Η προϊστορία των κομμάτων
Τα κόμματα είναι θεσμοί που ο πρωταρχικός σκοπός τους είναι η οργανωμένη ομαδοποίηση πολιτών, οι οποίοι στοχεύουν στην άσκηση εξουσίας στο πλαίσιο του κράτους. Στην αρχαία Ελληνική «πόλη–κράτος» συναντάμε ομάδες ελεύθερων πολιτών που οργανώνονταν με σκοπό να πετύχουν κάποιο σκοπό και έρχονταν σε αντίθεση με άλλες ομάδες που είχαν διαφορετικα συμφέροντα. Το ίδιο ισχύει για την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία απαντώνται τα «κόμματα» του «Πομπηίου» και του «Καίσαρα». Η πρώτη μορφή κόμματος απαντάται με τη μορφή της «φατρίας» (λατ. “facere”, δηλ. «πράττειν») που δεν είχε και την καλύτερη φήμη καθώς εθεωρείτο πολιτική ομάδα που προέβαινε σε διασπαστικές και επιζήμιες πράξεις σε βάρος του συνόλου.Στο Βυζάντιο συναντάμε τους «Πράσινους» και τους «Βένετους» (Στάση του Νίκα). Όλες αυτές οι πολιτικές ομάδες οργανώνονταν (και ως κόμματα σήμερα) για διάφορους λόγους: στήριξη ενός συγκεκριμένου πολιτικού προοσώπου, προώθηση συγκεκριμένης πολιτικής (policy) ή γενικής ιδεολογικής θέσης, πολιτική βοήθεια σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, ακόμη και για βραχυπρόθεσμα πολιτικά πλέονεκτήματα. Στην Ιταλία του 17ου αιώνα αναπτύχθηκαν πολιτικές ομαδοποιήσεις με σκοπό να επηρεάσουν την επιλογή ατόμων και μηχανισμών, ταυτίστηκαν όμως με την έννοια της μηχανορραφίας και της παρασκηνιακής δράσης. Για πολλούς αιώνες το κόμμα θεωρείται διασπαστικό πολιτικό μόρφωμα και γι’ αυτό και αποκαλείτο «σέκτα» (τελικά μόνο για τις θρησκευτικές επικράτησε ο όρος αυτός).
Η λέξη party (κόμμα), που εμφανίστηκε στην Εγκυκλοπαίδεια δια χειρός Βολτέρου, είναι δίσημη: διαίρεση αλλά και συμμετοχή. Ο Μακιαβέλλι, παρότι δεν χρησιμοποίησε τον όρο και τις θεωρούσε καταστρεπτικές για την «πόλη», μας μίλησε για τους Ευγενείς και τους Πληβείους, τις δύο μεγάλες πολιτικές ομάδες της Ρώμης που λόγω των τεράστιων διαμαχών τους καθιερώθηκαν όλοι οι νόμοι υπέρ της ελευθερίας. Ο Μοντεσκιέ, εκ πρώτης όψεως, το τράβηξε στα άκρα το επιχείρημα του Μακιαβέλλι, μιλώντας για την αρμονία του συνόλου που πρέπει να την υπηρετούν τα μέρη, όπως οι παραφωνίες στη μουσική. Ακόμη και οι Διαφωτιστές, όμως, δεν φαίνονται διατεθειμένοι να αναγνωρίσουν την ύπαρξη και αναγκαιότητα των κομμάτων. Παραδείγματος χάριν, ο Ζαν Ζακ Ρουσώ προέκρινε την ενότητα του έθνους από την διασπαστική φύση των κομμάτων. Στο «Κοινωνικό Συμβόλαιο» ο Ρουσσώ υπογράμμιζε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν επιμέρους σύλλογοι στο κράτος που θα διασπούσαν τη γενική βούληση και ότι ο κάθε πολίτης θα έπρεπε να εκφράζει μόνο τη δική του άποψη. Ο πρώτος μεγάλος συντηρητικός στοχαστής που θα αναγνωρίσει την ύπαρξη των κομμάτων είναι ο Έντμουντ Μπερκ που θα ορίσει το κόμμα «ως ένα σώμα ανθρώπων που ενώνονται για την προώθηση του εθνικού συμφέροντος μέσω των κοινών τους προσπαθειών με βάση ορισμένες ιδιαιτέρες αρχές πάνω στις οποίες όλοι συμφωνούν». Το κόμμα τύπου Μπερκ υλοποιήθηκε ιστορικά στις ΗΠΑ το 1800 με τον Thomas Jefferson που οργάνωσε ενώσεις για την υποστήριξη του τότε Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Από το σημείο αυτό και ύστερα, κατά τη διάρκεια της αστικής βιομηχανικής επανάστασης και την συγκρότηση των αντιμαχόμενων κοινωνικών τάξεων των καπιταλιστών και του προλεταριάτου που διεκδίκησαν τα πολιτικά δικαιώματά τους, τα κόμματα βρίσκουν ολοένα και μεγαλύτερα ακροατήρια με την σταδιακή καθιέρωση της καθολικής ψηφοφορίας ανδρών και γυναικών χωρίς οικονομικές προϋποθέσεις. Κι εκεί όπου μια μικρή ομάδα του πληθυσμού ενός κράτους αποκτούσε -με τη βία ή μέσω κληρονομικής διαδοχής- την κρατική εξουσία και την κυβέρνηση και αξίωνε να κυβερνά λόγω «δικαιωμάτων» ελέω Θεού, θρησκείας, γέννησης οικογένειας, τάξης και πλούτου, η απαίτηση ολοένα και μεγαλύτερων τμημάτων του λαού να επιλέγουν την κυβέρνηση της αρεσκείας τους και να υπερισχύει ο κανόνας της «συναίνεσης» σε βάρος της «καταστολής», οδήγησε στη συγκρότηση και νομιμοποίηση των κομμάτων στη βάση διαφορετικών και ανταγωνιστικών προγραμμάτων.
