Wednesday, September 12, 2007

ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΦΡΕΝΑ

Ο Σεπτέμβρης σηματοδοτούσε, σε όλη μου τη ζωή απ’ όσο θυμάμαι, μια νέα αρχή, ένα νέο ξεκίνημα. Έχοντας διανύσει όλους τους κύκλους της επίσημης εκπαίδευσης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, πάντοτε προσπαθούσα να διαρρηγνύω τα δεσμά κάθε είδους κύκλου. Η αλήθεια είναι πως κανένας κύκλος δεν αφήνει περιθώριο διαφυγής. Η τελειότητα του κύκλου δεν αφήνει χώρο για το άπειρο, για τη φαντασία, για τη δράση.

Κάθε φορά που άνοιγα μια ρωγμή στον κύκλο κι έβγαινα απ’ αυτόν χαιρόμουνα την άγρια και λεύτερη ζωή. Ένοιωθα όμως πάντοτε και την ανάγκη επιστροφής στον κύκλο από τη ρωγμή που άνοιγα. Δεν ήθελα να ξεκόβω οριστικά από τον κύκλο της συλλογικά βιωμένης εμπειρίας. Επέστρεφα, λοιπόν, κουβαλώντας μαζί μου κι ένα μικρό μερίδιο γνώσης και εικόνων στο απόθεμα αυτό. Και ξανά πάλι από την αρχή. Ο κύκλος κάποτε αρχίζει να βαραίνει πάνω μου κι έτσι ξανανοίγω τη μυστική αυτή ρωγμή και βγαίνω πάλι στο ξέφωτο της φαντασίας και της δράσης.

Οι «φύλακες» του κύκλου προσπαθούν, εκπαιδευμένοι για το σκοπό αυτό, να λειαίνουν τον κύκλο, να κλείνουν τις ρωγμές, να ισιώνουν τις άκρες και τις αιχμές του κύκλου, να κρατούν σε ίση απόσταση τις ακτίνες. Κρατούν έτσι απομονωμένες και αδύναμες τις όποιες φωνές επιθυμούν να συναρθρωθούν σε ένα διαφορετικό όλον.

Οι «φύλακες» όμως είμαστε, πολλές φορές, εμείς. Διαθέτουμε, λόγω της έξωθεν επιβολής, τα εσωτερικά μας «φρένα». Αυτά μας «προστατεύουν» από το «άγνωστο» και μας κατατάσσουν σε «πίνακες δεδομένων». Μπορούμε όμως να βάλουμε «φωτιά στα φρένα» και να ακούσουμε τη φωνή εκείνου του ποιητή που βγήκε ένα Σεπτέμβρη έξω από τους κύκλους μια για πάντα: «Αντισταθείτε σ’ αυτόν που χτίζει ένα μικρό σπιτάκι και λέει: "καλά είμαι εδώ"» (Μιχάλης Κατσαρός)

ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Tuesday, September 11, 2007

Ο ΛΑΪΚΙΣΜΟΣ ΩΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΛΑ.Ο.Σ.

Ερχόμουν από την Πάτρα την περασμένη Κυριακή το βράδι με το ΚΤΕΛ και άθελά μου έγινα μάρτυρας «ιδιωτικής συζήτησης» δύο νέων στα πίσω από το δικό μου καθίσματα. Προφανώς οι δύο νέοι ανήκαν στην ΠΑΣΠ και τη ΔΑΠ. Ο πρώτος αποκάλεσε το δεύτερο «λαϊκιστή» γιατί η κυβέρνησή του μοίρασε απλόχερα λεφτά στους πυρόπληκτους. Ο άλλος του απάντησε ότι το ΠΑΣΟΚ είναι το «λαϊκίστικο» κόμμα της χώρας γιατί συχνά «δεν σέβεται τους θεσμούς». Πέρα από το να σκεφτεί κανείς ότι «είπε ο γάιδαρος τον πετεινό κεφάλα» θα πρέπει να προβληματιστεί για τη διαχρονικότητα της χρήσης του όρου, που στην Ελλάδα κατάντησε να χρησιμοποιείται ως βρισιά. Τι είναι, λοιπόν, αυτός ο «λαϊκισμός» που αντέχει στο χρόνο;

Σύμφωνα με τον Ε. Laclau, η επίκληση του «λαού» και των «λαϊκών παραδόσεων» αποτελεί αντανάκλαση της αντίθεσης ανάμεσα στον εν γένει «Λαό» και στο σύμπλεγμα – συγκρότημα εξουσίας. Συνεπώς, ο «Λαός» εγκαλείται ιδεολογικά ως υποκείμενο που αντιτίθεται προς το κυρίαρχο συγκρότημα εξουσίας. Αν, τονίζει ο Laclau, το κομμάτι εκείνο του συγκροτήματος εξουσίας που επιδιώκει την ανασύνθεση – ανασυγκρότηση των εκμεταλλευτριών τάξεων εγκαλέσει «από τα πάνω» το υποκείμενο «Λαός» σε κινητοποίηση για το σκοπό αυτό, τότε έχουμε να κάνουμε με μια αντιδραστική – λαϊκιστική ιδεολογία που έχει λάβει τη μορφή του φασισμού και του ολοκληρωτισμού. Αντίθετα, αν κομμάτια των εκμεταλλευομένων τάξεων συσπειρώσουν γύρω τους την πλειοψηφία του υποκειμένου «Λαός» με σκοπό την άνοδο στην εξουσία και την υιοθέτηση μέτρων ανακούφισης των λαϊκών στρωμάτων, τότε πρόκειται περί λαϊκισμού προοδευτικού-αριστερού τύπου. Έτσι εδώ περιλαμβάνονται τα πιο ποικιλόμορφα κινήματα, από τα ακροδεξιά αντιδραστικά κινήματα ως τις πλέον ακραίες αριστερίστικες μορφές λαϊκής πάλης και τα πιο διαφορετικά καθεστώτα από τις δεξιές στρατιωτικές δικτατορίες ως τις λαϊκές επαναστάσεις τύπου Σαντινίστας. Η μόνη κοινωνικού χαρακτήρα ανάλυση στην οποία προβαίνει είναι αυτή του διαχωρισμού του φορέα που εγκαλεί το «Λαό» ως υποκείμενο (εκμεταλλεύτριες ή εκμεταλλευόμενες μερίδες τάξεων) και επικεντρώνει τη συζήτηση στα κοινά ιδεολογικά χαρακτηριστικά όλων αυτών των κινημάτων: αντι-ελιτισμός και θεοποίηση της αδιαμεσολάβητης σχέσης αρχηγού-λαού.

