Friday, May 25, 2018

Tsakthan Daily 25/5/2018--Κι οι άγγελοι απεργούν...

"Μπορεί να πεις ότι είμαι ονειροπόλος αλλά δεν είμαι ο μόνος. Ελπίζω μια μέρα να έρθεις μαζί μας. Και ο κόσμος θα ζει ως ένα. "
- John Lennon



Οι περισσότερες απεργίες αποσκοπούν στην επιβολή ενός κόστους στον εργοδότη για την παράλειψή του να ικανοποιήσει συγκεκριμένα αιτήματα. Στην περίπτωση των Ιαπωνικών συνδικάτων δεν υπάρχει πρόθεση παύσης της παραγωγής για μακρά χρονικά διαστήματα αλλά χρησιμοποιούνται περισσότερο άλλες μορφές εκδηλώσεων διαμαρτυρίας. Στη Δυτική Ευρώπη και αλλού, οι εργάτες έχουν πραγματοποιήσει γενικές απεργίες που αποσκοπούσαν στην επίτευξη αλλαγών στο πολιτικό σύστημα αντί για την επίτευξη παραχωρήσεων από τους εργοδότες. Γενική απεργία είναι η παύση της εργασίας από ένα   σημαντικό ποσοστό εργαζομένων σε μια σειρά από κλάδους σε μια οργανωμένη προσπάθεια επίτευξης πολιτικών ή οικονομικών στόχων. Η ιδέα της γενικής απεργίας που να εκτείνεται σε μια σειρά κλάδων έχει τις απαρχές της στη Βρετανία των αρχών του 19ου αιώνα και έγινε αντιληπτή ως τακτική στη διαδικασία της συλλογικής διαπραγμάτευσης ή, από πιο ριζοσπάστες στοχαστές, ως εργαλείο της κοινωνικής επανάστασης. Αξιοσημείωτες γενικές απεργίες έγιναν στη Ρωσία κατά την Επανάσταση του 1905, στη Βρετανία το 1926 (συνεχίστηκαν από διάφορα εργατικά συνδικάτα προς υποστήριξη των απεργών ανθρακωρύχων) και στη Γαλλία το 1968 (πυροδοτήθηκε από τα φοιτητικά αιτήματα για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση).

Μια χαρακτηριστική περίπτωση γενικής απεργίας ήταν αυτή του Winnipeg στον Καναδά, που έλαβε χώρα από τις 15 Μαΐου ως τις 25 Ιουνίου 1919. Προκλήθηκε από την κατάρρευση των συλλογικών διαπραγματεύσεων στους κλάδους των κατασκευών και του μετάλλου. Η κήρυξη της γενικής απεργίας συνάντησε την ομόθυμη υποστήριξη του πληθυσμού που ζούσε σε μια ατμόσφαιρα γενικής κοινωνικής αναταραχής και οικονομικής αβεβαιότητας. Συμμετείχαν και οι δημόσιοι υπάλληλοι, κάτι που δεν συνηθιζόταν εκείνη την εποχή. Το κεντρικό θέμα ήταν το αίτημα των εργατών για επίσημη καθιέρωση συλλογικών διαπραγματεύσεων και το οποίο δεν γινόταν αποδεκτό από τους εργοδότες. Οι εργοδότες και οι τοπικές ελίτ αντέδρασαν κατηγορώντας τους απεργούς ότι είχαν επαναστατικούς σκοπούς. Επειδή η ικανοποίηση του αιτήματος θα άνοιγε δρόμο για την επέκτασή του απ’ άκρου εις άκρον στον Καναδά, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις πολλών πόλεων κήρυξαν απεργίες αλληλεγγύης. Για να προλάβει τη γενικότερη επέκταση της σύγκρουσης η ομοσπονδιακή κυβέρνηση παρενέβη απειλώντας με απόλυση τους ομοσπονδιακούς υπαλλήλους, τροποποίησε το Νόμο περί Μετανάστευσης ώστε να επιτραπεί η απέλαση ηγετών-απεργών και διεύρυνε το νομικό ορισμό της «στάσης». Η κυβέρνηση προσπάθησε να καταστείλει βίαια τις απεργιακές διαδηλώσεις με αποτέλεσμα το θάνατο ενός απεργού και τον τραυματισμό 30 διαδηλωτών στις 21 Ιουνίου. Ένας από τους φυλακισθέντες ηγέτες των απεργών εξελέγη αργότερα ως ο πρώτος σοσιαλιστής βουλευτής στη Βουλή των Αντιπροσώπων και 4 ακόμη φυλακισθέντες απεργοί εξελέγησαν ως σοσιαλιστές βουλευτές στο τοπικό νομοθετικό σώμα της πολιτείας Manitoba. Η ήττα της απεργίας επέφερε ισχυρό χτύπημα στη Καναδικό εργατικό κίνημα και χρειάστηκαν πάνω από 30 χρόνια για να επιτευχθούν βασικοί στόχοι, όπως η αναγνώριση των εργατικών συνδικάτων και η καθιέρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.

Η συλλογική διαπραγμάτευση είναι «διαδικασία διαπραγμάτευσης μεταξύ εκπροσώπων των εργαζομένων (συνήθως είναι οι αξιωματούχοι του συνδικάτου) και της διοίκησης για τον καθορισμό των όρων απασχόλησης. Η συμφωνία που επιτυγχάνεται ενδεχομένως να μην αφορά μόνο τους μισθούς αλλά και τις πρακτικές προσλήψεων, απολύσεων, προαγωγών, τις συνθήκες και τα ωράρια εργασίας, καθώς και τα προγράμματα επιδομάτων και παροχών. Η συλλογική διαπραγμάτευση αναπτύχθηκε στην Αγγλία στα τέλη του 18ου αιώνα. Συμβάσεις που υπογράφονται μετά από συλλογική διαπραγμάτευση είναι πλέον κανόνας στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Λιγότερο συχνά χρησιμοποιούνται στις αναπτυσσόμενες χώρες που διαθέτουν μεγάλα αποθέματα πλεονάζουσας εργασίας. Συμβασιακές διαπραγματεύσεις μπορούν να λάβουν χώρα σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο ανάλογα με τη διάρθρωση της βιομηχανίας στο πλαίσιο μιας χώρας.


Θανάσης Τσακίρης




Κοντραπούντο - 1998 Στίχοι: Άλκης Αλκαίος Μουσική: Σωκράτης Μάλαμας Ερμηνεία:. Σωκράτης Μάλαμας Πάντοτε έψαχνα έναν δρόμο να σε φτάσω σκυφτός μερόνυχτα σε χάρτες και βιβλία ήθελα μόνο τη σκιά σου ν’ αγκαλιάσω στου κόσμου βγαίνω τα σενά περιπολία Όλα τα σχέδια χρυσόψαρα στη γυάλα και σύ τη μάσκα σου φοράς και τα στολίδια τ’ άστρα μου στέλνουνε πανάρχαια σινιάλα κι εγώ μιας χίμαιρας μαζεύω τα ξεφτίδια Zωή σε σπούδασα και ξέχασα να ζήσω ποιος το χαμένο μου καιρό θα φέρει πίσω δε δίνει ρεύμα ότι αγαπώ και δε με σώζει τη λύση ψάχνω στο μπερντέ του Kαραγκιόζη Πάντοτε έψαχνα έναν δρόμο να σε φτάσω τρέχεις αδιάκοπα και τίποτα δεν τρέχει μα συνεχίζω κι ας βρεθώ ξανά στον άσσο κανείς δε χάνει μια ζωή που δεν την έχει Bγαίνουν στην άγραν της TV τα συνεργεία όλα είναι ζήτημα τιμής σ’ αυτόν τον κόσμο τα όνειρά μου κατεβαίνουν σ’ απεργία άσωτοι άγγελοι μου δείχνουνε το δρόμο






ΕΞΟΔΟΣ

Μια Αληθινή Ιστορία
D'Après Une Histoire Vraie

Θρίλερ 2017 | Έγχρ. | Διάρκεια: 100'
Γαλλο-πολωνική ταινία, σκηνοθεσία Ρομάν Πολάνσκι με τους: Έμανουέλ Σενιέ, Εύα Γκριν, Βενσάν Περέζ
Παρά την επιτυχία του τελευταίου, ημι-αυτοβιογραφικού της βιβλίου, η Ντελφίν νιώθει ψυχολογικά εξουθενωμένη και σε συγγραφικό αδιέξοδο. Η συναρπαστική γνωριμία με μια φανατική θαυμάστριά της θα την κινητοποιήσει, θα αρχίσει όμως σταδιακά να γίνεται όλο και πιο απειλητική.

