Saturday, March 14, 2009

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΛΟΓΑΡΑ ΤΗΣ ΛΕΣΧΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΦΙΟΝΤΟΡ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ ΠΑΤΡΑΣ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 15/3/2009, 11.30 ΤΟ ΠΡΩΙ ΣΤΟΝ ΑΣΤΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ

Στον Πατρινό συγγραφέα Κώστα Λογαρά είναι αφιερωμένη η επόμενη συνάντηση της Λέσχης Ανάγνωσης Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι Πάτρας που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 15 Μαρτίου 2009 στον Α.Σ.Τ.Ο. (Βαλτετσίου 3) στις 11.30 το πρωί. Θα διαβαστούν αποσπάσματα από βιβλία του, παρουσία του ίδιου και θα ακολουθήσει συζήτηση.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ ΠΑΤΡΑΣ ΑΠΟ 13/3/ ΕΩΣ 19/3/2009 (Επιμέλεια: Ισίδωρος Σιδερόπουλος)

Όσοι είστε μέλη του facebook αν γίνεται μέλη των γκρουπ μας θα έχετε την δυνατότητα καθημερινής ενημέρωσης με αποστολή μέσω μηνύματος των link των κυριότερων πολιτιστικών ειδήσεων της ημέρας. Πρώτοι από τον καθένα θα μαθαίνετε όσα σας αφορούν.

ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΤΙΣ 10.000 ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ ΜΗΝΙΑΙΑ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΜΑΣ ΧΑΡΗ ΣΕ ΣΑΣ.
Aγγελάκας και Βελιώτης στο Λιθογραφείον (Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2009, 20.30). Δείτε το βίντεο.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΛΙΩΤΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΜΠΙΤΣΟΣ
Ο Κώστας Λογαράς είναι Έλληνας λογοτέχνης, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας.
Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1950 Σπούδασε κλασσική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και εργάστηκε σαν καθηγητής σε πολλά σχολεία. Το 1984 εργάστηκε στο Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο (ΕΠΛ) Πατρών. Από το 1977 συνεργάζεται με την εφημερίδα Τα Νέα.
Πρόσφατα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, κυκλοφόρησε το καινούργιο βιβλίο του Πατρινού συγγραφέα Κώστα Λογαρά που φέρει τον τίτλο “Ερημιά στο βλέμμα τους”.
Η ιστορία του καινούργιου βιβλίου του Κώστα Λογαρά (εκδόσεις Μεταίχμιο) διαδραματίζεται σε ένα απομακρυσμένο προάστιο του Σικάγου. Η ηρωίδα του, η Γιαννούλα Σώρου, που ζει από το 1964 εκεί, παραμονές των Ολυμπιακών Αγώνων επιστρέψει για λίγο στην πατρίδα της - σε μια εντελώς αλλαγμένη Ελλάδα- θα κλείσει έναν από τους ανοιχτούς λογαριασμούς με τους ανθρώπους και θα ξεπληρώσει τα παλιά της χρέη σε νεκρούς και ζωντανούς.
Στο διάστημα αυτό θα γνωρίσει ένα ζευγάρι Αλβανών μεταναστών και μέσα από την δική τους ιστορία του ξεριζωμού, θα δει να αντανακλάται σαν σε καθρέφτη η δική της δύσκολη ζωή, οι προσδοκίες της και οι διαψεύσεις της, ίδιες για όλους τους ξεριζωμένους σε κάθε χώρο και χρόνο.
Πάνω σε αυτόν τον καμβά, ο Κώστας Λογαράς στην πραγματικότητα αφουγκράζεται την υπαρξιακή αγωνία του σύγχρονου ερημίτη, που αναζητά μια καινούργια πατρίδα μέσα σε μια απέραντη «θάλασσα ερημιάς» κυρίως σε αξίες, αισθήματα και συναισθήματα… Μια αναζήτηση και πάμπολα ερωτήματα που τα παραθέτει σε μια από τις σελίδες του ο συγγραφέας: “Ποια πορεία ακολουθούν στη ζωή τους οι άνθρωποι; Σε ποιους τόπους γεννημένοι θα ζήσουνε και θα πεθάνουν ήρεμα εκεί;
Ή, ξεριζωμένους με τη βία, ξεσπιτωμένους θέλοντας και μη, τους περιμένουν χρόνια δύσκολα; Ποιος το γνωρίζει άραγε. Ποιος ξέρει τίνος το βλέμμα ανοίγει σε ήρεμο τοπίο ή θα κλειστεί η ψυχή του σε μακρινά στενώματα;…Άραγε οι επιλογές του ανθρώπου είναι ολοδικές του; Μπα, όχι! Με βιώματα ανταλλάζουμε οι άνθρωποι το χρόνο. Με αισθήματα και εμπειρίες. Κι όσο συρρικνώνονται οι μέρες μας και κονταίνει το σκοινί μας, τόσο πλουταίνει ο νους κι επιθυμεί το λίγο. Ίσως έτσι να προετοιμάζεται η ψυχή για να δεχτεί, γυμνή, το θρίαμβο της μοναξιάς της. Κι αποκεί να πάει στην παντοτινή σιωπή.»
http://artdiadrasi.wordpress.com/

