Ημερίδα-Συζήτηση στην Πάτρα με θέμα "Η Σεξουαλική Παρενόχληση στο Χώρο της Εκπαίδευσης και της Απασχόλησης"

Πρόσκληση

Το Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών για Θέματα φύλου και Ισότητας του ΤΕΙ Πάτρας (ΕΠΕΑΚ- Κέντρο Κοινοτικής Ανάπτυξης για την Προώθηση των Ίσων Ευκαιριών) σε συνεργασία με τη Νομαρχιακή Επιτροπή Ισότητας των Φύλων της Ν.Α. Αχαΐας και την Ομάδα Πρωτοβουλίας του μαθήματος Σεμινάρια Τελειόφοιτων, τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, ΤΕΙ Πάτρας
σας προσκαλούν στην Ημερίδα-Συζήτηση
που διοργανώνουν με θέμα:
«Η Σεξουαλική παρενόχληση στο χώρο
της Εκπαίδευσης & της Απασχόλησης ι»
Η παρουσία σας θα μας δώσει τιμή και χαρά και θα συμβάλει στο διάλογο για την ανάπτυξη των ίσων ευκαιριών ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες.

Με τιμή εκ μέρους των Δ.Σ.
Η Επιστημονική υπεύθυνη του Προπτυχιακού Προγράμματος σπουδών Φύλου & Ισότητας του ΤΕΙ Πάτρας
Δρ Πενταράκη Μαρία

Η Πρόεδρος της Ν.Ε.Ι. Ν.Α. Αχαΐας
Ευαγγελία Γιαννοπούλου









ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

6.45- 7.00 μ.μ. Προσέλευση

7.00 μ.μ. – 7.05 μ.μ. Έναρξη

Πρόεδρος Ν.Ε.Ι. Ν.Α. Αχαΐας, κ. Γιαννοπούλου Ευαγγελία- Πολιτικός Επιστήμων

7.06-7.15 Χαιρετισμοί Εκπροσώπων Κομμάτων

 Ν.Δ.: κ. Ράγιου Νατάσα, Βουλευτής Αχαΐας
 ΠΑΣΟΚ: κ. Θωμά Μαρία , πρ. Βουλευτής Αχαΐας
 Κ.Κ.Ε. : κ. Καραθανασόπουλος Νίκος, Βουλευτής Αχαΐας
 ΣΥΡΙΖΑ : κ. Τσούκαλης Νίκος, Βουλευτής Αχαΐας

7.16 μ.μ.- 8.15μ.μ. Εισηγήσεις Α΄ μέρος

 «Σεξουαλική Παρενόχληση στο χώρο της εργασίας»
Δρ Αρτινοπούλου Βασιλική, καθηγήτρια, Πάντειο Πανεπιστήμιο
 «Σεξουαλική Παρενόχληση στο χώρο της εκπαίδευσης»
Δρ Πενταράκη Μαρία, επίκουρη καθηγήτρια στο τμήμα κοινωνικής εργασίας, ΤΕΙ Πάτρας και Επιστημονική υπεύθυνη του Προπτυχιακού Προγράμματος σπουδών Φύλου και Ισότητας του ΤΕΙ Πάτρας.
 Προβολή ταινίας
Σχολιασμός σχετικών σκηνών από την ομάδα δράσης του σεμιναρίου τελειόφοιτων, ΤΕΙ Πάτρας.

8.16-8.45 Εισηγήσεις - Β μέρος
 «Παρουσίαση του νομοθετικού πλαισίου»
Πολίτη Θηρεσία, Δικηγόρος, μέλος του Δικτύου Γυναικών Πάτρας.
 «Συμβουλευτική προσέγγιση: Δουλεύοντας με θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης»
Σουρής Εμμανουήλ, ψυχολόγος, εργασιακός σύμβουλος στη ΝΕΛΕ Αχαΐας και μέλος στο Σύλλογο Οικογενειών για την Ψυχική Υγεία.
 «Μέτρα αντιμετώπισης του φαινομένου στο χώρο της εκπαίδευσης»
Εκπρόσωπος σεμιναρίων τελειόφοιτων, τμήματος κοινωνικής εργασίας, ΤΕΙ Πάτρας

8.46-9.00 μ.μ. Παρεμβάσεις

 Εκπρόσωποι Γυναικείων Οργανώσεων Ν. Αχαΐας
 Νικολάου Σταυρούλα: Εκπρόσωπος Εργατικού Κέντρου Πάτρας
 Γερόλυμος Κ. επιχειρηματίας
 Εκπρόσωπος σεμιναρίων τελειόφοιτων, τμήματος κοινωνικής εργασίας, ΤΕΙ Πάτρας

9.00-9.30 μ.μ. Συζήτηση- Συμπεράσματα





ΟΙ ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ:



Σεξουαλική Παρενόχληση στο Χώρο της Εκπαίδευσης & της Απασχόλησης:

 Νομαρχιακή Επιτροπή Ισότητας των Φύλων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αχαΐας

Ταχ. Δ.νση: Κορίνθου 327-Πάτρα
Τηλέφωνο: 2610-638110,
e-mail: nei@achaia.gr

 Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών για Θέματα φύλου και Ισότητας του ΤΕΙ Πάτρας (Κέντρο Κοινοτικής Ανάπτυξης για την Προώθηση των Ίσων Ευκαιριών- (ΚΕΚΑΠΙΣ)
Ταχ. Δ/νση: Μ. Αλεξάνδρου, 1, Κουκούλι
Τηλέφωνο:2610-369-121, (257)
e-mail:mpendaraki@teipat.gr

 Ομάδα Πρωτοβουλίας του μαθήματος σεμινάρια τελειόφοιτων, τμήμα Κοινωνικής Εργασίας, TEI Πάτρας.










