Saturday, November 13, 2010

ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΟΔΟ ΤΗΣ ΑΚΡΑΣ ΔΕΞΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ)

ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΟΔΟ ΤΗΣ ΑΚΡΑΣ ΔΕΞΙΑΣ (ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ)

του Θανάση Τσακίρη

Ο πρώτος δείκτης που μας φανερώνει τα σημάδια δυσαρέσκειας των εκλογέων με την πολιτική διαδικασία και τους βασικούς πρωταγωνιστές και παράγοντες του συστήματος είναι το επίπεδο υποστήριξης από τον πληθυσμό στα πολιτικά κόμματα και οργανώσεις που αυτοπροσδιορίζονται ως «αμφισβητίες» του «πολιτικού κατεστημένου». Ανάλογα με το επίπεδο υποστήριξης μπορούν να επέλθουν ανάλογες συνέπειες για το πολιτικό σύστημα. Επίσης αυξάνεται ο πολιτικός κυνισμός των ίδιων των πολιτών.[1] Πρώτα απ’ όλα, η υποστήριξη στα κόμματα αμφισβήτησης επιδρά στη δυναμική του κομματικού συστήματος που σημαίνει ότι στενεύουν οι ορίζοντες των πολιτικών επιλογών των «κατεστημένων κομμάτων» όσον αφορά το σχηματισμό κυβέρνησης και τη διαμόρφωση και συγκρότηση πολιτικών συνασπισμών. Ακόμη και αν αφήνει μεγαλύτερα περιθώρια στα «κατεστημένα κόμματα» για σχηματισμό κυβέρνησης ή συνασπισμών, η υποστήριξη στα «κόμματα αμφισβήτησης» συχνά αλλάζει την θεματική ατζέντα της πολιτικής και του πολιτικού διαλόγου, εντός ή εκτός κοινοβουλίου, καθώς και τον τόνο των πολιτικών διαμαχών και αντιπαραθέσεων με την επιλογή μη συμβατικών μεθόδων πάλης και των ρεπερτορίων μορφών δράσης.[2]  

Τα επίπεδα υποστήριξης των «κομμάτων αμφισβήτησης» δεν είναι παντού και πάντα τα ίδια, αλλά διαφέρουν από κράτος σε κράτος και από χρόνο σε χρόνο. Πώς γίνεται αυτό; Γιατί αλλού τα ακροδεξιά ή τα εναλλακτικά, πράσινα και νεοαριστερά κόμματα που θεωρούνται ή αυτοπροσδιορίζονται ως «κόμματα αμφισβήτησης» σημειώνουν αξιοσημείωτη επιτυχία ενώ αλλού φυτοζωούν στο περιθώριο της πολιτικής διαδικασίας, ακόμη κι αν υπάρχει σχετικά ισχυρό κοινωνικό κίνημα για τα παρεμφερή ζητήματα; Πρόκειται ένα από τα πολύ σοβαρά ερευνητικά ερωτήματα στο χώρο της συγκριτικής πολιτικής κοινωνιολογίας. Όμως, για να απαντηθεί αυτό ερώτημα πρέπει πρώτα να ανιχνευθούν οι προϋποθέσεις που καθιστούν δυνατή την επιτυχία αυτών των κομμάτων σε εκλογικές διαδικασίες σε όλα τα επίπεδα, καθώς και πρόσθετοι παράγοντες που τα επηρεάζουν και που αφορούν τις υποκατηγορίες των «κομμάτων αμφισβήτησης». Τέλος, η προσέγγιση πρέπει να έχει διαχρονικό και διατοπικό χαρακτήρα. 

Η πλειονότητα των εργασιών που έχουν εκπονηθεί αφορά είτε την άκρα δεξιά είτε την λεγόμενη «ελευθεριακή αριστερά». Οι περισσότερες εξετάζουν τις διαφορετικές βάσεις κοινωνικής υποστήριξης των κομμάτων αυτών, τις διαφορετικές οργανωτικές δομές και μορφές τους και τις γενικότερες πολιτικές πλατφόρμες και τις ιδεολογικές κατασκευές τους.

Στην πρώτη συζήτηση που έγινε επί των σχετικών θεμάτων ο Paul Taggart[3] πρότεινε τη χρήση των όρων «νεολαϊκισμός» και «νέα πολιτική» για αναφορά στα ακροδεξιά και τα μη παραδοσιακά αριστερά κόμματα αντίστοιχα. Αμφότερες οι πλευρές αυτοορίζονται ως αντιπολίτευση (“opposition”) στις κυρίαρχες ιδεολογικές και οργανωτικές δομές. Με άλλα λόγια είναι κόμματα της «Νέας Διαμαρτυρίας» (“New Protestparties) και είναι διαφορετικά από τα παλιότερα «λαϊκίστικα κόμματα» και κινήματα που μελετήθηκαν από την επιστημονική κοινότητα στις δεκαετίες του 1970 και 1980.[4]
Ο Piero Ignazi στη δική του συνεισφορά στη συζήτηση έδωσε έμφαση στην έννοια της «αλλαγής αξιών» στην μετάβαση από τη βιομηχανική στη  μεταβιομηχανική κοινωνία.[5] Τα Πράσινα κόμματα στην αριστερά και από την άλλη πλευρά τα εξτρεμιστικά ακροδεξιά κόμματα από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 προσπαθούν να εκπροσωπήσουν τα νέα κοινωνικά ζητήματα που είναι αποτελέσματα των «δομικών μετασχηματισμών που οδήγησαν στην εμφάνιση και άνοδο ενός συστήματος «μεταβιομηχανικών αξιών». Τα πράσινα κόμματα εκφράζουν την μεταβιομηχανική προοδευτική ατζέντα και τα ακροδεξιά την αυταρχική. H άκρα δεξιά οφείλει την νέα εμφάνισή της και τη ραγδαία άνοδό της σε μια σειρά παράγοντες: εμφάνιση νέων ζητημάτων που δεν λαμβάνονταν υπόψη από το πολιτικό σύστημα, έρπουσα κρίση εκπροσώπησης, αιφνίδια ανάδειξη νέων πρωτο-χαρισματικών ηγετών, αυξανόμενος βαθμός προσωποποίησης της πολιτικής, εντεινόμενη πολιτική και κοινωνική αποξένωση και αλλοτρίωση, δυσαρέσκεια με τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά γνωρίσματα του πολιτικού συστήματος και με την ίδια την πολιτική. Αυτά τα ακροδεξιά κόμματα δεν φημίζονται για την τάση τους να επιστρέφουν στον παλιγγενετικό μύθο του κλασικού φασισμού αλλά είναι «αντισυστημικά» καθώς υπονομεύουν την νομιμοποίηση του (δημοκρατικού) πολιτικού συστήματος με τον λόγο τους και τη δράση τους.  Αντιτίθενται στην ιδέα της κοινοβουλευτικού τύπου εκπροσώπηση και των κομματικών συγκρούσεων και προτιμούν την «κορπορατιστική διευθέτηση» και, κυρίως τους  μηχανισμούς αμεσολάβητης και προσωπικοποιημένης εκπροσώπησης. Αντιτίθενται στην ιδέα του πλουραλισμού και είναι υπέρ κοινωνικής αρμονίας. Αντιτίθενται στην οικουμενική ιδέα των ίσων δικαιωμάτων και είναι υπέρ της απόδοσης δικαιωμάτων μόνο στη βάση συγκεκριμένων επιμέρους χαρακτηριστικών (φυλή, γλώσσα, εθνότητα).   Τέλος, είναι σε μεγάλο βαθμό αυταρχικά γιατί θεωρούν πολύ πιο σημαντική την υπερατομική και συλλογική εξουσία (κράτος, έθνος, κοινότητα).[6]