Έργα του
Πεζογραφία
• Αμπάριζα (διηγήματα), Όστρακα, Πάτρα, 1982.
• Ο ήλιος στον Υδροχόο (αφήγημα), Οδυσσέας, 1984.
• Ύποπτοι δρόμοι (διηγήματα), Εκδ. Οδός Πανός/Σιγαρέττα, 1986.
• Σάββατα δίχως μύθο (αφήγηση), Ρόπτρον, 1990.
• Παλιές αμαρτίες (διηγήματα), Καστανιώτης, 1993.
• Στη χώρα του Νεντίμ μύριζε πεύκο, Μεταίχμιο, 2003.
• Να έρχεσαι όποτε θες ,
Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2004
• Ερημιά στο Βλέμμα τους,
Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2008

Δοκίμια
• Τέχνη της γραφής ένα βασικό εγχειρίδιο για την παραγωγή λόγου, Εκδόσεις Μεταίχμιο 2004

• Πάτρα μια πόλη στην λογοτεχνία , Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2001, 2007
Ποιητικά έργα
• Στιγμές, Εκδόσεις Όστρακα, Πάτρα 1972
• Ομηρία, Εκδόσεις Όστρακα, Πάτρα 1974
• Το σώμα, Εκδόσεις Όστρακα, Πάτρα 1982
• Ο άλλος Ιούλιος, Εκδόσεις Όστρακα Πάτρα, 1984
Θεατρικά έργα
• Η τελευταία Μάσκα - Falimento, 2006
βασίστηκε σε πραγματικό γεγονός που συνέβη
στην Πάτρα την δεκαετία του 60΄, είναι η
ιστορία μιας γυναίκας που σκότωσε το παιδί του εραστή της για να τον εκδικηθεί.
Λιμπρέτο
• Σπίτια της μνήμης. Σπίτια της σιωπής. Εκδ. Τέχνη και Λόγος, 1988, σε μουσική του Θάνου Μικρούτσικου.
Λευκώματα
• Πάτρα. Μια πόλη στη φωτογραφία. Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2003, σε συνεργασία με τον Νίκο Οικονομόπουλο.


Ερημιά στο βλέμμα τους: Παρουσίαση του βιβλίου και συνέντευξη με τον Κώστα Λογαρά από τον Γιάννη Πλιώτα

Αν και ακούγεται ίσως λίγο υπερβολικό, στην πραγματικότητα είναι όντως μεγάλη μου τιμή να παρουσιάσω σήμερα το βιβλίο “Ερημιά στο βλέμμα τους” του Κώστα Λογαρά, το οποίο κυκλοφόρησε φέτος από τις εκδόσεις Μεταίχμιο. Επιπλέον ο ευγενέστατος συγγραφέας δέχτηκε με χαρά να παραχωρήσει στην Μπρίζα μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη, την οποία θα διαβάσετε παρακάτω.

Ο Κώστας Λογαράς γεννήθηκε στην Πάτρα το 1950, έχει γράψει ποίηση και πεζό και από το 1997 συνεργάζεται ως επιφυλλιδογράφος με την εφημερίδα Τα Νέα. Έργα του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, τα γαλλικά και τα γερμανικά, ενώ το “Ερημιά στο βλέμμα τους” είναι το δεύτερο μυθιστόρημά του. Αυτά, όμως είναι τα τυπικά- συνεχίζω κατευθείαν με τα πιο ουσιαστικά.
Το “Ερημιά στο βλέμμα τους” είναι ανάμεσα στα δύο καλύτερα βιβλία που διάβασα μέσα στο 2008, ένα βιβλίο που απ’ τις πρώτες κιόλας σελίδες του, ζήλεψα το πανέμορφο αμάλγαμα ποιητικού λόγου και ντοπιολαλιάς. Για μένα ήταν ένα οδοιπορικό μέσα στους ανθρώπους, μια αφήγηση βίων, που αν και φαίνονται να βρίσκονται σε εντελώς διαφορετικά σημεία, αποδεικνύεται ότι είχαν παρόμοιες αφετηρίες και οι πορείες τους εν τέλει θα στροβιλιστούν προς το ίδιο σημείο. Αν έχετε συναντήσει σε τοίχους το σύνθημα “Είμαστε όλοι μετανάστες”, τότε μέχρι το τέλος θα έχετε διαπιστώσει το πραγματικό του νόημα.
Η πλοκή ξεκινάει καθώς τέσσερις Έλληνες διασχίζουν την Αμερική και με αφορμή λεπτομέρειες του κόσμου που τους περικυκλώνει, αρχίζουν να σκάβουν με τα χέρια λαγούμια στην ψυχή τους, να ανασκαλεύουν τις στάχτες του παρελθόντος και να αναζητούν χαμένα νοήματα. Συναντούν τη γηραιά μητέρα του ενός και με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 αποφασίζουν να οργανώσουν ένα ιδιότυπο αντάμωμα, πίσω στην πατρίδα. Στο δεύτερο μισό του βιβλίου οι ήρωες αλλάζουν σκηνικό και από τα φαράγγια ανάμεσα στους πολύπλοκους ουρανοξύστες, μεταφέρονται σε ένα απομονωμένο -τους μη καλοκαιρινούς μήνες- χωριό της Πελοποννήσου.