Ενημερωνόμαστε & Διεκδικούμε τα Δικαιώματά μας!




Πρόσκληση σε Ημερίδα
Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2007 , ώρα 6.45-9.30μ.μ
Μέγαρο Λόγου & Τέχνης-Πλατεία Γεωργίου-Πάτρα


Στόχος της εκδήλωσης αυτής είναι η ενημέρωση του κοινού ώστε το κοινωνικό πρόβλημα της σεξουαλικής παρενόχλησης να πάψει να βρίσκεται στην αφάνεια και να έρθει επιτέλους στο προσκήνιο. Στα πλαίσια της εκστρατείας θα αναρτηθούν αφίσες και θα διανεμηθούν ενημερωτικά φυλλάδια σχετικά με την σεξουαλική παρενόχληση, έχουν συλλεχθεί άνω των 5000 υπογραφών για την αναγκαιότητα θέσπισης ενός κανονισμού προστασίας από την σεξουαλική παρενόχληση.

Τι συνιστά σεξουαλική παρενόχληση

Με βάση τον νόμο 3488 του 2006 (Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανδρών και γυναικών όσον αφορά στην πρόσβαση στην απασχόληση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και ανέλιξη, στους όρους και στις συνθήκες εργασίας και άλλες συναφείς διατάξεις) η σεξουαλική παρενόχληση συνιστά διάκριση λόγω φύλου και απαγορεύεται (άρθρο 4 (2). Με βάση του άρθρο 3 (δ) σεξουαλική παρενόχληση αφορά οποιαδήποτε μορφή ανεπιθύμητης λεκτικής, μη λεκτικής ή σωματικής συμπεριφοράς σεξουαλικού χαρακτήρα με σκοπό ή αποτέλεσμα την προσβολή της αξιοπρέπειας προσώπου, ιδίως με τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος. Το άρθρο 4 (2) του παρόντος νόμου διευκρινίζει ότι το γεγονός ότι κάποιος απορρίπτει ή υποκύπτει σε παρόμοια συμπεριφορά δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάση για να ληφθεί απόφαση που θίγει το εν λόγω πρόσωπο.

Σεξουαλική παρενόχληση σημαίνει ανεπιθύμητη συμπεριφορά σεξουαλικού χαρακτήρα ή άλλη συμπεριφορά που βασίζεται στη διαφορά του φύλου, η οποία θίγει την αξιοπρέπεια ανδρών και γυναικών στην εργασία και στην εκπαίδευση (No. I, 49/4, Official journal of the European Communities).

Το κύριο χαρακτηριστικό αυτών των συμπεριφορών είναι ο ανεπιθύμητος και ο προσβλητικός χαρακτήρας τους. Οι εν λόγω συμπεριφορές κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:

 Συμπεριφορά σεξουαλικού χαρακτήρα εκφραζόμενη με πράξεις, η οποία αναφέρεται στην ανεπιθύμητη σωματική επαφή που εκτείνεται από ανεπιθύμητα και περιττά αγγίγματα, χάδια, τσιμπήματα, σκουντήματα, τριψίματα με το ή στο σώμα άλλης/άλλου εργαζομένου/ης ή διδασκόμενου/ης και φθάνει μέχρι τη σεξουαλική επίθεση και το βιασμό.

 Συμπεριφορά σεξουαλικού χαρακτήρα εκφραζόμενη με λόγια, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει προσβλητικό φλερτ, άσεµνες παρατηρήσεις, υπονοούμενα ή πρόστυχα σχόλια, συνεχείς προτάσεις για κοινωνική δραστηριότητα μετά το τέλος της εργασίας ή του μαθήματος, πιέσεις για σύναψη σεξουαλικών σχέσεων, ανεπιθύμητες ερωτικές και ανήθικες προτάσεις, ή πίεση για σεξουαλική επαφή ενώ έχει γίνει σαφές ότι αυτές οι προτάσεις είναι ανεπιθύμητες. Με αυτό τον τρόπο, οι γυναίκες ή και οι αποδέκτες αυτής της συμπεριφοράς εν γένει φαίνεται ότι αντιµετωπίζονται ως σεξουαλικά αντικείµενα παρά ως συνάδελφοι ή ως φοιτήτριες/τες.

 Συμπεριφορά σεξουαλικού χαρακτήρα μη εκφραζόμενη με λόγια, η οποία μπορεί να συμπεριλαμβάνει την επίδειξη πορνογραφικού υλικού, όπως φωτογραφίες, αντικείμενα, αφίσες κ.λ.π., χειρονομίες με σεξουαλικά υπονοούμενα, σφυρίγματα, πλάγια βλέμματα. Επίσης, τονίζεται ότι συμπεριφορές σεξουαλικού χαρακτήρα μπορεί να λαμβάνουν χώρα μέσω της αποστολής ηλεκτρονικών μηνυμάτων. Η συµπεριφορά σεξουαλικού χαρακτήρα μη εκφραζόμενη με λόγια µπορεί να κάνει τις/τους αποδέκτες αυτής της συμπεριφοράς να αισθάνονται αµηχανία ή φόβο, ενώ παράλληλα υποβιβάζεται η θέση τους και πλήττεται η επαγγελµατική ή εκπαιδευτική τους αξιοπρέπεια.

