Ι Ν Σ Τ Ι Τ Ο Υ Τ Ο ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ
*ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΄68*
*Μια βδομάδα με ταινίες και συζητήσεις*
*28 Μαΐου-3 Ιουνίου 2008*
*Δημοτική Αγορά της Κυψέλης*
*ώρα έναρξης: 8.15 μ.μ.*
* *
Το 1968 έμεινε στην ιστορία γιατί σ' αυτό συμπυκνώθηκαν οι αντιθέσεις που
κινούσαν εκείνη την περίοδο Δύση και Ανατολή. Παρατεταμένοι απελευθερωτικοί
αγώνες, πρωτοφανείς σε ένταση και μέγεθος λαϊκές κινητοποιήσεις σε όλες λίγο
πολύ τις χώρες του κόσμου, καθοριστικά γεγονότα ή πρωτοβουλίες συνδέθηκαν με
μια έκρηξη της κριτικής σκέψης, με τη γέννηση νέων κοινωνικών κινημάτων, με
τομές σε όλες τις μορφές της τέχνης, με την καθιέρωση νέων ηθών στην
καθημερινή ζωή. Και αυτή ήταν μια σύνδεση που έμοιαζε να καθιστά ολόκληρο
τον πλανήτη το ενιαίο εργαστήριο μιας ολικής ανατροπής. Το 1968 συνιστά
ιστορικό σταθμό όχι μόνο γιατί τότε κορυφώθηκε και ενοποιήθηκε η
επαναστατική ελπίδα σε παγκόσμια κλίμακα, αλλά και γιατί οι επιπτώσεις των
όσων συνέβησαν ή είδαν το φως, για πρώτη φορά τότε, εξακολουθούν να
προσδιορίζουν με μύριους τρόπους το σήμερα.
Στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης, που βρίσκεται υπό κατάληψη-άλλη μια ιδέα ή
μορφή αγώνα που προέρχεται από το ΄68- το Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς (ΙΝΠ)
οργανώνει μια βδομάδα με ταινίες και συζητήσεις που αποσκοπούν στην
παρουσίαση κάποιων μόνον από τις όψεις του 1968, λίγων μόνον από τις όψεις
όσων το προετοίμασαν και εκείνων που επέφερε. Και αυτό όχι μόνον γιατί ο
ίδιος ο κινηματογράφος επηρεάστηκε καθοριστικά από* *όσα έγιναν αυτό το
«τρομερό έτος», όχι μόνο γιατί για να προχωρήσουμε σήμερα είμαστε
υποχρεωμένοι να θυμηθούμε το χθες και να μάθουμε από αυτό, αλλά κυρίως γιατί
οι ιδέες του 1968 εξακολουθούν να ζουν και οι κοινωνικές δυνάμεις που το
δημιούργησαν εξακολουθούν να δρουν. Με άλλα λόγια, τίποτε δεν αποκλείει
κάποιου είδους επανάληψή του με νέες μορφές.
* *
*ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ*
* *
* *
* *
*ΤΕΤΑΡΤΗ 28 ΜΑΪΟΥ *
* *
*Η μάχη του Αλγερίου (1966)*
* *
σκηνοθεσία* : Τζίλο Ποντεκόρβο*
σενάριο * : Φράνκο Σολίνας*
* *
Ο σκηνοθέτης και ο σεναριογράφος της ταινίας επικεντρώνονται στο αντάρτικο
πόλης του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου ( FLN) του Αλγερίου. Η ατομική και
η συλλογική δράση των αγωνιστών αναδεικνύεται μέσα από τον δυναμικό ρεαλισμό
της ντοκιμαντερίστικης ματιάς του σκηνοθέτη.
συντονίζει : Στέλιος Μπαμπάς, νομικός-κοινωνιολόγος
σχολιάζουν: Γιώργος Καρυπίδης, σκηνοθέτης
Αλίκη Παπαδομιχελάκη, οικονομολόγος
* *
* *
*ΠΕΜΠΤΗ 29 ΜΑΪΟΥ*
* *
*Το βάθος του ουρανού είναι κόκκινο (1977)*
σκηνοθεσία - σενάριο: *Κρις Μαρκέρ*
* *
Η « μυθική» πια ταινία του μεγάλου ντοκιμαντερίστα που καταγράφει με
ακρίβεια και σεβασμό τα γεγονότα της εκρηκτικής δεκαετίας του ΄60,
καταθέτοντας μια απ' τις σημαντικότερες μαρτυρίες γι' αυτήν την εποχή.
συντονίζει : Χάρης Γολέμης, διευθυντής του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς
σχολιάζουν: Στράτος Κερσανίδης, κριτικός κινηματογράφου
Θανάσης Τσακίρης, διδάκτωρ πολιτικής κοινωνιολογίας
* *
* *
*ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 30 ΜΑΪΟΥ*
*Αρσενικό-Θηλυκό (1966) *
σκηνοθεσία - σενάριο: *Ζαν-Λικ Γκοντάρ*
Ο αντιεξουσιαστικός Πολ, επίδοξος συγγραφέας και η επίσης επίδοξη,
τραγουδίστρια Μαντλέν ξεναγούν το θεατή στα γεγονότα του 1965, τα οποία
προοικονομούν το ξέσπασμα του ΄68. Τα «παιδιά τoυ Μαρξ και της Κόκα Κόλα»
μέσα απ' το φακό του Γκοντάρ.
