Tuesday, February 18, 2020

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΙΣ ΤΣΑΝΤΕΣ (του Θανάση Τσακιρη)

 «Τι κουβαλάς στο μπακ-πακ κι είναι τόσο βαρύ», με ρωτάνε φίλοι και γνωστοί χρόνια τώρα. Από μικρός στα βάσανα κουβαλάω τα «υπάρχοντά» μου μιας και δεν γνώριζα τι μου ξημέρωνε. Άλλαξα γειτονιές, σχολεία και σχολές, πόλεις και χώρες θέλοντας και μη. Έγινα μέτοικος

Σαν σύννεφο απ’ τον καιρό
μονάχο μες τον ουρανό
πήρα παιδί τους δρόμους

Ένα σακίδιο, ή sackpack backsack - είναι, στην απλούστερη μορφή του, ένα σακί από ύφασμα που στερεώνεται στην πλάτη κάποιου .
Ασφαλίζονται με δύο λουριά που πηγαίνουν πάνω από τους ώμους, αλλά μπορεί να υπάρχουν διαφοροποιήσεις.
Ελαφρύ τύποι σακίδια μερικές φορές φοριούνται μόνο σε ένα λουρί ώμου.

Τα σακίδια που χρησιμοποιούνται συνήθως από τους πεζοπόρους και τους μαθητές, και προτιμώνται συχνά για τσάντες για τη μεταφορά βαρέων φορτίων ή κάθε είδους εξοπλισμού.

Τα μεγάλα σακίδια χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά φορτίων πάνω από 10 κιλά  καθώς και μικρότερα αθλητικά σακίδια (π.χ. τρέξιμο, ποδηλασία) αφήνουν τους ιμάντες ώμου κυρίως για τη σταθεροποίηση του φορτίου.

Αυτό βελτιώνει τη δυνατότητα να μεταφέρουν βαριά φορτία.,
Στην αρχαιότητα, το σακίδιο χρησιμοποιήθηκε ως μέσο μεταφοράς των θηραμάτων του κυνηγού και ως τρόπος ευκολότερης μεταφοράς για άλλα υλικά.
Ήταν επίσης εύκολο να μεταφέρουν και ήταν κατασκευασμένα από υφάσματα.
Στις περιπτώσεις των μεγαλύτερων θηραμάτων, οι κυνηγοί διαμελίζανε τη λεία τους και  μοίραζαν τα κομμάτια του ζώου, ο καθένας συσκεύαζε το κρέας σε πολλά περιτυλίγματα και στη συνέχεια σε σακούλες που τοποθετούνταν στις πλάτες τους.
Η τσάντα τους φτιανόταν από δέρμα ζώου και τα δέρματα ήταν ραμμένα μεταξύ τους με ζωικά έντερα, που υφαίνονταν μαζί σφιχτά για να κάνουν ένα ανθεκτικό νήμα.
Τα μπακ-πακ είναι μέρος του εξοπλισμού που φέρει το φορτίο των στρατιωτών, ιδιαίτερα του πεζικού, στις περισσότερες χώρες.
Για τις μονάδες που εισέρχονται καταστάσεις μάχης,  μπορούν να φορτωθούν σε μεγάλο βαθμό και μπορεί να ζυγίζει πάνω από 100 κιλά.
Κάθε στρατιώτης μπορεί να φέρει επιπλέον όπλα, πυρομαχικά, μερίδες, ιατρικές προμήθειες, σκηνές ή άλλο υλικό καταφύγιο, και επιπλέον ρούχα.
Εκτός από τις ανάγκες του στρατιώτη για μπαπ-πακ υπάρχουν οι ανάγκες  των μαθητών  και των φοιτητών.
Βέβαια, στη χώρα μας που οι δανειστικές βιβλιοθήκες είναι είδος σε ανεπάρκεια οι μικροί μαθητές είναι αναγκασμένοι να κουβαλάνε τεράστια σακίδια δυσανάλογα με τις δυνάμεις τους.
Οι φοιτητές πια κουβαλάνε λαπτοπ και τάμπλετ. βιβλία και ….προκηρύξεις και μαλόξ για τις διαδηλώσεις, ενώ οι αντίπαλοι τους των σωμάτων καταστολής στα δικά τους σακίδια αφθονούν οι χειροβομβίδες κρότου-λάμψεις και δακρυγόνα.