Τα κόμματα γίνονται εκφραστές κοινωνικών διαιρετικών τομών, δηλαδή μακροχρόνιων ρηγμάτων στην κοινωνική δομή που χωρίζουν σε διάφορες τάξεις και ομάδες τον πληθυσμό, καθώς και μορφές πολιτικής συγκρότησης κοινωνικών κινημάτων. Το κόμμα ως πολιτικός θεσμός λειτουργεί στο εσωτερικό του πολιτικού συστήματος σε αντίθεση με την ομάδα πίεσης που είναι εξωτερική του πολιτικού συστήματος και προσπαθεί να επηρεάσει την εξουσία αλλά δεν επιδιώκει να την κατακτήσει. Παράγει, δηλαδή, εκροές του πολιτικού συστήματος.
Θανάσης Τσακίρης
Η επίσκεψη του Καίσαρα - 2003
Στίχοι: Φοίβος Δεληβοριάς
Μουσική: Φοίβος Δεληβοριάς
Ερμηνεία: Φοίβος Δεληβοριάς
Ήμουν κι εγώ στο Μέγαρο Μαξίμου
Συγχάρηκα τον Καίσαρα κι εγώ
Με τη γυναίκα μου και την υπέρτασή μου
Και την αθόρυβη Αμερική μου
στο σχολείο με φωνάζανε μουγκό
Τσακώθηκα με τη Δαφνούλα μου
Την αγαπούλα μου
Πριν έρθω εδώ
Την ώρα που δοκίμαζε το μαύρο φουστάνι της
Είδε μες στη ντουλάπα το στεφάνι της
Μου το `πε μα δεν πρόσεχα εγώ
Και μου είναι θυμωμένη τώρα εδώ.
Για κοίτα με τι κομπορρημοσύνη
Μιλάει κι αλλού κοιτάζει ο εκλεκτός.
Τι νόημα έχει να ζητήσω ελεημοσύνη
Σ’ αυτόν που πάει για πλάκα στη Σελήνη
στο στρατό ήμουνα πάντα ο ντροπαλός
Κρατάει ένα ποτό στο χέρι της
Και το μαχαίρι της
Στο άλλο κρυφά
Πως έλαμπε τη μέρα που τη γνώρισα
Απ’ τη δουλειά ποτέ μου δεν τη χώρισα
Ήθελα να την προστατέψω απλά
Από τη χούντα κι απ’ τον θώκο μου μετά.
Τριγύρω οι φίλοι μου και οι εχθροί μου
Κι έξω ο λαός να καίει και να βογκά
Λες να την πήρα λάθος τη ζωή μου;
Λες να `χει λάθη η αριθμητική μου;
στα κάλαντα κρατούσα τα λεφτά
Αυτός παντρεύτηκε μια αδίστακτη
Ξανθιά λαλίστατη
Τον κυβερνά.
Του βάζει υπουργούς τις φίλες της
Νόμοι και ζωδια οι πρώτες ύλες της
Η αγάπη μου γκριζάρει και γερνά
Της λέω "θα βγούμε όταν θα φτάνουν τα λεφτά".
Πιστεύω σ’ ένα σπίτι σαν των άλλων
Κι ας είναι ιδιοκτήτης πάντα αυτός
Νοίκια, κοινόχρηστα και ρήτρες άλλ’ αντ’ άλλων
Κι είμαι πολύ χλωμός εκτός των άλλων
Κινέζο με φωνάζει ο λαός
Θα φύγει πάλι ο Καίσαρ αύριο
Κι από μεθαύριο ξανά γυμνός
Πλησιάζω, την χαϊδεύω ήσυχα
Κάποτε δε θα ζούμε τόσο αφύσικα
Θέλω να κλάψω μα είμαι γελαστός
Είμαι ο Έλληνας πρωθυπουργός.