ΕΝΤΟΣ

 Έρικα Αθανασίου   Δημοσιεύτηκε 22 Μαΐου 2018
«Πώς είναι δυνατόν να χρειάζομαι βίζα για να επισκεφτώ την πατρίδα μου;» θα αναρωτηθεί μια από τις ηρωίδες του μυθιστορήματος της Μπάλι Κερ Τζάσουαλ Ερωτικές ιστορίες από χήρες Punjabi. «Μα έχετε βρετανικό διαβατήριο» θα της υπενθυμίσει ο κυβερνητικός υπάλληλος. «Μια Βρετανίδα, για να επισκεφτεί την Ινδία, χρειάζεται βίζα».

 ArtsPR | Η τέχνη της προώθησης
Ποια είναι, άραγε, η πατρίδα κάποιου που κατοικεί σε μια χώρα αλλά προέρχεται από μια άλλη; Και τι συμβαίνει όταν η κουλτούρα των δύο πατρίδων είναι εντελώς διαφορετική;

Η συγγραφέας, η οποία έζησε με γονείς διπλωμάτες σε διάφορες χώρες, πλάθει μια χιουμοριστική, κοινωνική, αστυνομική, αισθησιακή ιστορία με πρωταγωνίστριες Ινδές που ζουν στο Λονδίνο. Άλλες έχοντας ενσωματωθεί στη βρετανική κοινωνία, άλλες στον δικό τους ινδικό μικρόκοσμο σε μια πλευρά της εγγλέζικης πρωτεύουσας, διατηρώντας την κουζίνα, τις συνήθειες και τις παραδόσεις της πατρίδας τους. Συνδετικός κρίκος των δύο κόσμων στην ιστορία η 22χρονη Νίκη, η οποία νιώθει αποτυχημένη, έχοντας παρατήσει τη Νομική Σχολή που ήθελαν γι’ αυτήν οι Ινδοί γονείς της, ζώντας μόνη της σε ένα μικρό διαμέρισμα πάνω από το μπαρ στο οποίο δουλεύει. Ένα μπαρ που ο ιδιοκτήτης του φαίνεται σαν να το βαριέται όλο και περισσότερο. Όπως έχει βαρεθεί και η Νίκη τη ζωή που κάνει.

Η Νίκη θα βρεθεί στην ινδική πλευρά του Λονδίνου, όταν η αδελφή της, η οποία ονειρεύεται έναν παραδοσιακό ινδικό γάμο, θα της ζητήσει να βάλει μια αγγελία για αναζήτηση γαμπρού στη στήλη ανακοινώσεων του ινδουιστικού ναού. Εκεί η Νίκη, πρώτον, θα γνωρίσει έναν άντρα που από την αρχή την κερδίζει, και δεύτερον, θα δει μια ανακοίνωση ότι ζητείται δασκάλα να διδάξει σε γυναίκες δημιουργική γραφή. Νιώθοντας ότι αυτό είναι που θα ήθελε να κάνει, να διδάξει σε γυναίκες πώς να πουν τις ιστορίες τους, απαντάει στην αγγελία και με έκπληξή της προσλαμβάνεται. Οι εκπλήξεις όμως σε αυτή την κοινωνία, την οποία ουσιαστικά δεν γνωρίζει και ίσα που μιλάει τη γλώσσα της, μόλις έχουν ξεκινήσει.

Μια παρεξήγηση θα οδηγήσει τη διδασκαλία σε εντελώς διαφορετικά μονοπάτια από αυτά που είχε υπολογίσει. Στο πρώτο μάθημα, τυχαία έχει μαζί της ένα βιβλίο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πορνογραφικό, θέλοντας να κάνει πλάκα στη συντηρητική αδελφή της. Οι λίγες όμως γυναίκες που προσέρχονται στο πρώτο μάθημα, το ανοίγουν και γελώντας αρχίζουν να το διαβάζουν δυνατά, φτιάχνοντας συγχρόνως τις δικές τους τολμηρές ιστορίες. Η Νίκη, η οποία νομίζει ότι η ίδια είναι απελευθερωμένη και ότι οι χήρες κυρίες με παραδόσεις από την Ινδία ντρέπονται να αναφερθούν στο σεξ, διαπιστώνει ότι οι ιστορίες που λένε την κάνουν να κοκκινίζει. Σύντομα το μάθημα γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλές, όλο και περισσότερες χήρες θέλουν να μοιραστούν ιστορίες.

Ο αναγνώστης κάποιες στιγμές προβληματίζεται για την τολμηρότητα των ιστοριών, οι οποίες περιγράφουν λεπτομερέστατα ερωτικές συνευρέσεις έτσι όπως τις φαντάζονται οι χήρες από την Ινδία. «Η έμπειρη γλώσσα του ταξίδεψε σε όλες τις θερμές, υγρές πτυχές και κατέληξε στον παλλόμενο κόμπο που της έδινε την περισσότερη ευχαρίστηση. Κάτι άρχισε να φουσκώνει μέσα της – μια κλιμακούμενη ένταση που την έκανε να λαχανιάζει». Το λεξιλόγιο δεν είναι ποτέ πρόστυχο. Οι γυναίκες δεν γνωρίζουν λέξεις που συνδέονται με το σεξ στη γλώσσα τους. Κανείς δεν τους τις έχει μάθει. Έτσι, οι περιγραφές έχουν να κάνουν με άνθη και λαχανικά, που τα γνωρίζουν καλύτερα: «...να γαργαλήσει με τη γλώσσα του το ώριμο, παλλόμενο μπουμπούκι ανάμεσα στα πόδια της...». Η Νίκη βρίσκει αστείες τις παρομοιώσεις και οι χήρες τη σοκάρουν για άλλη μια φορά, όταν αρχίζουν να λένε δυνατά διάφορες λέξεις που έχουν να κάνουν με το σεξ στα αγγλικά. Πρόκειται όμως για λέξεις που έχουν ακούσει περισσότερο ως βρισιές και δεν θέλουν να τις βάλουν στις ιστορίες τους.

Η αθώα, όμως, όπως φαίνεται απόλαυση των γυναικών δεν βρίσκει σύμφωνες κάποιες κυρίες, οι οποίες νόμιζαν ότι θα διδάσκονταν αγγλικά στα μαθήματα, και πολύ περισσότερο κάποιους νεαρούς άντρες, οι οποίοι έχουν δώσει στον εαυτό τους τον ρόλο του θεματοφύλακα της ηθικής των Ινδών γυναικών. Άντρες οι οποίοι εκφοβίζουν γυναίκες που καπνίζουν, που γυρνάνε αργά, που δεν είναι ντυμένες όπως θεωρούν ότι θα έπρεπε, που μιλάνε με άντρες οι οποίοι δεν είναι συγγενείς τους.

