Monday, November 19, 2007

Η περιφερειακή λεωφόρος χαριστική βολή στον Υμηττό

Κρατάει χρόνια αυτή η δύσοσμη κολώνια. Στο όνομα της "ανάπτυξης", ελληνικού καπιταλιστικού τύπου, οι διοικούντες την Ελλάδα και την πρωτεύουσα εδώ και τρεις δεκαετίες έχουν βάλει "μεγάλους στόχους", ένας εκ των οποίων είναι η κατασκευή της δυτικής περιφερειακής λεωφόρου του Υμηττού, η οποία σήμερα περνάει μέσα από την Ηλιούπολη και την Αργυρούπολη με καταστρεπτικές συνέπειες για τα δύο αυτά πάλαι ποτέ πράσινα προάστεια της Αθήνας. Στο βωμό, όμως, της ψηφοθηρικής πολιτικής των κομμάτων εξουσίας αλλά και των μικρότερων, προτεινόταν τόσα χρόνια να φύγει η λεωφόρος από την πόλη και να περάσει από το δάσος πάνω από την πόλη χωρίς όσοι έκαναν αυτή την «πρόταση» να λογαριάζουν τις συνέπειες, τις οποίες αποκάλυπταν με τους αγώνες τους η Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Υμηττού, η Παρέμβαση Δημοτών Ηλιούπολς, το Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης στην Ηλιούπολη και άλλοι φορείς. Παρακάτω δημοσιεύω το κείμενο του φίλου και συναγωνιστή Πάνου Τότσικα, που όλα αυτά τα χρόνια ασχολείται με το θέμα γνωρίζοντας όλες τις πτυχές του και αγωνιζόμενος για την αποτροπή των δεινών που μας περιμένουν αν το έργο αυτό γίνει χωρίς τις σωστές προδιαγραφές και το μόνο που θα μείνει θα είναι τα κέρδη των κατασκευαστριών εταιριών.
tsakthan


Η περιφερειακή λεωφόρος χαριστική βολή στον Υμηττό


Το νότιο τμήμα της δυτικής περιφερειακής λεωφόρου Υμηττού προβλέπεται να κατασκευαστεί ως συνέχεια της υφιστάμενης «Αττικής Οδού», από το στρατόπεδο Σακέττα (Βύρωνας) μέχρι τα όρια των δήμων Αργυρούπολης - Γλυφάδας και να συνδεθεί με το νέο οδικό άξονα Σπάτων - Ελληνικού, μέχρι την παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος.

Το συνολικό μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου προβλέπεται να είναι 10 χιλιόμετρα περίπου, εκ των οποίων τα 7 προβλέπεται να περάσουν από τον ορεινό όγκο του Υμηττού πάνω από τον Καρέα, την Ηλιούπολη και την Αργυρούπολη.

Η μελέτη του 1996
Σύμφωνα με την μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ του 1996, ο νέος αυτοκινητόδρομος προβλέπεται να έχει 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, βοηθητικές λωρίδες στις δύο άκρες και νησίδα στη μέση. Δηλαδή το συνολικό πλάτος του δρόμου θα φθάνει περίπου τα 45 μέτρα. Επίσης στην περιοχή του Προφήτη Ηλία Ηλιούπολης προβλέπεται μια πελώρια κοιλαδογέφυρα, τοιχεία αντιστήριξης από μπετόν κ.λ.π. Ακόμη, προβλέπεται η επιφανειακή -κατά κύριο λόγο- χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου, με δύο μικρά υπογειοποιημένα τμήματα (σήραγγες «Καρέα» και «Αστυνομικών» μήκους 200 και 300 περίπου μέτρων αντίστοιχα), καθώς και η υπογειοποίηση του τμήματος μεταξύ των δήμων Αργυρούπολης και Ελληνικού, από το νεκροταφείο της Αργυρούπολης μέχρι την λεωφόρο Βουλιαγμένης μήκους περίπου 1200 μέτρων. Τέλος, η μελέτη του 1996 προέβλεπε την δημιουργία ανισόπεδων κόμβων σύνδεσης του νέου αυτοκινητόδρομου, με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο των παρακείμενων δήμων:
α) με τον δήμο Βύρωνα, στο στρατόπεδο Σακέττα
β) με τον δήμο Ηλιούπολης, στην λεωφόρο Σοφοκλή Βενιζέλου
γ) με τον δήμο Αργυρούπολης, στην λεωφόρο Βουλιαγμένης
δ) με το δήμο Γλυφάδας, στην περιοχή Τερψιθέας