Η M. Canovan με πιο αναλυτικό τρόπο καθόρισε επτά διαφορετικά είδη λαϊκισμού, τα οποία παρά τις διαφορές που τα χαρακτηρίζουν διαθέτουν και ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά: την έκκληση προς το λαό και την αντι-ελιτίστικη κινητοποίηση. Ο διαχωρισμός προσεγγίζει σε ένα ορισμένο βαθμό την κοινωνική σύνθεση αυτών των λαϊκιστικών κινημάτων: α) επαναστατικός λαϊκισμός διανοουμένων, β) αγροτικός λαϊκισμός, γ) ριζοσπαστισμός των farmers-επιχειρηματιών, δ) λαϊκίστικη δημοκρατία, ε) λαϊκίστικη δικτατορία, στ) λαϊκισμός των πολιτικών, ζ) αντιδραστικός λαϊκισμός.

Στην ίδια γενική τάση, ο Α. Λιάκος συμπυκνώνοντας και αυτός τα χαρακτηριστικά του λαϊκισμού ως ιδεολογίας (δυϊσμός της αντίφασης «λαός» εναντίον «συγκροτήματος εξουσίας», αντι-ελιτισμός, αποθέωση του «λαϊκού» και της αδιαμεσολάβητης σχέσης μαζών – αρχηγού, προσπαθεί να μιλήσει ως κοινωνικός ιστορικός, όχι για «το έργο που παίζεται στην κεντρική σκηνή» αλλά, «για την πλατεία και τις διαθέσεις της» και θέτει το ακόλουθο ερώτημα: «Γιατί ένα μέρος του πληθυσμού – ποιο είναι αυτό και κάτω από ποιες συνθήκες – αποδέχεται τη λαϊκίστικη πολιτική, ποιες προσδοκίες εκφράζει σ’ αυτήν, ποια είναι η σχέση ανάμεσα στη γλώσσα του λαϊκισμού και στη δική του αντίληψη για την πολιτική, στις μνήμες και στις αξίες του, στους εκφραστικούς του τρόπους».Τίθεται κατ’ αρχήν, το ζήτημα της αντίθεσης ανάμεσα στην «ηθική οικονομία» και στην «πολιτική οικονομία», δηλαδή ανάμεσα στην προ-καπιταλιστική και στην καπιταλιστική οικονομία. Σύμφωνα με τη διαχωριστική γραμμή του Άγγλου μαρξιστή ιστορικού E.P. Thompson που χρησιμοποιεί τον όρο «ηθική οικονομία» για να περιγράψει «ένα σύνολο κανόνων και αμοιβαίων υποχρεώσεων, το περιεχόμενο των οποίων καθοριζόταν εθιμικά». Ενώ «στην οικονομία της αγοράς η διαμάχη περιστρεφόταν γύρω από τους μισθούς, στην ηθική οικονομία αφορούσε τις τιμές. Στην πρώτη πεδίο διαμάχης ήταν το εργοστάσιο. Στη δεύτερη η αγορά. Στο εργοστάσιο οι αντίπαλοι ορίζονταν με ταξικές αναφορές (συνδικάτα-εργοδότες). Στην αγορά η αντιπαράθεση αφορούσε το πλήθος και την εξουσία. Αιτήματα: κατάργηση των μεσαζόντων, έλεγχος και επιτήρηση της αγοράς, προστασία των αγοραστών από την αισχροκέρδεια. Τα αιτήματα αυτά όμως, ακόμα και όταν το πλήθος τα επέβαλλε με άμεση δράση, απηχούσαν το πρότυπο ελέγχου της αγοράς και προστασίας των φτωχών από μια πατερναλιστική εξουσία. Το πρότυπο αυτό ήταν περισσότερο ιδεώδες παρά πραγματικό. Ιδεώδες που αναβίωνε συμβολικά σε περιόδους σιτοδείας ή άλλης μορφής κρίσεων». Συνεπώς, το πρώτο ζήτημα είναι η αντιπαράθεση ανάμεσα στις προσκολλημένες στην «ηθική οικονομία» και στον «κρατικό πατερναλισμό» λαϊκές τάξεις και στην προσχώρηση της κρατικής εξουσίας στη λογική της ελεύθερης οικονομίας του καπιταλισμού. Αυτή η αντίθεση καθορίζει το πρώτο χαρακτηριστικό του λαϊκισμού: την «πληβειακή κουλτούρα» που αντιδιαστέλλεται τόσο προς τη «λαϊκή κουλτούρα» όσο και προς την «ταξική – εργατική κουλτούρα». Με την πρώτη διαφοροποιείται στο βαθμό που «παράγεται στο σημείο σύγκρουσης» με τη νέα πραγματικότητα της κυριαρχίας των καπιταλιστικών σχέσεων. Διατηρεί τη συμβολική γλώσσα και την αφήγηση ως γνωστικό τρόπο και μέσο μετάδοσης αξιών, αλλά σε σύγκρουση με τη ρασιοναλιστική επιχειρηματολογία και με τους νέους τρόπους επικοινωνίας που επιβάλλει ο αστικός δημόσιος χώρος». Με την ταξική κουλτούρα διαφέρει στο βαθμό που αντιπαραθέτει κάθετα τους ανθρώπους και όχι οριζόντια (εργάτες – εργοδότες), αλλά κατά επάγγελμα, τόπο καταγωγής κλπ. Η «πληβειακή κουλτούρα», κατά συνέπεια, έρχεται σε σύγκρουση τόσο με τον αστικό εκσυγχρονισμό όσο και με τα κινήματα κοινωνικής ανατροπής, στηριζόμενη στο εθιμικό και αρχαϊκό δίκαιο για να διεκδικήσει τη νομιμότητα των αιτημάτων της. Είναι μια κουλτούρα καθαρά συντηρητική που «αποτελείται από μια επιλογή στοιχείων που ανήκουν στην κυριαρχούσα ρητορεία». Μέχρι τώρα η ανάλυση θεωρεί ως δεδομένο ότι οι κοινωνίες στις οποίες εμφανίζονται «λαϊκιστικά κινήματα», με τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν, είναι κοινωνίες που βρίσκονται σε μεταβατικά στάδια ανάπτυξης. Ο Α. Λιάκος θεωρεί ότι συνεχώς εμφανίζονται λαϊκιστικά κινήματα στις ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες, όπως στην περίπτωση της Γερμανίας και της Ιταλίας κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου πριν από την άνοδο στην εξουσία του ναζιστικού και του φασιστικού κόμματος καθώς και στην περίπτωση του ισχυρού αγροτο-εργατικού κινήματος στις Η.Π.Α. κατά το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα Στην πρώτη περίπτωση τα ταξικά αιτήματα είτε παραμερίστηκαν είτε συγχωνεύτηκαν με τα γενικότερα λαϊκά αιτήματα, όπως τα αντιλαμβάνονταν οι ναζιστές και οι φασίστες, στη δε δεύτερη περίπτωση ο λαϊκίστικος λόγος συμπορεύτηκε, αλλά και συγκρούστηκε, με τον ταξικό λόγο των εργατικών συνδικάτων. Όσον αφορά τη συγκυρία κατά την οποία το λαϊκιστικό φαινόμενο κάνει ιδιαίτερα έντονη και ασφυκτική την παρουσία του διαχεόμενο στο σύνολο του κοινωνικού σώματος, ο E.P. Thompson επισημαίνει ότι η ηθική αντίληψη περί κοινωνίας αναβιώνει και επανέρχεται στο προσκήνιο όταν το κοινωνικό σώμα αισθάνεται πως κινδυνεύει. Τέτοιες είναι οι περιπτώσεις του πολέμου και των φυσικών καταστροφών που διακόπτουν την κανονική λειτουργία της αγοράς και του μηχανισμού των τιμών. Οι καταστάσεις πληθωρισμού, ανεργίας, πανικού και κρίσης ευνοούν την ανάπτυξη της ηθικής αντίληψης περί κοινωνίας με όλα τα επακόλουθα.