Εκτός από τη μελέτη των κοινωνικών συνασπισμών που στηρίζουν τα εθνικο-λαϊκιστικά κόμματα ερωτήματα τίθενται για τα κίνητρα που ωθούν τους κοινωνικούς σχηματισμούς υποστήριξης. Ο Yannis Papadopoulos[7] τονίζει ότι αυτά μπορεί να ποικίλουν από την «δυσαρέσκεια» (“Verdrossenheit”) απέναντι στα κατεστημένα κόμματα που ενισχύεται της παρατηρούμενης προγραμματικής σύγκλισης ανάμεσά τους (Schedler, 1996) ως την αντίδραση στην επιτυχία των «ελευθεριακών αριστερών αξιών» που υποστηρίζουν την σημερινή ολοένα και πιο ανεκτική και πολυπολιτισμική φύση των κοινωνιών[8] ή το φόβο που κυριαρχεί στο μυαλό των «χαμένων» από τις διαδικασίες εκσυγχρονισμού που ωθούνται από την παγκοσμιοποίηση ή την Ευρωπαϊκή ενοποίηση[9] (Kriesi, 1998 and 1999), ή από τις νέες μεταβιομηχανικές μορφές κοινωνικής οργάνωσης, όπως μας επισήμανε ο P.Ignazi.[10]

O Peter Mair[11] αποδίδει την κρίση στην συνεχιζόμενη μεταβολή του διεθνούς περιβάλλοντος, το οποίο ωθείται σε μια ολοένα και πιο διευρυμένη οικονομική παγκοσμιοποίηση, μειώνοντας τις δυνατότητες των μεμονωμένων κρατών να συγκροτήσουν μια ενιαία εθνική πολιτική επίλυσης των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών προβλημάτων της επικράτειάς τους. Αυτή η αδυναμία εθνικής προσέγγισης για την πολιτική αποδυναμώνει τα κυρίαρχα κόμματα που εναλλάσσονται στην κυβερνητική εξουσία, ειδικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και που εσχάτως δοκιμάζουν με αρνητικά αποτελέσματα την ιδέα της συγκυβέρνηση με συνέπεια να σπρώχνουν ολοένα και περισσότερους ψηφοφόρους σε πολιτικούς σχηματισμούς που ζητούν πολύ σαφείς πολιτικές οριοθετήσεις. Η άκρα δεξιά που προσπαθεί να συγκεντρώσει δυνάμεις αμφισβήτησης του συστήματος συγκυβέρνησης τα καταφέρνει καλύτερα από την αριστερά, τουλάχιστον στις πιο παραδοσιακές μορφές της. 

O Tom Mackie από την πλευρά του επισημαίνει ότι τα κόμματα της «νεολαϊκιστικής δεξιάς» συγκροτούνται κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση των κομμάτων και οργανώσεων της «ελευθεριακής αριστεράς» (“libertarian left”).[12] Αμφότεροι οι τύποι κομμάτων διεισδύουν εκλογικά με επιτυχία στις ίδιες κοινωνίες και αντίστοιχα είναι σε εξίσου κακή κατάσταση στις υπόλοιπες. Επομένως είναι η ίδια αιτία, δηλαδή «η δυσαρέσκεια με το status quo», που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία αμφοτέρων των τύπων «κομμάτων ενάντια στο κατεστημένο».

Ερευνώντας τις περιπτώσεις του Γαλλικού Εθνικού Μετώπου και του Αυστριακού Κόμματος της Ελευθερίας, οι Ami Pedahzur και Avraham Brichta εξηγούν την αινιγματική επιτυχία της Άκρας Δεξιάς στην Ευρώπη χρησιμοποιώντας μικρο-οργανωτικούς παράγοντες, δηλαδή την «χαρισματική ηγεσία» και την «συνεκτική κομματική οργάνωση, που συμβάλλουν στην διαδικασία της κομματικής θεσμοποίησής τους.[13] Θεωρούν πως είναι μόνο φαινομενικά παράδοξη αυτή η θεσμοποίηση του χαρίσματος, γιατί προτείνουν μια νέα θεωρητική πρόταση που λαμβάνει υπόψη μια έννοια του χαρίσματος τέτοια που να μπορεί να περιλαμβάνει «υβριδικές» καταστάσεις που δημιουργούνται σε ρευστές πολιτικές καταστάσεις. Ονομάζουν τη θεωρία τους «θεωρία των σκληρών χαρισματικών κομμάτων» (theory ofhard charismatic parties”).

Αρχικά είδαμε τις ερωτήσεις και τις πρώτες απαντήσεις που προσδιόρισαν τις κατευθύνσεις της αναζήτησης και του διαλόγου για την ανάδειξη των αιτιών της εμφάνισης και της ανόδου των δύο αυτών τύπων «κομμάτων αμφισβήτησης» του status quo.  Στην συνέχεια διαμορφώνονται δύο διακριτά αλλά και αλληλοτεμνόμενα σύνολα πολιτικών κοινωνιολόγων που διατυπώνουν πιο συγκροτημένα θεωρητικά σχήματα.

