ΝΕΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ :Μια πρώτη ανάγνωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων

ΝΕΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ :
Μια πρώτη ανάγνωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων


Τεχνική Περιγραφή
Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου που δημοσιοποιήθηκε στις 20/2/09,το συνολικό μήκος των προγραμματιζόμενων νέων αυτοκινητόδρομων στην Αττική ανέρχεται σε 62.355μ ενώ το σύνολο των υπόγειων χαράξεων υπολογίζεται σε 21.695μ (34,8%).
Στο έργο περιλαμβάνονται 9 μεγάλες γέφυρες συνολικού μήκους 1.503μ, 14 κόμβοι,8 ημικόμβοι, και 87 μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες, cut & cover κ.α), 4 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και δύο πλευρικοί σταθμοί.

Το Νότιο τμήμα της Ανατολικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (ΝΑΠΛΥ), από τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Μεσογείων μέχρι την παραλία Αγ. Μαρίνας , θα είναι συνολικού μήκους 13,8 χλμ εκ των οποίων μόνο τα 1,4 περ. χλμ, θα είναι υπογειοποιημένα.

Οσον αφορά το Νότιο τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (ΝΔΠΛΥ), από τον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Κατεχάκη μέχρι τη Λ. Βουλιαγμένης, το μήκος του αριστερού κλάδου θα είναι 10,9 χλμ, εκ των οποίων τα 8,2 υπόγεια και το μήκος του δεξιού κλάδου θα είναι 10,3 χλμ, εκ των οποίων τα 7,8 υπόγεια.
Σύμφωνα με την ΜΠΕ, από τα 10 περ. χλμ, τα 8,1 διέρχονται εντός της χαρακτηρισμένης ως περιοχής ΝΑΤURΑ 2000 ( Αισθητικό δάσος Καισαριανής / Τόπος Κοινοτικής Σημασίας SCI ),
ενώ το σύνολο του έργου διέρχεται από τη Ζώνη Β προστασίας του Υμηττού και ένα μικρότερο
από την Ζώνη Α.

Στο πρώτο τμήμα της ΝΔΠΛΥ, ( γέφυρα Α/Κ Κατεχάκη – Καισαριανή, μέχρι τον Α/Κ Σακέτα), μήκους 1.100μ, ο δρόμος διέρχεται σε απόσταση 200μ από την Πανεπιστημιούπολη και περιλαμβάνει δύο παράλληλες σήραγγες 430μ και 300μ.

Ο Α/Κ Σακέτα καταλαμβάνει συνολική έκταση 127στρεμμάτων περίπου και από εκεί ξεκινά ο νέος οδικός άξονας προς τα Μεσόγεια συνολικού μήκους 6,3χλμ, εκ των οποίων τα 4 περ, σε σήραγγα και συνδέεται με την ΝΑΠΛΥ στον Α/Κ Μεσογείων.

Από τον Α/Κ Σακέτα συνεχίζει η ΝΔΠΛΥ με σήραγγα 2.000μ με 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και Λωρίδες έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), μέχρι το τέρμα της Λ.Σοφ. Βενιζέλου, στην περιοχή της Αγ. Μαύρας, στην Ηλιούπολη. Εκεί διαμορφώνεται ανοιχτή διατομή του δρόμου μέχρι τον Προφήτη Ηλία Ηλιούπολης μήκους 900μ και πλάτους 31μ, σε θέση που φτάνει μέχρι 80μ από την εντός σχεδίου περιοχή γενικής κατοικίας του Δήμου Ηλιούπολης. Στο ίδιο σημείο αναπτύσσεται υψηλό επίχωμα στο δεξιό πρανές της διατομής συνολικής επιφάνειας 4,5 στρεμμάτων και κατασκευάζεται γέφυρα 60μ.Ακόμη, στην ίδια θέση, κατασκευάζεται μετωπικός σταθμός διοδίων με χειροκίνητο σύστημα, ο μοναδικός που προβλέπεται στην ευρύτερη περιοχή. Επισημαίνεται ότι τμήματα του δρόμου στις άκρες της ανοιχτής διατομής, διαμορφώνονται με τη μέθοδο cut & cover, δηλ. επιφανειακό σκάψιμο, τσιμεντάρισμα και ξανασκέπασμα με πλάκα μπετόν του ορύγματος που δημιουργείται.