Μια άλλη διάσταση του λαϊκιστικού φαινομένου τονίζεται από την πλευρά της πολιτικής ψυχολογίας. Ο Θ. Λίποβατς τονίζει την «αίσθηση της πραγματικότητας» που αποκτούν οι άνθρωποι είτε ως άτομα είτε ως κοινωνία. Αυτή δεν υπάρχει ποτέ ως τέτοια παρά μόνο μέσω ορισμένων διαμεσολαβήσεων, συμβολικού ή φαντασιακού τύπου. Στην περίπτωση του λαϊκισμού έχουμε να κάνουμε με την υπερίσχυση του φαντασιακού τύπου διαμεσολάβησης, σε βάρος του συμβολικού τύπου, που δομεί κατ’ αυτόν τον τρόπο στα μεν άτομα τις φαντασιώσεις, στα δε κοινωνικά σύνολα τις ιδεολογίες, τους μύθους, τις εκλογικεύσεις των ιδιαίτερων συμφερόντων τους. Όταν, λοιπόν, κυριαρχεί η φαντασιακή διάσταση, ουσιαστικά κυριαρχεί η πλευρά της αναξιοπιστίας του Λόγου. Στις κοινωνίες αυτές δεν έχει προϋπάρξει η επανάσταση των ατόμων και η διαφοροποίησή τους από τη φαντασιακή ταύτιση με τα «διάφορα σοβινιστικά, μισαλλόδοξα, συντεχνιακά ή λαϊκιστικά συμφέροντα». Θεωρεί τα παραπάνω χαρακτηριστικά ως τις πηγές της τόσο του πελατειακού συστήματος όσο και του λαϊκισμού-κοινοτισμού που αποκαλεί «υστερία των μαζών». Αυτή η ατελής (κοινωνική και ψυχική) διαφοροποίηση οδηγεί στο λαϊκισμό σε όλες του τις εκφάνσεις: αριστερός ή δεξιός λαϊκισμός, μικροαστικός ή εργατικός λαϊκισμός, θρησκευτικός ή εγκόσμιος. Τέλος, για να είναι αποτελεσματική η οποιαδήποτε λαϊκιστική κινητοποίηση των μαζών απαιτούνται:
α) οργανωτικό σχήμα αδιαμεσολάβητης εξάρτησης των οπαδών από τον αρχηγό,
β) ιδιαίτερος Λόγος και Σύμβολα, εκφράσεις και φορείς ιδεολογίας του σχήματος,
γ) διανοούμενοι για παραγωγή και διάδοση του λαϊκίστικου λόγου,
δ) η κοινωνική κατάσταση να είναι τόσο ασταθής όσο και των ατόμων της κοινωνίας, ώστε ένα τέτοιο σχήμα να την εκμεταλλευτεί για να πετύχει.

Συνήθως τέτοιες κοινωνίες βρίσκονται είτε στη μεταβατική κατάσταση είτε σε φάση βιώματος «παρακμής» και ανάλογων συναισθημάτων.