Η πρώτη ομάδα τονίζει τις διαφορές μεταξύ των αντιπολιτευτικών κομμάτων και προβαίνουν σε συγκεκριμένες διακρίσεις μεταξύ των δυνάμεων της «αντισυστημικής αντιπολίτευσης» και της «κατεστημένης αντιπολίτευσης». Σύμφωνα με τον Kirchheimer, τα κόμματα διακρίνονται σε κόμματα «πιστά ή μη» στο πολιτικό σύστημα: «πιστή αντιπολίτευση» και «αντιπολίτευση βάσει αρχών». Ο Sartori θεωρεί ως «αντισυστημικό κόμμα» αυτό που δεν αποδέχεται τη νομιμοποίηση του πολιτικού συστήματος και εμπλέκεται σε αγώνα για την υπονόμευσή του. Ο Giovanni Cappocia με βάση τη θέση του Sartori διακρίνει μεταξύ της «ιδεολογικής αντισυστημικότητας» και της «σχεσιακής συστημικότητας» (“relational”) και δημιουργεί μια τετράπτυχη τυπολογία ανάλογα με το αν ένα κόμμα είναι σχεσιακά αντισυστημικό ή όχι και αν είναι ιδεολογικά αντισυστημικό ή όχι. Στην πρώτη περίπτωση τα σχεσιακά αντισυστημικά κόμματα επηρεάζουν τη λειτουργία του κομματικού συστήματος ωθώντας το στην εντεινόμενη πόλωση και στην ανάπτυξη μιας φυγόκεντρης δυναμικής. Στη δεύτερη περίπτωση τα ιδεολογικά αντισυστημικά κόμματα μπορούν να επηρεάσουν την σταθερότητα, τη νομιμοποίηση και την εμπέδωση του δημοκρατικού πολιτικού συστήματος. Ο Smith κατασκεύασε μια τυπολογία με βάση δυο ερωτήματα: α) είναι συμβατοί οι στόχοι του κόμματος συμβατοί με το υφιστάμενο καθεστώς και τις συνακόλουθες δομές του; β) οι οπαδοί του ακολουθούν ένα πρόγραμμα δράσης και ενεργειών που είναι αποδεκτές από τα άλλα κόμματα και ιδίως από τις πολιτικές αρχές (authorities); Η τετράπτυχη τυπολογία του εξετάζει α) αν οι «στόχοι πολιτικής» (“policy goals”) του κόμματος είναι «μετασχηματιστικοί» ή «συμβιβαστικοί» ως προς το σύστημα, και β) αν οι στρατηγικές των κομμάτων είναι «αποδεκτές» ή «απαράδεκτες».

Σύμφωνα με μια αξιολόγηση όλοι αυτοί οι ορισμοί και οι τυπολογίες είναι ταυτόχρονα πολύ ευρείς και πολύ περιοριστικοί. Είναι ευρείς γιατί το μόνο κοινό σημείο τους είναι η «αντισυστημικότητα» (ιδεολογική ή συμπεριφορική). Είναι στενές γιατί δεν περιλαμβάνουν κόμματα που είναι αμφίσημα ως προς το δημοκρατικό σύστημα.[14] 

Συνεχίζεται…(δυστυχώς)


[1] Στις ΗΠΑ έρευνες έδειξαν ότι επικρατεί μια τάση απεμπλοκής από την πολιτική σε συνδυασμό με τον έντονο πολιτικό κυνισμό απέναντι στις πολιτικές ελίτ και τα πολιτικά κόμματα, τάσεις που και οι δύο ενισχύονται από την ισχυρή παρέμβαση των ΜΜΕ. Βλ Webb Paul (2005) “Political parties and democracy: The ambiguous crisis.” Democratization, 1743-890X, Volume 12, Issue 5, σελ. 633 – 650.
[2] Για την έννοια των ρεπερτορίων δράσης και των αλλαγών τους, βλ. Tilly Ch. (2007) Κοινωνικά Κινήματα 1768-2004. Αθήνα: Εκδ. Σαββάλας.
[3] Taggart P. (1996) The New Populism and the New Politics: New Protest Parties in Sweden in a Comparative Perspective, New York: St Martin’s Press and Taggart P. (2000) Populism. Buckingham: Open University Press.
[4] Για μια κριτική της εργασίας του Taggart με την έννοια ότι, παρά την προσφορά του ορισμού του όρου «νεολαϊκισμός» σε αντίθεση με τους παλιότερους μελετητές, το ερευνητικό έργο του είναι μεγάλο σε εύρος καθώς μελετά πλειάδα περιπτώσεων χωρίς να έχει το επαρκές βάθος που απαιτείται, βλ. Patten St. (2001) “Populism”. Labour/Le Travail. FindArticles.com. 06 Aug, 2009. http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6394/is_2001_Fall/ai_n28880670/
[5] Bλ. Ignazi P. (1997) “New Challenges: Post-Materialism and the Extreme Right” στο Rhodes M., Heywood P. and Wright V. (eds) Developments in West European Politics. Basingstoke, Hampshire, UK: Macmillan Press Ltd,  σελ. 300-319.
[6] Βλ. Ignazi P. (2003) Extreme Right Parties in Western Europe. Oxford, UK: Oxford University Press
[7] Βλ. Papadopoulos Υ. (2000) “Populism, the Democratic Question, and Contemporary Governance” Ανακοίνωση στο Εργαστήριο για το Λαϊκισμό, Robert Schuman Centre of the European University Institute, Florence, 14-15 January 2000
[8] Kitschelt H. (1995) The Radical Right in Western Europe: A Comparative Analysis. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
[9] Kriesi Hanspeter (1998) “The Transformation of Cleavage Politics”. European Journal of Political Research, 33: 2, σελ 165-185 και Kriesi H.(1999) “Movements of the Left. Movements of the Right: Putting the Mobilization of Two New Types of Social Movements into Political Context” στο Η.Kitschelt et al. (eds.), Continuity and Change in Contemporary Capitalism, Cambridge, UK:Cambridge University Press, σελ. 398-423.
[10] Ignazi P. (1999) “Les partis d'extrême-droite: les fruits inachevés de la société
post-industrielle”,Ανακοίνωση στο 6th Congress of the French Political Science
Association, Rennes, Sept. 28-Oct.1st.
[11] Mair P. (1995) “Political Parties, Popular Legitimacy and Public Privilege, ” West European Politics (special issue: The Crisis of Representation in Europe) 18, 3, 1, σελ46-8
[12] Mackie T. (1995) “Parties and Elections,” στο Hayward Jack and Page Edward. (eds) Governing the New Europe, Cambridge, UK: Polity Press, σελ 166-95.
[13]  Pedahzur A. and Brichta Avr. (2002) Party Politics, Vol. 8, No. 1, σελ. 31-49
[14] Βλ. Abadi A. (2004), ο.ε.π. σελ. 6-10.

H "Εποχή" της Κυριακής 14 Νοεμβρίου 2010

Η εποxη

Στην «Εποχή» της Κυριακής

Κεντρικός τίτλος: Ψήφος με τα μυαλά στην τρόικα.
                             Νέα σκληρά μέτρα από αύριο.


ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Βασίλης Μουλόπουλος: Κάποιοι εξακολουθούν να υπομένουν τη σχιζοφρένειά μας, συνέντευξη του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στην Ιωάννα Δρόσου.

Πάνος Λάμπρου: ΣΥΡΙΖΑ, τα στοιχήματα δεν κερδήθηκαν


Στάθης Κουτρουβίδης: Δημοκρατική Αριστερά, χωρίς πυξίδα στην πράσινη πολυκατοικία

Α.Π.Θάνος: “Τα ΜΜΕ μαγειρεύουν το μέλλον μας ....”