Στη συνέχεια, ο δρόμος διέρχεται σε σήραγγα 1600μ πάνω από τον Προφήτη Ηλία Ηλιούπολης και πάνω από το Πανόραμα (Αστυνομικά) της Ηλιούπολης και φτάνει στη περιοχή του αμαξοστασίου απορριμματοφόρων και του παράνομου σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων του Δήμου Ηλιούπολης, όπου δημιουργείται ένας ανισόπεδος ημικόμβος με πρόσθετη λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση πέραν της εξάϊχνης κύριας διατομής μέχρι τον σταθμό διοδίων.
Από εκεί, διαμορφώνεται συνδετήριος άξονας με το τοπικό οδικό δίκτυο της Ηλιούπολης και Αργυρούπολης, που καταλήγει στην συμβολή της οδού Θράκης με την Λεωφ. Ηρώων Πολυτεχνείου (Ηλιούπολη) και την Λεωφ. Αργυρουπόλεως.
Επισημαίνεται ότι προαναφερόμενος συνδετήριος άξονας, διέρχεται σε σήραγγα μέσα από τις εγκαταστάσεις του παράνομου (με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας) Κέντρου Υψηλής Τάσης της ΔΕΗ και απαιτείται απαλλοτρίωση 0,5 στρέμματος.

Από τον ημικόμβο Ηλιούπολης και μέχρι την Λ.Βουλιαγμένης (περιοχή πρώην αεροδρομίου Ελληνικού) σε μήκος 2.800-3.000μ περίπου, ο δρόμος κινείται υπόγεια με τέσσερες συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας και λωρίδες έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ). Στην συμβολή της Λ.Κύπρου (Αργυρούπολης) με τις οδούς Γεννηματά και Γούναρη (Γλυφάδας) διαμορφώνεται ένας ανισόπεδος ημικόμβος, εξαφανίζοντας το παρκάκι που υπάρχει σήμερα εκεί.

Τέλος, όσον αφορά το οδικό τμήμα από τον κόμβο Σακέτα μέχρι την Λ.Ούλωφ Πάλμε, συνολικού μήκους 3.786 μ, προβλέπεται γέφυρα 165 μέτρων στην συμβολή με την Λ.Εθνικής Αντιστάσεως της Καισαριανής, υπόγεια σήραγγα 1.450μ στην Πανεπιστημιούπολη και στη συνέχεια διάνοιξη με τη μέθοδο cut & cover μέχρι την Λ.Ούλωφ Πάλμε.
Ακόμη, απαιτούνται παρεμβάσεις οργάνωσης του τοπικού οδικού δικτύου (αναφέρονται 18 δρόμοι) καθώς και οργάνωση του οδικού δικτύου της ευρύτερης περιοχής.

Επιπτώσεις στο περιβάλλον
Σύμφωνα με την περιβαλλοντική μελέτη του έργου (ΜΠΕ):
«…Οι σημαντικότερες επιπτώσεις στο τοπίο αφορούν στη διαμόρφωση του σύνθετου κόμβου Σακέτα (Βύρωνας)και στη διαμόρφωση του Μετωπικού Σταθμού Διοδίων ( Ηλιούπολη)…

«…Ιδιαιτέρως σημαντικές αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις από την κατασκευή του έργου στην περιοχή του αισθητικού δάσους Καισαριανής εντός του οποίου προτείνεται η κατασκευή του Α/Κ Σακέτα, μέρος του επιφανειακού τμήματος της ΝΔΠΛΥ…Οι επιπτώσεις που θα προκληθούν από την κατασκευή του Α/Κ Σακέτα και της εισόδου της σήραγγας Υμηττού στα πευκοδάση που φύονται στην εν λόγω περιοχή του Υμηττού, αναμένεται να είναι ιδιαιτέρως σημαντικές και μη αναστρέψιμες...»

Εδώ αναγκάζονται να παραδεχτούν το έγκλημα πού σχεδιάζουν. Και στη συνέχεια ομολογουν: «…εντός της περιοχής του Α/ΚΣακέτα εκτιμάται ότι φύονται συνολικά περί τα 3800 δέντρα και υψηλόκορμοι θάμνοι. Για την κατασκευή του κόμβου θα απαιτηθεί η αποψίλωση της υφιστάμενης φυσικής βλάστησης…»

Αλλά η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος δεν σταματά εδώ:
«…Στον κόμβο Σακέτα, όπως και στην περιοχή διαμόρφωσης του Σταθμού Διοδίων ( Αγ. Μαύρα Ηλιούπολης), το τοπίο είναι κυματοειδές ως κρημνώδες, εμφανίζει τραχιά υφή, μουντό χρώμα,
χαρακτηριζόμενο από περιορισμένη ποικιλία χρωμάτων παρόμοιων τόνων σε αρμονία μεταξύ τους
και μέτρια ως περιορισμένη φυσικότητα, δηλαδή είναι κυρίως φυσικό αλλά με μικρή έως σημαντική ανθρώπινη επίδραση ορατή. Στα υπέργεια αυτά τμήματα του δρόμου, υλοποιούνται μεγάλης κλίμακας επιχώματα οποία θα είναι ορατά από τις περιοχές Βύρωνα, Αλίμου, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης…»
Εδώ προσπαθούν να υποβαθμίσουν την αξία του τοπίου για να δικαιολογήσουν την καταστροφή του, καθώς και την οπτική ρύπανση που θα προκαλέσουν τα «έργα»τους ,από χιλιόμετρα μακρυά…