Κάπου στη γη στα βάθη της νυκτός
Είμ’ ένας Έλληνας πρωθυπουργός.
https://www.youtube.com/watch?v=Tnsju17HP4s
ΕΞΟΔΟΣ
I.P.A.S. FILM FESTIVAL
«Booze Cooperativa», Κολοκοτρώνη 57, 2114053733. Είσοδος ελεύθερη. Προβολές ταινιών μικρού μήκους.
19.00 Everything is allowed (Αναίς Μπλαν Ζιράρ) / Common Ground (Σίλβια Νικολαίδη) / Cowboys & Indians (Εμίλια Ρουίζ) / The Tyranny of Distance (Γκάμπριελ Ντάιμοντ) / Champions (Αναστάζια Μπράουνιγκερ)
Αναζήτηση
Υποβολή αθηνόραμααθηνόραμα travel | αθηνόραμα umami | αθηνόραμα digital | αθηνόραμα Club | Alpha Guide
αθηνόραμα
ΣΙΝΕΜΑ
ΘΕΑΤΡΟ
ΜΟΥΣΙΚΗ
ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ
BARS & CLUBS
NIGHT LIVE
CITY VIBE
ΠΑΙΔΙ
SHOPPING & STYLE
TECH
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ
I.P.A.S. FILM FESTIVAL
«Booze Cooperativa», Κολοκοτρώνη 57, 2114053733. Είσοδος ελεύθερη. Προβολές ταινιών μικρού μήκους.
Πέμπτη 19
17.30 Something in the Water (Λίο Χάιντ) / Not One of Us (Μπιλ Τζάρκο) / Animal Park (Αντόνιο Σπάνο) / The Box (Αλέν Μποϊβέρ) / The Departure (Μίλαν Μπαθ) / A Letter from Leticia (Ιρένε Μπλέι) / RIPrivacy (Αϊτσάν Μπασάρ) / Brainwash (Χάνα Γκότρεϊ)
19.00 Blessed Days (Βαλεντίνα Κασάντεϊ) / Feeding Back (Or: And Still We Keep Holding On To Our Spoons) (Στεφανί Ραού) / Separate Sentences (Όστιν Φόρντμπορντ) / The Yard (Ελισάβετ Τσουχτίδη)
20.30 Erdogan's referendum - Path to dictatorship? (Σαμπίνε Κούπερ - Μπους) / Light Sight (Σεγιέντ Μ. Ταμπάταμπεϊ) / Differences (Τσουν-Τζου Τσανγκ) / No Exit (Σαμπρίνα Γκιτάρ) / SCORE (Τζόρντι Σελέν)
22.00 Mary Mother (Σαντάμ Γουαχίντι) / Not Acceptable (a transsexual rejection) (Σαμάν Χαγκιγκιβάντ) / AnorMal (Λουίς Γκαλάν) / A Lifetime Later (Άντριεν Λέβι) / Sawubona (Λουνγκέλο Κουζάγιο) / Champions (Αναστάζια Μπραούνιγκερ)
Παρασκευή 20
17.30 Lines in the Sand (Τζο Μπράνγουιν) / Sea (Ρίτα Τσικάνοβιτς) / Feeding Back (Or: And Still We Keep Holding On To Our Spoons) (Στεφανί Ραού) / Mary Mother (Σαντάμ Γουαχίντι) / Schirkoa (Ισάν Σούκλα) / Still I Rise (Γκάμπριελ Ντάιμοντ)
19.00 REFERENDUM (Έκτορ Σουνιόλ) / The Departure (Μίλαν Μπαθ) / The Tyranny of Distance (Γκάμπριελ Ντάιμοντ) / Sawubona (Λουνγκέλο Κουζάγιο) / FIFO (Σάσα Φέρμπους) / Calamity (Μαξίμ Φεγιέρ)
20.30 FEDRA (Μπάρα Μάλο) / Aufseherin (Βίλμπερτ Βελντούιζεν) / Timbo (Φιφθ Σίζον) / Are You Volleyball?! (Μοχάμαντ Μπάκσι) / IN GOD WE TRUST (Ελευθέριος Ζαχαρόπουλος) / Not One of Us (Μπιλ Τζάρκο) / Street Workers Unite! (Γκάμπριελ Ντάιμοντ)
22.00 Sweetheart and Money (Τζούλια Λις) / Don't let them kill the olive trees (Νέιλα Οσεϊράν) / RIOT (Μοντ Μάρτιν) / A Job Interview (Αντώνης Γλαρός) / New Neighbors (Ε. Τζ. Μπέιλι) / Buffet (Αλεσάντρο Ρικάρντι)
Σάββατο 21
17.30 Huicholes del Tabaco (Σέζαρ Ροντρίγκεζ) / IN GOD WE TRUST (Ελευθέριος Ζαχαρόπουλος) / Differences (Τσουν-Τζου Τσανγκ) / SCORE (Τζόρντι Σελέν) / RIOT (Μοντ Μαρτίν) / New Neighbors (Ε. Τζ. Μπέιλι) / Champions (Αναστάζια Μπραούνιγκερ)
