Λίγα λόγια για τον ελληνικό φεμινισμό - 2ο μέρος (του Θανάση Τσακίρη)

1974: Ιδρύονται νέες Γυναικείες Οργανώσεις : • Κίνηση Δημοκρατικών Γυναικών • Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας (ΟΓΕ) • Ένωση Γυναικών Ελλάδας (ΕΓΕ) • Κίνηση για την απελευθέρωση των Γυναικών (ΚΑΓ) • Γυναίκες στην Αντίσταση • Προοδευτική Ένωση Μητέρων • Σύλλογος Ελληνίδας Νοικοκυράς κ.ά

Από την Κίνηση Δημοκρατικών Γυναικών το 1976  υπήρξε αποχώρηση γυναικών μελών του ΠΑΣΟΚ και του ΚΚΕ και ίδρυσαν την ΕΓΕ και ΟΓΕ αντίστοιχα.‘Έμειναν οι γυναίκες μέλη του ΚΚΕ (εσωτερικού) και νέες γυναίκες που δεν είχαν σχέση με κάποιο κόμμα και ήθελαν μόνο να αγωνιστούν για τα δικαιώματα των γυναικών και για την απελευθέρωση των δύο φύλων από τους καθιερωμένους ρόλους. Αργότερα ήρθαν οι συγκρούσεις μεταξύ των δύο αυτών τάσεων. Οι πρώτες και όσες συμμετείχαν παλιότερα στην Πανελλαδική Ένωση Γυναικών αγωνίζονταν και μέσα από αριστερά κόμματα για ισότητα και κοινωνική δικαιοσύνη αλλά και για τα γυναικεία δικαιώματα, εργασιακά και πολιτικά (ανάδειξη γυναικών σε θέσεις εξουσίας).  Επίσης στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 διεκδίκησαν αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου και έγιναν σημαντικές μεταρρυθμίσεις του οικογενειακού δικαίου.

"Κατάλαβα, έπειτα από τις εμπειρίες της τελευταίας εικοσαετίας, ότι ο ταξικός αγώνας και ο αγώνας των γυναικών είναι δύο πράγματα διαφορετικά. Γι` αυτό έγινα στρατευμένη φεμινίστρια. Υπάρχει μια πάλη καθαρά γυναικεία εναντίον των πατριαρχικών αξιών, που διαιωνίζονται σε όλα τα σημερινά κοινωνικά συστήματα. Και η πάλη αυτή δεν μπορεί παρά να διεξαχθεί μόνο από τις γυναίκες. Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που θεωρώ το Κίνημα για την Απελευθέρωση των Γυναικών απαραίτητο στη σημερινή κοινωνία". (Σιμόν ντε Μπουβουάρ).

Το 1975 ιδρύθηκε η Κίνηση για την Απελευθέρωση των Γυναικών, που αποτελείτο από γυναίκες που είτε για λόγους σπουδών είτε για λόγους αριστερών φρονημάτων και αντιδικτατορικής δράσης βρέθηκαν στην Ευρώπη και μυήθηκαν στη νέα φεμινιστική αντίληψη του δεύτερου κύματος. • Οι γυναίκες αυτοοργανώνονταν, μιλούσαν, έγραφαν, διαμαρτύρονταν και διεκδικούσαν. • Αυτόνομες γυναικείες ομάδες ξεφύτρωναν σε κάθε πόλη και κάθε γειτονιά, σε κάθε ΑΕΙ και ΤΕΙ. • Ομάδες αυτοσυνείδησης (consciousness raising) κι αγώνα ταυτόχρονα, ομάδες καταγγελίας αλλά και διεκδίκησης. Κάποιες απ' αυτές τις ομάδες στεγάζονταν στο Σπίτι Γυναικών Αθήνας και στο Σπίτι Γυναικών Θεσσαλονίκης αντίστοιχα, για τις δύο πόλεις και αργότερα, στο Στέκι Γυναικών Κουκακίου. Χώρος συγκέντρωσης, επικοινωνίας κι αναψυχής των γυναικών αποτελούσε εκείνη την εποχή το Καφενείο των Γυναικών της Κίνησης Δημοκρατικών Γυναικών.

«Κανένα από τα κόμματα και οργανώσεις δε μπορεί να εκφράσει το γυναικείο κίνημα, όχι μόνο γιατί μέσα στα ανδροκρατούμενα κόμματα το γυναικείο ζήτημα δεν πήρε ποτέ την πραγματική του διάσταση αλλά και γιατί αναπαράγεται και μέσα στον αγώνα η διαίρεση των καθηκόντων ανάμεσα στα δυο φύλα» Από τη Διακήρυξη της Κίνησης για την Απελευθέρωση των Γυναικών