Μια διαφορετική προσέγγιση του λαϊκιστικού φαινομένου είναι αυτή που επιχείρησε ο Ν. Μουζέλης, σύμφωνα με τον οποίο, οι ορισμοί των Laclau και Canovan περιορίζονται στο επίπεδο της ιδεολογίας και δεν λαμβάνουν υπόψη «τις οργανωτικές δομές τέτοιων κινημάτων και ιδιαίτερα τον τύπο της εξουσιαστικής σχέσης που υπάρχει μεταξύ αρχηγών και οπαδών». Η ιδιαιτερότητα των λαϊκιστικών κινημάτων έγκειται στο ότι τα ενδιάμεσα διοικητικά τους όργανα δεν αντλούν νομιμοποίηση και εξουσία από τις καταστατικές γραφειοκρατικές δομές ή τις αυτόνομες τοπικές βάσεις αλλά από τον ίδιο τον πολιτικό αρχηγό του κινήματος, ο οποίος, σε περίπτωση σύγκρουσης με τα ενδιάμεσα όργανα, είναι σε θέση να επιβάλλει την άποψή του «εν ονόματι του Λαού». Πρόκειται, συνεπώς, για μια μορφή ένταξης των μαζών στην πολιτική, που διαφοροποιείται τόσο από τον πελατειακό τρόπο ένταξης όσο και από τον γραφειοκρατικό (π.χ. πολιτικά συστήματα Δυτικής Ευρώπης) τρόπο ένταξης. Και οι τρεις προαναφερθέντες τρόποι ένταξης των μαζών στην πολιτική σχετίζονται με τους τρόπους μετάβασης σ’ αυτό που ο Ν. Μουζέλης αποκαλεί «μετα-ολιγαρχική πολιτική». Ας επιχειρήσουμε μια σύντομη περιγραφή των τριών τρόπων μετάβασης που προτείνει. Ξεκινά από την εκτίμηση της ύπαρξης μιας φάσης «ολιγαρχικού κοινοβουλευτισμού», δηλαδή ενός συστήματος κυριαρχίας των προνομιούχων οικογενειών που διατηρεί τα τυπικά γνωρίσματα του φιλελευθερισμού με παράλληλο νομικό ή πολιτικό χειραγωγητικό τρόπο αποκλεισμού των μαζών από την πολιτική. Τα «πολιτικά κόμματα» της εποχής ήταν χαλαρές «πολιτικές λέσχες» με μέλη τους προύχοντες. Στη Δυτική Ευρώπη αυτό το σύστημα υπερκεράστηκε ήδη κατά το 19ο αιώνα από τη δημιουργηθείσα «κοινωνία πολιτών» μέσα σε μία ανεπτυγμένη καπιταλιστική οικονομία με ισχυρά εργατικά συνδικάτα και εργατικά πολιτικά κόμματα αλλά και με ισχυρές οργανώσεις συμφερόντων είτε των ανωτέρων είτε των κατωτέρων κοινωνικών στρωμάτων και τάξεων. Οι οργανώσεις αυτές με τις θέσεις τους και τη δράση τους βάζουν περιορισμό στην παρέμβαση του κράτους στην κοινωνία. Οι εργατικές ταξικές οργανώσεις δρουν και εντάσσονται στην πολιτική κυρίως κατά τρόπο οριζόντιο και αυτόνομα, ενώ στις χώρες της «καπιταλιστικής ημιπεριφέρειας» με κάθετο τρόπο. Ο οριζόντιος τρόπος ένταξης των μαζών στην πολιτική ονομάστηκε από τον Μουζέλη «ενσωματωτικός» σε αντίθεση με τον τρόπο ένταξης των μαζών στις χώρες της ημιπεριφέρειας που τον ονομάζει «συσσωματωτικό». Εκεί δημιουργήθηκαν ιστορικά αδύναμες «κοινωνίες πολιτών» όπου το κράτος παρεμβαίνει εντονότερα στην κοινωνία, καθορίζει τον τρόπο οργάνωσης και ένταξης των κατώτερων λαϊκών στρωμάτων επιβάλλοντάς τους την πολιτική του κηδεμονία. Ταυτόχρονα οι οργανώσεις αυτές έχουν να αντιμετωπίσουν ηγέτες «που αποπειρώνται να υπονομεύσουν ή να παρακάμψουν τις οργανωτικές δομές σε μια προσπάθεια κινητοποίησης και καθοδήγησης των μαζών με «δημοψηφισματικό, πατερναλιστικό τρόπο».