19.00 Erdogan's referendum - Path to dictatorship? (Σαμπίνε Κούπερ - Μπους) / Buffet (Αλεσάντρο Ρικάρντι) / AnorMal (Λουίς Γκαλάν) / A Job Interview (Αντώνης Γλαρός)
20.30 Rhizophora (Ντάβιντε ντε Λίλις) / Oh! Uganda (Λουσιάνα Φαρά) / Cowboys & Indians (Εμίλια Ρουίζ) / RIPrivacy (Αϊτσάν Μπασάρ) / LISTEN (Μιν Μιν Χέιν) / Everything is allowed (Αναίς Μπλαν Ζιράρ) / Animal Park (Αντόνιο Σπανό)
22.00 Are You Volleyball?! (Μοχάμαντ Μπάκσι) / Mary Mother (Σαντάμ Γουαχίντι) / Brainwash (Χάνα Γκότρεϊ) / Calamity (Μαξίμ Φεγιέρ) / FIFO (Σάσα Φέρμπους)
Κυριακή 22
19.00 Everything is allowed (Αναίς Μπλαν Ζιράρ) / Common Ground (Σίλβια Νικολαίδη) / Cowboys & Indians (Εμίλια Ρουίζ) / The Tyranny of Distance (Γκάμπριελ Ντάιμοντ) / Champions (Αναστάζια Μπράουνιγκερ)
ΑΑΒΟΡΑ
Ιπποκράτους 180, Νεάπολη, 2106423271.
«Witchfinder General» (Μάικλ Ριβς, 1968) το Σάββατο 21/4, στις 00.30, μεταμεσονύχτια προβολή της κινηματογραφικής λέσχης Midnight Express. Είσ.: € 5. «Gold Dawn Girls» (Χάβαρντ Μπούστνες, 2017) την Κυριακή 22/4, στις 18.30, στο πλαίσιο του κύκλου προβολών CineDoc. Είσ.: € 6.
ΑΛΚΥΟΝΙΣ
Ιουλιανού 42-46, Βικτώρια, 2108220008.
«Χάος» (Πάολο & Βιτόριο Ταβιάνι, 1984) την Κυριακή 22/4, στις 12.00. «Αλονζανφάν» (Πάολο & Βιτόριο Ταβιάνι, 1974) τη Δευτέρα 23 και την Τρίτη 24/4, στις 18.30.
ΕΝΤΟΣ
ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ
STAR TV 22:20
Ο στρατιώτης Γιάννης Παπαδόπουλος μετατίθεται από τα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα στη Διεύθυνση Κινηματογραφίας των Ενόπλων Δυνάμεων, στην Αθήνα.
Σ’ αυτή την προνομιακή θέση, πολύ κοντά στο σπίτι του, τη σύζυγό του και τις δίδυμες κόρες τους, περνά ευχάριστες μέρες, σκαρώνοντας διάφορες φάρσες με τους συναδέλφους του – μια ομάδα στρατιωτών ενταγμένων στην τότε νεοϊδρυθείσα Υπηρεσία Ενημερώσεως Ενόπλων Δυνάμεων, έναν καινούριο τηλεοπτικό σταθμό, που δημιουργήθηκε για τους πολίτες, αλλά που το προσωπικό του αποτελείτο κυρίως από στρατιώτες, που είχαν προϋπηρεσία στον κινηματογράφο πριν την κατάταξή τους.
Ωστόσο, αυτή η τρελή παρέα των φαντάρων καταφέρνει να βγάζει και χρήματα, γυρίζοντας… σεξοταινίες με υλικό του στρατού, ώσπου το πρωινό της 21ης Απριλίου του 1967, το στρατιωτικό πραξικόπημα ενός άλλου Παπαδόπουλου, μόνιμου συνταγματάρχη, έρχεται να τους κόψει τα φτερά…
ΣΕΝΑΡΙΟ: Νίκος Περάκης
• Η ταινία προβλήθηκε τη σαιζόν 1984-1985 και έκοψε 395.374 εισιτήρια. Ήρθε στην πρώτη θέση ανάμεσα σε 38 ταινίες.
• Απέσπασε τέσσερα βραβεία στο "Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1984" : "Βραβείο καλύτερης ταινίας", "Βραβείο σεναρίου", "Βραβείο μοντάζ", "Βραβείο ερμηνείας Α' ανδρικού ρόλου" (Νίκος Καλογερόπουλος).
• Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ Valencia.
• Υποψηφιότητα για Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου.