Οι πρώιμοι σύγχρονοι Ευρωπαίοι φόρεσαν πορτοφόλια-τσαντάκια για έναν και μοναδικό σκοπό: να μεταφέρουν νομίσματα.
Τα πορτοφόλια/τσαντάκια φτιάχνονταν από μαλακό ύφασμα ή δέρμα τα φορούσαν τόσο άνδρες όσο και γυναίκες.
Το σακίδιο της Σκωτίας είναι μια επιβίωση αυτού του εθίμου.
Τον 17ο αιώνα, τα νεαρά κορίτσια διδάσκονταν το κέντημα ως απαραίτητη δεξιότητα για το γάμο.
Αυτό βοήθησε να φτιάχνονται πολύ όμορφες τσάντες.
Από τα τέλη του 18ου αιώνα, της μόδας στην Ευρώπη ήταν πιο λεπτά σχήματα για αυτά τα εξαρτήματα.
Οι εμπνεύσεις έρχονταν  τις σιλουέτες της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης.
Οι γυναίκες ήθελαν πορτοφόλια/τσαντάκια που δεν θα ήταν ογκώδη ή με ακατάστατη εμφάνιση, έτσι άρχισε η κατασκευή όμορφων τσαντών.
Τα τσαντάκια και τα δικτυωτά σακίδια  ήταν φτιαγμένα από φίνα υφάσματα όπως το μετάξι και το βελούδο, με ιμάντες στον καρπό.
Πρώτα γίνεται μόδα στη Γαλλία, και μετά πέρασαν στη Βρετανία,
Οι άνδρες, όμως, δεν ακολούθησαν την τάση. Χρησιμοποίησαν απλά πορτοφόλια και τις τσέπες σε ανδρικά παντελόνια.
Η τσάντα καθιερώθηκε στην Αγγλία κατά τη διάρκεια της βιομηχανικής επανάστασης, εν μέρει λόγω της αύξησης των ταξιδιών με σιδηρόδρομο.
Το 1841 ο βιομήχανος από το Doncaster και επιχειρηματίας ζαχαροπλαστικής Samuel Πάρκινσον παράγγειλε μια σειρά κάσες και μπαούλα ταξιδιού και επέμεινε για μια κάσα ή τσάντα ταξιδιού για τα ιδιαίτερα πράγματα της συζύγου του.
Έλεγε ότι η τσάντα της ήταν πολύ μικρη και ήταν κατασκευασμένα από υλικό που δεν θα αντέξει το ταξίδι.
Παράγγειλε, λοιπόν, διάφορες τσάντες για τη σύζυγό του, που ποικίλλαν σε μέγεθος για διαφορετικές περιστάσεις και ζήτησε να γίνουν από το ίδιο δέρμα που χρησιμοποιείται για τις κάσες και τα μπαούλα για να ξεχωρίζουν από τις σακούλες από πανί των ταξιδιωτών  που ήταν μέλη των λαϊκών τάξεων.
Η εταιρεία του Η J. Cave (Λονδίνο) έτσι παρήγαγε το πρώτο σύγχρονο σετ με τσάντες πολυτέλειας, που μπορείτε να τις δείτε στο μουσείο με τσάντες και πορτοφόλια στο Άμστερνταμ.




1) ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΤΣΑΝΤΕΣ ΤΙΣ ΘΕΛΩ
JACOBBI PAOLA
Εκδότης ΚΕΔΡΟΣ
Χρονολογία Έκδοσης Νοέμβριος 2008

Παρουσίαση

Η Πάολα Τζακόμπι διασχίζει αιώνες γυναικείας φιλαρέσκειας ψαχουλεύοντας το πιο πολύτιμο και πιο τυραννικό συγχρόνως αξεσουάρ: την τσάντα. Περιεργάζεται διάφορα μοντέλα και ξεχωρίζει τις τσάντες που άφησαν εποχή. Διεισδύει στα άδυτα της γυναικείας τσάντας για να ανακαλύψει την ιστορία που κρύβει για τη ζωή και την προσωπικότητα της ιδιοκτήτριάς της: επίδειξη ισχύος και κοινωνικής δύναμης, επιθυμία και εμμονή. (. . .) (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)


2) Η ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΤΣΑΝΤΑ
ΕΝΑΣ ΜΙΚΡΟΣ ΕΡΩΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
KAUFMANN JEAN-CLAUDE
.Εκδότης ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Χρονολογία Έκδοσης Οκτώβριος 2011
Παρουσίαση

"...Είναι πολύ σπάνιο για μια γυναίκα να μην έχει τσάντα. Η τσάντα είναι για τη γυναίκα ό,τι είναι για το σαλιγκάρι το καβούκι. Με τη διαφορά ότι ξέρουμε τι υπάρχει μέσα στο καβούκι. Και ότι τα σαλιγκάρια μοιάζουν μεταξύ τους. Υπάρχουν όμως τσάντες μικρές (ίσα ίσα για τα απαραίτητα), μεγάλες (ολόκληρη η ζωή της σε μία τσάντα), σκληρές, μαλακές, που κρατιούνται στον ώμο ή στο χέρι, εμφανώς τακτοποιημένες ή χαώδεις. Τσάντες που προκαλούν εκνευρισμό (όταν το τηλέφωνο παίζει μέσα τους κρυφτό) ή γεννούν κεραυνοβόλο έρωτα και επιδεικνύονται ως τρόπαια αποκαλυπτικά της ταυτότητας της γυναίκας (η τσάντα μου είναι ο εαυτός μου). Σύντομες εκρήξεις μίσους και τρελού έρωτα. Όλες οι συγκινήσεις του κόσμου βρίσκονται σε μία τσάντα..." (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)



3) Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΗΣ ΤΣΑΝΤΑΣ
ΛΙΒΑΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
Εκδότης ΜΥΡΤΟΣ
Χρονολογία Έκδοσης Μάρτιος 2017

Παρουσίαση

Η κατασκευή της χειροποίητης τσάντας είναι τέχνη!
Ένας όμορφος τρόπος για να εκφράσετε την έμπνευση και τη δημιουργικότητά σας και να εξερευνήσετε τις δυνατότητές σας. Η τσάντα είναι ένα ξεχωριστό αξεσουάρ που συμπληρώνει την εμφάνιση κάθε γυναίκας. Η ποιότητα και η αισθητική κρύβονται πίσω από τις λεπτομέρειες, όπως το σωστό νήμα, η τεχνοτροπία και τα φινιρίσματα.
Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας είναι ένας πολύτιμος οδηγός, με σημαντικές πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές, που θα σας μυήσει στις τεχνικές της πλεκτής τσάντας και της τσάντας με βασικό υλικό τον πλαστικό καμβά.
Μέσα στις σελίδες του, θα δείτε τις σχετικές συντομογραφίες, σύμβολα και σχεδιαγράμματα, πρωτότυπες ιδέες και σχέδια με πλούσιο φωτογραφικό υλικό και λεπτομερείς περιγραφές για να φθάσετε στο τελικό αποτέλεσμα.
Εμπνευστείτε από τις προτάσεις μας και δημιουργήστε τη δική σας μοναδική και ξεχωριστή χειροποίητη τσάντα. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)



4)ΤΟ ΔΙΣΑΚΙ
NAKHJAVANI BAHIYYIH
Εκδότης ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Σειρά ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Χρονολογία Έκδοσης Δεκέμβριος 2001


Αραβική έρημος... Κάπου στα τέλη του 19ου αιώνα... Ένας κλέφτης, ένα δισάκι... εννιά άνθρωποι στο ραντεβού με το πεπρωμένο και το θάνατο. «Το δισάκι» είναι μια ιστορία αλλεπάλληλων υποσχέσεων και απογοητεύσεων, που ξεδιπλώνεται στα μέσα του 19ου αιώνα, με πρωταγωνιστές εννιά διαφορετικά άτομα που ταξιδεύουν στην έρημο μεταξύ Μέκκας και Μεδίνας. Ο καθένας τους, όταν έρχεται αντιμέτωπος με ένα μυστηριώδες δισάκι, μεταβάλλεται. Όταν ο Κλέφτης το αρπάζει από έναν Προσκυνητή, μοιάζει κοινό ταξιδιωτικό δισάκι. Ποιο είναι, όμως, το περιεχόμενό του, τόσο πολύτιμο και ισχυρό, που μπορεί από αυτό να προέλθει ο θάνατος ή η χαρά, ο όλεθρος ή η σωτηρία; Μέσα σε είκοσι τέσσερις ώρες από τη στιγμή που κλέβουν το δισάκι, οι ζωές των ανθρώπων που έρχονται σε επαφή μαζί του συνυφαίνονται για να δημιουργήσουν μια κυκλική και ατέρμονη ιστορία. Με κάθε υφάδι της ιστορίας ένας άλλος κόμπος λύνεται, μια άλλη ζωή αναλύεται στο Δρόμο του Μεταξιού, στην Κίνα, στην Ινδία, στο Ιράν και στην Κωνσταντινούπολη, ακόμη και στο Λονδίνο. Η Μπαχιγί Ναχτζαβανί, με γλώσσα που πάλλεται, συνθέτει ένα αλησμόνητο ψηφιδωτό, στο πρώτο σπάνιας ομορφιάς, πρωτοτυπίας και δύναμης μυθιστόρημά της.
(ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)

5)ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (ΤΡΙΤΟΣ ΤΟΜΟΣ)
ΤΟ ΔΙΣΑΚΙ ΤΟΥ ΑΣΚΗΤΗ
ΜΑΤΣΑΣ ΝΕΣΤΟΡΑΣ
Εκδ. Εστία

Το μονοπάτι

22-3-2017 ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΙΣ ΤΣΑΝΤΕΣ 



No comments:

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...