Συνέχεια από http://tsakthan.blogspot.gr/2017/01/2012-3.html
Η
Πολιτική Ανυπακοή
Το ζήτημα της "πολιτικής ανυπακοής" είναι μαζί μας από την
αρχή του χρόνου. Ένας κορυφαίος φιλόσοφος δήλωσε κάποτε ότι η ανθρώπινη ιστορία
«ξεκίνησε με μια πράξη ανυπακοής και δεν είναι απίθανο ότι θα τελειώσει με μια
πράξη ανυπακοής».[1] Ο
Προμηθέας παράκουσε τον Δία και έδωσε τη φωτιά στο ανθρώπινο γένος. Ως
«Πολιτική Ανυπακοή» ορίζεται «η σκόπιμη και υπολογισμένη παραβίαση του νόμου
για ζωτικής σημασίας κοινωνικό σκοπό» [2] ή «μια πολιτική
πράξη που αφορά την ανυπακοή στην κυβερνητική εξουσία για λόγους ηθικής
αντίρρησης, με στόχο την προώθηση μιας δίκαιης κοινωνίας». [3] Ο πιο ευρέως
αποδεκτός ορισμός είναι αυτός του John Rawls: «πολιτική ανυπακοή είναι η
δημόσια, μη βίαιη και ευσυνείδητη παραβίαση του νόμου που γίνεται με στόχο να
φέρει αλλαγή του νόμου ή ασκούμενων πολιτικών της κυβέρνησης». [4] Η πολιτική ανυπακοή αποτελεί συμβολική ή
τελετουργική παραβίαση του νόμου.
Στα μέσα του 19ου αιώνα η «πολιτική ανυπακοή» απελευθερώθηκε από θρησκευτικούς συσχετισμούς της. Σύμφωνα με τον Thoreau η πρώτη υποχρέωση του πολίτη είναι να κάνει ό, τι ο ίδιος θεωρεί σωστό και να μην ακολουθεί το νόμο που υπαγορεύεται από την πλειοψηφία. Όταν μια κυβέρνηση είναι άδικη, οι άνθρωποι πρέπει να αρνούνται να ακολουθήσουν το νόμο και οι ίδιοι να αποσυνδέονται εν γένει. από την κυβέρνηση. Κανένα άτομο δεν είναι υποχρεωμένο να αφιερώσει τη ζωή του στη μείωση έως εξάλειψη των κοινωνικών προβλημάτων˙ υποχρεούται, όμως, να μη συμβάλλει στην όξυνση των προβλημάτων. Σε αυτές τις υποχρεώσεις εντάσσεται το να μην είναι μην είναι κανείς μέλος μιας άδικης ένωσης, όπως είναι η κυβέρνηση. Επιπλέον, ο Thoreau υποστήριξε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ταιριάζουν με τα κριτήρια του για την άδικη κυβέρνηση, δεδομένου ότι υποστήριζαν τη δουλεία και διεξήγαγαν επιθετικό πόλεμο κατά του Μεξικού. Σύμφωνα με τους περισσότερους μελετητές ο πρωτεργάτης του αγώνα για την ανεξαρτησία της Ινδίας Μαχάτμα Γκάντι συνέχισε την πρακτική του Θορώ και εμπνεύστηκε από τα γραπτά του. Ο ίδιος ο Γκάντι διαφωνεί: «Η αντίσταση στην εξουσία στην Νότια Αφρική είχε προχωρήσει αρκετά, προτού έρθει στα χέρια μου το δοκίμιο (…) Όταν είδα τον τίτλο του εξαίρετου δοκιμίου του Θορώ άρχισα να χρησιμοποιώ τη φράση του για να εξηγήσω τον αγώνα μας στους Άγγλους αναγνώστες. Όμως, διαπίστωσα ότι ακόμα κι o όρος “Πολιτική Ανυπακοή” αποτυγχάνει να αποδώσει πλήρως το νόημα του αγώνα. Ως εκ τούτου, υιοθέτησα τη φράση “Πολιτική Αντίσταση”».[5] Ανάμεσα στους ακτιβιστές που χρησιμοποίησαν με επιμονή και αποτελεσματικότητα την «πολιτική ανυπακοή» ήταν ο πάστορας Martin Luther King Jr. που ηγήθηκε του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ ως την δολοφονία του (4/4/1968). Η σκέψη και οι αγώνες του King ενέπνευσαν τον εμπλουτισμό του ρεπερτορίου μορφών δράσης που χρησιμοποιούν τα νέα κοινωνικά κινήματα τόσο διεθνώς όσο και στην Ελληνική περίπτωση.
Συνεχίζεται...
Θανάσης Τσακίρης
[1] Bedau Hugo Adam (1961) “On civil Disobedience”
Journal of Philosophy, Vol. LVIII, n.
21, October, σελ. 661.
[2] Howard Zinn,
(1968) “Seven guidelines for civil
disobedience” in Disobedience & Democracy, New York : Random House Inc. σελ 119-122.
[3] McLean Iain and McMillan Alistair (2009) Oxford Concise Dictionary of Politics. New York , NY :
Oxford University Press, σελ. 77.
[4] Rawls John (1969). "The Justification of Civil Disobedience.” in Hugo Adam Bedau, (ed.), Civil
Disobedience: Theory and Practice, New
York : Pegasus Books, σελ. 240–255.
No comments:
Post a Comment