ΠΑΝΑΤΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΙΝΗΜΑΤΩΝ ΠΟΛΗΣ & ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΟΛΗ (ΟΧΙ ΕΝΑ ΠΑΡΚΟ) ΣΧΕΔΙΑΖΕΤΑΙ
ΣΤΟ ΠΡΩΗΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς εξήγγειλε μια εικονική πραγματικότητα στο χώρο του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού. Με χρωματισμένους πράσινους χάρτες , με λαθροχειρίες στα στοιχεία και τα νούμερα, αποσιωπώντας τα βασικότερα δεδομένα των σχεδίων του, επεδίωξε να μετατρέψει μια τεράστια κερδοσκοπική επιχείρηση (real estate market), τη μεγαλύτερη μέχρι τώρα στην Αττική, σε επωφελή για το περιβάλλον της πόλης παρέμβαση.
Θα αποκαταστήσουμε την αλήθεια και τα πραγματικά στοιχεία της πρότασης Σουφλιά.

1. Πρωτ’ απ’ όλα, το πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού είναι 5.300 στρέμματα. Με τη μεταφορά του στα Σπάτα εκκενώθηκε αυτός ο χώρος, ο οποίος, όμως, είναι γεμάτος από τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου και στον οποίο έκτοτε προστέθηκαν ολυμπιακά και άλλα κτίρια. Ταυτόχρονα, με την αστικοποίηση των Μεσογείων, στην οποία συνέτειναν η μεταφορά του αεροδρομίου και η μη οριοθέτηση των οικισμών, δημιουργήθηκε και εξακολουθεί να δημιουργείται νέα αστική επέκταση στα Μεσόγεια σε έκταση ήδη πενταπλάσια αυτής που εκκενώθηκε στο πρώην αεροδρόμιο. Το σχέδιο είναι, με την πραγματοποίηση της περιφερειακής Υμηττού, στην οποία αντιδρούν όλοι σχεδόν οι παρακείμενοι δήμοι, να ενωθούν τα Μεσόγεια με την παραλιακή ζώνη και ο Υμηττός να απωλέσει τον δασικό του χαρακτήρα, διευκολύνοντας αυτή τη σύνδεση.
Ο κ. Σουφλιάς προσέθεσε αυθαιρέτως στα παραπάνω 5.300 στρέμματα του Αεροδρομίου Ελληνικού, δομημένα ήδη εν μέρει, 700 στρέμματα του Αγίου Κοσμά και 500 στρέμματα του γκολφ Γλυφάδας, ανεβάζοντας την έκταση σε 6.500 στρέμματα. Όμως, στον ¶γιο Κοσμά έχει παραχωρηθεί ήδη το Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας –στην ΑΤΤΙΚΑΤ ΑΕ- και πρόκειται να κτιστούν 64.000 τ.μ. τουριστικών και συναφών εγκαταστάσεων και να γίνει μαρίνα 1.200 ιδιωτικών σκαφών, ενώ η περιοχή θ’ αποκλειστεί από τη δημόσια χρήση, καθώς παραχωρείται σε ιδιωτική εκμετάλλευση και εμπορευματοποίηση. Όσον αφορά το γκολφ , αποτελούσε ήδη μη δομημένο, μη προσβάσιμο ελεύθερα χώρο και προστίθεται στα 5.300 στρέμματα μάλλον για να διευκολύνει τη δημιουργική λογιστική του υπουργού και την αύξηση της δόμησης με την εφαρμογή του συντελεστή δόμησης σε μεγαλύτερη έκταση.

2. Στο χώρο του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού, που μπορούμε και σήμερα να δούμε δια γυμνού οφθαλμού πόσο λίγο ελεύθερος είναι και πόσο μικρή είναι η περιοχή με χώμα που διαθέτει, παραμένει ο αεροδιάδρομος, δηλαδή μια βαριά τσιμεντοστρωμένη τεράστια έκταση και προστίθενται:
α. επιχειρηματικό κέντρο βορειοανατολικά, προς την οδό Βουλιαγμένης
β. μικτές χρήσεις, δηλαδή κατοικία, εμπόριο, γραφεία , κ.λ.π. νοτιοανατολικά, σε επαφή με τον δήμο Ελληνικού
γ. κατοικία προς την πλευρά της λεωφόρου Ποσειδώνος μέχρι τον αεροδιάδρομο.
Αν συλλάβει κανείς το μέγεθος της παρέμβασης στο σύνολο της έκτασης (νέα κτίρια, παλαιές εγκαταστάσεις, Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας), αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για μια νέα πόλη, με τις ελάχιστες εκτιμήσεις 10.000 μόνιμων κατοίκων, για ένα επιχειρηματικό, εμπορικό, τουριστικό, πολιτιστικό, αθλητικό κέντρο, με ακριβή κατοικία, το οποίο θα διαθέτει μεταφορικές υποδομές (ελικοδρόμιο, μαρίνα, νέα περιφερειακή Υμηττού, μέσα μαζικής μεταφοράς) και το οποίο θα φορτίσει δραματικά από πλευράς χρήσεων, μετακινήσεων και δόμησης μια ήδη κορεσμένη περιοχή.