Τα κόμματα είναι θεσμοί που ο πρωταρχικός σκοπός τους είναι η οργανωμένη ομαδοποίηση πολιτών, οι οποίοι στοχεύουν στην άσκηση εξουσίας στο πλαίσιο του κράτους. Στην αρχαία Ελληνική «πόλη–κράτος» συναντάμε ομάδες ελεύθερων πολιτών που οργανώνονταν με σκοπό να πετύχουν κάποιο σκοπό και έρχονταν σε αντίθεση με άλλες ομάδες που είχαν διαφορετικα συμφέροντα. Το ίδιο ισχύει για την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία απαντώνται τα «κόμματα» του «Πομπηίου» και του «Καίσαρα». Η πρώτη μορφή κόμματος απαντάται με τη μορφή της «φατρίας» (λατ. “facere”, δηλ. «πράττειν») που δεν είχε και την καλύτερη φήμη καθώς εθεωρείτο πολιτική ομάδα που προέβαινε σε διασπαστικές και επιζήμιες πράξεις σε βάρος του συνόλου.Στο Βυζάντιο συναντάμε τους «Πράσινους» και τους «Βένετους» (Στάση του Νίκα). Όλες αυτές οι πολιτικές ομάδες οργανώνονταν (και ως κόμματα σήμερα) για διάφορους λόγους: στήριξη ενός συγκεκριμένου πολιτικού προοσώπου, προώθηση συγκεκριμένης πολιτικής (policy) ή γενικής ιδεολογικής θέσης, πολιτική βοήθεια σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, ακόμη και για βραχυπρόθεσμα πολιτικά πλέονεκτήματα. Στην Ιταλία του 17ου αιώνα αναπτύχθηκαν πολιτικές ομαδοποιήσεις με σκοπό να επηρεάσουν την επιλογή ατόμων και μηχανισμών, ταυτίστηκαν όμως με την έννοια της μηχανορραφίας και της παρασκηνιακής δράσης. Για πολλούς αιώνες το κόμμα θεωρείται διασπαστικό πολιτικό μόρφωμα και γι’ αυτό και αποκαλείτο «σέκτα» (τελικά μόνο για τις θρησκευτικές επικράτησε ο όρος αυτός).
Η λέξη party (κόμμα), που εμφανίστηκε στην Εγκυκλοπαίδεια δια χειρός Βολτέρου, είναι δίσημη: διαίρεση αλλά και συμμετοχή. Ο Μακιαβέλλι, παρότι δεν χρησιμοποίησε τον όρο και τις θεωρούσε καταστρεπτικές για την «πόλη», μας μίλησε για τους Ευγενείς και τους Πληβείους, τις δύο μεγάλες πολιτικές ομάδες της Ρώμης που λόγω των τεράστιων διαμαχών τους καθιερώθηκαν όλοι οι νόμοι υπέρ της ελευθερίας. Ο Μοντεσκιέ, εκ πρώτης όψεως, το τράβηξε στα άκρα το επιχείρημα του Μακιαβέλλι, μιλώντας για την αρμονία του συνόλου που πρέπει να την υπηρετούν τα μέρη, όπως οι παραφωνίες στη μουσική. Ακόμη και οι Διαφωτιστές, όμως, δεν φαίνονται διατεθειμένοι να αναγνωρίσουν την ύπαρξη και αναγκαιότητα των κομμάτων. Παραδείγματος χάριν, ο Ζαν Ζακ Ρουσώ προέκρινε την ενότητα του έθνους από την διασπαστική φύση των κομμάτων. Στο «Κοινωνικό Συμβόλαιο» ο Ρουσσώ υπογράμμιζε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν επιμέρους σύλλογοι στο κράτος που θα διασπούσαν τη γενική βούληση και ότι ο κάθε πολίτης θα έπρεπε να εκφράζει μόνο τη δική του άποψη. Ο πρώτος μεγάλος συντηρητικός στοχαστής που θα αναγνωρίσει την ύπαρξη των κομμάτων είναι ο Έντμουντ Μπερκ που θα ορίσει το κόμμα «ως ένα σώμα ανθρώπων που ενώνονται για την προώθηση του εθνικού συμφέροντος μέσω των κοινών τους προσπαθειών με βάση ορισμένες ιδιαιτέρες αρχές πάνω στις οποίες όλοι συμφωνούν». Το κόμμα τύπου Μπερκ υλοποιήθηκε ιστορικά στις ΗΠΑ το 1800 με τον Thomas Jefferson που οργάνωσε ενώσεις για την υποστήριξη του τότε Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Από το σημείο αυτό και ύστερα, κατά τη διάρκεια της αστικής βιομηχανικής επανάστασης και την συγκρότηση των αντιμαχόμενων κοινωνικών τάξεων των καπιταλιστών και του προλεταριάτου που διεκδίκησαν τα πολιτικά δικαιώματά τους, τα κόμματα βρίσκουν ολοένα και μεγαλύτερα ακροατήρια με την σταδιακή καθιέρωση της καθολικής ψηφοφορίας ανδρών και γυναικών χωρίς οικονομικές προϋποθέσεις. Κι εκεί όπου μια μικρή ομάδα του πληθυσμού ενός κράτους αποκτούσε -με τη βία ή μέσω κληρονομικής διαδοχής- την κρατική εξουσία και την κυβέρνηση και αξίωνε να κυβερνά λόγω «δικαιωμάτων» ελέω Θεού, θρησκείας, γέννησης οικογένειας, τάξης και πλούτου, η απαίτηση ολοένα και μεγαλύτερων τμημάτων του λαού να επιλέγουν την κυβέρνηση της αρεσκείας τους και να υπερισχύει ο κανόνας της «συναίνεσης» σε βάρος της «καταστολής», οδήγησε στη συγκρότηση και νομιμοποίηση των κομμάτων στη βάση διαφορετικών και ανταγωνιστικών προγραμμάτων.