 Συμπεριφορά που βασίζεται στη διαφορά του φύλου, η οποία μειώνει, γελοιοποιεί, εκφοβίζει ή καταχράται σωματικά μία/έναν εργαζόμενη/ο ή μία/έναν φοιτήτρια/τη λόγω φύλου. Τέτοια συμπεριφορά μπορεί να συμπεριλαμβάνει προσβολές που βασίζονται στο φύλο, εχθρότητα, προσβλητικά σχόλια για επαγγελματικές ή ακαδημαϊκές ικανότητες, εμφάνιση, ενδυμασία κ.λ.π. Εν γένει περιλαμβάνονται συμπεριφορές, οι οποίες είναι ενοχλητικές για την/τον εργαζόµενη/ο ή φοιτήτρια/τη και οφείλονται στο φύλο της/του. Συµπληρωµατικά, πρέπει να τονίσουμε τη διάκριση μεταξύ της σεξουαλικής παρενόχλησης που βλάπτει ψυχικά και σωματικά το θιγόμενο άτομο, αλλά και το εργασιακό περιβάλλον ή το ακαδημαϊκό περιβάλλον, από τη σεξουαλική παρενόχληση η οποία, επιπλέον, χρησιμοποιείται ως βάση για τη λήψη αποφάσεων σχετικά µε την παραμονή ή όχι του θύματος στην εργασία ή τον προβιβασμό ή όχι του θύματος σε μάθημα ή στην ολοκλήρωση ή μη κάποιας πτυχιακής η μεταπτυχιακής διατριβής ή της εισαγωγής και ολοκλήρωσης ή όχι κάποιου ακαδημαϊκού προγράμματος και κάτω από ποιες συνθήκες . Η δεύτερη περίπτωση ονομάζεται «σεξουαλικός εκβιασμός» που εξ ορισμού εμπεριέχει κατάχρηση εξουσίας, καθώς απαιτείται σεξουαλική υποταγή µε ανταλλάγματα επαγγελματικά ή ακαδημαϊκά πλεονεκτήματα ή αποφυγή δυσμενέστερης μεταχείρισης.

Οι προαναφερόμενες συμπεριφορές είναι απαράδεκτες όταν:

1. Η αποδοχή ή η απόρριψή τους από την/τον εργαζόμενο/η ή τον/την φοιτήτρια χρησιμοποιείται, κατά τρόπο συγκαλυμμένο ή μη, σαν βάση για μια απόφαση που έχει επίπτωση στη πρόσβαση του ατόμου σε επαγγελματική κατάρτιση, σε απασχόληση, σε συνέχιση της απασχόλησης, σε προαγωγή, σε θέματα μισθοδοσίας, σε θέματα βαθμολογίας, προβιβασμού σε μαθήματα, σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, σε έκδοση συστατικών επιστολών, σε άλλες εν γένη αποφάσεις σχετιζόμενες με την απασχόληση ή με την εκπαίδευση.

2. Η συμπεριφορά αυτή δημιουργεί εκφοβισμό, εχθρικό ή ταπεινωτικό περιβάλλον εργασίας ή εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για το άτομο που την υφίσταται

Είναι το στοιχείο του ανεπιθύμητου που στιγματίζει τις παραπάνω συμπεριφορές, και εναπόκειται στην/ον κάθε εργαζόμενη/ο και στην/στον κάθε σπουδαστή/στρια, ατομικά να διατυπώσει τι ορίζει ως ανεπιθύμητο και τι την/τον προσβάλλει και να ζητήσει την άρση της προσβολής ή την διακοπή της προσβλητικής συμπεριφοράς μέσω των πειθαρχικών οργάνων του ΑΕΙ.

Έκταση της σεξουαλικής παρενόχλησης στην Εκπαίδευση

Ερευνητικά δεδομένα υποστηρίζουν ότι το 11% με 30% των φοιτητριών έχει υποστεί κάποια μορφή σεξουαλικής παρενόχλησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από τους καθηγητές τους (Dziech, B.W.,and Weiner, L., 1990, Paludi, Paludi, M. A. 1997) και ένα ποσοστό που κυμαίνεται έως και 68% έχει υποστεί κάποια μορφή σεξουαλικής παρενόχλησης από συμφοιτητές τους (Ivy, D. K., & Hamlet, S. ,1996). Αν και υπάρχουν κάποιοι φοιτητές που βιώνουν σεξουαλική παρενόχληση, τα περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης εναντίον τους είναι πολύ λιγότερα και οι φοιτητές δηλώνουν λιγότερο επηρεασμένοι, ενοχλημένοι και προσβεβλημένοι από αυτά (Dziech & Weiner, 1990, Ivy, D. K., & Hamlet, S., 1996, Paludi, Paludi, M. A. 1997, Stepp, P. L 2001).