Συγχρόνως, στην ινδική κοινωνία πλανάται το μυστήριο της αυτοκτονίας της Μάγια: της κόρης της αυστηρής γυναίκας, η οποία προγραμμάτισε τα μαθήματα δημιουργικής γραφής και δεν γνωρίζει την πραγματική φύση των μαθημάτων. Σύμφωνα με το πόρισμα της αστυνομίας, η Μάγια αυτοπυρπολήθηκε, προκειμένου να αποφύγει τη σπίλωση όταν αποκαλύφθηκε ότι είχε εξωσυζυγική σχέση. Μια πράξη που δεν φαίνεται να ταιριάζει καθόλου στη μοντέρνα Μάγια, που υποχρεώθηκε όμως να κάνει τον γάμο που ήθελε η μητέρα της. Μια μητέρα που από τις πρώτες σελίδες δείχνει τρομοκρατημένη κι έχοντας χάσει την κόρη της, νιώθει ότι χάνει και τον σύζυγό της. Η Νίκη αρχίζει να ενδιαφέρεται για τον τρόπο που πέθανε η Μάγια, ενώ δεν ξέρει τι να σκεφτεί για μια από τις μαθήτριές της που εγκατέλειψε αποδοκιμάζοντας τα μαθήματα…

«Η συγγραφέας διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον των αναγνωστών περνώντας από το αισθηματικό στο αστυνομικό, από το αστυνομικό στο αισθησιακό, από το αισθησιακό στο κοινωνικό, από το κοινωνικό στο θρίλερ και όλα αυτά με ιδιαίτερη αίσθηση του χιούμορ.»

JazwalΗ συγγραφέας διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον των αναγνωστών περνώντας από το αισθηματικό στο αστυνομικό, από το αστυνομικό στο αισθησιακό, από το αισθησιακό στο κοινωνικό, από το κοινωνικό στο θρίλερ και όλα αυτά με ιδιαίτερη αίσθηση του χιούμορ. Σκιαγραφεί ζωντανά τους ήρωές της, οι οποίοι κινούνται στις παρυφές δύο κόσμων, διχασμένοι ανάμεσα σε δυο πατρίδες. Ακόμα κι όταν νιώθουν ότι ανήκουν στη μία, κάτι θα γίνει για να τους θυμίσει την άλλη. «Άσε, θα ρωτήσουμε κάποιον ντόπιο» θα πει τουρίστρια στον άντρα της, όταν ρωτούν τη Νίκη για το πώς θα βρουν ένα αξιοθέατο και δεν μένει ικανοποιημένη από την απάντηση. «Μα ντόπια είμαι. Εδώ γεννήθηκα» θα πει από μέσα της θυμωμένη η Νίκη, η οποία όμως διαθέτει πιο σκούρο δέρμα από τη μέση Αγγλίδα.

Το τέλος του βιβλίου αφήνει ικανοποιημένο τον αναγνώστη σε όλα τα επίπεδα του μυθιστορήματος. Αφήνει τις χήρες Punjabi να έχουν βρει τις δικές τους ισορροπίες και τη Νίκη, που ξεκίνησε στην αρχή του βιβλίου σαν 22χρονη αποτυχημένη, να είναι έτοιμη να διεκδικήσει την επιτυχία με τους δικούς της όρους.


Ερωτικές ιστορίες από χήρες Punjabi
Balli Kaur Jazwal
μετάφραση: Λένα Ταχμαζίδου
Αιώρα
424 σελ.
ISBN 978-618-5048-85-3
Τιμή €16,70


Wednesday, May 23, 2018

Tsakthan Daily 24/5/2018--Εργάτης, Έρως, Απεργία

Η σιωπή δεν κέρδισε ποτέ δικαιώματα. Δεν χορηγούνται από τους πάνω, που αναγκάζονται από πιέσεις από τους κάτω.
 - Roger Baldwin





Στην ηλεκτρονική έκδοση του λεξικού Merriam-Webster διαβάζουμε ότι απεργία είναι «η συλλογική άρνηση εργαζομένων να εργαστούν υπό τους όρους που καθορίζουν οι εργοδότες.» Το  ίδιο λεξικό για την λέξη «απεργώ» δίνει τον ορισμό: «το να σταματώ την η εργασία για να αναγκάσω τον εργοδότη να ικανοποιήσει ένα αίτημα».[1] Επίσης, οι απεργίες «μπορούν να προκύψουν από διαμάχες σχετικά με τους μισθούς και τις συνθήκες εργασίας». Μπορεί να γίνουν απεργίες για λόγους αλληλεγγύης σε άλλους απεργούς εργαζόμενους, αλλά και για καθαρά πολιτικούς λόγους.» Οι απεργίες οργανώνονται από τα εργατικά συνδικάτα. Συχνά γίνονται απεργίες μη εγκεκριμένες από τα συνδικάτα (άγριες απεργίες – wildcat strikes) που μπορούν να κατευθύνονται εναντίον της συνδικαλιστικής ηγεσίας εκτός που εναντίον  του εργοδότη. Το δικαίωμα στην απεργία δίνεται στους εργαζόμενους όλων σχεδόν των βιομηχανικών κοινωνιών. Η  χρήση του δικαιώματος ακολούθησε παράλληλο δρόμο με αυτόν της ανάπτυξης των εργατικών συνδικάτων κατά το 19ο αιώνα. [2]
Στην αποικιακή Αμερική καταγράφηκε η πρώτη απεργία το 1636 στη Richmond Island (Maine)  όταν οι εργοδότες παρακράτησαν τους μισθούς των αλιέων.[3] Η  πρώτη χρήση του αγγλικού όρου “strike” έγινε το 1768 όταν οι ναύτες που είχαν υποστεί περικοπές των αμοιβών, προκειμένου να υποστηρίξουν τις διαδηλώσεις τους στο λιμάνι του Λονδίνου (το ίδιο έγινε στο λιμάνι ότι Σάντερλαντ), αφαιρέσαν ("to strike the sails") τα  πανιά των εμπορικών πλοίων. Αχρηστεύαν έτσι τα πλοία.[4] Στις ΗΠΑ «ο αγώνας για την ευτυχία» πέρασε μέσα από απεργίες για μείωση των ωρών εργασίας και για υψηλότερη αμοιβή. Οι τυπογράφοι της Νέας Υόρκης ήταν οι πρώτοι που κατέβηκαν σε απεργία το 1794.[5] Οι επιπλοποιοί απέργησαν το 1796 και ακολούθησαν οι ξυλουργοί της Φιλαδέλφειας το 1797, οι υποδηματοποιοί το 1799. Στις αρχές του 19ου αιώνα οι προσπάθειες των εργατικών ενώσεων για την βελτίωση των συνθηκών εργασίας και αμοιβής στράφηκαν στις διαπραγματεύσεις αλλά δεν ξεχάστηκε η ιδέα της απεργίας. Στη δεκαετία του 1820 στην προσπάθεια μείωσης των ωρών εργασίας από 12 σε 10 το όπλο της απεργίας χρησιμοποιήθηκε συχνότερα και έγινε αισθητή η ανάγκη της σύγκρουσης και συγκρότησης συνδικάτων σε ομοσπονδιακό επίπεδο. H
Τον Μάιο του 1937, εβδομήντα χιλιάδες εργάτες εγκατέλειψαν τις εργασίες τους σε τέσσερις μεγάλες χαλυβουργικές εταιρείες (γνωστές συλλογικά ως «Little Steel»). Οι απεργούς επιδίωξαν να εξαναγκάσουν τις επιχειρήσεις αυτές να αλλάξουν την πολιτική και που ασκούσαν επί δεκαετίες για την καταστολή της εργατικής διαμαρτυρίας, να αναγνωρίσουν τα συνδικάτα των εργατών τους και να συμμορφωθούν με τον πρόσφατα ψηφισμένο ομοσπονδιακό εργατικό νόμο. Επί δύο μήνες διεξήχθη ένας ηρωικός απεργιακός αγώνας γεμάτος από αιματηρές συγκρούσεις, στις οποίες οι αστυνομικοί, οι πράκτορες της εταιρείας και οι Εθνοφρουροί κακοποιούσαν και πυροβολούσαν αδίστακτα τους συνδικαλιστές. Τουλάχιστον δεκαέξι πέθαναν και εκατοντάδες άλλοι τραυματίστηκαν πριν τελειώσει η απεργία. Από πολλές απόψεις θεωρήθηκε η τελευταία μεγάλη απεργία στη σύγχρονη Αμερική.[6]