Άλκης Ρήγος: Απέναντι στην εκλογική επιτυχία της Χρυσής Αυγής

Δημοσθένης Παπαδάτος – Αναγνωστόπουλος: Από την αυτοδιοίκηση στην αυτοδικία της Χρυσής Αυγής

Θωμάς Τσαλαπάτης: “Ο Αμυράς της τηλεοπτικής εικόνας”

Κόμματα και οργανώσεις αποτιμούν το εκλογικό αποτέλεσμα: Συνασπισμός-ΑΚΟΑ- ΚΟΕ-ΔΕΑ-Ομάδα Ρόζα

Τι ψηφίζουμε:

Χ. Γεωργούλας: “ Ο ιερός σκοπός και τα βρώμικα μέσα”

Βασ. Παπαστεργίου: “ Ο Σιράκ, ο Λεπέν και ο Καμίνης

Διον. Χαραλάμπους: “Γιατί δεν γίνεται με τον Καμίνη


ΔΙΕΘΝΗ


Μουμία Αμπού Τζαμάλ: “Δεν θέλουν το θάνατό μου, αλλά τη σιωπή μου”, της Ιωάννας Δρόσου

Βρετανία: “Λονδίνο, όπως Αθήνα”, της Αφροδίτης Μπαμπάση και Α. Μπλουμ

Γαλλία: “Η κοινωνική αγανάκτηση συνεχίζεται”, του Μπ. Κοβάνη

Ισπανία: “Μαρθελίνο Καμάτσο, 1918-2010”

G20: Συσπείρωση των αναδυόμενων χωρών, του Α. Παναγόπουλου

Ιταλία: Η κρίση σώζει τον Μπερλουσκόνι

Δυτική Σαχάρα: «Ηχούν και πάλι τα τύμπανα του πολέμου», της Κατερίνας Παπαγκίκα

Κασμίρ: «Ο αγώνας για αυτοδιάθεση συνεχίζεται», του Δ. Γκιβίση


ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ


Οι υποψήφιοι δήμαρχοι στο β’ γύρο μιλούν στην Εποχή:

Ελληνικό – Αργυρούπολη: Χρήστος Κορτζίδης

Ν. Ιωνία: Ηρακλής Γκότσης

Καισαριανή: Σπύρος Τζόκας

Ελευσίνα-Μαγούλα: Γ. Αμπαζόγλου

Κύμη- Αλιβέρι: Οι “Νέοι Ορίζοντες” μπορούν

«Πήγαμε καλά μπορούμε και καλύτερα»

Παρουσίαση των αυτοδιοικητικών σχημάτων που πήγαν ιδιαίτερα καλά στις εκλογές.

Καλλιθέα: Δημοτική Κίνηση Πολιτών

Άρτα: Δημοτική Αλλαγή

Βριλλήσια: Δράση για μια άλλη πόλη

Κορυδαλλός: Ανοιχτή δημοτική κίνηση

Χάλανδρι: Αντίσταση με τους πολίτες

Ίλιον: Αριστερό Σχήμα

Άλιμος: Άνω Κάτω στο Καλαμάκι



ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Η Αθήνα σε ανθρώπινη κρίση», της Τζέλας Αλιπράντη

«Ακτιβιστές πολίτες. Όχι πια σχήμα οξύμωρο», της Μαρίας Σιδηροπούλου.

«Τίτλοι τέλους για τον Ιό» της Ελευθεροτυπίας


ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Η 17η Νοέμβρη δεν ήταν μόνο μια μέρα”


ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ


Δεν μας αρέσει ο τρόπος που σκέφτονται χορηγοί και εταιρείες”, μιλά στον Ηρακλή Οικονόμου ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος.


ΙΔΕΕΣ


«Υπάρχει πρόβλημα στον τρόπο που κατανοούμε το πρόβλημα», σκέψεις με αφορμή ένα κείμενο του Ζίζεκ, του Πέτρου –Λινάρδου Ρυλμόν.


ΟΙ ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ:

«Ό,τι συμβεί στα πέριξ» της Γωγώς Παυλοπούλου
«Ξούθου και Μενάνδρου γωνία» του Κ. Κρεμύδα
«Αφρόδιχτα της Αριστερής όχθης» του Γεράσιμου του Aλιέα
Η Εποχή της Εργασίας” του Θαν. Τσακίρη
«Στα δίκτυα του κόσμου» του Δημήτρη Γκιβίση
Η σελίδα της Θεσσαλονίκης,
Δελτίο ανεργατικής θυέλλης
Μουσικές Προτάσεις. Επιμέλεια Λιάνας Μαλανδρενιώτη
Κινηματογράφος: Παρουσίαση από τον Στράτο Κερσανίδη
EX LIBRIS: Βιβλιοκριτική από τη Μ. Θεοδοσοπούλου


Η Εποχή της Κυριακής, μέσα στα κινήματα, στην Αριστερά

Wednesday, November 10, 2010

Η «Ηλιούπολη» του Τομάσο Καμπανέλα

Η «Ηλιούπολη» του Τομάσο Καμπανέλα

Ξεκινώντας για άλλη μια φορά συνεργασία με τοπική δημοτική κίνηση και εφημερίδα της πόλης μας  – και στην οποία εύχομαι μακροημέρευση και επιτυχία στις παρεμβάσεις της στο τοπικό κοινωνικό γίγνεσθαι – θα αναφερθώ σε μια θεωρία ενός μεγάλου στοχαστή της Αναγέννησης. Ο Τομάσο Καμπανέλα (1568-1639) γεννήθηκε στην Καλαβρία της Ν. Ιταλίας και γρήγορα αποδείχθηκε παιδί-θαύμα. Εντάχθηκε στην Τάξη των Δομινικανών το 1614 και ασχολήθηκε με τη Θεολογία και τη Φιλοσοφία. Αρχικά ακολουθούσε τη θεωρία του Αριστοτέλη για να στραφεί αργότερα στην Πλατωνική, που αποτέλεσε αφετηρία για τη συγγραφή του έργου «Ηλιούπολη». Κυνηγήθηκε αλύπητα από την Καθολική Εκκλησία της εποχής, την Ισπανική μοναρχία και την Ιερά Εξέταση. Στη Νάπολη δικάστηκε μαζί με ιερείς και λαϊκούς για «συμμετοχή σε αιρέσεις και για συνομωσία που αποσκοπούσε στην εγκαθίδρυση κομμουνιστικής κοινοπολιτείας.» Στις μελέτες του είναι φανερή η προσπάθειά του αφενός να υπερασπίσει με ψυχολογικά και οντολογικά επιχειρήματα την ανάγκη ύπαρξης Θεού απέναντι στον Αθεϊσμό, αφετέρου να στραφεί στην άμεση παρατήρηση και την πειραματική μελέτη της φύσης καθιστάμενος έτσι ένας από τους πατέρες του μεθοδολογικού εμπειρισμού, εξ ου και η στήριξη της θεωρίας του Γαλλιλέου.