Το “Ερημιά στο βλέμμα τους” είναι ένα κράμα φιλοσοφικής αναζήτησης και σύγχρονου προβληματισμού, μια ιστορία πολύ αληθινή και οικεία. Ο αναγνώστης καλείται να ακολουθήσει τις ενδοσκοπήσεις των ηρώων και κλέβοντας λίγο χρόνο από την ταχύτητα της καθημερινότητας, να τους μιμηθεί. Συνηθίζω να χωρίζω τα βιβλία που διαβάζω σε τρεις κατηγορίες. Αυτά που δεν θα ήθελα να γράψω, αυτά που θα μπορούσα να γράψω και αυτά που θα ήθελα να είχα γράψει. Αναμφίβολα το βιβλίο του Κώστα Λογαρά ανήκει στην τελευταία κατηγορία. Αξίζει να το κάνετε κτήμα σας: δεν θα κερδίσετε σε εικόνες δράσης, αλλά εγρήγορση στα ανθρωπιστικά αντανακλαστικά σας. Και ίσως ανακαλύψετε αφορμές για τη δική σας περιπλάνηση.

1. Πόσοι γύρω μας διαβάζουν;
Ζούμε στην εποχή της εικόνας. Ο εικονιστικός λόγος έχει, μοιραία λόγω τηλεόρασης, αντικαταστήσει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό τον γραπτό λόγο. Παρόλα αυτά τόσο η αγορά του βιβλίου όσο και η πληθώρα των τίτλων είναι εντυπωσιακά μεγαλύτερη απ’ όσο στο παρελθόν. Όμως έχει μεγάλη σημασία και «τι» διαβάζουμε και «πώς». Και αυτές οι συνιστώσες έχουν να κάνουν με την ποιότητα της ίδιας γραφής καθώς και του τρόπου ανάγνωσης και οι δύο αυτοί παράγοντες, για τους οποίους έχω πολύ μεγάλα ερωτηματικά, διαφοροποιούν το αποτέλεσμα.
2. Γράφετε για προσωπική ευχαρίστηση ή για να αφήσετε ένα δίδαγμα στον αναγνώστη;
Γράφω για να επικοινωνήσω με τον αναγνώστη, κι αυτό είναι η ευχαρίστησή μου. Κατά τα άλλα, η διαδικασία της γραφής είναι οχληρή, κοπιαστική και βασανιστική. Πάντως, κάθε φορά που πιάνω το μολύβι στο χέρι για να γράψω, έχω στο μυαλό μου έναν στόχο τον οποίο υπηρετώ• οπωσδήποτε κάτι θέλω να πω και προς αυτήν την κατεύθυνση κατατείνω συνεχώς.
3. Η διακίνηση αρχείων μέσω του Internet μπορεί να επηρεάσει τον χώρο του βιβλίου;
Σίγουρα. Το διαδίκτυο είναι το προσφιλέστερο μέσο επικοινωνίας για τους νέους ανθρώπους. Η πρόσβαση σε αρχεία, σε κείμενα είναι εύκολη, ευχάριστη αρκεί να βρεθεί ο κατάλληλος τρόπος να γίνει η ύλη του διαδικτύου ελκυστική.
4. Υπάρχουν κατώτερα είδη λογοτεχνίας;
Ναι, οπωσδήποτε. Και αυτά τα απαξιωμένα είδη της «λογοτεχνίας» εξαρτώνται από τη γλώσσα που χρησιμοποιούν– όχι, φυσικά, από το θέμα τους. Εννοώ την προχειρότητα στη γραφή, την ευκολία που αναπαράγει στερεότυπα και προβάλλει το ψέμα : το ψεύτικο συναίσθημα, το δήθεν βίωμα, τα κλισέ ενός ανόητου life style που εξαπατά τον αναγνώστη και ευτελίζει το αίσθημά του αλλά και το αισθητικό του κριτήριο.
5. Η ‘Ερημιά στο βλέμμα τους» είναι οδοιπορικό στο χρόνο ή στις ανθρώπινες ψυχές;
Είναι μια καταβύθιση στην ανθρώπινη ψυχή. Στον άνθρωπο όποιας εθνικότητα, χρόνου, χώρου ή καταγωγής. Διαπραγματεύεται το θέμα της μετανάστευσης αλλά και επιδιώκει να δείξει ότι οι άνθρωποι είμαστε — περισσότερο από οτιδήποτε– μετανάστες μέσα μας. Αποξενωμένοι από τον εαυτό μας. Υπ’ αυτή την έννοια, όλος ο κόσμος είναι μία εν δυνάμει ξενιτιά.