Ο τρόπος ένταξης των μαζών στις κοινωνίες της ημιπεριφέρειας στα πλαίσια μιας «συσσωματωτικής» αντίληψης είναι τα «πελατειακά δίκτυα» που αποτελούν τη χαρακτηριστικότερη μορφή κάθετης οργάνωσης στα πλαίσια του πολιτικού συστήματος. Παρεμποδίζεται, έτσι, η αυτόνομη ταξική οργάνωση, διαιωνίζεται το οικονομικό-κοινωνικό σύστημα στο βαθμό που εξατομικεύονται τα μέλη μιας τάξης στη σχέση τους με τον πάτρωνα και δεν παρεμβαίνουν συλλογικά στο πολιτικό γίγνεσθαι συγκροτημένα σε τάξη για τον εαυτό της. Ο Μουζέλης παρατηρεί ότι η εκσυγχρονιστική αστική πολιτική δεν αποτελεί ικανή και αναγκαία συνθήκη για την εξάλειψη των πελατειακών δικτύων στο μέτρο που τα φαινόμενα, έστω και σε μειωμένο βαθμό, κάνουν αισθητή την παρουσία τους και σε ανεπτυγμένα καπιταλιστικά κράτη. Τα πελατειακά δίκτυα απλώς τροποποιούνται: από τον τοπικό βουλευτή η πελατειακή σχέση και η διαχείρισή της περνά στα χέρια της κομματικής οργάνωσης. Άλλος ένας κλασικός τρόπος ένταξης των μαζών στην πολιτική είναι ο λαϊκισμός. Πρόκειται για φαινόμενο που παρατηρείται στις χώρες της καπιταλιστικής ημιπεριφέρειας όπου η ραγδαία οικονομική ανάπτυξη και η μεταφορά του κέντρου βάρους από την αγροτική στη βιομηχανική παραγωγή δημιουργούν κοινωνικο-πολιτικές εντάσεις που τα υφιστάμενα πελατειακά δίκτυα αδυνατούν να απορροφήσουν και να αφομοιώσουν. Από την άλλη μεριά, δεν υπάρχουν αυτόνομες λαϊκές οργανώσεις για να προσφέρουν στις κατώτερες λαϊκές τάξεις το όραμα, την οργάνωση και την ιδεολογική συγκρότηση, όπως τα εργατικά συνδικάτα και τα εργατικά πολιτικά κόμματα που υφίστανται στην αναπτυγμένη καπιταλιστική Δυτική Ευρώπη. Τι επιτυγχάνεται με τη λαϊκιστική κινητοποίηση; Ο Μουζέλης θεωρεί ότι με τη λαϊκιστική κινητοποίηση των μαζών σπάει το σύστημα του ολιγαρχικού κοινοβουλευτισμού και επιτυγχάνεται «η είσοδος νέων ανδρών στο παιχνίδι της εξουσίας, η μετάβαση από τις πολιτικές λέσχες προυχόντων σε πιο καλά οργανωμένα και συγκεντρωτικά κόμματα, η εφαρμογή σειράς μεταρρυθμίσεων στους τομείς της εργατικής νομοθεσίας, της παιδείας κλπ.». Τέλος, επισημαίνοντας τις διαφορές των δύο διαφορετικών τρόπων ένταξης των μαζών στην πολιτική, δηλαδή των πελατειακών δικτύων και του λαϊκισμού, θεωρεί ότι βασική διαφορά είναι το γεγονός ότι στην μεν πρώτη περίπτωση το καινούργιο πολιτικό προσωπικό του συστήματος απλώς αντικαθιστά μέσω της κινητοποίησης των δικτύων τους την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, στη δε δεύτερη η λαϊκιστική κινητοποίηση, παρόλο που δεν στοχεύει στην αλλαγή των σχέσεων παραγωγής παρά μόνο των σχέσεων κυριαρχίας, εν τούτοις απελευθερώνουν μερικές φορές το δυναμισμό των μαζών και έτσι τα αποτελέσματα της κινητοποίησης έχουν ριζοσπαστικό χαρακτήρα. Η ανάλυση του Μουζέλη εντάσσεται έτσι σε ένα «λειτουργιστικό» τρόπο σκέψης, με την έννοια ότι περιγράφει τις λειτουργικές ανάγκες που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της μετάβασης από την ολιγαρχική κοινοβουλευτικό σε ένα «μεταολιγαρχικό» πολιτικό σύστημα. Δεν δίνει έτσι τη διάσταση της αποδοχής από τις μάζες του λαϊκιστικού πολιτικού λεξιλογίου, της λαϊκιστικής «ιδεολογίας» και κινητοποίησης. Η θεωρία του ανάγοντας σε κύριο και καθοριστικό παράγοντα τον τρόπο οργάνωσης του λαϊκιστικού φορέα αφήνει εκτός του πεδίου ανάλυσης άλλους παράγοντες που σχετίζονται με τις συγκεκριμένες κάθε φορά υλικές και ιστορικές ιδιαιτερότητες.

Στα πλαίσια του σχετικού διαλόγου για το λαϊκισμό, ο Μ. Σπουρδαλάκης συνεισφέρει με την κατάθεση της άποψής του στην προσπάθεια συγκεκριμενοποίησης της συγκρότησης του λαϊκισμού, της υλικής / ιστορικής υπόστασής του, των ιδιαιτεροτήτων και των αντιφάσεών του και, κατά συνέπεια, των παραμέτρων ανατροπής του. Προτείνει την ανάλυση των κύριων χαρακτηριστικών του πολιτικού λόγου που συγκροτεί ιστορικά το λαϊκιστικό κίνημα στα πλαίσια του δεδομένου κάθε φορά κοινωνικού σχηματισμού. Θεωρεί ως πολιτικό λόγο «το σύνολο των σιωπηρών, κατηγορηματικών ή συμβολικών πρακτικών και λόγων που συνθέτουν τις παραμέτρους κάθε ανθρώπινης / κοινωνικής σχέσης». Εντοπίζοντας το ειδοποιό εκείνο στοιχείο που χαρακτηρίζει τον πολιτικό λόγο του λαϊκισμού διακρίνοντάς τον από τον πολιτικό λόγο άλλων κοινωνικών σχηματισμών μπορούμε πληρέστερα και σαφέστερα να τον κατανοήσουμε. Μελετώντας την ελληνική περίπτωση, ο συγγραφέας εντοπίζει ως κύριο χαρακτηριστικό του πολιτικού λόγου την «υπερ-πολιτικοποίηση» που είναι ουσιαστικά «α-πολιτική». Αυτή η κατάσταση έχει ως χαρακτηριστικά της στοιχεία την έλλειψη άμεσης σύνδεσης των πολιτικών πρακτικών και της πολιτικής ρητορείας καθώς και την απουσίας πολιτικού διαλόγου. Η πρώτη συνθήκη οδηγεί στην εγωιστική, ατομικιστική και βολονταριστική κατάτμηση και στην επικράτηση ενός γενικόλογου μανιχαϊστικού λόγου του τύπου «εμείς – εσείς», «λαός εναντίον μονοπωλίων», «καλοί Έλληνες – κακοί ξένοι» και πάει λέγοντας. Ως αποτέλεσμα, δυσκολεύεται πολύ οποιαδήποτε ανάπτυξη διαλόγου, έκφρασης κοινωνικών διαφορών και αντιπαραθέσεων που θεωρούνται «προϋπόθεση ουσιαστικής πολιτικοποίησης κάθε κοινωνικής σχέσης». Ο συντεχνιασμός, ο άκρατος επιθετικός ατομικισμός και η αποστροφή εναντίον κάθε μορφής σχεδιασμού και συστηματικής οργάνωσης αποτελούν συνέπειες της πρακτικής εφαρμογής αυτής της λογικής.
Στην περίπτωση του ΛΑ.Ο.Σ. η παραπάνω περιγραφή ταιριάζει γάντι. Είναι σαφές ότι ο Αρχηγός παίζει από μόνος του σημαντικότατο ρόλο στην κινητοποίηση των μαζών που τον ακολουθούν ανεξάρτητα από τον όποιο οργανωτικό σχηματισμό. Χρήση των συμβόλων (σημαία, σταυρός κλπ) και του ιδιαίτερου λόγου κάθε φορά που του χρειάζεται (εργαλειακή χρήση λόγου) για να απευθυνθεί στο πλήθος (από θρησκευόμενους ως τους χύμα αριστεροί με λόγο περί επανάστασης, Τσε Γκεβάρα, αντιιμπεριαλισμού). Μπορεί στο κόμμα του να μην συρρέουν διανοούμενοι αλλά η δουλειά αυτή γίνεται καθημερινά από δεκάδες περιοδικά (ιστορικά, άμυνας και διπλωματίας) και εκδόσεις (αρκετοί εκδοτικοί οίκοι φροντίζουν για την άμεση ή έμμεση παραγωγή αυτού του λόγου). Τέλος, η πλειονότητα των ανθρώπων που στελεχώνουν το κόμμα αυτό και οι οπαδοί του βιώνουν τη σημερινή κατάσταση ως κρίση και παρακμή που θα αντιστραφεί μόνο από μια σθεναρή και ισχυρή κυβέρνηση που θα περικόπτει ελευθερίες και δικαιώματα (κυρίων των διαφορετικών και Άλλων).