Η σεξουαλική παρενόχληση συναντάται και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το American Association of University Women AAUW (2002) σε 2064 μαθητές/τριες στην 8η έως την 11η τάξη προκύπτει ότι το :
• 83% των κοριτσιών έχουν παρενοχληθεί σεξουαλικά
• 79% των αγοριών έχουν παρενοχληθεί σεξουαλικά
• 38% των σπουδαστών/στριών παρενοχλήθηκαν από τους δασκάλους ή τους σχολικούς υπαλλήλους
• 36% των σχολικών υπαλλήλων ή των δασκάλων παρενοχλήθηκαν από τους σπουδαστές/στριες
• 42% των σχολικών υπαλλήλων ή των δασκάλων παρενοχλούνταν ο ένας από τον άλλον
Συνέπειες της σεξουαλικής παρενόχλησης στην εκπαίδευση
Οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί έχουν καταγράψει έχουν καταγράψει ότι η ύπαρξη της σεξουαλικής παρενόχλησης παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης των δύο φύλων και έχει τις εξής συνέπειες:
• Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που έχουν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση δεν θέλουν να πηγαίνουν στο πανεπιστήμιο
• Δεν θέλουν να μιλάνε πολύ στην αίθουσα
• Δεν μπορούν να συγκεντρωθούν εύκολα
• Μένουν σπίτι ή σταματάνε την σχολή τους
• Παίρνουν χαμηλότερους βαθμούς στα τεστ
• Παίρνουν χαμηλότερο βαθμό στην τάξη
• Δεν τους είναι εύκολο να μελετήσουν
• Σκέφτονται να αλλάξουν σχολή ή να τα παρατήσουν
• Αφήνουν επιλεγμένα μαθήματα ή κάποιον συγκεκριμένο τομέα μελέτης
• Δεν είναι σε θέση να λάβουν συστατικές επιστολές από το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό που τις παρενοχλεί
• Αμφιβάλλουν για το τι θέλουν όταν αποφοιτήσουν από την σχολή τους
• Καθυστερούν να αποφοιτήσουν

Θέσπιση νομοθεσίας στο χώρο της εκπαίδευσης
Η κοινωνική πολιτική της Σουηδίας θεωρείται από τις καλύτερες στον κόσμο. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο έχει θεσμοθετήσει νόμο που να προστατεύει τους φοιτητές από την σεξουαλική παρενόχληση στην εκπαίδευση. Έτσι, οι φοιτητές/τριες στη Σουηδία προστατεύονται με βάση την Αρχή της Ίσης Μεταχείρισης των φοιτητών/τριων στα Πανεπιστήμια. Στην παράγραφο 1 της Αρχής αυτής αναφέρεται ο στόχος της συγκεκριμένης οδηγίας που είναι να προωθήσει τα ίσα δικαιώματα των φοιτητών/τριών και υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης καθώς και να καταπολεμήσει τη διακριτική μεταχείριση στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με βάση το φύλο, την εθνικότητα, τη θρησκεία ή άλλα πιστεύω, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή την αναπηρία.
Με βάση την παράγραφο 3 της ίδιας Αρχής, λαμβάνονται ενεργά μέτρα με στόχο-προσηλωμένη κατεύθυνση. Το πανεπιστήμιο στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του πρέπει να είναι στόχο-προσηλωμένο στο να προωθεί ενεργά τα ίσα δικαιώματα των φοιτητών/τριών ανεξαρτήτου φύλου, εθνικότητας, θρησκείας η άλλης θρησκευτικής πίστης, σεξουαλικού προσανατολισμού ή αναπηρίας. Κάτι αντίστοιχο διεκδικούμε και για την Ελλάδα. Την νομοθεσία της Σουηδίας την έχουμε μεταφρασμένη σε περίπτωση που την θελήσετε

Σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία

Με βάση τα ερευνητικά πορίσματα της πρώτης πανελλήνιας έρευνας σχετικά με το φαινόμενο της σεξουαλικής παρενόχλησης που εκπονήθηκε από την Δρ Αρτινοπούλου (κεντρική ομιλήτρια της ημερίδας) η 1 στις 10 εργαζόμενες γυναίκες αναφέρουν προσωπική εμπειρία σεξουαλικής παρενόχλησης στο χώρο της εργασίας. Οι συχνότεροι δράστες σεξουαλικής παρενόχλησης στην εργασία είναι άνδρες, έγγαμοι, μέσης ηλικίας έως 45 ετών, με υψηλό μορφωτικό επίπεδο και ιεραρχικά ανώτεροι της γυναίκας-θύματος (διευθυντές, προϊστάμενοι).

Ποια βήματα πρέπει να κάνουν τα θύματα που παρενοχλούνται σεξουαλικά
Να θυμάστε ότι δεν ευθύνεστε εσείς για την σεξουαλική παρενόχληση. Έχετε το δικαίωμα σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον χωρίς παρενόχληση. Μην αισθανθείτε ανίκανη/ος. Υπάρχουν ενέργειες που μπορείτε να κάνετε για να «λήξει» η παρενόχληση.
• Μην αγνοήσετε την παρενόχληση . Μπορεί να χειροτερεύσει αν δε ληφθεί κάποιο μέτρο.

• Μην κατηγορήσετε τον εαυτό σας - μπορεί να θεωρήσετε ότι είναι λάθος σας αλλά δεν είναι. Εμπιστευθείτε τα συναισθήματα σας. Εάν κάποιος/α σας κάνει να νιώθετε άβολα, το πρόβλημα μπορεί να είναι το άλλο πρόσωπο.

• Πέστε στο πρόσωπο να σταματήσει - μερικές φορές οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν ότι οι ενέργειές τους προσβάλλουν τους άλλους έως ότου τους το πει κάποιος. Μιλήστε νωρίς. Αυτό, μπορεί να τελειώσει την παρενόχληση. Εάν αισθάνεστε άβολα κάνοντας αυτό, ζητήστε από έναν φίλο, έναν γονέα, έναν δάσκαλο ή έναν ακαδημαϊκό σύμβουλο να σας βοηθήσει.