3. Ποιά είναι η έκταση της δόμησης σύμφωνα με τα παραπάνω σχέδια; Εδώ γίνεται μια μεγάλη λαθροχειρία.
Πρωτ’ απ’ όλα δεν πρόκειται για 6.500 στρέμματα, όπως ήδη εξηγήσαμε, και πάντως αν ο κ. υπουργός αναφέρεται σ’ αυτή την έκταση πρέπει να αναφερθεί στις 64.000 τ.μ. προστιθέμενης δόμησης και στη μαρίνα 1.200 σκαφών στο Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας Αγίου Κοσμά, όπως και στα μη αναφερόμενα κτίρια που δεν περιλαμβάνονται στα 300 στρέμματα υπάρχουσας δόμησης, όπως ο ίδιος την υπολογίζει.
Όμως, ο κ. Σουφλιάς επιχειρεί να παραπλανήσει τους μη γνωρίζοντες, αφαιρώντας την αναφερόμενη παραπάνω δόμηση και κυρίως αναφερόμενος σε κάλυψη και όχι σε δόμηση. Τα 320 νέα + 300 παλαιά στρέμματα (απομειωμένα σε σχέση με την πραγματικότητα) δεν αφορούν δόμηση αλλά κάλυψη. Όπως είναι γνωστό ένα οικόπεδο π.χ. 100 τ.μ. μπορεί να έχει κάλυψη 50 τ.μ. αλλά δόμηση πολλαπλάσια με βάση τον συντελεστή δόμησης. Γνωρίζουμε ότι ο ελάχιστος συντελεστής δόμησης, που προτίθεται να δώσει αλλά απέφυγε να συμπεριλάβει ρητά στην ανακοίνωσή του ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, είναι 0,2. Δηλαδή στην έκταση των 6.500 στρεμμάτων θα δομηθούν συνολικά τουλάχιστον 1.300.000 τετραγωνικά μέτρα .

4. Μια νέα πόλη θα γίνει, λοιπόν, στο Ελληνικό για την οποία θα διασφαλιστούν βεβαίως ορισμένοι πράσινοι και ελεύθεροι χώροι, αν και δεν ξέρουμε αν θα διαθέτει υψηλό πράσινο, καθώς ο χαρακτήρας της φύτευσης επιμελώς αποσιωπάται στην εικονική πραγματικότητα του κ. Σουφλιά. Αντίθετα, οι ελεύθεροι χώροι της θα γεμίσουν απ’ όλες αυτές τις μεταμοντέρνες «λειτουργίες», που εύκολα εμπορευματοποιούνται και παράγουν χρήμα για τους ιδιώτες επιχειρηματίες, οι οποίοι θα τις εκμεταλλευτούν.

5. Οι εξαγγελίες του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ δεν αφορούν ένα παραθαλάσσιο μητροπολιτικό πάρκο, υπό την έννοια μιας αδόμητης έκτασης υψηλού πρασίνου, ελεύθερα προσβάσιμης από τα εκατομμύρια των κατοίκων της Αττικής.
Πρόκειται για μια γιγαντιαία εμπορική, κερδοσκοπική επιχείρηση στο γνωστό αναπτυξιακό πρότυπο της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων «Όλα τσιμέντο να γίνουν». Μετά όμως την καταστροφή της Πάρνηθας και την εμφανή κλιματική αλλαγή, την απομείωση του πρασίνου σε 2 τ.μ. ανά κάτοικο της περιβαλλοντικά υποβαθμισμένης Αθήνας και μπροστά στην εθνική οικολογική κρίση που ζούμε, τα σχέδια της κυβέρνησης δεν θα γίνουν αποδεκτά. Στο Ελληνικό και οπουδήποτε αλλού. Οι ενεργοί πολίτες θα υπερασπιστούν το δικαίωμα στην ζωή και την οικολογική επιβίωση της Αττικής και της χώρας.

Αθήνα 3/8/07
Τα μέλη του Παναττικού Δικτύου Κινημάτων Πόλης & Ενεργών Πολιτών
Ελένη Πορτάλιου, Πάνος Τότσικας

Comments

Popular posts from this blog

Την Τρίτη, 21/3/2017 o Ν. Σερβετάς στην εκπομπή ΑΧ ΕΞΟΥΣΙΑ για Σουηδια και Νορβηγία

Αντίο Τρύφωνα!

«Συλλαμβάνοντας το κεφάλαιο ως αξία εν κινήσει» Διάλεξη του David Harvey, διακεκριμένος καθηγητής Ανθρωπολογίας και Γεωγραφίας-Δευτέρα 20 Μαρτίου, ώρα 19:00