Η «Ηλιούπολη» αποτελεί οραματισμό ενός κομμουνιστικού κράτους. Στην ιδεώδη αυτή δημοκρατία διοικούν οι διαφωτισμένοι από τον Λόγο άνθρωποι και η εργασία κάθε ανθρώπου αποσκοπεί στο να συμβάλει στο καλό της κοινότητας. Δεν θα υπάρχει ιδιωτική ιδιοκτησία, αδικαιολόγητος πλούτος και φτώχεια˙ κανένας άνθρωπος δεν θα δικαιούται να κατέχει περισσότερα από όσα χρειάζεται.

Κάποιοι ίσως να θεωρήσουν αυτές τις απόψεις παρωχημένες και ντεμοντέ. Με ορισμένα κριτήρια (αποδοτικότητα, καλοπέραση κλπ) ίσως και να είναι έτσι. Με τα κριτήρια όμως της συλλογικής ευημερίας και της δημοκρατικής θεωρίας οι βασικές αρχές του Τ. Καμπανέλα και της «Ηλιούπολης» συνεχίζουν να εμπνέουν κοινωνικούς αγώνες για την άμεση δημοκρατία, την αυτοδιαχείριση, την κοινωνική δικαιοσύνη και αλληλεγγύη, την ισορροπία στη σχέσης ανθρώπων και φύσης, την ισότητα ανδρών και γυναικών, την συνύπαρξη γηγενών και αλλοδαπών, την ήττα του εθνικισμού και του τοπικισμού, την εξάλειψη του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας.

Αν κοιτάξουμε γύρω μας, στην πόλη αυτή που ζούμε, θα διαπιστώσουμε ότι η Ηλιούπολη στην οποία ζούμε και δουλεύουμε απέχει πολύ από το πρότυπο της «Ηλιούπολης». Γεννηθήκαμε σε μια καταπράσινη πόλη και ζούμε σε μια πόλη με καμένο το δάσος της, που έφτασε στο σημείο αυτό γιατί οι πολίτες της δεν αντιστάθηκαν όταν έπρεπε στη λογική των μεγάλων και των μικρών συμφερόντων. Το ίδιο έγινε και με την περιφερειακή λεωφόρο, με το κυκλοφοριακό, με…με…με. Η χρόνια έλλειψη συμμετοχής των πολιτών στα κοινά βοηθάει όσους κατέχουν εξουσίες, μικρές και μεγάλες. Όμως, οι μικρές και μεγάλες κινητοποιήσεις, όπως αυτές για το Ρέμα της Πικροδάφνης και πρόσφατα για το ΚΥΤ της ΔΕΗ, έδειξαν πως τίποτε δεν πάει χαμένο και πως αχνοφέγγουν οι αχτίδες της «Ηλιούπολης». Στο χέρι όλων μας είναι να «σηκώσουμε τον ήλιο» πάνω από την πόλη. 


ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Friday, November 05, 2010

ΝΟΜΟΣ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΝΟΜΟΣ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ




Η περιορισμένη κομματική «δημοκρατία»



Οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές είναι ολότελα προσδιορσμένες από το πλαίσιο του νόμου 3852/2010, που ψηφίστηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία της Βουλής στις 4 Ιουνίου 2010 (ΦΕΚ 87/7-6-2010). Στο όνομα της αποκέντρωσης των αρμοδιοτήτων του Κράτους σε μικρότερες διοικητικές και αυτοδιοικητικές μονάδες, η επικράτεια της χώρας μας διαιρείται σε περιφέρειες και δήμους. Οι δήμοι είναι αυτοδιοικούμενα ΝΠΔΔ και αποτελούν τον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης. Η εδαφική περιφέρεια κάθε δήμου αποτελείται από τις εδαφικές περιφέρειες των συγχωνευόμενων ΟΤΑ, οι οποίες αποτελούν τις «δημοτικές ενότητες» του νέου δήμου και φέρουν το όνομα του πρώην δήμου ή ενότητας. Τα τοπικά διαμερίσματα των δήμων μετονομάζονται σε «τοπικές κοινότητες» (πληθυσμός ως και 2.000 κάτοικοι) και σε «δημοτικές κοινότητες» (πληθυσμός άνω των 2.000 κατοίκων).

Εδω θα σταθούμε κυρίως στο επίπεδο των δήμων καθόσον ότι αυτό είναι το άμεσο πεδίο παρέμβασης μιας δημοτικής κίνησης πολιτών. Θα δούμε εν συντομία και με κριτικό μάτι ορισμένες διατάξεις του νόμου «Καλλικράτη» .



Οι νόμοι περιέχουν δικαιώματα και υποχρεώσεις των πολιτών. Όμως, ο νόμος αυτός καθαυτός περιγράφει μια κατάσταση χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ανθρώπων (ισότητα έναντι του νόμου) ή την κοινωνική κατάστασή τους. Αυτός σημαίνει ότι ο νόμος θεωρεί νομικά ίσους τους πολίτες αλλά στην πραγματικότητα οι ανισότητες μεταξύ των ανθρώπων είναι μεγάλες. Ένα παράδειγμα αυτής της κατάστασης είναι η παράγραφος 2 του άρθρου 10 του νόμου για το εκλογικό δικαίωμα: «Δικαίωμα να εκλέγουν τις δημοτικές αρχές έχουν επίσης οι πολίτες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και οι ομογενείς και οι νομίμως διαμένοντες υπήκοοι τρίτων χωρών…» . Όταν, όμως, η διαδικασία νομιμοποίησης μεταναστών/τριών στην Ελλάδα είναι μια διαδικασία υπονομευμένη λόγω των πολυάριθμων προσκομμάτων που βάζει η ίδια η κρατική (ελληνική και ευρωπαϊκή) πολιτική, η κρατική γραφειοκρατία, οι αστυνομικές και οι λοιπές διοικητικές αρχές με τη λογική της καταστολής. Η διαδικασία αυτή καρκινοβατεί και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι στην πράξη δεν έχουν κανένα τέτοιο πολιτικό δικαίωμα που θα τους βοηθούσε να διεκδικήσουν τα κοινωνικά δικαιώματά τους στην εργασία, στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, στην εκπαίδευση κ.ο.κ. Τα ίδια ισχύον και για τα «προσόντα εκλογιμότητας που περιγράφει το άρθρο 13.