 Θεωρητική και ιδεολογική βάση του κινήματος, τα περιοδικά που κυκλοφόρησαν όλο αυτό το διάστημα μέχρι και την δεκαετία του `90, • Σκούπα • Σφίγγα • Γαία • Λάβρυς • Δελτίο της Κίνησης Δημοκρατικών Γυναικών, • Υπατία, Δίνη, Κατίνα, Πόλη των Γυναικών κλπ.
32 Φεμινιστικό κίνημα • Κείμενα και άρθρα διανοούμενων αλλά και άλλων φεμινιστριών. • Φυλλάδια και τα έντυπα των συλλογικοτήτων • Ημερολόγια των συλλογικοτήτων • και τα δύο γυναικεία βιβλιοπωλεία, «το βιβλίο-το παιδί» κι αργότερα, Σελάνα, της Ελένης Παμπούκη και το Βιβλιοπωλείο των Γυναικών. Ομάδες αφύπνισης συνειδήσεων (αυτογνωσίας) • Εντάσσονται κυρίως στο δεύτερο κύμα του φεμινισμού (Σιμόν ντε Μπωβουάρ).



Οι γυναίκες μιλούσαν για τον εαυτό τους, για τις σχέσεις τους, για τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους. Βοήθησαν τις γυναίκες της εποχής εκείνης να αφυπνιστούν, να αποκτήσουν συνείδηση φύλου και να αποτινάξουν προκαταλήψεις και ταμπού αιώνων, από τα οποία ήταν δέσμιες (φεμινισμός εσωτερικής απελευθέρωσης) • Οι ομάδες αυτοεξέτασης ήταν κατά βάση κλειστές ομάδες, μέσα από τις οποίες, οι γυναίκες γνώριζαν το σώμα τους και τις λειτουργίες του, μιλούσαν για την σεξουαλικότητά τους, ενημερώνονταν για μεθόδους αντισύλληψης και για θέματα γυναικολογικής υγείας. Συχνά, μια ομάδα αυτογνωσίας λειτουργούσε και ως ομάδα αυτοεξέτασης.

Το κίνημα των δεκαετιών 1990 και 2000  εκδηλώθηκε με τα δίκτυα  (που είναι οριζόντια και μη ιεραρχική οργανωτική δομή) συγκέντρωσαν στους κόλπους τους άτομα και συλλογικότητες, έθεσαν στόχους που αφορούσαν κυρίως την αντιμετώπιση της βίας κατά των γυναικών, της φτώχιας των γυναικών, την καταγγελία του σεξισμού και των διακρίσεων και πραγματοποίησαν κινητοποιήσεις και διάφορες εκδηλώσεις. • 1997. Δημιουργία και δράση της ομάδας «Φεμινίστριες κατά των Αβάτων»• Διακίνηση (trafficking) και σεξουαλική εκμετάλλευση γυναικών από τις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ. • Νομοθετικά κενά για το πρόβλημα της βίας κατά των γυναικών [παγκόσμιο πρόβλημα] Δίκτυο για την καταπολέμηση της ανδρικής βίας κατά των γυναικών • Φεμινιστικό Κέντρο Αθήνας και οι ομάδες του • Παγκόσμια Πορεία Γυναικών • Ελληνικό τμήμα του Ευρωπαϊκού Λόμπι Γυναικών, • Ελληνικό τμήμα του Δικτύου Γυναικών Ευρώπης και το Δίκτυο Γυναικών Θεσσαλονίκης • Επίσης, πρέπει να σημειώσουμε και την ύπαρξη κάποιων γυναικείων ομάδων στον αντιεξουσιαστικό χώρο.



 Ακαδημαϊκός φεμινισμός • Αρχή με καθηγήτρια Βούλα Λαμπροπούλου - πρώτη Ελληνίδα με δίπλωμα γυναικείων σπουδών - με την διδασκαλία των γυναικείων σπουδών στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών • Ομάδα Γυναικείων Σπουδών ΑΠΘ και Παντείου Πανεπιστημίου • Κέντρα γυναικείων σπουδών και μελετών. • Ομάδες τελειοφοίτων κοινωνικών λειτουργών ΤΕΙ Πάτρας • Περιοδικά «Ο αγώνας της γυναίκας» και «Τελέσιλλα». Χαρακτηριστικό της εποχής είναι οι γυναικείοι σύλλογοι των μεταναστριών στην Ελλάδα (βλ. υπόθεση Κωνσταντίνας Κούνεβα) - πολυπολιτισμική κοινωνία και • η οργάνωση γυναικών στα πλαίσια του κινήματος κατά της παγκοσμιοποίησης, σε μια εποχή που απειλούνται τα κεκτημένα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, γυναίκες βρίσκονται στις πρώτες γραμμές των αγώνων, μιας και θίγονται πρώτα και κύρια τα δικά τους δικαιώματα.

Θανάσης Τσακίρης

Comments

Popular posts from this blog

Την Τρίτη, 21/3/2017 o Ν. Σερβετάς στην εκπομπή ΑΧ ΕΞΟΥΣΙΑ για Σουηδια και Νορβηγία

Τρίτη 31/10 στην εκπομπή "ΑΧ ΕΞΟΥΣΙΑ" ο Χρήστος Τσιλώνης (Πρόεδρος ΣΣΕΜ) με θέμα Όψεις του Ασφαλιστικού Ζητήματος.

Αντίο Τρύφωνα!