[1] https://www.merriam-webster.com/dictionary/strike
[2] Μια παλιά μορφή εργατικού αγώνα ήταν το «βιομηχανικό σαμποταζ». Βλ. Taylor L. and Walton P. (1971) “Industrial Sabotage: Motives and Meanings.” in Stanley Cohen (ed.), Images of Deviance. Harmondsworth: Penguin, σελ 189-212 . O Λουδισμός υπήρξε μια μορφή βιομηχανικού σαμποτάζ («διαπραγμάτευση με ταραχές» κατά τον Eric Hobsbawm) ως έκφραση διαμαρτυρίας για την αντικατάσταση των τεχνιτών από τις μηχανές στην βιομηχανική παραγωγή. Βλ. Geary D. (1999) “Working-Class Identities in Europe, 1850s-1930s.” The Australian Journal of Politics and History. Vol. 45. No. 1 University of Queensland Press, σελ.20-29.  Βλ. Επίσης Geary R. (1984) European Labour Protest, 1848-1939, London: Methuen, καθώς και Thompson E. P. (1963) The Making of the English Working Class London: Penguin.
[3] Aaron Brenner, Benjamin Day, and Immanuel Ness (2009) The Encyclopedia of Strikes in American History Armonk, NY: M.E. Sharpe, σελ. 3 
[4] Simon Worrall  «Q&A: Were Modern Ideas—and the American Revolution—Born on Ships at Sea?» Ανάκτηση 27-1-2018  https://news.nationalgeographic.com/news/2014/08/140831-pirates-horatio-nelson-samuel-adams-royal-navy-somalia-ngbooktalk/ .
[5] Neil A. Hamilton(2002) Rebels and Renegades: A Chronology of Social and Political Dissent in the United States, Routledge
[6] Ahmed White (2016) The Last Great Strike: Little Steel, the CIO, and the Struggle for Labor Rights in New Deal America, Oakland,CA :University of California Press


Θανάσης Τσακίρης



Αγάπη μου, λατρεία μου - 1989      
 
Στίχοι:   Λίνα Νικολακοπούλου
Μουσική:   Σταμάτης Κραουνάκης
Ερμηνεία. Σταμάτης Κραουνάκης & Λίνα Νικολακοπούλου

Κουβέντα θ’ ανοίξουμε τώρα
με τι εννοείς και τι εννοώ;
Ξεκίνα παιδί μου προχώρα
η τρελά κι η νύχτα δεν έχουν θεό

Το χέρι σου δώσ’ μου
και πάμε στου κόσμου
την πιο νευρικιά διαδρομή
εμείς και νεκροί θα αγαπάμε
το θύμα, το θύτη και την αφορμή

Αγάπη μου, λατρεία μου
κουβέντα κι ιστορία μου
δικό μου πεπρωμένο
Χριστέ και Παναγία μου
στην πρώτη απεργία μου
μαζί σου κατεβαίνω

Κουβέντα θ’ ανοίξουμε τώρα
με τι ‘ναι καλό και τι ‘ναι κακό;
Ξεκίνα παιδί μου προχώρα
δεν είναι για φόβο και πανικό

Το χέρι σου δώσ’ μου
και πάμε στου κόσμου
την πιο νευρικιά διαδρομή
εμείς και νεκροί θα αγαπάμε
τα όχι, τα ίσως, τα ναι και τα μη

https://youtu.be/OJRu5zTf_e4


 

ΕΞΟΔΟΣ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ
Πολυχώρος Γαλαξίας, Βενιζέλου Ελευθερίου & 2ας Μαΐου 16, Νέα Σμύρνη, 2109334064. Είσοδος ελεύθερη.

Πέμπτη 24

20.00 Ο Θεός Αγαπάει το Χαβιάρι (Γιάννης Σμαραγδής, 2012)



ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Κινηματοθέατρο Πετρούπολις, Μπουμπουλίνας 59 & Αθ. Διάκου, Πετρούπολη, 2105012391. Είσοδος ελεύθερη.

Πέμπτη 24 21.00 Reactors: Επικοινωνώντας την επιστήμη αλλιώς (Λίλα Μώκου, 2017)

ΕΝΤΟΣ

ΙΝΕΜΑ
ΘΕΑΤΡΟ
ΜΟΥΣΙΚΗ
ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ
BARS & CLUBS
NIGHT LIVE
CITY VIBE
ΠΑΙΔΙ
SHOPPING & STYLE
TECH
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ


Πέμπτη 24 Μαΐου
ΕΡΤ3
22:00
Τα Χρόνια της Μαυρίλας
L' Age des Tenebres
Σινεφίλ 2007 | Έγχρ. | Διάρκεια: 104'
Καναδική ταινία του Ντενί Αρκάν, με τους Μαρκ Λαμπρές, Σιλβί Λεονάρ, Νταϊάν Κρούγκερ.Σ' ένα οργουελικά γραφειοκρατικό μέλλον, ένας δημόσιος υπάλληλος σε εργασιακό, οικογενειακό και συναισθηματικό αδιέξοδο ονειρεύεται μια παράλληλη ζωή στην οποία είναι πετυχημένος, διάσημος και σέξι.
Μαύρη σάτιρα που επιτίθεται με τόλμη σε όλα τα μικροαστικό ταμπού και την αλλοτριωμένη, φασιστικής νοοτροπίας εξουσία που αυτά συντηρούν. Πολιτικά επίκαιρο και συχνά διασκεδαστικό, δεν έχει όμως τη συνοχή, την ακρίβεια και το χιούμορ των προηγουμένων ταινιών («Η Παρακμή της Αμερικανικής Αυτοκρατορίας», «Η Επέλαση των Βαρβάρων») του σκηνοθέτη.