* *
συντονίζει : Μαρία Καραμεσίνη, πανεπιστημιακός
σχολιάζουν: Γιάννα Αθανασάτου, πανεπιστημιακός-ερευνήτρια κινηματογράφου
Ιουλία Σκουνάκη, αρχαιολόγος - επιμελήτρια κειμένων
* *
* *
* *
* *
*ΣΑΒΒΑΤΟ 31 ΜΑΪΟΥ*
*Φράουλες και αίμα (1970) *
σκηνοθεσία:* Στιούαρτ Χάγκμαν*
σενάριο * : Ίσραελ Χόροβιτς – Τζέιμς Σάιμον Κούνεν *
Η σταδιακή πολιτική αφύπνιση ενός φοιτητή, ο οποίος γίνεται μάρτυρας των
βίαιων γεγονότων που συντάραξαν τις πανεπιστημιακές κοινότητες στην Αμερική
της δεκαετίας του '60.
συντονίζει : Νάντια Βαλαβάνη, συγγραφέας
σχολιάζουν: Μαρία Κομνηνού, πανεπιστημιακός
Ιωσηφίνα Ιακωβίδου, υποψήφια διδάκτωρ πολιτικής
επιστήμης
* *
* ΚΥΡΙΑΚΗ 1 ΙΟΥΝΙΟΥ*
* ** *
*Πεθαίνοντας στα τριάντα (1982) *
σκηνοθεσία - σενάριο: *Ρομέν Γκουπίλ*
Αρκετά χρόνια μετά την εξέγερση του Μάη του ΄68, ο Γκουπίλ θυμάται τον βίο,
τη δράση και την αυτοκτονία του συντρόφου του Μισέλ Ρεκανατί. Η οδυνηρή
μνήμη ως στοχαστική αυτογνωσία αποτελούν τον άξονα του σκηνοθέτη.
συντονίζει :* *Κυριάκος Κατζουράκης, πανεπιστημιακός - ζωγράφος
σχολιάζουν: Μαρία Παραδείση, πανεπιστημιακός
Λουκία Κοτρωνάκη, υποψήφια διδάκτωρ πολιτικής
επιστήμης
* *
* ΔΕΥΤΕΡΑ 2 ΙΟΥΝΙΟΥ*
*Η ομολογία (1970)*
σκηνοθεσία : *Κώστας Γαβράς*
σενάριο : *Χόρχε Σεμπρούν* ( βασισμένο στο βιβλίο των Λιζ και ΄Αρτουρ
Λόντον )
Αρχές της δεκαετίας του ΄50. Τα μέλη του Κ.Κ. Τσεχοσλοβακίας που πολέμησαν
στον Ισπανικό Εμφύλιο έχουν καταστεί ύποπτοι «αναρχο-τροτσκιστικής
μόλυνσης». Οι σταλινικοί ιεροεξεταστές δεν χρειάζονται αποδείξεις για την
ενοχή των κατηγορουμένων ως προδοτών. ΄Εχουν ήδη επινοήσει την ΟΜΟΛΟΓΙΑ
«τους».
* *
συντονίζει : Αριστείδης Μπαλτάς, πανεπιστημιακός
σχολιάζουν: Δημήτρης Καλαντίδης, πρόεδρος της Κινηματογραφικής Λέσχης
Ηλιούπολης
Δημήτρης Τζανακόπουλος, γραμματέας της Νεολαίας του
Συνασπισμού
* *
* ΤΡΙΤΗ 3 ΙΟΥΝΙΟΥ *
*Εδώ Πολυτεχνείο (1974)*
σκηνοθεσία: *Δημήτρης Μακρής*
σενάριο : *Δημήτρης Μακρής- Νίκος Σταυρόπουλος*
Υλικό ντοκιμαντέρ και σκηνοθετημένα γυρίσματα, στα οποία πήραν μέρος Ιταλοί
και Έλληνες πολιτικοί εξόριστοι, συνθέτουν την ταινία αυτή που αναφέρεται
στον αγώνα κατά της χούντας.
συντονίζει :* *Άλκης Ρήγος, πανεπιστημιακός
σχολιάζουν : Δημήτρης Μακρής, σκηνοθέτης
Μαριαλένα Καραμπάτσου, φοιτήτρια
*Οργανωτική Επιτροπή*
* *
*Γιάννα Αθανασάτου, Χάρης Γολέμης, Μαρία Καραβέλα, Γιώργος Καρυπίδης,*
*Αριστείδης Μπαλτάς, Άλκης Ρήγος, Μιχάλης Σωτηρόπουλος, Θανάσης Τσακίρης*
* *
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ) του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...
-
Η ΜακΝτοναλντοποίηση της Κοινωνίας του Θανάση Τσακίρη Μακντοναλντοποίηση είναι η διαδικασία με βάση την οποία οι αρχές των εστιατορίων...
-
Ο Αμερικανός κοινωνιολόγος Άλφρεντ Σουτς ξεκινά με βάση το έργο του Βέμπερ για τους «ιδεότυπους» και το επεκτείνει αναθεωρώντας ορ...
No comments:
Post a Comment