Η σημερινή μελέτη
Στην σημερινή μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ, η οποία δεν έχει δοθεί ακόμα στη δημοσιότητα, σύμφωνα με τις πληροφορίες που διαθέτουμε προβλέπεται η ίδια περίπου χάραξη με την μελέτη του 1996, με μεγαλύτερου μήκους υπογειοποιημένα τμήματα (τούνελ). Επίσης προβλέπεται ένας νέος ανισόπεδος κόμβος σύνδεσης στα όρια Αργυρούπολης - Ελληνικού - Γλυφάδας, ενώ μετατοπίζεται στην περιοχή Αγίας Ειρήνης Αργυρούπολης, ο ανισόπεδος κόμβος σύνδεσης με τον νέο οδικό άξονα αεροδρομίου Σπάτων - πρώην αεροδρομίου Ελληνικού. Ακόμη, προβλέπονται σταθμοί διοδίων, δεδομένου ότι αυτοί οι νέοι οδικοί άξονες θα κατασκευαστούν ως «Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα» (ΣΔΙΤ) και θα τους εκμεταλλεύονται ιδιώτες για μερικές δεκαετίες. Από όσα γνωρίζουμε, η μελέτη του νότιου τμήματος της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού, δεν συνοδεύεται από εγκεκριμένη (ή επικαιροποιημένη) μελέτη σκοπιμότητας, από την οποία να προκύπτει η αναγκαιότητα κατασκευής ενός αυτοκινητοδρόμου με αυτά τα χαρακτηριστικά, ούτε από μελέτη με επικαιροποιημένα στοιχεία για τους σημερινούς και τους προβλεπόμενους φόρτους κυκλοφορίας κ.λ.π.

Περιφερειακή λεωφόρος Υμηττού και εναλλακτικές προτάσεις

Α’ εναλλακτική πρόταση (Δημοτικές Παρατάξεις Ηλιούπολης, 2006)
Με δεδομένη την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου στον Υμηττό, προτείνεται η μετατόπιση κάποιων προβλεπόμενων κόμβων σύνδεσης με το υπάρχον τοπικό δίκτυο και η υπογειοποίηση μέχρι την λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Β’ εναλλακτική πρόταση (Διάφοροι Φορείς)
Η πλήρης υπογειοποίηση της περιφερειακής λεωφόρου κάτω από τον Υμηττό και η υπόγεια σύνδεση της με τον νέο οδικό άξονα αεροδρομίου Σπάτων - πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού.

Γ’ εναλλακτική πρόταση (Συντονιστική Επιτροπή Φορέων Ηλιούπολης, 1996)
Η πλήρης υπογειοποίηση της περιφερειακής λεωφόρου κάτω από την εντός σχεδίου περιοχή των δήμων Ηλιούπολης - Αργυρούπολης και η σύνδεση της με την λεωφόρο Αλίμου, περιορίζοντας το συνολικό μήκος της σε 4 - 5 χιλιόμετρα.

Δ’ εναλλακτική πρόταση (Συντονιστική Επιτροπή Φορέων Ηλιούπολης, 1996)
Παραλλαγή της προηγούμενης πρότασης, με υπογειοποίηση κάποιων τμημάτων και «βύθιση» κάποιων άλλων (cut and cover) στον άξονα Ελλήνων Αξιωματικών - Ελευθέριου Βενιζέλου - Ηρώων Πολυτεχνείου - Αργυρουπόλεως - Αλεξιουπόλεως (π.χ. υπογειοποίηση στην μεγάλη κατηφόρα της λεωφόρου Ελευθέριου Βενιζέλου μεταξύ Καρέα - Ηλιούπολης, στην κεντρική πλατεία Ηλιούπολης κ.α.) Στόχος της πρότασης αυτής είναι ο διαχωρισμός της τοπικής - επιφανειακής κυκλοφορίας οχημάτων από την υπερτοπική - υπόγεια κυκλοφορία και η αξιοποίηση τμημάτων του σημερινού οδικού άξονα ως χώρων πράσινου, στάθμευσης οχημάτων κ.α.

Ε’ εναλλακτική πρόταση (Διάφοροι Φορείς)
Εγκατάλειψη της δημιουργίας ενός νέου αυτοκινητόδρομου στον Υμηττό και διαφορετική διαχείρηση του υφιστάμενου οδικού άξονα (Ελλήνων Αξιωματικών - Ελευθέριου Βενιζέλου - Πρωτόπαππα - Αργυρουπόλεως - Αλεξιουπόλεως) με βάση διαφορετικές πολιτικές επιλογές μετακίνησης (ενίσχυση των δημοσίων μεταφορικών μέσων και όχι πριμοδότηση της χρήσης των Ι.Χ.).
Η πρόταση αυτή σημαίνει ότι δεν προωθείται η κυρίαρχη πολιτική μετακίνησης στην Αθήνα μέσω του Ι.Χ. αυτοκινήτου, αλλά δίνεται προτεραιότητα στην ενίσχυση των δημοσίων υποδομών, των δημοσίων μεταφορικών μέσων (λεωφορεία, τραμ, μετρό).

Πάνος Τότσικας, Πολεοδόμος

No comments:

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...