Τα κόμματα γίνονται εκφραστές κοινωνικών διαιρετικών τομών, δηλαδή μακροχρόνιων ρηγμάτων στην κοινωνική δομή που χωρίζουν σε διάφορες τάξεις και ομάδες τον πληθυσμό, καθώς και μορφές πολιτικής συγκρότησης κοινωνικών κινημάτων. Το κόμμα ως πολιτικός θεσμός λειτουργεί στο εσωτερικό του πολιτικού συστήματος σε αντίθεση με την ομάδα πίεσης που είναι εξωτερική του πολιτικού συστήματος και προσπαθεί να επηρεάσει την εξουσία αλλά δεν επιδιώκει να την κατακτήσει. Παράγει, δηλαδή, εκροές του πολιτικού συστήματος.
Θανάσης Τσακίρης
Η επίσκεψη του Καίσαρα - 2003
Στίχοι: Φοίβος Δεληβοριάς
Μουσική: Φοίβος Δεληβοριάς
Ερμηνεία: Φοίβος Δεληβοριάς
Ήμουν κι εγώ στο Μέγαρο Μαξίμου
Συγχάρηκα τον Καίσαρα κι εγώ
Με τη γυναίκα μου και την υπέρτασή μου
Και την αθόρυβη Αμερική μου
στο σχολείο με φωνάζανε μουγκό
Τσακώθηκα με τη Δαφνούλα μου
Την αγαπούλα μου
Πριν έρθω εδώ
Την ώρα που δοκίμαζε το μαύρο φουστάνι της
Είδε μες στη ντουλάπα το στεφάνι της
Μου το `πε μα δεν πρόσεχα εγώ
Και μου είναι θυμωμένη τώρα εδώ.
Για κοίτα με τι κομπορρημοσύνη
Μιλάει κι αλλού κοιτάζει ο εκλεκτός.
Τι νόημα έχει να ζητήσω ελεημοσύνη
Σ’ αυτόν που πάει για πλάκα στη Σελήνη
στο στρατό ήμουνα πάντα ο ντροπαλός
Κρατάει ένα ποτό στο χέρι της
Και το μαχαίρι της
Στο άλλο κρυφά
Πως έλαμπε τη μέρα που τη γνώρισα
Απ’ τη δουλειά ποτέ μου δεν τη χώρισα
Ήθελα να την προστατέψω απλά
Από τη χούντα κι απ’ τον θώκο μου μετά.
Τριγύρω οι φίλοι μου και οι εχθροί μου
Κι έξω ο λαός να καίει και να βογκά
Λες να την πήρα λάθος τη ζωή μου;
Λες να `χει λάθη η αριθμητική μου;
στα κάλαντα κρατούσα τα λεφτά
Αυτός παντρεύτηκε μια αδίστακτη
Ξανθιά λαλίστατη
Τον κυβερνά.
Του βάζει υπουργούς τις φίλες της
Νόμοι και ζωδια οι πρώτες ύλες της
Η αγάπη μου γκριζάρει και γερνά
Της λέω "θα βγούμε όταν θα φτάνουν τα λεφτά".
Πιστεύω σ’ ένα σπίτι σαν των άλλων
Κι ας είναι ιδιοκτήτης πάντα αυτός
Νοίκια, κοινόχρηστα και ρήτρες άλλ’ αντ’ άλλων
Κι είμαι πολύ χλωμός εκτός των άλλων
Κινέζο με φωνάζει ο λαός
Θα φύγει πάλι ο Καίσαρ αύριο
Κι από μεθαύριο ξανά γυμνός
Πλησιάζω, την χαϊδεύω ήσυχα
Κάποτε δε θα ζούμε τόσο αφύσικα
Θέλω να κλάψω μα είμαι γελαστός
Είμαι ο Έλληνας πρωθυπουργός.