Υπάρχει άραγε στέρεος τόπος, πουθενά ; ‘Υπάρχει λέει η ηρωίδα μου. Είναι το αναπαλλοτρίωτο μέσα μας. «Όλος ο κόσμος – θα πει η ηρωίδα - είναι μία ξενιτιά. Και μόνο η ψυχή του ανθρώπου μένει ίδια. Άμα το θέλει ναι, μένει η ίδια».
6. Ο παραλληλισμός των Ελλήνων μεταναστών με τους Αλβανούς , θα μπορούσε να προεκταθεί στην Πάτρα του 2008;
Η Πάτρα είναι ένα πέρασμα μεταναστών προς τη Δύση. Ανέκαθεν και, κυρίως, σήμερα . Η πόλη μου εγκαταλελειμμένη στη μοίρα της από την επίσημη πολιτεία ζει, κοντά δεκαπέντε χρόνια, το δράμα των μεταναστών. Το δράμα των ανθρώπων που μοχθούν για μια καλύτερη μοίρα. Υπάρχει πολύς πόνος, μεγάλη εκμετάλλευση της ανθρώπινης δυστυχίας. Ναι, βλέπω στο δικό τους δράμα τη μοίρα των Ελλήνων μεταναστών που, μετά τον πόλεμο, πήραν τους δρόμους αναζητώντας την τύχη τους στους ξένους τόπους. Κι αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε ως λαός.
7. Είναι πραγματικοί οι ήρωες του μυθιστορήματός σας;
Όχι, δεν είναι πραγματικοί. Έχω ταξιδέψει σε όλους τους τόπους οι οποίοι αναφέρονται στο μυθιστόρημά μου, ξέρω τι περιγράφω, έχω ερευνήσει το θέμα μου και έχω στο μυαλό μου πρότυπα των ηρώων μου, αλλά οι λογοτεχνικοί μου ήρωες είναι εντελώς επινοημένοι.
8. Το επόμενο βιβλίο σας;
Είναι πολύ νωρίς ακόμα για το επόμενο μυθιστόρημα. Ένας συγγραφέας πρέπει να ζει για μεγάλο χρονικό διάστημα στη σιωπή και την περισυλλογή. Όπου ανανεώνεται και όπου εκεί κυοφορούνται οι ιδέες και το πρωτογενές υλικό του. Ίσως, όμως εκδοθούν την επόμενη χρονιά επιλεγμένες επιφυλλίδες μου, οι οποίες έχουν ήδη δημοσιευτεί στην εφημερίδα τα ΝΕΑ, από το 1997 έως τα σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΛΙΩΤΑΣ
Ο Γιάννης Πλιώτας γεννήθηκε ίο 1981, κατάγεται από το Σταυροδρόμι Αρκαδίας και έχει συγγράψει 2 βιβλία έως τώρα με τίτλους Το Βασίλειο της Αράχνης «Η Περγαμηνή με τους Τέσσερις Απόκρυφους Αποδέκτες» και Το Βασίλειο της Αράχνης «Περπατώντας στα Σκαλοπάτια των Νεκρών» πρώτο και δεύτερο μέρος μιας επικής σειράς φαντασίας που θα ολοκληρωθεί σε τρία ή σε τέσσερα μέρη.. Σπουδάζει ηλεκτρολόγος μηχανικός. Μεταφράζει διηγήματα από δύο γλώσσες, γράφει βιβλιοπαρουσιάσεις, κριτικές ταινιών και παραμύθια.
Ανήκει στη συντακτική ομάδα του λογοτεχνικού περιοδικού Συμπαντικές Διαδρομές, συνεργάζεται μετά περιοδικά Universe Pathways και Unit, τις εφημερίδες Epirus Press και Στην Μπρίζα, το ραδιοφωνικό σταθμό STUDIO Ε, την Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου, ενώ είναι ενεργό μέλος στις διαδικτυακές κοινότητες sff.gr και kritikes.gr.

No comments:

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...