• Μιλήστε σε κάποιον/α - πέστε σε κάποιον/α που εμπιστεύεστε για αυτό που συνέβη, όπως σε έναν γονέα, καθηγητή/τρια ή έναν/μια ακαδημαϊκό σύμβουλο. Η συναισθηματική υποστήριξη είναι σημαντική.
• Ψάξτε υποστήριξη. Ρωτήστε άλλους σπουδαστές/στριες εάν παρενοχλούνται από το ίδιο πρόσωπο. Εάν άλλοι έχουν το ίδιο πρόβλημα, εξετάστε τις συλλογικές ή λύσεις ομάδας. Επιλέξτε μια κατηγορία σπουδαστών/στριων στο συμβούλιο , ή σε μια οργάνωση σπουδαστών/στριων για να λάβετε μέτρα.
• Διατηρήστε ένα γραπτό αρχείο - γράψτε τι συνέβη, πότε, πού και ποιος το είδε. Σημειώστε πώς αντιδράσατε. Εάν ο παρενοχλών σας στέλνει σημειώσεις ή εικόνες/φωτογραφίες , κρατήστε τις για να παρουσιάσετε τη συμπεριφορά που προκαλεί το πρόβλημα. Ένας γραπτός απολογισμός σας βοηθά να τεκμηριώσετε την παρενόχληση εάν πρέπει να λάβετε περαιτέρω μέτρα.
• Εκθέστε την παρενόχληση σε έναν διοικητικά ανώτερο υπάλληλο - εάν το πρόβλημα συνεχίζεται, συζητήστε το με τον/την προϊστάμενο/η ή έναν άλλο διοικητικά ανώτερο υπάλληλο. Εάν το σχολείο σας έχει μια σεξουαλική πολιτική παρενόχλησης, κανονίστε να συναντηθείτε με το πρόσωπο που φροντίζει τις καταγγελίες. Εάν αισθάνεστε άβολα να μιλήσετε σε εκείνο το πρόσωπο, μιλήστε σε έναν ενήλικα που εμπιστεύεστε. Εάν θέλετε, ζητήστε από έναν γονέα ή έναν φίλο να έρθει μαζί σας.
• Ελάτε σε επαφή με τον συνήγορο του Πολίτη – Ο συνήγορος του Πολίτη μπορεί να προσφέρει τις πληροφορίες και τη βοήθεια στην εξέταση των σεξουαλικών παρενοχλήσεων. Μπορείτε επίσης να αρχειοθετήσετε μια καταγγελία. ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Χατζηγιάννη Μέξη 5, 115 28 Αθήνα, 3ος όροφος
fax: 210 7292129
Email: diakriseis@synigoros.gr
• Ζητήστε βοήθεια σε μια κρίση - μερικές ανεπιθύμητες συμπεριφορές, όπως το φίλημα, το χάδι ή οποιαδήποτε σεξουαλική δραστηριότητα είναι εγκληματικής φύσης. Εάν σωματικά ή σεξουαλικά δέχεστε κάποια επίθεση, πρέπει να μιλήσετε στην αστυνομία. Ανάλογα με την ηλικία σας, οι ανώτεροι υπάλληλοι προστασίας νέων μπορούν να είναι σε θέση να σας βοηθήσουν. Μπορείτε επίσης να πάρετε συναισθηματική υποστήριξη και συμβουλές κατά τις βίας.

Εάν είστε φίλος/η κάποιου/ας που παρενοχλείτε, προσφέρετε την υποστήριξή σας και να είστε καλός ακροατής. Ωθήστε τον/την να εκθέσει την παρενόχληση





ACTIVE MEASURES

Νομοθετικό πλαίσιο της Σουηδίας
Αρχή Της Ίσης Μεταχείρισης των φοιτητών/τριών στα Πανεπιστήμια
(2001:1286)

(Περιλαμβάνει τροποποιήσεις συμπεριλαμβανομένων SFS 2006:308)
ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ
Παράγραφος 1: Στόχος της συγκεκριμένης οδηγίας είναι να προωθήσει ίσα δικαιώματα των φοιτητών/τριών και υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης καθώς και να καταπολεμήσει τη διακριτική μεταχείριση στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με βάση το φύλο, την εθνικότητα, τη θρησκεία ή άλλα πιστεύω, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή την αναπηρία (2003:311).
ΕΝΕΡΓΑ ΜΕΤΡΑ
Στόχος-προσηλωμένη κατεύθυνση
Παράγραφος 3: Το πανεπιστήμιο στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του πρέπει να είναι στοχο-προσηλωμένο στο να προωθεί ενεργά τα ίσα δικαιώματα των φοιτητών/τριών ανεξαρτήτου φύλου, εθνικότητας, θρησκείας η άλλης θρησκευτικής πίστης, σεξουαλικού προσανατολισμού ή αναπηρίας.
Αναλυτικότεροι κανονισμοί σχετικά με τα καθήκοντα των πανεπιστημίων όσον αφορά την πρώτη παράγραφο αναφέρονται στην παράγραφο 4 και 5 (2003:311).
ΑΠΟΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ
Παράγραφος 4: ένα πανεπιστήμιο πρέπει να λαμβάνει μέτρα για να παρεμποδίζει και να προλαμβάνει το να γίνονται οι φοιτητές/τριες αντικείμενα παρενόχλησης. Σε αυτή την αρχή ο όρος παρενόχληση σημαίνει την συμπεριφορά που παραβιάζει
- την αξιοπρέπεια του σπουδαστή/στριας ή ενός υποψηφίου,

- την εθνικότητα του ατόμου (παρενόχληση εθνικότητας)

- την θρησκεία ή άλλα πιστεύω (παρενόχληση οφειλόμενη στην θρησκεία ή σε άλλα πιστεύω)

- στον σεξουαλικό προσανατολισμό (παρενόχληση οφειλόμενη στον σεξουαλικό προσανατολισμό)