 

23-5-2018 Τραγούδια και μουσική από το 1984 - Η ζωή μου Όλη

Tsakthan Daily 23/5/2018--Όλος ο κόσμος κοιτάει

"Μια μέρα, αναδρομικά, τα χρόνια του αγώνα θα σας φανούν τα πιο όμορφα"
- Σίγκμουντ Φρόυντ



Σημαντικός είναι ο ρόλος του τύπου και εν γένει των μέσων μαζικής ενημέρωσης στη διαμόρφωση πλαισίων που ασκούν επιρροή στην κοινή γνώμη μέσω διαφόρων τρόπων, όπως η ανάδειξη εκπροσώπων για συνεντεύξεις, ο τονισμός εξαιρετικών γεγονότων σε αντίθεση με τα κοινότυπα της καθημερινής ζωής, η επιλογή συγκεκριμένων εικόνων των κοινωνικών κινημάτων που μεταδίδουν μη λεκτικά μηνύματα και η επιλεκτική επιλογή των «αξιοσημείωτων» υποθέσεων. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης χρησιμοποιούν «τις αρχές της επιλογής, του τονισμού και της παρουσίασης που αποτελούνται από απλές κατανοητές θεωρίες σχετικά με το τι υπάρχει, τι συμβαίνει και τι έχει σημασία.»(19). Κατ’ αυτό τον τρόπο, οι κυρίαρχες ιδέες καθίσταται ηγεμονικές. Η αντίθετη εικόνα που δίνουν τα κοινωνικά κινήματα μπορεί να μεταφερθεί στα υποψήφια μέλη του μέσω της δικής τους παραγωγής (φυλλάδια, τύπος, ραδιοφωνικοί σταθμοί κλπ) χωρίς την παρέμβαση του αστικού τύπου και των ΜΜΕ. Άρα το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, ως το πιο σημαντικό κοινωνικό κίνημα, υποχρεώνεται να απαντήσει στο πεδίο αυτό της ηγεμονίας με τα δικά του μέσα προσπαθώντας να αποσπάσει τη συναίνεση και να προωθήσει την ενεργοποίηση των εργαζομένων, δηλαδή να κερδίσει την καρδιά και το μυαλό τους από την αντίστοιχη πίεση που ασκούν οι εργοδότες με τα δικά τους μέσα (θεσμοποιημένα ή μη).(20))



19 Gitlin T. (1980) The Whole World is Watching. Berkley, CA: California University Press, σελ. 6. 
20 Ειδικά στην περίπτωση των πανεθνικών συνδικάτων που, εκτός των άλλων, περιέχουν συλλόγους και σωματεία 
διαφορετικών επιχειρήσεων (ομοσπονδίες) και δεν είναι δυνατή η άμεση επαφή και η αδιαμεσολάβητη επικοινωνία μεταξύ συνδικαλιστικής ηγεσίας και εργατικής βάσης, είναι επιτακτική ανάγκη η συγκρότηση επικοινωνιακών δικτύων που να καλύπτουν ολόκληρη την επικράτεια. Η συγκεκριμένη περίπτωση του χώρου των τραπεζών προσφέρεται για μια τέτοια δικτύωση λόγω του πανελλαδικού δικτύου των υποκαταστημάτων των ξεχωριστών τραπεζών. Έτσι επί πενήντα χρόνια στην Ελλάδα ο χώρος καλύφθηκε από δύο πανελλαδικού χαρακτήρα μηνιαίες εφημερίδες –ενίοτε κυκλοφορούσαν σε 15νθήμερη βάση- που, αν και ιδιωτικές, εξέφραζαν το ευρύ φάσμα των συνδικαλιστικών και πολιτικών δυνάμεων και τις ανάγκες αμφίδρομης ενημέρωσης και επικοινωνίας ηγεσίας και βάσης. Το 1954 κυκλοφόρησε ο Τραπεζικός Αγών, του οποίου η έκδοση συνεχίζεται και σήμερα. Το 1955 κυκλοφόρησε το Τραπεζικό Βήμα, το οποίο εκδιδόταν σταθερά από το 1961, με την παρένθεση της δικτατορίας , μέχρι το 2000 (συνεχίζεται από το 2007  ως σήμερα). 


Θανάσης Τσακίρης




Σε μια γη που ανατέλλει - 2008     
 
Στίχοι:   Θάνος Ανεστόπουλος
Μουσική:   Διάφανα Κρίνα.
ΕρμηνείαΔιάφανα Κρίνα

Αν φόβοι σέρνουν τυφλά την καρδιά σου
γίνε φωτιά και όρμησε προς την ανηφοριά
Αν θεία μοίρα σου ανοίγει πληγές
άσε τον ήλιο να μπει από τις ραγισματιές

Γείρε στον ώμο μου βγάλε φτερά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει

Αν την ψυχή, χώμα την θεωρείς
τότε βαριές θ’ απλώνονται όλες σου οι μέρες
Αν η αγάπη είναι ο φόβος που ενώνει
σαν μένεις μόνος σου όρθιος να στέκεις στο κρύο

Αν βρεις τη λάμψη και μια άγρια χαρά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει

Αν ταπεινώνουν το μέσα σου οι μπόρες
ρούφηξε όλους τους τρόμους και κάνε τους ρίζες
Αν στο σκοτάδι τις σκέψεις σου θρέψεις
φρόντισε να ‘χεις μ’ αλήθεια υφάνει τις λέξεις

Σαν δυο μικρά ασημένια πουλιά
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει

Γείρε στον ώμο μου βγάλε φτερά,
θα μας πάρει ο ουρανός πιο μακριά
σε μια γη που ανατέλλει

Αν την ψυχή χώμα θεωρείς…


Αν την ψυχή χώμα θεωρείς…




https://youtu.be/c3VBhVTe9k8

ΕΞΟΔΟΣ

Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας σας
Κοινωνικό της Αλεξάνδρας Κ* 
Διαρκεια : 100 ' 
Σκηνοθ.:Σ.-Γ. Ζερβουλάκος 
Ερμηνεύουν: Μ. Μαυροματάκης, Δ. Πασσάς, Ρ. Προδρόμου, Εύα-Μ. Σόμερσμπεργκ. Με αγγλικούς υπέρτιτλους.

Η παλιά γενιά συγκρούεται με την καινούργια, το θυμικό δίκαιο με το αστικό και η τυπική ελληνική οικογένεια με την ίδια της την επιβίωση.


ΕΝΤΟΣ

Τετάρτη 23 Μαΐου
ΕΡΤ3
23:00
Ντέιβιντ Μπόουι - Ο Ζίγκι Στάρνταστ και οι Spiders From Mars 
David Bowie - Ziggy Stardust & The Spiders from Mars
Ντοκιμαντέρ 1973 | Έγχρ. | Διάρκεια: 90'
Ντοκιμαντέρ του Ντ. Α. Πενεμπέικερ.

Η θρυλική συναυλία του Ντέιβιντ Μπόουι στο Hammersmith Odeon στο Λονδίνο τον Ιούλιο του 1973 μαζί με το συγκρότημά του, τους «Spiders from Mars».

Μουσικό ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου τον Αύγουστο του 1979 και καταγράφει την θρυλική συναυλία του «Λευκού Δούκα» στην οποία ο Ντέιβιντ Μπόουι ανακοίνωσε πως αποχαιρετά την περσόνα του «Ziggy Stardust».

Tuesday, May 22, 2018

22-5-2018 Συζήτηση με την Μαρίνα Ρήγου για τα Ψηφιακά Μέσα και το Ραδιόφωνο - Αχ Εξουσία!

22-5-2018 Συζήτηση με την Μαρίνα Ρήγου για τα Ψηφιακά Μέσα και το Ραδιόφωνο - Αχ Εξουσία!

Τετάρτη 23/5 στην εκπομπή Η ΖΩΗ ΜΟΥ ΟΛΗ ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ο Θανάσης Τσακίρης θυμάται το 1984

Αυτά που μετρούν στη ζωή δεν είναι αυτά που συμβαίνουν αλλά αυτά που θυμάσαι και το πώς τα θυμάσαι.