Στο ζήτημα των υποψηφιοτήτων της 12η παραγράφου του άρθρου 18 διαβάζουμε ότι όσον αφορά τον δήμαρχο «υποψηφιότητες εκτός συνδυασμών αποκλείονται». Εδώ υπάρχει μια σημαντική αντίφαση. Παρ’ όλο που το σύστημα είναι, σε γενικές γραμμές, δημαρχοκεντρικό, όπως και τα παλιότερα, δεν αφήνεται κανένα περιθώριο σε πραγματικά ανεξάρτητους πολίτες που έχουν ξεχωριστά προσόντα, γνώσεις και εμπειρίες να συμβάλουν με τη δική τους ανεξάρτητη δράση στη διακυβέρνηση. Η παραταξιοποίηση και η κομματικοποίηση στο μεγαλείο τους! Τα πολιτικά κόμματα και οι παρατάξεις είναι χρήσιμα πολιτικά σχήματα στη δημοκρατία γιατί συμβάλλουν στην ενσωμάτωση ενός πλήθους συμφερόντων, πεποιθήσεων και αξιών σε ένα πρόγραμμα ή σε μια σειρά προγραμματικών θέσεων ή προτάσεων για αλλαγή(ές) και στον ορισμό κομματικών μελών για τις εκλόγιμες θέσεις της κυβέρνησης. Θεωρητικά, το κόμμα ασκεί μια επιπλέον σειρά λειτουργιών: απλοποίηση των επιλογών για τους ψηφοφόρους, εκπαίδευση των πολιτών, κινητοποίηση λαϊκής συμμετοχής στην πολιτική, εκπροσώπηση τμημάτων του κοινού, σύνδεση των κυβερνώντων με τους κυβερνώμενους, διατύπωση και μεταφορά της γνώμης των πολιτών για τη χάραξη και εφαρμογή πολιτικής, στρατολόγηση και εκπαίδευση στελεχών για ανανέωση των πολιτικών ελίτ, οργάνωση της κυβέρνησης και καθορισμός διαδικασιών αντιμετώπισης διαφωνιών στο εσωτερικό της, διαμόρφωση και εφαρμογής της δημόσιας πολιτικής καθώς και έλεγχος και διασφάλιση της υπευθυνότητας των κυβερνητικών ενεργειών. Όμως, τα κόμματα στην Ελλάδα δεν εκτελούν πια όλες αυτές τις λειτουργίες που είναι απαραίτητες σε ένα δημοκρατικό πολιτικό σύστημα. Γι’ αυτό υπάρχουν πολλές ομάδες πολιτών που ασφυκτιούν εξαιτίας της κομματικοποίησης όλων των πλευρών της πολιτικής και κοινωνικής ζωής (από τους δήμους και τα συνδικάτα ως την παραμικρή πολιτιστική ομάδα) και επιθυμούν να προβάλλουν άλλα μοντέλα οργάνωσης από τα κάτω προς τα πάνω και άλλες εναλλακτικές μορφές διεκδίκησης λύσης των τοπικών προβλημάτων. Ο νέος νόμος τους κάνει τη ζωή δύσκολη. Παραδείγματος χάριν, στο άρθρο 19 για την «κατάρτιση συνδυασμών» τίθενται κατώφλια στον αριθμό υποψηφίων δημοτικών συμβούλων και εκλογικών περιφερειών κάτω από τα οποία δεν έχουν δικαίωμα συνδυασμοί να λάβουν μέρος στις δημοτικές εκλογές. Οι μικρές συσπειρώσεις πολιτών (μονοθεματικές ή τοπικές) αποκλείονται από τις εκλογές και ωθούνται συχνά αποκλειστικά στην εξωθεσμική δράση ή στην στενά στενάχωρη και ενδεχομένως ατελέσφορη ένταξη στις μεγάλες παρατάξεις των κομμάτων. Ανάλογο αποτέλεσμα προκύπτει από την πρόβλεψη του άρθρου 18 ότι ο κάθε συνδυασμός θα πρέπει να «υποψήφιους συμβούλους, σε αριθμό ίσο τουλάχιστο με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας με δυνατότητα προσαύξησης έως και πενήντα τοις εκατό (50%). Είναι σαφές ότι κι εδώ ευνοούνται οι κομματικές παρατάξεις σε βάρος μονοθεματικών ή τοπικών συσπειρώσεων.



Πώς θα ακούγεται και θα λαμβάνεται υπ’ όψιν η φωνή των πολιτών στη διάρκεια της θητείας των δημοτικών αρχών; Στο άρθρο 76 προβλέπεται «Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης» ως «όργανο με συμβουλευτικές αρμοδιότητες». ‘Όμως, αυτή η επιτροπή διαβούλευσης είναι υποχρεωτική μόνο για δήμους με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων. Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει τη συγκρότηση της επιτροπής με απόφαση των 2/3 του μελών του, κάτι που θα έπρεπε να αποφασίζεται με απλή πλειοψηφία και όχι με ενισχυμένη. Η επιτροπή αυτή θα αποτελείται από εκπροσώπους των φορέων της τοπικής κοινωνίας. Αυτό το θετικό βήμα μένει μετέωρο γιατί η επιτροπή έχει απλό συμβουλευτικό χαρακτήρα. Παράλληλα, υπάρχει πρόβλεψη για διαβούλευση με τους πολίτες μέσω διαδικτύου, θεσμοποιώντας κάτι που είχε αρχίσει να γίνεται καθημερινή πρακτική για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες μέσω των τεχνολογικών εξελίξεων των κοινωνικών δικτύων (ιστολόγια, chat rooms, facebook, κ.α. Όμως, παρά τη δημοκρατική παραφιλολογία του νόμου και των κυρίαρχων κομματικών παρατάξεων, πουθενά δεν προβλέπονται θεσμοί άμεσης δημοκρατίας όπως οι γενικές συνελεύσεις των δημοτών που να παίρνουν αποφάσεις δεσμευτικές για τα δημοτικά συμβούλια. Πουθενά δεν προβλέπεται διαδικασία «

συμμετοχικού προϋπολογισμού».

Η δημοτική κίνηση «ΗΛΙΟΥ-πόλις Ανθρώπινη Πόλη» έχει πολλές προτάσεις για την δημοκρατική και αποτελεσματική λειτουργία και δράση του δήμου. Η λογική που διέπει την πολιτική της και της προτάσεις της είναι η άμεση συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων που τους αφορούν. Οι δήμοι και οι κοινότητες, που είναι τα πιο κοντά στους πολίτες όργανα τοπικής αυτοδιοίκησης, πρέπει να γίνουν πυρήνες άμεσης δημοκρατίας. Η δημοτική κίνηση «ΗΛΙΟΥ-πόλις Ανθρώπινη Πόλη» δεν είναι μια κίνηση σαν τις άλλες. Δεν δίνει υποσχέσεις. Το μόνο που υπόσχεται είναι η παρέμβασή της σε όλο το δυνατό περισσότερα πεδία κοινωνικών αγώνων για την ανάπτυξη των κοινωνικών κινημάτων με τους πολίτες για τους πολίτες.



ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος

της κίνησης «ΗΛΙΟΥ-πολις Ανθρώπινη Πόλη»

με επικεφαλής τον Χρήστο Κοκοτίνη

Ο Αλέκος Λύτρας θα είναι πάντα δίπλα μας στις διαδηλώσεις και στους καθημερινούς αγώνες


Γνώρισα τον Αλέκο τον καιρό των αγώνων ενάντια στο ν.815 στις διαδηλώσεις και στις καταλήψεις ΑΕΙ-ΤΕΙ το 1980. Αργότερα τον ξαναβρήκα στα κινήματα για τα πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα, για την πόλη και για την καθημερινή ζωή. Ήταν ένας εξαίρετος σύντροφος, όπως τον περιγράφει παρακάτω ο σ. Νίκος Γιαννόπουλος. Δεν θα προσθέσω τίποτε άλλο. Διαβάστε τον (απο)χαιρετισμό του.


Θανάσης Τσακίρης



Σύντομος (απο)χαιρετισμός του Νίκου Γιαννόπουλου στην κεντρική συγκέντρωση της “Αλληλεγγύης” Αγίων Αναργύρων-Καματερού, που ήταν αφιερωμένη στον Αλέκο Λύτρα


Αλέκος Λύτρας, ένας ολοκληρωμένος αριστερός…
Με βαθιά πεποίθηση για το δίκιο και την προοπτική της Αριστεράς και ακόμα βαθύτερη ότι για να αλλάξουμε τον κόσμο πρέπει να αλλάξουμε εμείς οι ίδιοι, ότι σήμερα, εδώ και τώρα, αγωνιζόμενοι για να αλλάξουμε τον κόσμο, γινόμαστε καλύτεροι, επαναοικειοποιούμαστε την ανθρωπιά μας.
Αλέκος Λύτρας, αγκυρωμένος στην πραγματική ζωή, χωρίς καμιά αυταπάτη και εσχατολογία, αλλά δίχως οικονομία δυνάμεων και συναισθημάτων, έδωσε τον καλύτερο εαυτό του για να γίνει η ζωή ζωντανή.
Αλέκος Λύτρας, η ωραία φιγούρα του αριστερού που είναι μέσα στην κοινωνία, πρώτα ακούει και μαθαίνει και μετά προτείνει και προτρέπει. Που παραδειγματίζει χωρίς να καθοδηγεί. Που ελπίζει δίχως να αναθέτει. Που οργίζεται χωρίς να μνησικακεί. Που ανέχεται δίχως να υποτάσσεται.
Αλέκος Λύτρας, με απόλυτη εμπιστοσύνη στην δύναμη των αριστερών ιδεών και πλήρη επίγνωση της δυσκολίας διάδοσής τους, με προσήλωση στη δύναμη του παραδείγματος – άλλωστε, αυτό υπήρξε η ουσία της ζωής του-, χωρίς κανένα απολύτως ελιτισμό, με λαϊκότητα, δίχως λαϊκισμούς, και λογιοσύνη, δίχως διδακτισμούς.
Αλέκος Λύτρας, ο αριστερός που επειδή ήξερε ότι ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα, αλλά τα μέσα αποδεικνύουν την ανωτερότητα (ή την ποταπότητα…) του σκοπού, αποτέλεσε έμπρακτη απόδειξη ότι ο αγώνας για την ισότητα και την ελευθερία, το σοσιαλισμό και τον κομμουνισμό πρέπει να είναι αγώνας συλλογικός και ανιδιοτελής, που κυρίως να οικοδομεί την ευτυχία και όχι να επικαλείται την δυστυχία, αγώνας σκληρός αλλά και τρυφερός, δύσκολος αλλά και τόσο ωραίος.
Αλέκος Λύτρας, ένας τόσο τέλειος σύντροφος…
Πάντα δίπλα σου, ποτέ πάνω σου. Εμψυχωτής, ενίοτε και ολίγον ψυχαναγκαστικός, ουδέποτε όμως καταναγκαστικός και δεσποτικός. Άθεος αλλά βαθιά ανεξίθρησκος – σε όλα τα πεδία∙ γι’ αυτό επίμονος αλλά καθόλου δογματικός, ευρύχωρος ( η καρδιά του μόνο αυτόν πρόδωσε, κανέναν άλλο ) και με τίποτα δυσανεκτικός.
Αλέκος Λύτρας, με μονόλεπτους θυμούς και χαμόγελα ζωής, πότης, φαγάς και καλαμπουριτζής, με αυτοσαρκασμό ανεκδοτολογικό αλλά και σεβασμό στον διπλανό μοναδικό, που μόνο η γεμάτη ζωή και η υψηλή αυτοεκτίμηση εξασφαλίζουν.
Αλέκος Λύτρας, στις συνεδριάσεις και τα ραντεβού, στα γλέντια και τα ξενύχτια, στις διαδηλώσεις, τα φεστιβάλ και τα φόρουμ, στη Σαμοθράκη και τη Γαύδο, στην πολιτικολογία και την αμπελοφιλοσοφία, φώτισε τη ζωή μας, άνοιξε την ψυχή μας, πλούτισε το μυαλό μας.
Λένε, Αλέκο μας, ότι η λήθη απαλύνει τον πόνο και, με μια έννοια, αυτό ισχύει. Όμως αγαπημένε μας, επειδή υπήρξες ένας χαρούμενος και ευτυχισμένος άνθρωπος, η δική σου μνήμη θα είναι ζωντανή, κεφάτη και δημιουργική σαν και σένα… Το κενό που αφήνει η βιαστική και επιπόλαιη απόδρασή σου είναι αδύνατο να καλυφθεί, όμως ξέρεις ότι η Μυρτώ, ο Μάρκος και η Έλλη έχουν συντρόφισσες και συντρόφους με τόση αγάπη που δεν χρειάζεται να αγχώνεσαι, γιατί είμαστε και σε επικίνδυνη ηλικία…

 

Monday, November 01, 2010

ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ




του Θανάση Τσακίρη *



Ο νόμος που ονομάστηκε «Καλλικράτης»(1) το μόνο που κάνει είναι να προβαίνει απλώς και μόνο στην ανακατανομή των αρμοδιοτήτων που μέχρι χτες ανήκαν σε νομαρχίες και νομάρχες στις περιφέρειες και στους δήμους. Υποτίθεται ότι αυτή η ανακατανομή αρμοδιοτήτων θα ισχυροποιήσει την αυτοδιοίκηση. Ουδέν αναληθέστερον αυτού. Δεν ισχυροποιείται η αυτοδιοίκηση μιας και δεν υπάρχει καμία δέσμευση για την μεταφορά και απόδοση στις νέες περιφέρειες και στους «Καλλικρατικούς» δήμους των απαραίτητων οικονομικών πόρων. Εύλογη συνέπεια μιας τέτοιας πολιτικής είναι ότι, προκειμένου να ασκήσουν τις νέες αρμοδιότητές τους, τίθεται στους δήμους και τις περιφέρειες το δίλημμα: μετατροπή των αυτοδιοικητικών οργάνων σε νέους φορομπηχτικούς μηχανισμούς ή ιδιωτικοποίηση λειτουργιών και υπηρεσιών τους.