- στην αναπηρία (παρενόχληση οφειλόμενη σε μια αναπηρία) ή

- το φύλο ή σεξουαλικής φύσης (σεξουαλική παρενόχληση) (2003:311)



ΕΤΗΣΙΟ ΣΧΕΔΙΟ
Παράγραφος 5: ένα πανεπιστήμιο πρέπει κάθε χρόνο να ετοιμάζει ένα σχέδιο που να περιέχει μια αναθεώρηση των μέτρων που είναι απαραίτητα για να προωθήσουν τα ίσα δικαιώματα των φοιτητών/τριων ανεξάρτητα από το φύλο, την εθνικότητα, την θρησκεία ή άλλα πιστεύω, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή την αναπηρία, έτσι ώστε να αποτρέψει και να αποκλείσει την παρενόχληση σύμφωνα με την παράγραφο 4. Το σχέδιο πρέπει επίσης να περιέχει μια αναφορά αυτών των μέτρων που το πανεπιστήμιο σκοπεύει να προχωρήσει ή να εφαρμόσει κατά τη διάρκεια του προσεχούς έτους.

Μια αναφορά σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα προγραμματισμένα μέτρα σύμφωνα με την πρώτη παράγραφο έχουν εφαρμοστεί θα περιληφθεί στο σχέδιο για το επόμενο έτος. (2003:311)


ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΕΡΕΥΝΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ ΜΕΤΡΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ
Παράγραφος 6: Ένα πανεπιστήμιο που ενημερώνεται ότι μια σπουδάστρια ή ένας σπουδαστής έχει εκτεθεί σε μια τέτοια παρενόχληση όπως αυτές που αναφέρονται στην Παράγραφο 4, πρέπει να ερευνήσει όλες τις περιστάσεις που περιβάλλουν την εν λόγω παρενόχληση και σε κατάλληλες περιπτώσεις, θα λάβει τέτοια μέτρα που μπορούν εύλογα να απαιτηθούν για να αποκλείσουν τη συνεχή παρενόχληση.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗΣ
Άμεση διάκριση
Παράγραφος 7: Ένα πανεπιστήμιο δεν μπορεί να αντιμετωπίσει δυσμενώς έναν σπουδαστή/στρια ή έναν υποψήφιο/α με να θεραπεύσει σε χειρότερα από ότι το πανεπιστήμιο αντιμετωπίζει ή θα είχε αντιμετωπίσει κάποιο άλλο σε μια συγκρίσιμη κατάσταση, εάν η δυσμένεια συνδέεται με το φύλο, με την εθνικότητα, τη θρησκεία ή άλλα πιστεύω, το σεξουαλικό προσανατολισμό ή ειδικές ανάγκες.

Η απαγόρευση δεν ισχύει εάν η μεταχείριση νομιμοποιείται λαμβάνοντας υπόψη ένα ειδικό συμφέρον το οποίο θεωρείται πιο σημαντικό από ότι η αποφυγή της διάκρισης. (2003:311).
Έμμεση Διάκριση
Παράγραφος 8: Ένα πανεπιστήμιο δεν μπορεί να δείξει δυσμένεια σε έναν σπουδαστή/στρια ή έναν υποψήφιο/α με την εφαρμογή μιας παροχής, ενός κριτηρίου ή μιας μεθόδου διαδικασίας που εμφανίζεται να είναι ουδέτερη αλλά που στην πράξη ειδικά αποδοκιμάζει τα πρόσωπα ενός ιδιαίτερου φύλου, ιδιαίτερης εθνικότητας, μια θρησκεία ή άλλα πιστεύω, ή σεξουαλικό προσανατολισμό ή αναπηρία. Εντούτοις, αυτό δεν ισχύει εάν η παροχή, το κριτήριο ή η μέθοδος διαδικασίας μπορούν αντικειμενικά να δικαιολογηθούν εξ αιτίας ενός λογικού στόχου και τα μέσα είναι κατάλληλα και απαραίτητα προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος. (2003:311).

Παρενόχληση
Παράγραφος 8 α: Ένα πανεπιστήμιο δεν πρέπει να κάνει διακρίσεις εις βάρος ενός φοιτητή/τρια ή υποψήφιου/ας παρενοχλώντας τον/την.

Οδηγίες για να κάνει διακρίσεις
Παράγραφος 8 β: Ένα πανεπιστήμιο δεν μπορεί να διανείμει εντολές ή οδηγίες σε έναν υπάλληλο του πανεπιστημίου σχετικά με τη διάκριση ενός σπουδαστή ή ενός υποψηφίου σύμφωνα με τις παραγράφους 7-8 α. (2003:311).

Πεδίο των απαγορεύσεων
Παράγραφος 9: Οι απαγορεύσεις ενάντια στη διάκριση που περιλαμβάνεται στις παραγράφους 7-8 β θα ισχύσουν όταν ένα πανεπιστήμιο:

1) Αποφασίζει κατά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ή λαμβάνει οποιοδήποτε μέτρο που είναι σημαντικό για την είσοδο,

2) αποφασίζει σχετικά με τις εξετάσεις ή κάνει οποιαδήποτε αξιολόγηση της απόδοσης μελέτης,

3) αποφασίζει ή διευθύνει οποιαδήποτε παρόμοια αξιολόγηση στα θέματα σχετικά με
α) την πίστωση της εκπαίδευσης,
β) αναβολή της φοίτησης ή συνέχιση της φοίτησης μετά από διακοπές μελέτης,
γ) προβαίνει σε αλλαγή του καθηγητή/τριας,
δ)προβαίνει σε απόσυρση του καθηγητή/τριας ή άλλων πόρων σχετικά με την ερευνητική εκπαίδευση,
ε) επίδομα κατάρτισης για τους διδακτορικούς φοιτητές/τριες, ή

4) Παίρνει ένα πειθαρχικό μέτρο ενάντια σε έναν σπουδαστή. (2003:311).