Γι' αυτό την Τετάρτη 23/5 στις 8 μμ στην εκπομπή Η ΖΩΗ ΜΟΥ ΟΛΗ ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ο Θανάσης Τσακίρης θυμάται το 1984. Σας περιμένει, όπως πάντα, στον φιλόξενο διαδικτυακό ραδιοσταθμό Ilioupolis On Air



 http://www.ilioupolisonline.gr/radio/index.html

























Χορηγός: Μπριζολάδικο ΨΗΝΩ ΚΑΙ ΜΕΘΩ

Η Δημοτική Κίνηση "ΗΛΙΟΥ-πόλις, ανθρώπινη πόλη" και το Δίκτυο Αλληλεγγύης ΗΛΙΟΥ-πόλις πραγματοποίησε εκδήλωση με θέμα "ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ & ΤΕΧΝΗ" την Παρασκευή 11 Μάη

Η Δημοτική Κίνηση "ΗΛΙΟΥ-πόλις, ανθρώπινη πόλη" και το Δίκτυο Αλληλεγγύης ΗΛΙΟΥ-πόλις πραγματοποίησε εκδήλωση  με θέμα "ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ & ΤΕΧΝΗ"  την Παρασκευή 11 Μάη, στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης.
 Συζήτησαν οι:
 Βασίλης Κατσικονούρης , Θεατρικός συγγραφέας-εκπαιδευτικός
Ιουλία Καρύδη, εκπαιδευτικός
Γιώργος Πιπεράκης, γονέας

Έγινε προβολς της ταινίας:  Η ΕΚΔΡΟΜΗ

Προλόγισε ο Δημήτρης Καλαντίδης, πρόεδρος  της Κινηματογραφικής Λέσχης Ηλιούπολης - Δημοτικός Σύμβουλος της Δημ.Κίν. "ΗΛΙΟΥ-πόλις, ανθρώπινη πόλη"










Δημοτική Κίνηση «Ηλίου-πόλις» Δελτίο Τύπου για την φασιστική επίθεση κατά του Δήμαρχου Θεσσαλονίκης

Monday, May 21, 2018

Tsakthan Daily 22/5--Θεωρία της «διαμόρφωσης πλαισίων»

"Η ίδια η ουσία του ρομαντισμού είναι η αβεβαιότητα".
- Οσκαρ Γουάιλντ











Η θεωρητική προσέγγιση της δομής των πολιτικών ευκαιριών αποτελεί μια
προσπάθεια γεφύρωσης των μακρο- και μικρο- επιπέδων ανάλυσης των κοινωνικών
κινημάτων. Οι πολιτικές ευκαιρίες και οι πολιτικοί περιορισμοί είναι «διαστάσεις της
πολιτικής πάλης που ενθαρρύνουν τους πολίτες να εμπλακούν στη συγκρουσιακή
πολιτική».(15) Πρόκειται για εξωτερικούς πόρους που βοηθούν στην κινητοποίηση των
κινημάτων και των ομάδων και δεν αποτελούν άμεσο δημιούργημα των τελευταίων.
Οι πολιτικές ευκαιρίες ωφελούν ή εμποδίζουν τα κοινωνικά κινήματα ανάλογα με την
επίδραση που ασκούν στις γενικότερες ευκαιρίες για επιτυχή συλλογική δράση.

Μια από τις σημαντικότερες συμβολές στη θεωρία των κοινωνικών κινημάτων είναι
αυτή της «διαμόρφωσης πλαισίων» (framing analysis) που έχει μεν τις ρίζες της στη
θεωρία της «συλλογικής διάδρασης» αλλά επί της ουσίας αποτελεί σημαντική τομή
σε σχέση με αυτή. Η προσέγγιση της διαμόρφωσης πλαισίων αναφέρεται στους
διαδραστικούς συλλογικούς τρόπους με τους οποίους οι δρώντες αποδίδουν νόημα
στις δραστηριότητές τους και στον κοινωνικό κινηματικό ακτιβισμό. Τα πλαίσια
ταυτόχρονα προσδίδουν νόημα στα γεγονότα και εξυπηρετούν την οργάνωση της
εμπειρίας και την καθοδήγηση της συλλογικής και ατομικής δράσης.(16) Ενώ οι λόγοι
έκφρασης διαμαρτυρίας για τις αδικίες που υφίστανται τα άτομα έχουν αντικειμενικά
τις ρίζες τους στις δομές της κοινωνίας και της πολιτικής, δεν είναι σίγουρο ότι αυτές
οι διαμαρτυρίες θα εκφραστούν συλλογικά αν δεν υπάρξει μια διαδικασία με την
οποία τα άτομα θα τους αποδώσουν νόημα (κοινωνική κατασκευή των λόγων
έκφρασης διαμαρτυρίας). Πρόκειται για μια ρευστή και ευμετάβλητη διαδικασία
αλληλεπίδρασης. Η διαδικασία διαμόρφωσης του πλαισίου έκφρασης διαμαρτυρίας
λαμβάνει χώρα κατά τρεις τουλάχιστον τρόπους. Η διαγνωστική πλαισίωση εντοπίζει
ένα πρόβλημα καθώς και τις αιτίες του ώστε να υπάρξει στόχος για τις
δραστηριότητες του κοινωνικού κινήματος. Η προγνωστική πλαισίωση αναδεικνύει
τις πιθανές λύσεις του προβλήματος καθώς και τις διάφορες στρατηγικές και τακτικές
που μπορούν να προταθούν για την επίτευξη της όποιας λύσης προκριθεί. Από κοινού
αυτές οι δύο διαδικασίες μπορούν να συγκροτήσουν μια δεξαμενή στρατολόγησης
υποψηφίων μελών του κινήματος που ενώ υπάρχει αντικειμενικά κατασκευάζεται
κοινωνικά. Όμως, για να λειτουργήσει κανονικά η δεξαμενή χρειάζεται τον τρίτο
τρόπο, δηλαδή την κατασκευή κινήτρων ώστε να στρατολογηθούν τα μέλη και να
υπάρχει δικαιολογία δράσης μέσω της προσφοράς ενός λεξιλογίου κινήτρων που να
εξωθεί τους ανθρώπους στην κινητοποίηση.(17)Όσο περισσότερο ταιριάζουν οι
επικρατούσες πεποιθήσεις των υποψηφίων μελών με τα διαμορφούμενα από τις
κοινωνικές οργανώσεις πλαίσια τόσο πιο πιθανή καθίσταται η στρατολόγησή τους
και η δραστηριοποίησή τους (frame alignment). Όμως, σε γενικές γραμμές, οι
υποψήφιοι ακτιβιστές δεν αποδέχονται άνευ όρων τα πλαίσια. Προβαίνουν στην
επεξεργασία και αξιολόγηση των πλαισίων με βάση μια σειρά αντικρουόμενων
εναλλακτικών ερμηνειών άλλοτε με «ορθολογικό» και άλλοτε με «ανορθολογικό»
τρόπο ή συνδυάζοντας στοιχεία από αυτούς. Έρευνες έδειξαν ότι οι εργαζόμενοι
αντιμετωπίζουν με κριτικό τρόπο τις έννοιες της αδικίας, της δράσης και της
ταυτότητας και τις επεξεργάζονται με τα δικά τους πλαίσια ερμηνείας και εμπειρίας.(18)


15 Tarrow S. (1998) Power in Movement: Social Movements and Contentious Politics. Cambridge:
Cambridge University Press, σελ. 19-20.
16 Snow D., Rochford E.B.J, Worden S., and Benford R. (1986), «Frame Alignment Processes,
Micromobilization and Movement Participation», American Sociologist Review, No.51, σελ. 464-481.
17 Βλ. Buechler St. (2000) Social Movements in Advanced Capitalism: The Political Economy and
Cultural Construction of Social Activism. New York, NY: Oxford University Press, σελ. 40-45. Βλ.
επίσης Goffman E. (1974) Frame Analysis. Cambridge, MA: Harvard University Press˙ Klandermans
B. (1988) “The Formation and Mobilization of Concensus” σε Klanderman B., Kriesi H., and Tarrow
S. (eds) International Social Movement Research, Vol.1, From Structure to Action: Comparing
Movement Participation across Cultures. Greenwich, Conn.: JAI Press, σελ. 173-197˙ Snow D.,
Rochford E.B.J, Worden S., and Benford R. (1986), «Frame Alignment Processes, Micromobilization
and Movement Participation», American Sociologist Review, No.51, σ.σ. 464-481.
18 Gamson W. (1990) The Strategy of Social Protest. Homewood, Ill.: Dorsey


ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ


Στο θέατρο του παραλόγου - 1998     
 
Στίχοι:   Γιώργος Ψωμόπουλος
Μουσική:   Γιώργος Ψωμόπουλο.
Ερμηνεία: Magic de Spell

Στη χτεσινή εφημερίδα τα νέα χτεσινά,
για λίφτινγκ πήγε η Μεσσαλίνα, ενύχτωσε ξανά.
Μου τηλεφώνησε η Μαίρη τα νέα να της πω,
μα απεργούσε η αρένα, δεν πρόλαβα το κώνειο να πιω.

