περίθαλψη, προγράμματα ψυχικής υγείας, συσσίτια και στεγαστικά προγράμματα) την ώρα που αντιμετωπίζουμε μια τεράστια κρίση χρέους ως κράτος; Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας δείχνουν πως μια γενναία χρηματοδότηση σε συγκεκριμένους τομείς δημόσιας υγείας στην πραγματικότητα βοηθάει στη μείωση του χρέους, πυροδοτώντας μια νέα ανάπτυξη της οικονομίας. Κάθε ένα δολάριο που επενδύεται σε τέτοια προγράμματα γυρίζει πίσω στο πολλαπλάσιο, καθώς αποδίδει τρία δολάρια σε οικονομική ανάπτυξη, χρήματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αποπληρωμή του χρέους» (μετ. Μάνος Αυγερίδης).
2. «Αν η λιτότητα ήταν φάρμακο υπό δοκιμή, θα είχε αποσυρθεί από καιρό». Συνέντευξη του Ντέιβιντ Στάκλερ: «Ένα σημαντικό συμπέρασμα της έρευνάς μας είναι ότι οι επενδύσεις σε συστήματα κοινωνικής προστασίας είναι εξίσου --αν όχι και πιο σημαντικές-- για την υγεία της χώρας μας από τις δαπάνες για την περίθαλψη. Η καλή υγεία έχει τη βάση της μέσα στις κοινότητές μας, όχι στα ιατρεία και τα νοσοκομεία. Οι εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας είναι ότι μόνο το 15%, κατ’ ανώτατο όριο, αυτού που μας κρατά υγιείς σχετίζεται με την περίθαλψη: το υπόλοιπο σχετίζεται με το κοινωνικό και οικονομικό μας περιβάλλον» (μετάφραση: Μαρία Καλαντζοπούλου).
Σκοτεινές διαδρομές: φυλετισμός και ιδεολογία στην Ελλάδα. Συνέντευξη. Με την ευκαιρία του συνεδρίου για τον φυλετισμό που οργανώνουν το περιοδικό «Τα Ιστορικά» και το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης (17 και 18.1, στο Μουσείο Μπενάκη [Πειραιώς]) μιλήσαμε με την Έφη Αβδελά και τον Ευγένιο Ματθιόπουλο, μέλη της οργανωτικής επιτροπής:
Έφη Αβδελά: «Ζούμε σε μια περίοδο στην οποία ο διάχυτος ρατσισμός βγαίνει στην επιφάνεια, οι βιολογικές εξηγήσεις του κοινωνικού αναπαράγονται ως αυτονόητοι κοινοί τόποι και αυτά αποτυπώνονται και στο πολιτικό επίπεδο. Έχει μεγάλη σημασία να καταλάβουμε αν πρόκειται για νέο φαινόμενο ή όχι, πώς συνδέεται με επιστημονικές επεξεργασίες, πώς τροφοδοτείται από τον κυρίαρχο εθνικισμό κλπ. κλπ. Ελπίζουμε ότι το εγχείρημά μας θα έχει συνέχεια, δηλαδή θα κινητοποιήσει ερευνητικές δυνάμεις σε πολλαπλές κατευθύνσεις».
Ευγένιος Ματθιόπουλος: «Όσοι είμαστε ιστορικοί πρέπει να σκεφτούμε τη φράση του Μπαλιμπάρ, ότι δεν υπάρχει ρατσισμός χωρίς ρατσιστική θεωρία και ότι τις θεωρίες τις εξορθολογίζουν οι διανοούμενοι. Δεν προκύπτει ο ρατσισμός στην ελληνική κοινωνία μόνο από τα εξαιρετικά έντονα οικονομικά προβλήματα, που οξύνονται από την ανεξέλεγκτη πολιτική του ελληνικού κράτους, το οποίο άφησε τους μετανάστες νομικά και κοινωνικά απροστάτευτους· προϋπήρχε συστηματικά, για δύο τουλάχιστον αιώνες, μια “φυλετική κατήχηση” στην παιδεία και τον δημόσιο λόγο. Ο φυλετισμός έπαιρνε συνήθως μια πολιτισμικά αυτάρεσκη μορφή: ότι τάχα ανήκουμε σε μια ράτσα ανώτερη και ιδιοφυή πολιτισμικά».
2013, η χρονιά που τίμησε τα παντελόνια της. Η Αγγέλικα Ψαρρά, στη στήλη της «Διαφορίδια – Φεμινιστικά και άλλα» ανασκοπεί με τον τρόπο της το 2013: «Οι αριστεροί “αντιμνημονιακοί” λόγοι δεν περιορίζονται στη διάκριση του –πολιτικά κρίσιμου– “μείζονος” από το –πολιτικά αδιάφορο, ενδεχομένως και επιζήμιο– “έλασσον”. Γλιστρούν συχνά στο αβασάνιστο αναμάσημα εξαιρετικά προβληματικών κοινοτοπιών, προσβλέποντας, ενδεχομένως, στην ευρύτερη δυνατή απήχηση των λεγομένων τους. Ιστορικά, τα ζητήματα του φύλου δεν είναι από αυτά στα οποία η αριστερά διεκδικεί την αιρετική της στάση, έτοιμη να πάρει τα ρίσκα της. Χαρακτηριστικές είναι στο σημείο αυτό οι αναφορές στο δημογραφικό πρόβλημα. Θεωρώντας προφανές ότι τα μνημόνια βλάπτουν σοβαρά τις γεννήσεις, η αριστερά αναπαράγει συχνά τις πιο τετριμμένες απόψεις για την κρισιμότητα του “εθνοκτόνου” ζητήματος».


No comments:

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...