[1] Laclau E. (1977) Politics and Ideology in Marxist theory: Capitalism, fascism, populism. London: Verso [Laclau, E. 1983. Πολιτική και Ιδεολογία στη Μαρξιστική Θεωρία. Αθήνα: Σύγχρονα Θέματα]
[1] Canovan M. (1981) Populism. New York, NY: Harcourt Brace Jovanovich.
[1] Λιάκος Α. (1989) «Περί λαϊκισμού», περ. Τα Ιστορικά, Τόμος 6, Τεύχος 10 Ιούνιος.
[1] Thompson E. P., (1963) The Making of the English Working Class. London: Penguin.
[1] Βλ Λίποβατς Θ. (1989) «Ο λαϊκισμός: μια ανάλυση από τη σκοπιά της πολιτικής ψυχολογίας» στο Μουζέλης Ν., Λιποβατς Θ. και Σπουρδαλάκης Μ. , Λαϊκισμός και πολιτική. Αθήνα: Εκδ. Γνώση.
[1]Κουκουράκης Γ. (2005) «Ο ΛΑ.Ο.Σ. και ο χώρος της άκρας δεξιάς στο ελληνικό πολιτικό σύστημα» και Πανταζόπουλος Α. (2005) «Ο λαϊκισμός της δεξιάς. Το φαινόμενο της αποχής, η Νέα Δημοκρατία και το ΛΑ.Ο.Σ. πριν και μετά τις Ευρωεκλογές» στο Βερναρδάκης Χ. (επιμ.) Η Κοινή Γνώμη στην Ελλάδα 2004: Εκλογές - Κόμματα, Κοινωνικές Εκπροσωπήσεις, Χώρος και Κοινωνία. Αθήνα: Εκδ. Σαββάλα.


Θανάσης Τσακίρης

http://tsakiris.snn.gr/

Monday, September 10, 2007


Σεκάνς
Σκέψεις για σκηνές από ταινία «Προσεχώς»
11 Σεπτεμβρίου 2007
Η Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης παρουσιάζει την ταινία
Ουγκέτσου Μονογκατάρι
του Κέντζι Μιζογκούτσι (Ιαπωνία, 1953, Α/Μ 94΄)
Τρίτη, 11 Σεπτεμβρίου στις 8.30 και 10.30 μμ
Δημοτικός Κινηματογράφος Ηλιούπολης Μελίνα Μερκούρη
Λ. Ειρήνης 50 Ηλιούπολη (λεωφ. 237 για Άνω Ηλιούπολη από Ακαδημίας)
Την ταινία υπογράφει ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου και είναι μία από τις σημαντικότερες όλων των εποχών. Το στοιχείο - κλειδί της ταινίας είναι η ανάμειξη του πραγματικού και του υπερφυσικού, με σκοπό την εξερεύνηση θεμάτων, όπως ο έρωτας, η τιμή, η υπευθυνότητα και η οικογένεια.
Κατά τη διάρκεια των εμφυλίων πολέμων του 16ου αιώνα, ένας κεραμοποιός προσπαθεί απελπισμένα να συνεχίσει να ασκεί το επάγγελμά του σε ένα διασπασμένο από τον πόλεμο χωριό του. Συναντά μια φανταστική πριγκίπισσα και «παρασύρεται» σε μια χώρα αισθησιακών απολαύσεων. Ταυτόχρονα, ο γείτονάς του, που ονειρεύεται στιγμές στρατιωτικής δόξας, καταφέρνει και γίνεται στρατηγός για τα απατηλά του ανδραγαθήματα. Όταν τελικά ξαναπροσγειωθούν στα επίγεια, διαπιστώνουν πως όλα άλλαξαν προς το χειρότερο, κυρίως για τις γυναίκες.
Μονογκατάρι είναι ένα παραδοσιακό λογοτεχνικό είδος της Ιαπωνίας, ένα εκτεταμένο μυθικό αφήγημα που συγκρίνεται με το έπος. Κυρίως είναι μέρος της προφορικής παράδοσης και πάντοτε αφορά μια μυθοπλασία ακόμη και όταν πρόκειται για την εκ νέου αφήγηση ενός ιστορικού γεγονότος. Το είδος αυτό ήταν διαδεδομένο από τον 9ο ως τον 15ο αιώνα μ.Χ. παρ’ όλο που ακόμη και ως τα μέσα του 19ου αιώνα συναντώνται παρόμοια έργα. Ακόμη και σήμερα μυθιστορήματα, βιντεοπαιχνίδια και ταινίες χρησιμοποιούν τη λέξη μονογκατάρι στους τίτλους τους για να δώσουν μια αίσθηση ρομαντισμού ή μια επική διάσταση.
Το παραδοσιακό μονογκατάρι υποδιαιρείται σε διάφορα υποείδη: Γιούτα-μονογκατάρι (ιστορίες παρμένες από την ποίηση), τσουκούρι-μονογκατάρι (αριστοκρατικά αυλικά ρομάντζα), ρεκισσί-μονογκατάρι (ιστορικά μυθιστορήματα), γκάνκι-μονογκατάρι (στρατιωτικά έπη) και σετσουά (ατομικές συλλογές). [i]