Παράγραφος 10: Η απαγόρευση που περιλαμβάνεται στην παράγραφο 7 ενάντια στην άμεση διάκριση όταν αποφασίζει ένα πανεπιστήμιο κατά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την υποκείμενη εκπαίδευση, ισχύει επίσης όταν το πανεπιστήμιο, αναπτύσσει προσβάσιμες υποδομές με στόχο να αναπτύξει τις ίδιες συνθήκες πρόσβασης που ισχύουν και για τους άλλους φοιτητές, και να δημιουργήσει μια κατάσταση για ένα πρόσωπο με ειδικές ανάγκες που είναι συγκρίσιμες με αυτό για τα πρόσωπα χωρίς τέτοια ανικανότητα, υπό τον όρο ότι είναι λογικό να απαιτηθεί από το πανεπιστήμιο να λαμβάνει τέτοια μέτρα.

ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΩΞΗΣ:
Παράγραφος 11: Ένα πανεπιστήμιο δεν μπορεί να θυματοποιήσει/διώξει έναν σπουδαστή/στρια ή έναν υποψήφιο/α στη επειδή έχει εκθέσει το πανεπιστήμιο για διάκριση ή έχει συμμετάσχει σε μια έρευνα στο πλαίσιο αυτού του νόμου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ
Παράγραφος 12: Ένας υποψήφιος/α που του έχει αμφισβητηθεί η πρόσβαση στην εκπαίδευση έχει δικαίωμα, κατόπιν αιτήσεως, να παρασχεθεί τις γραπτές πληροφορίες από το διοργανωτή της εκπαίδευσης σχετικά με ποια εκπαίδευση ή ποια άλλα πιστοποιητικά πρέπει να κατέχει για να γίνει δεκτός. Αυτό το δικαίωμα ισχύει εάν η επιδιωκόμενη εκπαίδευση μπορεί να οδηγήσει σε έναν τίτλο σπουδών ( the Award of Certain Degrees Licensing Act (1993:792).










ΒΛΑΒΕΣ
Παράγραφος 13: Το Κράτος ………θα πληρώσει την αποζημιωση για την παραβίαση στην οποία ένας σπουδαστής/στρια ή ένας υποψήφιος/α έχει υποβληθεί λόγω της πανεπιστημιακής παραμέλησης

- η υποχρέωση στο πλαίσιο της παραγράφου 6 για να ερευνήσουν και να λάβουν τα μέτρα ενάντια στην παρενόχληση των σπουδαστών,

- οι απαγορεύσεις που περιλαμβάνονται στην παράγραφο 7 ..8 ..8 α ή 8 β και την παράγραφο 9 ή την παράγραφο 10 ενάντια στη διάκριση των σπουδαστών/στριων ή των υποψηφίων,

- η απαγόρευση που περιλαμβάνεται στην παράγραφο 11 ενάντια στην υποβολή των σπουδαστών/στριων ή των υποψηφίων στη δίωξη. Εάν είναι λογικό, οι ζημίες μπορούν να μειωθούν ή να εκκλείψουν εντελώς. (2003:311).

ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
Παράγραφος 14: Μια απόφαση από ένα πανεπιστήμιο ή ένα πανεπιστημιακό κολέγιο που ρυθμίζεται από το κράτος, έναν δήμο ή ένα νομαρχιακό συμβούλιο μπορεί να προσφύγει στην πανεπιστημιακή επιτροπή προσφύγων λόγω του ότι η απόφαση παραβαίνει τις απαγορεύσεις ενάντια στη διάκριση που περιλαμβάνεται στην παράγραφο 7 ή 8 και παράγραφος 9, στοιχεία 1 ..3 ή 4 ή παράγραφος 10 ή η απαγόρευση ενάντια στη δίωξη που περιλαμβάνεται στην παράγραφο 11. Εάν η επιτροπή προσφύγων θεωρήσει ότι η απόφαση παραβιάζει οποιαδήποτε από τις απαγορεύσεις και ότι μπορεί να υποτεθεί ότι αυτό άσκησε επίδραση στην έκβαση, η απόφαση θα ακυρωθεί και το θέμα, εάν είναι απαραίτητο, επιστρέφεται στο πανεπιστημιακό ή πανεπιστημιακό κολέγιο όπου εξετάζεται εκ νέου.

Εάν μια απόφαση μπορεί να απευθυνθεί ενάντια σύμφωνα με οποιαδήποτε θέσπιση, η προσφυγή θα γίνει σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται εκεί αντί σύμφωνα με τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στην πρώτη παράγραφο.


Παράγραφος 15: Σε μια απόφαση από την πανεπιστημιακή επιτροπή προσφύγων στο πλαίσιο αυτού του νόμου δεν μπορεί να γίνει έφεση.

ΕΠΙΒΛΕΨΗ
Παράγραφος 16: Ο/Η Συνήγορος Ίσων Ευκαιριών, ο/η Συνήγορος ενάντια στην Διάκριση Εθνικότητας, ο/η Συνήγορος ενάντια στη Διάκριση λόγω του Σεξουαλικού Προσανατολισμού και ο/η Συνήγορος Αναπηρίας θα εξασφαλίσουν ότι το Ίδρυμα συμμορφώνετε με τον νόμο.