Και συνεχίζουν να προκαλούν:
«…Στον ημικόμβο της Ηλιούπολης … το τοπίο είναι ανθρωπογενώς διαμορφωμένο...».
Τί κομψή έκφραση για να περιγραφεί το βάναυσα κακοποιημένο τοπίο του Υμηττού στο σημείο αυτό από τις αυθαίρετες και παράνομες εγκαταστάσεις της ΔΕΗ καθώς και από τις επίσης παράνομες και αυθαίρετες εγκαταστάσεις του Δήμου Ηλιούπολης, όπως ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων και το γκαράζ των απορριμματοφόρων…

«…Τα υπέργεια τμήματα του Α/Κ Κύπρου αναπτύσσονται σε τοπίο μικρότερης αισθητικής σημασίας σε αστική περιοχή…».
Συνεπώς, μπορούν να εξαφανίσουν το παρκάκι εφ’όσον «..θα απαιτηθεί η αποψίλωση130 υψηλόκορμων δέντρων…»

Δεν είναι ωστόσο μόνο η Δυτική πλευρά του Υμηττού που υφίσταται βάναυση κακοποίηση:
«…Από Α/Κ Μεσογείων έως την παραλία της Αγ. Μαρίνας, (στην παραλιακή λεωφόρο Σουνίου)…
ο οδικός άξονας οδέυει κυρίως στους πρόποδες του Υμηττού ( Β’ Ζώνη)…
… θα διέρχεται από έκταση η οποία σύμφωνα με την Ζ.Ο.Ε είναι χαρακτηρισμένη ως περιοχή προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού. Επίσης, τμήμα του έργου διέρχεται εντός της Ζώνης Β2 (μέσης προστασίας και αρχαιολογικών χώρων), ενώ στη συνέχεια η χάραξη του δρόμου διέρχεται εντός Ζώνης Α (περιοχή πράσινου)…»

Δεν καταστρέφουν εν τέλει μόνο δασικούς χώρους, εφόσον ο νέος αυτοκινητόδρομος στην ανατολική πλευρά του Υμηττού «…κινείται εντός του αρχαιολογικού χώρου Κόντρα Γκλιάντε, στο Κίτσι, (ΦΕΚ 479 Β’/1974) και στην ΧΘ.9+200, κινείται εντός της Ζώνης Β1- Απολύτου προστασίας αρχαιολογικών χώρων…»

Τέλος, ομολογείται από την ΜΠΕ ότι :
«…Η παρουσία του μελετώμενου οδικού άξονα με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητοδρόμου,
δρα ως ένας άξονας παρεμπόδισης της απρόσκοπτης οικολογικής λειτουργίας της πανίδας και ιδιαίτερα της ορνιθοπανίδας…Η διακοπή της ελευθεροεποικοινωνίας των ζώων αποτελεί αρνητική επίπτωση στα είδη της πανίδας κατά τη λειτουργία του έργου…
…Ακόμα, από τις σημαντικότερες, θα είναι ο κατακερματισμός των οικοσυστημάτων, ενώ έμμεσες
επιπτώσεις στα οικοσυστήματα, την χλωρίδα και την πανίδαπροκαλούνται από την ατμοσφαιρική ρύπανση κα το θόρυβο…»

Από όλα όσα αναφέρονται παραπάνω προκύπτει ότι οι επιπτώσεις από την λειτουργία των νέων αυτοκινητόδρομων στο οικοσύστημα του Υμηττού, στο φυσικό περιβάλλον και σε αρκετούς από τους όμορους δήμους, θα είναι σημαντικές. Για το λόγο αυτό, η «Πρωτοβουλία πολιτών για την προστασία του Υμηττού», έχει εναντιωθεί στη κατασκευή τους εδώ και πολλά χρόνια και έχει καταθέσει εναλλακτικές προτάσεις που στηρίζονται στην διαφορετική διαχείριση του υπάρχοντος οδικού δικτύου, στην υπόγεια σύνδεση της περιοχής Σακέτα- Καρέα με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στην ενίσχυση κατά προτεραιότητα των δημόσιων μεταφορικών μέσων και ιδιαίτερα των μέσων σταθερής τροχιάς, στην δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου
λωφορειόδρομων, οδηλατόδρομων και πεζόδρομων.
Αλλά για όλα αυτά θα χρειαστεί να επανέλθουμε με ένα άλλο κείμενο.
26.2.09

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ
Τηλ.επικοινωνίας: 210 9954362 - 210 9940110 - 6973 939061

Comments

Popular posts from this blog

Την Τρίτη, 21/3/2017 o Ν. Σερβετάς στην εκπομπή ΑΧ ΕΞΟΥΣΙΑ για Σουηδια και Νορβηγία

Αντίο Τρύφωνα!

«Συλλαμβάνοντας το κεφάλαιο ως αξία εν κινήσει» Διάλεξη του David Harvey, διακεκριμένος καθηγητής Ανθρωπολογίας και Γεωγραφίας-Δευτέρα 20 Μαρτίου, ώρα 19:00