Πρόλογος στην εκδήλωση για το βιβλίο του Charles Tilly

Λίγα λόγια για τον Charles Tilly

Ο Τσαρλς Τίλλυ γεννήθηκε το 1929 στην κωμόπολη Λομβαρδία της Πολιτείας Ιλλινόι. Η κωμόπολη λέγεται και Πόλη των Πασχαλιών και είναι μία από τις πολλές μικρές πόλεις που κατασκευάστηκαν όταν φτιαχνόταν το σιδηροδρομικό δίκτυο στα τέλη του 19ου αιώνα και που λειτουργούν με θεσμούς άμεσης δημοκρατίας. Σπούδασε κοινωνιολογία στο πανεπιστήμιο της Υόρκης του Ιλλινόι, στην Οξφόρδη, στο Γαλλικό Καθολικό Πανεπιστήμιο της Ανζέρ και στο Χάρβαρντ όπου έγραψε τη διδακτορική του διατριβή. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του εργάσθηκε σε αρκετές δουλειές αποκτώντας την αναγκαία εμπειρία που θα του χρησίμευε στην επιστημονική και πολιτική δραστηριότητά του. Δούλεψε ως καθαριστής κτιρίων, οικοδόμος, εφημεριδοπώλης, νυχτοφύλακας ακόμη και ως ερευνητής σε ψυχιατρικό νοσοκομείο. Δίδαξε στα πανεπιστήμια Delaware, Harvard, MIT, Toronto, Michigan καθώς και στη Νέα Σχολή για την Κοινωνική Έρευνα της Νέας Υόρκης. Από το 1996 είναι Διακεκριμένος Καθηγητής Κοινωνικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης και μέλος του διδακτικού-ερευνητικού προσωπικού των Τμημάτων Κοινωνιολογίας και Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου.

Μεταξύ άλλων έγραψε τα εξής σημαντικά βιβλία:

The Vendée: A Sociological Analysis of the Counter- revolution of 1793. (1964)
From Mobilization to Revolution (1978)
The Contentious French (1986)
Coercion, Capital, and European States, AD 990-1992 (1990)
European Revolutions, 1492–1992 (1993)
Dynamics of Contention (με Doug McAdam and Sidney Tarrow) (2001)
Contention & Democracy in Europe, 1650-2000 (2004)
From Contentions to Democracy (2005)
Identities, Boundaries, and Social Ties (2005)
Trust and Rule (2005)
Why? (2006)
Oxford Handbook of Contextual Political Analysis (2006)
Contentious Politics (με τον Sidney Tarrow) (2006)
Regimes and Repertoires (2006)
Democracy (2007)

Ο Τσαρλς Τίλλυ ως ερευνητής κατάφερε να επανεντάξει με διαφορετικό τρόπο την έννοια της «μακράς διάρκειας» στην ιστορική κοινωνιολογία. Μελετώντας μεγάλες χρονικές περιόδους, δεν γράφει απλώς μια ιστορία μεγάλων ανδρών και ηγετών αλλά μια ιστορία των λαϊκών μαζών και των αγώνων τους. Δεν ενδιαφέρεται μόνο για ό,τι συμβαίνει στο εσωτερικό του επίσημου πολιτικού συστήματος. Δίνει προτεραιότητα σε αυτό που ονομάζει «συγκρουσιακή πολιτική», δηλαδή στις επαναστάσεις, στα κοινωνικά κινήματα, τις θρησκευτικές και εθνοτικές συγκρούσεις, στα εθνικά και πολιτικά δικαιώματα και στα υπερεθνικά κινήματα. Εστιάζει, επομένως, στη μεγάλης κλίμακας κοινωνική αλλαγή και τη σχέση της με τη «συγκρουσιακή πολιτική», ειδικά στην Ευρώπη μετά το 1500. Η «συγκρουσιακή πολιτική» εμφανίζεται όταν οι καθημερινοί άνθρωποι συχνά σε συνεργασία με πολύ σημαντικούς από άποψη επιρροής πολίτες αντιπαρατίθενται με τις διάφορες ελίτ, εξουσίες και αντιπάλους, τις πάσης φύσεως δημόσιες πολιτικές αλλά και ιδιωτικές οικονομικές μικρές και μεγάλες αρχές και εξουσίες.

Όπως όλοι μας, έτσι και ο Τίλλυ προσπαθεί να ρωτάει τα «γιατί» των κοινωνικών καταστάσεων τόσο στο μακρο- όσο και στο μικρο-επίπεδο. Σε ένα από τα επόμενα βιβλία του με τον τίτλο «Why?» (2006) με το υπέροχο τρόπο γραφής του μας εξηγεί πώς ερμηνεύουμε τον κόσμο που μας περιβάλλει, δηλαδή τις κοινωνικές σχέσεις, και πώς αυτός προσδιορίζει και προσδιορίζεται από αυτές τις ερμηνείες. Και, όπως γνωρίζετε, το μεγαλύτερο «γιατί» των αρχών του 21ου αιώνα για τους Αμερικανούς ήταν το «γιατί» της 11ης Σεπτεμβρίου. Αν διαβάσουμε και τα δύο βιβλία, δηλαδή τα «Κοινωνικά Κινήματα» και το «Γιατί» θα μπορέσουμε να σχηματίσουμε μια πολυδιάστατη εικόνα του πώς η κοινωνία κατασκευάζει τα κινήματά της για να παρέμβει στην αλλαγή του κόσμου αυτού, συγκρουσιακού και μη.


ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Comments

Popular posts from this blog

Την Τρίτη, 21/3/2017 o Ν. Σερβετάς στην εκπομπή ΑΧ ΕΞΟΥΣΙΑ για Σουηδια και Νορβηγία

Τρίτη 31/10 στην εκπομπή "ΑΧ ΕΞΟΥΣΙΑ" ο Χρήστος Τσιλώνης (Πρόεδρος ΣΣΕΜ) με θέμα Όψεις του Ασφαλιστικού Ζητήματος.

Αντίο Τρύφωνα!