Ένας/μία Συνήγορος θα προσπαθήσει να εξασφαλίσει την εθελοντική συμμόρφωση των πανεπιστημίων με αυτόν τον νόμο.

Ένα πανεπιστήμιο είναι υπεύθυνο κατά νόμο, εάν κατευθύνεται από έναν/μια Συνήγορο, για να παρέχει τις πληροφορίες σχετικά με τις περιστάσεις σχετικά με τη λειτουργία του πανεπιστημίου που μπορεί να είναι σημαντικές για την παροχή.
Ένα πανεπιστήμιο είναι επίσης υποχρεωμένο να υποβάλει πληροφορίες όταν ο/η Συνήγορος υποστηρίζει ένα αίτημα που υποβάλλεται από έναν αιτούντα στο πλαίσιο της παραγράφου 12.

Παράγραφος 17: Οι περιπτώσεις σχετικά με τις βλάβες σύμφωνα με τις παραγράφους 6-11 και καθώς την παράγραφο 13 θα εξεταστούν σύμφωνα με αυτήν που ορίζεται στον κώδικα της δικαστικής διαδικασίας σχετικά με την προσφυγή στο δικαστήριο στις επίμαχες περιπτώσεις όπου ο διακανονισμός του θέματος επιτρέπεται.

Εντούτοις, σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να διαταχτεί ότι καθένα συμβαλλόμενο μέρος θα επιβαρυνθεί τις δαπάνες προσφυγής στο δικαστήριό του/της, εάν το συμβαλλόμενο μέρος που έχασε την περίπτωση είχε εύλογη αιτία να εξετάσει τη διαφορά.

Βάρος της απόδειξης
Παράγραφος 17 α: Εάν ένα πρόσωπο που θεωρεί ότι έχει υποστεί διάκριση ή θυματοποίηση παρουσιάζει περιστάσεις που δίνουν την αιτία για να υποτεθεί ότι έχει υποστεί διακρίσεις ή έχει κατασταθεί θύμα, είναι το πανεπιστήμιο που θα αποδείξει ότι η διάκριση ή η δίωξη δεν έχει εμφανιστεί. (2003:311)

Δικαίωμα να υποβληθεί μια δράση
Παράγραφος 18: Σε μια διαφωνία σύμφωνα με την παράγραφο 17, ο/η Συνήγορος Ίσων Ευκαιριών, ο/η Συνήγορος ενάντια στην Εθνική διάκριση, ο/η Συνήγορος ενάντια στη διάκριση λόγω του Σεξουαλικού Προσανατολισμού ή ο Διαμεσολαβητής Αναπηρίας μπορούν σαν ένα συμβαλλόμενο μέρος να υποβάλλει μια αγωγή για έναν σπουδαστή ή έναν υποψήφιο που δίνει τη συγκατάθεση για αυτό.

Εάν ένας/μία Συνήγορος υποβάλλει μια αγωγή για έναν σπουδαστή/στρια ή έναν υποψήφιο/α σύμφωνα με αυτόν τον νόμο, ο/η Συνήγορος μπορεί μέσα στην ίδια προσφυγή στο δικαστήριο να υποβάλει επίσης μια άλλη αγωγή με έναν αντιπρόσωπο για το σπουδαστή/στρια ή τον υποψήφιο/α.





Αυτός που ορίζεται από τον κώδικα της δικαστικής διαδικασίας σχετικά με τις καταστάσεις της μη διαθεσιμότητας σχετικά με τα συμβαλλόμενα μέρη, την προσωπική συμμετοχή, τις επερωτήσεις κάτω από την επιβεβαίωση αλήθειας και άλλα ζητήματα που αφορούν τα στοιχεία θα ισχύσει επίσης για ένα πρόσωπο για το οποίο ένας Διαμεσολαβητής υποβάλλει μια αγωγή σύμφωνα με την πρώτη παράγραφο.

Περίοδοι περιορισμού
Παράγραφος 19: Μια δράση σε μια περίπτωση για τις ζημίες σύμφωνα με τις παραγράφους 6 - 11 και επίσης παράγραφος 13 θα καθιερωθεί και μέσα σε δύο έτη αφότου όταν παραπονέθηκε η πράξη ή μια υποχρέωση πρέπει το αργότερο να έχει εκτελεστεί. Διαφορετικά το δικαίωμα να παρουσιαστούν τα πρακτικά λήγει.
Παράγραφος 20: Μια αγωγή που υποβάλλεται από το Διαμεσολαβητή Ίσων Ευκαιριών, το Διαμεσολαβητή ενάντια στην Εθνική Διάκριση, το Διαμεσολαβητή ενάντια στη διάκριση λόγω του Σεξουαλικού Προσανατολισμού ή το Διαμεσολαβητή Αναπηρίας θα αντιμετωπιστεί σαν η αγωγή να ήταν από τον/την ίδιο/α τον/την σπουδαστή/στρια ή από τον υποψήφιο/α.


http://www.jamombud.se/InEnglish/laws/equaltreatmento.asp

Comments

Popular posts from this blog

Την Τρίτη, 21/3/2017 o Ν. Σερβετάς στην εκπομπή ΑΧ ΕΞΟΥΣΙΑ για Σουηδια και Νορβηγία

Αντίο Τρύφωνα!

«Συλλαμβάνοντας το κεφάλαιο ως αξία εν κινήσει» Διάλεξη του David Harvey, διακεκριμένος καθηγητής Ανθρωπολογίας και Γεωγραφίας-Δευτέρα 20 Μαρτίου, ώρα 19:00