Έτσι ο νόμος «Καλλικράτης» ανοίγει διάπλατα το δρόμο για χιλιάδες απολύσεις και για επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων για όλους τους/τις εργαζόμενες στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η υλοποίηση αυτών των αλλαγών θα οδηγήσει σε ακόμα μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση και διάσπαση του ενιαίου δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της Παιδείας, της Υγείας και της Πρόνοιας και τελικά στην υποβάθμιση των παρεχόμενων στους δημότες, πολίτες και μετανάστες/ριες υπηρεσίες σε αυτούς τους τομείς.

Ένα ακόμη στοιχείο που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι η πρόβλεψη για δημιουργία του λεγόμενου «Λογαριασμού Εξυγίανσης και Αλληλεγγύης της Αυτοδιοίκησης». Στο λογαριασμό αυτό θα μεταφέρονται χρήματα που μαζεύτηκαν από τους πολίτες μέσω της φορολογίας και θα βρίσκονται στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους. Το κόλπο αυτό έχει ως κεντρικό άξονα την οικιοθελή (;) ένταξη δήμων, περιφερειών, δημοτικών ή περιφερειακών ενοτήτων σε προγράμματα εξυγίανσης του λογαριασμού. Υποχρέωσή του σχετικού ΟΤΑ είναι ο περιορισμός προσλήψεων προσωπικού. Ο ΟΤΑ υποχρεώνεται να διαθέτει για την εφαρμογή του προγράμματος μέρος ή το σύνολο των πάσης φύσεως εσόδων του «συμπεριλαμβανομένων των εσόδων από ΣΑΤΑ, του δήμου, της περιφέρειας ή εκείνων που αντιστοιχούν στη δημοτική ενότητα για έργα, δράσεις και υπηρεσίες του».

Η τοπική αυτοδιοίκηση στα χρόνια του ελληνικού νεοφιλελευθερισμού αποτέλεσε ένα από τα κύρια πεδία στα οποία επιβλήθηκαν ελαστικές εργασιακές σχέσεις. Εκτός από το ολοένα και συρρικνούμενο μόνιμης απασχόλησης προσωπικό, στους ΟΤΑ εργάζονται δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι/ες με ποικίλες συμβάσεις ελαστικής απασχόλησης: συμβάσεις έργου, συμβάσεις ορισμένου, συμβάσεις μαθητείας τύπου stage, ωρομίσθιοι, part-time, εποχιακοί εργάτες και υπάλληλοι, ακόμη και ενοικιαζόμενοι. Έχουν καταγγελθεί συχνά φαινόμενα αδήλωτης, μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας ελλήνων και μεταναστών/τριών, απλήρωτης και ανασφάλιστης υπερωριακής απασχόλησης, συνολικής διευθέτησης του χρόνου εργασίας που καταντά ωράριο λάστιχο. Επίσης στις δημοτικές επιχειρήσεις τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα καθώς το έργο τους είναι συχνά εποχιακό με αποτέλεσμα την ύπαρξη πολύ περισσότερων θέσεων ελαστικής απασχόληση σε σχέση με το προσωπικό των δήμων. Κι εδώ μπαίνει και ο παράγοντας της «πελατειακής σχέσης» μεταξύ των πολιτικών και δημοτικών αρχόντων και των υποτακτικών του που έχουν στήσει άπειρα κυκλώματα διορισμών για αποκόμιση ψήφων και εξασφάλιση της επανεκλογής τους. Όσο περισσότερες θέσεις ελαστικής απασχόλησης τόσο περισσότερη πολιτική και κομματική εκμετάλλευση της ανάγκης των νέων να εργαστούν για να επιβιώσουν, πόσο μάλλον δε με την ένταση της οικονομικής κρίσης και τη μαζικοποίηση των στρατιών των ανέργων. Όλοι αυτοί οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούνται από τις νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις για τον εκφοβισμό των μονίμων υπαλλήλων της δημόσιας διοίκησης και της αυτοδιοίκησης ώστε να πέσει σαν ώριμο φρούτο η ιδέα για κατάργηση της μονιμότητας.

Η δημοτική κίνηση ΗΛΙΟΥ-Πόλις Ανθρώπινη Πόλη αγωνίζεται για την κατάργηση όλων των μορφών επισφαλούς απασχόλησης, μαύρης, απλήρωτης ή κακοπληρωμένης και ελαστικής εργασίας τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας. Συντονίζει τις ενέργειές της με τα πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια σωματεία και συνδικάτα ώστε με αγωνιστικές κινητοποιήσεις και ριζοσπαστικές μορφές πάλης για να πετύχει το στόχο της κατάργησης της επισφαλούς απασχόλησης, για την αξιοπρεπή και καλά αμειβόμενη εργασία με ασφάλεια και κατοχυρωμένα κοινωνικά δικαιώματα για όλους.


*Ο Θανάσης Τσακίρης είναι Δρ. Πολιτικής Επιστήμης, μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων Εμπορικής Τράπεζας και Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με τη δημοτική κίνηση ΗΛΙΟΥ-πόλις Ανθρώπινη Πόλη με επικεφαλής τον Χρήστο Κοκοτίνη.


(1)Ο Νόμος υπ’ αριθμ. 3852 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» ψηφίστηκε από τη Βουλή παρά τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στις 4 Ιουνίου 2010. Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Τεύχος Α΄Αρ. Φύλλου 87/7-6-2010.

“ΗΛΙΟΥ-Πόλις, ανθρώπινη πόλη” ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ 3/11/2010, 7:00 μμ, Πλατεία Φλέμιγκ (Ηρώων)

Η Δημοτική Κίνηση “ΗΛΙΟΥ-Πόλις, ανθρώπινη πόλη” και ο επικεφαλής της και υποψήφιος Δήμαρχος ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΚΟΤΙΝΗΣ,
σας προσκαλούν στην κεντρική προεκλογική τους συγκέντρωση ,
την Τετάρτη 3 Νοεμβρίου και ώρα 7:00μ.μ, 
στη Πλατεία Φλέμιγκ (Ηρώων)
(σε περίπτωση κακοκαιρίας η συγκέντρωση θα γίνει στο Θέατρο του Δημαρχείου)







Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...