Όλο το χρόνο στη μιζέρια ανταλλάσσουμε σιωπή,
κοιτάζω τη φωτογραφία και με κοιτάει βουβή.
Απόμειναν ξεραμένα χείλη να σκάβουν διαδρομή,
συλλέκτης, μάγος και πελάτης, πόζες για όξινη βροχή.
Στο θέατρο του παραλόγου
και με τα γκέμια του αλόγου,
κουμπάκια για ιπτάμενα χαλιά.
Σε τούτη την παράσταση το τρένο έχει περάσει,
θεοί, πολίτες κι εραστές, κοιμήθηκαν στη στάση.

Περπάτησα μια συννεφιά σ’ αυτό το παραμύθι,
είδα γερμένα γόνατα και δίδυμο χαλίφη.
Άκουσα κάτι ιαχές για το έντιμο ρολόι,
η τελετή χρυσή εποχή, θα βγάλει μοιρολόι.
Τσάροι, δεσπότες και προφήτες,
πορτραίτα, μύθοι, τρωγλοδύτες,
σε μια περίληψη περνούν.
Σε τούτη την παράσταση το τρένο έχει περάσει,
νιώθω τους τυφλοπόντικες ποιο χάρτη έχουν χαράξει.
Σε τούτη την παράσταση το τρένο έχει περάσει,
ξεφλούδισα το ψέμα μου, κοιμήθηκα στη στάση.

https://www.youtube.com/watch?v=H4NKIi0BjFc



ΕΞΟΔΟΣ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ
Κινηματοθέατρο Πετρούπολις, Μπουμπουλίνας 59 & Αθ. Διάκου, Πετρούπολη. Είσοδος ελεύθερη.


Τρίτη 22

21.00 Αναζητώντας τη Φετινέ (Γελίζ Σούκρι, 2017)

ΕΝΤΟΣ

Διαβάζουμε


Η σχέση του Ρομαντισμού με τον μεσαιωνικό κόσμο είναι ακριβώς μια intellectus spiritualis, μια πνευματική δηλαδή πράξη, η οποία βλέπει στον Μεσαίωνα τον ένα πόλο που μέσα από την οραματική του ύπαρξη και εικόνα, μέσα από τις αχαλίνωτες δυνάμεις της μαγικής του ενέργειας, μέσα από το σκοτάδι του δαιμονισμού του, που ανοίγει διάπλατα τον κόσμο της ενοχής και της καταδίκης, μέσα, τέλος, από την σάρκωση της θειότητας σε μια ζωντανή και πάλλουσα φύση, η οποία βιώνει το μαρτύριο και την αγωνία της σάρκωσης, σημασιοδοτεί μοναδικά τη δημιουργική ρομαντική φαντασία, που με τη σειρά της εκπληρώνει (αφού ενεργοποιεί) και διερμηνεύει το κρυφό νόημα αυτού του κόσμου, υλοποιεί, δηλαδή, την υπόσχεση της πραγματικής ελευθερίας του Μεσαίωνα. Η σχέση αυτή, όσο και αν εκφράζεται κυρίως στο αισθητικό επίπεδο, δεν παραμένει μόνον μια αισθητική αρχή. Δεν πρόκειται, δηλαδή, αποκλειστικά για μιαν αισθητική figura, αλλά επίσης για έναν βαθύτερο ιδεολογικό συσχετισμό, o oποίος διερμηνεύει το παρόν ως εκπλήρωση του παρελθόντος και το παρελθόν ως σημασιοδότηση του παρόντος. Ο Holderlin, βλέποντας την εποχή του σαν μια σκοτεινιά παράλληλη με εκείνη που επικράτησε στον κόσμο κατά την περίοδο ανάμεσα στην πτώση της αρχαίας Ελλάδας και τη γέννηση του Χριστού, και πιστεύοντας ότι η σκοτεινιά αυτή θα λάβει τέλος μόνον μέσω της συνδυασμένης Θεοφάνειας του Χριστού και των αρχαίων θεών, δεν κάνει τίποτε περισσότερο παρά να ορίζει το παρόν ως figura της σκοτεινιάς του παρελθόντος, παρόν που όμως μέσα του κρύβει το σπέρμα της εκπλήρωσης, αφού η καινούργια Θεοφάνεια είναι η figura της γέννησης του Χριστού. (Από την παρουσίαση της έκδοσης)

Tsakthan Daily 21/5/2018--Η "κινηματοποίηση» της πολιτικής.

"Οι άνθρωποι δεν πρέπει να φοβούνται την κυβέρνησή τους. Οι κυβερνήσεις πρέπει να φοβούνται τον λαό τους. "
- Άλαν Μουρ, V για Vendetta







Η φιλολογία περί συλλογικής δράσης διέκρινε αρχικά μεταξύ συμβατικής και μη
συμβατικής δράσης.( 9)Σήμερα αυτή η διάκριση αμφισβητείται. Με τον όρο
«τροποποιητικά κοινωνικά ρεπερτόρια» (modal social repertoire) ο S. Tarrow
αναφέρεται δίνοντας έμφαση στη μετατροπή μορφών συλλογικής δράσης σε μέρος
του ρεπερτορίου δράσης των μέσων πολιτών. O Tarrow εστιάζει τους ερευνητικούς
φακούς του στο θέμα του κοινωνικού συντονισμού των κινημάτων με την αναζήτηση
χρησιμοποιούμενων «πόρων» όπως τα ρεπερτόρια των διεκδικήσεων, τα κοινωνικά
δίκτυα και τα πολιτισμικά πλαίσια. (10)

Η μετριοπάθεια ή η μαχητικότητα των δραστηριοτήτων δεν καθορίζουν από μόνες
τους το νόημά τους αλλά οι σκοποί τους. Το κύριο, όμως, είναι ότι τα άτομα
ταυτίζονται με μια ευρεία κοινωνική κατηγορία και δρουν για λογαριασμό της.(11)
Τα τελευταία σαράντα χρόνια η «κινηματική δράση» γίνεται ένα ολοένα και
συχνότερα εκδηλούμενο κοινωνικο-πολιτικό φαινόμενο σε παγκόσμιο επίπεδο. Όμως
δεν πρόκειται για «θεσμοποίηση» της συλλογικής κινηματικής δράσης, αλλά,
αντιθέτως, για «κινηματοποίηση» της πολιτικής.