Κάπου στη γη στα βάθη της νυκτός
Είμ’ ένας Έλληνας πρωθυπουργός.
https://www.youtube.com/watch?v=Tnsju17HP4s
ΕΞΟΔΟΣ
I.P.A.S. FILM FESTIVAL
«Booze Cooperativa», Κολοκοτρώνη 57, 2114053733. Είσοδος ελεύθερη. Προβολές ταινιών μικρού μήκους.
19.00 Everything is allowed (Αναίς Μπλαν Ζιράρ) / Common Ground (Σίλβια Νικολαίδη) / Cowboys & Indians (Εμίλια Ρουίζ) / The Tyranny of Distance (Γκάμπριελ Ντάιμοντ) / Champions (Αναστάζια Μπράουνιγκερ)
Αναζήτηση
Υποβολή αθηνόραμααθηνόραμα travel | αθηνόραμα umami | αθηνόραμα digital | αθηνόραμα Club | Alpha Guide
αθηνόραμα
ΣΙΝΕΜΑ
ΘΕΑΤΡΟ
ΜΟΥΣΙΚΗ
ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ
BARS & CLUBS
NIGHT LIVE
CITY VIBE
ΠΑΙΔΙ
SHOPPING & STYLE
TECH
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ
I.P.A.S. FILM FESTIVAL
«Booze Cooperativa», Κολοκοτρώνη 57, 2114053733. Είσοδος ελεύθερη. Προβολές ταινιών μικρού μήκους.
Πέμπτη 19
17.30 Something in the Water (Λίο Χάιντ) / Not One of Us (Μπιλ Τζάρκο) / Animal Park (Αντόνιο Σπάνο) / The Box (Αλέν Μποϊβέρ) / The Departure (Μίλαν Μπαθ) / A Letter from Leticia (Ιρένε Μπλέι) / RIPrivacy (Αϊτσάν Μπασάρ) / Brainwash (Χάνα Γκότρεϊ)
19.00 Blessed Days (Βαλεντίνα Κασάντεϊ) / Feeding Back (Or: And Still We Keep Holding On To Our Spoons) (Στεφανί Ραού) / Separate Sentences (Όστιν Φόρντμπορντ) / The Yard (Ελισάβετ Τσουχτίδη)
20.30 Erdogan's referendum - Path to dictatorship? (Σαμπίνε Κούπερ - Μπους) / Light Sight (Σεγιέντ Μ. Ταμπάταμπεϊ) / Differences (Τσουν-Τζου Τσανγκ) / No Exit (Σαμπρίνα Γκιτάρ) / SCORE (Τζόρντι Σελέν)
22.00 Mary Mother (Σαντάμ Γουαχίντι) / Not Acceptable (a transsexual rejection) (Σαμάν Χαγκιγκιβάντ) / AnorMal (Λουίς Γκαλάν) / A Lifetime Later (Άντριεν Λέβι) / Sawubona (Λουνγκέλο Κουζάγιο) / Champions (Αναστάζια Μπραούνιγκερ)
Παρασκευή 20
17.30 Lines in the Sand (Τζο Μπράνγουιν) / Sea (Ρίτα Τσικάνοβιτς) / Feeding Back (Or: And Still We Keep Holding On To Our Spoons) (Στεφανί Ραού) / Mary Mother (Σαντάμ Γουαχίντι) / Schirkoa (Ισάν Σούκλα) / Still I Rise (Γκάμπριελ Ντάιμοντ)
19.00 REFERENDUM (Έκτορ Σουνιόλ) / The Departure (Μίλαν Μπαθ) / The Tyranny of Distance (Γκάμπριελ Ντάιμοντ) / Sawubona (Λουνγκέλο Κουζάγιο) / FIFO (Σάσα Φέρμπους) / Calamity (Μαξίμ Φεγιέρ)
20.30 FEDRA (Μπάρα Μάλο) / Aufseherin (Βίλμπερτ Βελντούιζεν) / Timbo (Φιφθ Σίζον) / Are You Volleyball?! (Μοχάμαντ Μπάκσι) / IN GOD WE TRUST (Ελευθέριος Ζαχαρόπουλος) / Not One of Us (Μπιλ Τζάρκο) / Street Workers Unite! (Γκάμπριελ Ντάιμοντ)
22.00 Sweetheart and Money (Τζούλια Λις) / Don't let them kill the olive trees (Νέιλα Οσεϊράν) / RIOT (Μοντ Μάρτιν) / A Job Interview (Αντώνης Γλαρός) / New Neighbors (Ε. Τζ. Μπέιλι) / Buffet (Αλεσάντρο Ρικάρντι)
Σάββατο 21
17.30 Huicholes del Tabaco (Σέζαρ Ροντρίγκεζ) / IN GOD WE TRUST (Ελευθέριος Ζαχαρόπουλος) / Differences (Τσουν-Τζου Τσανγκ) / SCORE (Τζόρντι Σελέν) / RIOT (Μοντ Μαρτίν) / New Neighbors (Ε. Τζ. Μπέιλι) / Champions (Αναστάζια Μπραούνιγκερ)
