ΚΑΛΕΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΥΜΗΤΤΟΥ

ΚΑΛΕΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΥΜΗΤΤΟΥ

Αν και σε πολλούς το ζήτημα της επέκτασης της Περιφερειακής Υμηττού αποτελεί κάτι που έχουμε λίγο-πολύ ακούσει, στον περισσότερο κόσμο εξακολουθεί να υφίσταται μια θολή εικόνα γύρω από το ποιους θα αφορά, πώς θα αλλάξει την καθημερινότητα στην πόλη, πόσο τελικά θα επηρεάσει τον καθένα από εμάς. Ο νέος αυτός δρόμος ουσιαστικά αποτελεί ένα έργο το οποίο θα έρθει να αναμορφώσει συνολικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής. Ουσιαστικά θα ξεκινά από εκεί που τελειώνει η Περιφερειακή Υμηττού (Αττική Οδός) και περνώντας πάνω (ή και δίπλα από τις κατοικημένες περιοχές του Υμηττού) θα φτάνει μέχρι την Γλυφάδα ενώ θα καταλήγει στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων και το νέο Αεροδρόμιο. Με βάση τα παραπάνω διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα τόσο στην Ηλιούπολη όσο και στους όμορους δήμους η οποία μικρή σχέση έχει μ’αυτό που βιώνουμε σήμερα. Οι επιπτώσεις ενός τέτοιου έργου αγγίζουν αρκετές πτυχές τόσο σχετικά με την διάρθρωση και την χρήση του χώρου όσο και σχετικά με την καθημερινότητα.

Καταρχήν μπαίνει το ζήτημα του Υμηττού και της χρήσης του. Από έναν χώρο ελεύθερο - ανοιχτό σε όλους του κατοίκους της περιοχής γίνεται μια υπό «οικονομική αξιοποίηση» έκταση. Ειδικότερα στις περιοχές στις οποίες ο δρόμος θα είναι επιφανειακός ουσιαστικά μιλάμε για μια μη αναστρέψιμη περιβαλλοντική καταστροφή, του φυσικού τοπίου, του οικοσυστήματος και γενικότερα αυτού που σήμερα αντιλαμβανόμαστε ως «Υμηττός». Και αυτό μετά από το περασμένο καλοκαίρι και των τεραστίων διαστάσεων περιβαλλοντικών καταστροφών στον Ελλαδικό χώρο αλλά και στο λεκανοπέδιο της Αττικής.

Σ’ένα δεύτερο επίπεδο η κατασκευή αυτού του έργου θα επιδεινώσει σ’ένα μεγάλο βαθμό τους όρους διαβίωσης μας στην πόλη. Είναι προφανές ότι η κατασκευή αυτού του αυτοκινητόδρομου δεν γίνεται για να επιλυθούν τα ήδη υπαρχοντα σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στην Ηλιούπολη (βλ. Κατεχάκη -Αλιμου) γιατι ούτε οι δημοτικές αρχές ούτε οι κυβερνήσεις ποτέ ασχολήθηκαν μ’αυτά. Αυτό που ίσως δεν είναι αρκετά προφανές είναι το γεγονός ότι η κατάσταση αυτή όχι μόνο δεν θα επιλυθεί αλλά θα επιδεινωθεί στον βαθμό που ενισχύεται η κυκλοφορία του αυτοκινήτου σε βάρος της ανάπτυξης μέσων μαζικής μεταφοράς. Η εμπειρία των τελευταίων δεκαετιών δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας. Όσο περισσότερος χώρος δίνεται για την κίνηση των αυτοκινήτων, όσο περισσότεροι δρόμοι κατασκευάζονται τόσο αυξάνονται τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στις πόλεις και τα κυκλοφοριακά προβλήματα διαρκώς διογκώνονται. Ήδη για παράδειγμα οι συγκοινωνιολόγοι μιλούν για κορεσμό της Αττικής Οδού τα επόμενα δύο χρόνια. Αλλά πέρα από μια τέτοια γενική αρχή είναι αρκετά προφανές ότι η πόλη θα γίνει μαζί με τους όμορους δήμους μια από τις εισόδους πρόσβασης στον νέο δρόμο ο οποίος θα αποτελέσει οδικό άξονα – δίαυλο για ένα μεγάλο πλήθος περιοχών του λεκανοπεδίου.