Η σημερινή ταινία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ακινάρι Γιουίντα (ψευδώνυμο του Σεντζίρο Γιουίντα) που ήταν ένας από τους σημαντικότερους Ιάπωνες συγγραφείς και ποιητές του ύστερου 18ου αιώνα. Η φήμη του διογκώθηκε με τους μύθους του για το υπερφυσικό.

Υιοθετήθηκε ως παιδί από μια οικογένεια λαδο-χαρτεμπόρων και ανατράφηκε με πολύ ευγενικούς τρόπους. Στα παδικά του χρόνια έπαθε ευλογιά με αποτέλεσμα να υποστεί μερική παράλυση των άνω άκρων και αργότερα τύφλωση σε μεγάλη ηλικία.

Όταν η επιχείρηση του πατριού του την οποία διαχειριζόταν αυτός μετά το θάνατό του κάηκε, ασχολήθηκε πιο ενεργά με την συγγραφική δραστηριότητα γράφοντας ουκίγιο-ζόσσι, δηλαδή «μύθους του αιωρούμενου κόσμου» που ήταν τότε πολύ διαδεδομένοι.
Το 1776 έγραψε το βιβλίο στο οποίο στηρίχθηκε η ταινία. Πρόκειται για ιστορίες φαντασμάτων που δεν συνηθίζονταν τότε στη λογοτεχνία. Το κείμενο ήταν ουσιαστικά μεγάλες λεζάντες της εικονογράφησης του βιβλίου. [ii]
Η κριτική αντιμετώπισε με ενθουσιασμό την ταινία. «Το Ουγκέτσου Μονογκατάρι είναι μια πολύ καλά επεξεργασμένη και πολύ γαλήνια φτιαγμένη ταινία που είναι αλληγορία πάνω στον έρωτα, την απληστία και την προδοσία. Με την τέλεια συγχώνευση του ποιητικού ρεαλισμού και του σουρεαλιστικού μυστικισμού (ο σκηνοθέτης) δημιουργεί μια σύνθετη ατμόσφαιρα που είναι παραδόξως όμορφη και λιτή, λυτρωτική και τραγική, και που συμβολίζει την συνύπαρξη του φυσικού και του υπερφυσικού κόσμου –μια αντανάκλαση της δυαδικότητας της ανθρώπινης ψυχής» Acquarello, Strictly Film School.

Σας περιμένουμε.
Θανάσης Τσακίρης
http://www.klh.gr
http://tsakiris.snn.gr
http://tsakthan.blogspot.com
http://tsakthan.wordpress.com

[i] Frederic, L. (2002) “Monogatari.” Japan Encyclopedia. Cambridge, MA: Harvard University Press.
[ii] Ueda A. (1974) Ugetsu Monogatari: Tales of Moonlight and Rain a Complete English Version of the Eighteenth-Century Japanese Collection of Tales of the Supernatural. Vancouver, B.C.: University of British Columbia Press.

Thursday, September 06, 2007

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 5 ΧΡΟΝΙΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΝ ΤΑ ΖΩΑ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ

SIGN TO STOP HUNTING IN GREECE FOR AT LEAST THE NEXT 5 YEARS FOR THE ANIMALS TO BE ABLE TO SURVIVE

http://www.PetitionOnline.com/isoniso/petition.html

Οι Έλληνες κυνηγοί είναι περίπου 250.000. Σε αυτό το νούμερο προσθέστε και τα λοιπά μέλη της οικογενείας τους που ψηφίζουν. Καμιά κυβέρνηση από τα δύο μεγάλα κόμματα δεν θα είχε το πολιτικό θάρρος να αντιμετωπίσει το πολιτικό κόστος εφαρμόζοντας το αυτονόητο: να προστατεύσει την ήδη πληγωμένη θανάσιμα πανίδα της χώρας μας.
Δεκάδες χιλιάδες ζώα πεθάνανε με φρικτό θάνατο από τις πρόσφατες πυρκαγιές. Τα υπόλοιπα αυτή τη στιγμή υποφέρουν από την έλλειψη τροφής, νερού, και το στρες που υπομείνανε. Και δε φτάνει μόνο αυτό,αλλά κυνηγοί έχουν μαζευτεί στις περιοχές που τα ζώα έχουν βρει καταφύγιο και πυροβολούνε ανεξέλεγκτα.
Για αυτό τον λόγο, το συγκεκριμένο petition έχει μεγάλη σημασία. Πρέπει να συμπληρωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες υπογραφές. Προωθήστε το όπου μπορείτε.


Tens of thousands of animals died because of the recent fires in the Greek Territory. The rest of them suffer because of lack of food, water, and stress. Not only this, but hunters have gathered in the areas where the animals have found a refuge and shoot them. Hunting is legal in Greece.Greek registered hunters are approx. 250.000. To this number add some family members that also vote in the coming elections (Sept 16, 2007).
No political party would dare to take the political cost by applying the self-understood: Protect the remaining animals by applying a ban in hunting.For this reason, this petition is very important. If you believe in this, sign, and forward it to your friends.