19.00 Erdogan's referendum - Path to dictatorship? (Σαμπίνε Κούπερ - Μπους) / Buffet (Αλεσάντρο Ρικάρντι) / AnorMal (Λουίς Γκαλάν) / A Job Interview (Αντώνης Γλαρός)
20.30 Rhizophora (Ντάβιντε ντε Λίλις) / Oh! Uganda (Λουσιάνα Φαρά) / Cowboys & Indians (Εμίλια Ρουίζ) / RIPrivacy (Αϊτσάν Μπασάρ) / LISTEN (Μιν Μιν Χέιν) / Everything is allowed (Αναίς Μπλαν Ζιράρ) / Animal Park (Αντόνιο Σπανό)
22.00 Are You Volleyball?! (Μοχάμαντ Μπάκσι) / Mary Mother (Σαντάμ Γουαχίντι) / Brainwash (Χάνα Γκότρεϊ) / Calamity (Μαξίμ Φεγιέρ) / FIFO (Σάσα Φέρμπους)
Κυριακή 22
19.00 Everything is allowed (Αναίς Μπλαν Ζιράρ) / Common Ground (Σίλβια Νικολαίδη) / Cowboys & Indians (Εμίλια Ρουίζ) / The Tyranny of Distance (Γκάμπριελ Ντάιμοντ) / Champions (Αναστάζια Μπράουνιγκερ)
ΑΑΒΟΡΑ
Ιπποκράτους 180, Νεάπολη, 2106423271.
«Witchfinder General» (Μάικλ Ριβς, 1968) το Σάββατο 21/4, στις 00.30, μεταμεσονύχτια προβολή της κινηματογραφικής λέσχης Midnight Express. Είσ.: € 5. «Gold Dawn Girls» (Χάβαρντ Μπούστνες, 2017) την Κυριακή 22/4, στις 18.30, στο πλαίσιο του κύκλου προβολών CineDoc. Είσ.: € 6.
ΑΛΚΥΟΝΙΣ
Ιουλιανού 42-46, Βικτώρια, 2108220008.
«Χάος» (Πάολο & Βιτόριο Ταβιάνι, 1984) την Κυριακή 22/4, στις 12.00. «Αλονζανφάν» (Πάολο & Βιτόριο Ταβιάνι, 1974) τη Δευτέρα 23 και την Τρίτη 24/4, στις 18.30.
ΕΝΤΟΣ
ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ
STAR TV 22:20
Ο στρατιώτης Γιάννης Παπαδόπουλος μετατίθεται από τα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα στη Διεύθυνση Κινηματογραφίας των Ενόπλων Δυνάμεων, στην Αθήνα.
Σ’ αυτή την προνομιακή θέση, πολύ κοντά στο σπίτι του, τη σύζυγό του και τις δίδυμες κόρες τους, περνά ευχάριστες μέρες, σκαρώνοντας διάφορες φάρσες με τους συναδέλφους του – μια ομάδα στρατιωτών ενταγμένων στην τότε νεοϊδρυθείσα Υπηρεσία Ενημερώσεως Ενόπλων Δυνάμεων, έναν καινούριο τηλεοπτικό σταθμό, που δημιουργήθηκε για τους πολίτες, αλλά που το προσωπικό του αποτελείτο κυρίως από στρατιώτες, που είχαν προϋπηρεσία στον κινηματογράφο πριν την κατάταξή τους.
Ωστόσο, αυτή η τρελή παρέα των φαντάρων καταφέρνει να βγάζει και χρήματα, γυρίζοντας… σεξοταινίες με υλικό του στρατού, ώσπου το πρωινό της 21ης Απριλίου του 1967, το στρατιωτικό πραξικόπημα ενός άλλου Παπαδόπουλου, μόνιμου συνταγματάρχη, έρχεται να τους κόψει τα φτερά…
ΣΕΝΑΡΙΟ: Νίκος Περάκης
• Η ταινία προβλήθηκε τη σαιζόν 1984-1985 και έκοψε 395.374 εισιτήρια. Ήρθε στην πρώτη θέση ανάμεσα σε 38 ταινίες.
• Απέσπασε τέσσερα βραβεία στο "Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1984" : "Βραβείο καλύτερης ταινίας", "Βραβείο σεναρίου", "Βραβείο μοντάζ", "Βραβείο ερμηνείας Α' ανδρικού ρόλου" (Νίκος Καλογερόπουλος).
• Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ Valencia.
• Υποψηφιότητα για Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου.
No comments:
Post a Comment