Thursday, August 20, 2015

Tsakthan Randomly - Politics 8

  • Στη γενικότερη μαρξιστική φιλολογία περί εξουσίας επικρατεί η δομική προσέγγιση της εξουσίας η οποία είναι μια σχέση που υπάρχει ανεξάρτητα από τις βουλήσεις των ανθρώπων. 
  • Αντίθετα με την Χ. Άρεντ, ο Νίκος Πουλαντζάς ορίζει κατ’ αρχήν την εξουσία ως «την ικανότητα μιας κοινωνικής τάξης να πραγματοποιήσει τα ειδικά αντικειμενικά συμφέροντά της».
  • Η ερμηνεία του Πουλαντζά εμπεριέχει το στοιχείο της ομάδας όπως και της Arendt και έχει και συγκεκριμένο κοινωνικό περιεχόμενο: την τάξη.
  • Ο Πουλαντζάς διαχωρίζεται από την Άρεντ στο βαθμό που αναφέρεται στις δομές του πολιτικο-κοινωνικού σχηματισμού στον οποίο κάθε φορά αναφέρεται και ο οποίος χαρακτηρίζεται από την διαρκή ταξική σύγκρουση.
  • Για το λόγο ετούτο σε μια μεταγενέστερη αναδιατύπωση της έννοιας του κράτους ως τόπο άσκησης της εξουσίας θα αναφερθεί σ’ αυτό ως συμπύκνωση των ταξικών συσχετισμών.
  •  Η έννοια της εξουσίας που συνήθως χρησιμοποιείται στην περίπτωση μιας νομιμοποιημένης δύναμης, δηλαδή, εντός ενός πλαισίου ελάχιστης συναίνεσης εκ μέρους των υφισταμένων στη σχέση εξουσίας, ενώ θεωρείται από τον Πουλαντζά χρήσιμη, εν τούτοις σχετίζεται μόνο με τη διάκριση των μορφών της εξουσίας.
  •  Όσον αφορά την έννοια της authority, ο Ν.Πουλαντζάς την θεωρεί ως κατάλληλη προς χρήση στα πλαίσια της ανάλυσης των κοινωνιών που χαρακτηρίζονται από μη ανταγωνιστικές συγκρούσεις και αντιθέσεις.
  • Η έννοια της ισχύος (might, puissance) τοποθετείται στα πλαίσια μη ταξικών κοινωνικών σχέσεων όπως πχ των μελών ενός αθλητικού συλλόγου.
  • Όμως, η έννοια της εξουσίας δεν έχει μόνο αυτή τη διάσταση.
  • Η πρώτη διάσταση είναι αυτή που ο St. Lukes θεωρεί ως την «πιο λεπτή» από τις τρεις διαστάσεις της εξουσίας: «Το να έχεις εξουσία είναι το να είσαι ικανός να ξεχωρίζεις από τον κόσμο». 
  • Η άσκηση της εξουσίας εξισώνεται με την ικανότητα να υπερισχύσεις έναντι των αντίθετων προτιμήσεων των άλλων ανθρώπων»  .
  •  Η δισδιάστατη άποψη περί εξουσίας είναι «η κινητοποίηση της προκατάληψης»: η εξουσία ασκείται «με τον έλεγχο της ημερήσιας διάταξης» και «την ανάδειξη μόνο ορισμένων θεμάτων ως σημαντικών» τα οποία, ως εκ τούτου, μπορούν «να τεθούν στη δημόσια συζήτηση.»  
  • Τέλος, η τρισδιάστατη άποψη περί εξουσίας ενσωματώνει όλες τις διορατικές σκέψεις των άλλων δύο διαστάσεων αλλά δίνει επιπλέον έμφαση στο ρόλο των πολιτικών συμφερόντων και ασπάζεται τη θέση ότι οι επιθυμίες και οι πεποιθήσεις των ανθρώπων μπορούν να τροποποιούνται και να διαμορφώνονται με τρόπο τέτοιο που να μπορεί να θεωρηθεί ότι έρχονται σε αντίθεση με τα θεμελιώδη συμφέροντά τους.  
  • Σ’ αυτές τις απόψεις ήρθε να προστεθεί η άποψη ότι η εξουσία δεν ενοικεί μόνο στους επίσημους πολιτικούς και κοινωνικούς θεσμούς αλλά είναι μια ιδιότητα που είναι διάχυτη στο πλαίσιο ενός δικτύου κοινωνικών σχέσεων: «…η εξουσία είναι παντού, όχι επειδή αγκαλιάζει τα πάντα, αλλά επειδή προέρχεται από παντού.» 
Συνεχίζεται...
 
Θανάσης Τσακίρης



Της φαντασίας το καράβι       1948
Στίχοι:   Αιμίλιος Σαββίδης
Μουσική:   Χρήστος Χαιρόπουλος

Ερμηνεία: Δανάη Στρατηγοπούλου

https://www.youtube.com/watch?v=uGLf3RF61FA
  
Της φαντασίας το καράβι θα σαλπάρει
 φεύγουμε απόψε στων ερώτων το νησί
 χλωμός πιλότος μας θα είναι το φεγγάρι
 ναύτης εγώ και πλοίαρχος μου θα `σαι εσύ
 Απόψε θα πνιγούμε στα φιλιά
 και θα `ναι κύματα τα χάδια
 κι οι γλάροι τα γοργόφτερα πουλιά
 λευκό μπαλέτο στα σκοτάδια
 Κι όταν φυσάει το μαϊστράλι
 αγκαλιαστοί κι αγάλι αγάλι
 με το καράβι των ονείρων το τρελό
 θα ρίξουμ’ άγκυρα στης λήθης το γιαλό
 Σ’ αυτό το σκάφος θα `ναι ο έρωτας πυξίδα
 και το γαλάζιο μας μικρό Σαρωνικό
 η φαντασία μας ο πόθος μας ελπίδα
 θα μας τον δείχνουν σαν μεγάλο Ατλαντικό
 Απόψε θα πνιγούμε στα φιλιά
 και θα `ναι κύματα τα χάδια
 κι οι γλάροι τα γοργόφτερα πουλιά
 λευκό μπαλέτο στα σκοτάδια
 Κι όταν φυσάει το μαϊστράλι
 αγκαλιαστοί κι αγάλι αγάλι
 με το καράβι των ονείρων το τρελό
 θα ρίξουμ’ άγκυρα στης λήθης το γιαλό
 
 
ΣΙΝΕΜΑ ΓΙ' ΑΠΟΨΕ
Το Πάρτι Του Αποχαιρετισμού
The Farewell Party / Mita Tova
των Ταλ Γκράνιτ, Σάρον Μέιμον 

Με κωμική διακριτικότητα αλλά και αφέλεια, το θέμα της ευθανασίας γίνεται το επίκεντρο μιας ταινίας που επιστρατεύει χιούμορ και συγκίνηση για να αναδειχθεί ντε και καλά σε μια feelgood δραμεντί γύρω από τα γηρατειά και το θάνατο.
 

No comments:

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...