Η κοινή γνώμη δεν είναι πια ενιαία κι αυτό έχει ως συνέπεια ότι τα κοινωνικά
κινήματα αποκτούν ολοένα και περισσότερη σημασία καθώς η διχασμένη και
διεσπαρμένη (diffused) κοινή γνώμη αποτελεί ένδειξη της κρίσης ηγεμονίας στις
κοινωνίες.Το ένα τρίτο των συλλογικών κινητοποιήσεων είχαν
κάποιο βαθμό επιτυχίας σε σχέση με την ατομική δράση στο πλαίσιο του πολιτικού
συστήματος.Τόσο όσοι δοκιμάζουν μια νικηφόρα εμπειρία από συμμετοχή στις κινητοποιήσεις
όσο και εκείνοι που βλέπουν τους άλλους να συμμετέχουν στη συλλογική δράση και
στις κινητοποιήσεις που φέρνει αποτελέσματα αποκτούν κίνητρο είτε για να
ξαναπάρουν μέρος σ’ αυτές είτε για να μπουν κι αυτοί στο παιχνίδι.




9 Βλ. Barnes and Kaase (1979) Political Action: Mass Participation in Five Western Democracies, Sage Publications
10 Βλ. Tarrow S. (1994) ο.ε.π..,σελ 16-23.
11 Klandermans B. (2003) “Collective Political Action” in Huddy L., Jervis R. and Sears D. (eds)
Oxford Handbook of Political Psychology. Oxford: Oxford University Press, σελ.. 670-683.



Θανάσης Τσακίρης



Θα `θελα να `μουν - 2001     
 
Στίχοι:   B.D Foxmoor
Μουσική:   B.D Foxmoοr
Ερμηνεία: Active Member

Θα `θελα να’ μουν μελάνι στην πένα του Καστοριάδη
και οργή πάνω στα μάτια του Πάμπλο,
γερασμένο σκυλί μπροστά απ’ την πύλη του Άδη,
να γελάω και να θέλω τα σωθικά μου να βγάλω.
Να σας τη σπάω συνεχώς σαν τον Ραφαηλίδη,
αν γονατίζετε για κάποιο θεό,
να `χα μια γλώσσα φαρμακωμένο λεπίδι,
αντί μια ψυχή ναυάγιο σε απέραντο βυθό.
Να `μουν Εβραίος το `40 στη Θεσσαλονίκη
ή ένα κύμα μεγάλο πάνω στα ξερονήσια,
να `στελνα πίσω τη ντροπή σ’ αυτούς που ανήκει
και μια συγγνώμη σ’ αυτούς που χαθήκαν περίσσια.
Θα `θελα σκλάβος να `μουν με μαστιγιές στην πλάτη,
να κουβαλάω μάρμαρα του Παρθενώνα,
πεισματάρης μαθητής του Σωκράτη,
και τυφλός χριστιανός κάπου στον πρώτο αιώνα.
Στίχοι Τούρκου ποιητή γραμμένοι σε λευκό κελί
και λίγο ελεύθερος στη χάση και στη φέξη,
να `μουν αλλόθρησκου στο κούτελο φιλί
και το γέλιο το πικρό στο Πέραμα του Ξέρξη.
Να `χα πάρει Ι 5 επί επταετίας,
να μην αντίκριζα μάτια προδομένα
κι από χέρι αριστερό άνευ αιτίας,
ψηφοδέλτιο άκυρο αλλαγής το `81.
Θα θελα να `μουν μελωδία άγνωστη του Χατζηδάκη
και το επόμενο βιβλίο του Κοροβέση,
απ’ τα ράσα αφορισμένος σαν τον Καζαντζάκη,
να παω μ’ αθάνατους αν περισσεύει θέση.
Του 2004 να λείπω το Σεπτέμβρη,
θα πάρει η μπάλα πολλούς στο πουθενά,
τα ποντίκια θα χορεύουνε στ’ αλεύρι,
γνωστή εικόνα εγώ θα πάρω τα βουνά.

Θα `θελα να `μουν όσα σκότωσες πριν από μένα,
δήθεν για μένα.
Θα `θελα να `μουν όσα σκότωσες πριν από μένα
και δεν είναι γραμμένα.
Θα `θελα να `μουν όσα σκότωσες πριν από μένα,
τα μυθοπαρμένα.
Θα `θελα να `μουν όσα σκότωσες πριν από μένα,
σειρά μου και μένα.

Θα `θελα να `μουν μετανάστης στο μεταγωγών,
μπάτσος αυτόχειρας που τέλειωσε ωραία.
Μια φωνή δυνατή που αναφέρεται απών,
έλληνας λοχαγός που δεν πήγε στην Κορέα.
Μια στιγμή από το όνειρο του Ρήγα
και ντοκουμέντο μυστικό από τη Βάρκιζα,
ένα τραγούδι καμπίσιο από κολίγα
και το δάφνινο στεφάνι θα στο χάριζα.
Θα `θελα να `μουν ψωμί και κουκούτσι από ελιά
δίπλα σε άδειο από νερό χρυσό κανάτι
που θα καθόταν στο λαιμό του βασιλιά
στο γάμο του λαού με το παλάτι.
να `μουν η πρωτη διαγραφη απο το ΠΑΚ,
χαμένη μπάλα του γκολφ ξεμωραμένου εθνάρχη,
να `μουνα σάτιρα σ’ ένα κοινό γεμάτο τρακ
και τραγουδιάρης που να μη σέρνεται όπου λάχει
Να `μουν η αντοχή του Ρένου του Αποστολίδη,
μια ιστορία αφηγημένη απ’ τον Κατράκη;
θα `θελα να `μουν σ’ αλάνα αυτοσχέδιο παιχνίδι
κι ισόβια κάθειρξη απλά για ένα γκαζάκι.
Του Κώστα Βάρναλη να ήμουν η "Καμπάνα"
και το πινέλο του Θεόφιλου στο αίμα,
Θα θελα να `μουν όσα δε σου `παν, μάνα,
μήπως και δε με γένναγες μέσα στο ψέμα.

Αφού είμαι άτυχος και δεν ξαναγεννιέμαι,

έφτιαξα μόνος μου κάτι να καυχιέμαι.

https://www.youtube.com/watch?v=x0rVi6KdtwE



ΕΞΟΔΟΣ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ
Κινηματοθέατρο Πετρούπολις, Μπουμπουλίνας 59 & Αθ. Διάκου, Πετρούπολη. Είσοδος ελεύθερη.

21.00 Οι Παρτιζάνοι των Αθηνών (Ξενοφώντας Βαρδαρός & Γιάννης Ξυδάς, 2018)



ΕΝΤΟΣ


ΕΡΤ2
Φωτιά στη Θάλασσα
21/05/2018 21:00 - 22:45 ( 105') κατάλληλο, απαραίτητη η γονική συναίνεση
Κατηγορία: Ντοκιμαντέρ, Σκηνοθεσία: Τζιανφράνκο Ρόσι
Ντοκιμαντέρ, ιταλικής και γαλλικής παραγωγής 2016. Eστιάζοντας σε έναν 12χρονο κάτοικο του νησιού, το υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ αποτυπώνει την τραγωδία της προσφυγικής κρίσης στο νησί Λαμπεντούζα, λιμάνι εισόδου για χιλιάδες πρόσφυγες που αποζητούν μια καλύτερη ζωή.



ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
Γιορτάζουν σήμερα Δευ 21 Μαι 18 : Ελένη, Ελενα, Ελεάννα, Ελεάνα, Λένα, Ελενιώ, Ελενίτσα,

Λενίτσα, Λένγκω, Λενιώ, Ελεωνόρα, Ελεονόρα, Ελεονώρα, Νόρα, Μαριλένα, Κωνσταντίνος, Κωσταντίνος, Κων/νος, Κων/τίνος, Κώστας, Κωστής, Κώτσος, Κώτσαρης, Κωστάκης, Κωτσάκης, Κωστάρας, Κωστάλας, Νάντια, Κωνσταντίνα, Κωσταντίνα, Κωστούλα, Ντίνα, Τίνα  www.eortologio.gr (source ©: www.eortologio.gr)

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...