Κάτι τέτοιο προφανώς και δεν θα αφήσει ανεπηρέαστη την πόλη μας. Ο κάθε αυτοκινητόδρομος απαιτεί μεγάλους οδικούς άξονες που καταλήγουν στις εισόδους και τις εξόδους του. Οι κόμβοι αυτοί που θα δημιουργηθούν (π.χ. όρια Αργυρούπολης -Ηλιουπολης) θα υποβαθμίσουν και τις ίδιες τις περιοχές και τις γειτονιές που συνορεύουν. Αργά η γρήγορα αυτοί που προπαγανδίζουν την νότια Περιφερειακή Υμηττού θα αρχίσουν να μιλάνε για διαπλατύνσεις δρόμων για να εξυπηρετείται όλη η υπερτοποκή κίνηση που θα περνά μέσα από την πόλη.Οι λόγοι που ένα τέτοιας εμβέλειας έργο βρίσκεται στα σκαριά είναι τόσο η μετατροπή του Υμηττού από μια «αχρηστη» επιχειρηματικά ζώνη σε ένα κερδοφόρο πεδίο εκμετάλευσης, όσο και η ευρύτερη ανάπτυξη επιχειρηματικών-εμπορικών δραστηριοτήτων γύρω από τον δρόμο και τον κόσμο που θα διέρχεται από αυτόν, η «αξιοποίηση» του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού με εμπορικά κέντρα-εκθεσιακούς χώρους κλπ, η επέκταση της Αθήνας στα Μεσόγεια (Παιανία, Κάντζα κλπ).

Απέναντι σε μια τέτοια πραγματικότητα οι κάτοικοι δεν μπορούν παρά να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους, για να διαφυλάξουν τόσο τον Υμηττό όσο και της συνθήκες ζωής μέσα στην πόλη. Για να αναστραφεί όμως η επερχόμενη πραγματικότητα είναι απαραίτητο οι όποιες διεργασίες να εκκινούν από αυτούς που πλήττονται, που δεν είναι άλλοι από τους κατοίκους. Η εμπειρία μας από τα κινήματα έχει δείξει ότι μόνο όταν ο κόσμος αδιαμεσολάβητα διεκδικεί, τότε μόνο οικοδομούνται οι όροι νίκης. Όταν ο κάθε κάτοικος που πλήττεται δεν αναθέτει στους φορείς, τους εκπροσώπους να μιλήσουν για αυτόν, αλλά βγαίνει ο ίδιος στο προσκήνιο και διεκδικεί ,τότε μπορεί και να πετύχει πολλαπλά αποτελέσματα. Η ιστορία του ΚΥΤ και των πρόσφατων κινήσεων που αναπτύχθηκαν σε γειτονιές αυτό αποδιεκνύει. Για τον λόγο αυτό θεωρούμε απαραίτητη την συγκρότηση μιας επιτροπής κατοίκων ενάντια στον νέο δρόμο, μιας επιτροπής που θα εμπλέκει μ’έναν ισότιμο τρόπο όλους μας, και θα συντονίζει τις δράσεις μας για το ζήτημα αυτό.

ΚΑΛΟΥΜΕ ΣΕ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΝΕΟ ΔΡΟΜΟ ( ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΔΕΥΤΕΡΑ 18/12, ΩΡΑ 7:30 μμ)

Comments

Popular posts from this blog

Την Τρίτη, 21/3/2017 o Ν. Σερβετάς στην εκπομπή ΑΧ ΕΞΟΥΣΙΑ για Σουηδια και Νορβηγία

Αντίο Τρύφωνα!

«Συλλαμβάνοντας το κεφάλαιο ως αξία εν κινήσει» Διάλεξη του David Harvey, διακεκριμένος καθηγητής Ανθρωπολογίας και Γεωγραφίας-Δευτέρα 20 Μαρτίου, ώρα 19:00