Wednesday, September 05, 2007

Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. δέχεται επίθεση

Επίθεση εναντίον του Συνασπισμού της Ριζοσπαστικής Αριστεράς εξαπέλυσε η Αλέκα Παπαρήγα. Η γραμματέας του ΚΚΕ δήλωσε ότι όλη η Αριστερά εκτός ΚΚΕ δεν έχει κάποιον προφανή λόγο ύπαρξης και επομένως κάποιον ύποπτο ρόλο θα παίζει. Κατόπιν αυτού, άθροισε τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. με το ΛΑΟΣ, λέγοντας «όλοι αυτοί είναι δεκανίκια του δικομματισμού», γεγονός που δείχνει την ιδιαίτερη φροντίδα και επιμονή του ΚΚΕ για ασυμβίβαστο ιδεολογικό μέτωπο με την ακροδεξιά....
Για τη συνέχεια μεταβείτε στο http://salata.wordpress.com/

Tuesday, September 04, 2007

Γράμμα σ’ ένα 19χρονο νέο κομμουνιστή

Φίλε μου καλέ, διάβασα τη συνέντευξή σου στο περιοδικό «Κ» της Καθημερινής (2-9-2007) και θα ήθελα να σου επισημάνω μερικά «σφάλματα» για ορισμένες έννοιες που δεν φαίνεται να έχει κατανοήσει καλά και που ελπίζω μετά από την παρέμβασή μου να τα ξανασκεφθείς καλύτερα, αν επιθυμείς ειλικρινά να συμβάλεις στην ανασυγκρότηση του αριστερού εργατικού κινήματος μετά τις στρατηγικές του ήττες. Εκτός, βέβαια, εάν θεωρείς ότι αυτό ανασυγκροτήθηκε ήδη, μιας και το ΚΚΕ, στη νεολαία του οποίου ανήκεις, κερδίζει μισή ποσοστιαία μονάδα σε κάθε εκλογική αναμέτρηση. Τότε πάω πάσο, αλλά αυτό λέγεται «μαρτύριο της σταγόνας».

Ας τα πάρουμε, όμως, ένα-ένα. Λες, λοιπόν, ότι τρέφεις «μεγάλη εκτίμηση για τον Σαρκοζί επειδή είναι συνεπής και σοβαρός και για τον Γιώργο Σουφλιά» επειδή τον θεωρείς «έντιμο πολιτικό». Βλέπω ότι εκτιμάς όποιον πολιτικό «είναι συνεπής, ανεξάρτητα από πολιτικούς χώρους». Ναι μεν αλλά, σύντροφέ μου. Είναι αυτό το αλλά, όμως, που περιλαμβάνει όσα αρνητικά θα έπρεπε να τους καταλογίζεις και δεν το κάνεις σε βαθμό παρεξηγήσεως, εκθέτοντας τόσο τον εαυτό σου όσο και το κόμμα σου. Ναι, είναι συνεπής ο Σαρκοζί. Αλλά τι να την κάνουμε τη συνέπειά του, όταν ξέρουμε ότι ο νυν πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί είναι ο πρώην υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας, ο οποίος αντί να προσπαθήσει να κατανοήσει τους εκατοντάδες χιλιάδες νέους μετανάστες πρώτης, δεύτερης ή τρίτης γενιάς των προαστίων του Παρισιού και των άλλων γαλλικών πόλεων χρησιμοποίησε τη μέθοδο του μαστίγιου, δηλαδή της βίας και της καταστολής για να καταπνίξει την εξέγερσή τους. Απορρόφησε, χάρη στην πολιτική της πυγμής, τους ψηφοφόρους του άλλοτε ισχυρού ακροδεξιού ηγέτη Ζαν Μαρί Λεπέν[i] που θεωρούσε «λεπτομέρεια της ιστορίας» το ναζιστικό ολοκαύτωμα των εκατομμυρίων Εβραίων, Τσιγγάνων, Σλάβων, Κομμουνιστών και Ομοφυλόφιλων. Η ψήφος «δεν έχει οσμή» για τον Σαρκοζί που εκτιμάς. Ήταν ο υπουργός Εσωτερικών που διέταξε τη βίαιη εκκένωση του Πανεπιστημίου της Σορβόννης το οποίο είχε καταληφθεί ως μέρος του αγώνα κατά του Συμφώνου Πρώτης Απασχόλησης που έσπρωξε εκατομμύρια νέους/νέες να διαδηλώνουν στους δρόμους της Γαλλίας. Θα μου πεις πως έβαλε πρώην σοσιαλιστές και μία μετανάστρια, την Ρασιντά Ντατί, σε στυλ Κοντολίζα Ράις, στην κυβέρνησή του. Σύμφωνοι, αλλά σκέψου ότι διάβασε και αφομοίωσε το μάθημα του μεγάλου Γάλλου πολιτικού επιστήμονα Μωρίς Ντυβερζέ και έμαθε ότι η Πολιτική είναι διπρόσωπη σαν τον Ιανό, καθώς εκτός από την καταστολή της διαμαρτυρίας (μαστίγιο) υπάρχει και η πολιτική της ενσωμάτωσης (καρότο).[ii] Ο αγαπημένος σου πολιτικός, εκτός των άλλων, υπόσχεται να καταργήσει μια για πάντα εργατικές κατακτήσεις, όπως το 35ωρο (όσο χάλια και αν εφαρμόστηκε), να ενσωματώσει σε ένα κορπορατιστικού τύπου κρατικό πλαίσιο το ήδη διασπασμένο και αδύναμο (παρά τις εξάρσεις) εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, να εξαφανίσει τα «καθάρματα» των μουσουλμανικών προαστίων με τις μάνικες (karcher) και άλλα τέτοια. Στην εξωτερική πολιτική παίζει το χαρτί του Μπους, αγνοεί την Ευρώπη και συμφωνεί περισσότερο με το υπερσυντηρητικό βαυαρικό κόμμα CSU αντί με τη Χριστιανοδημοκρατική Ένωση της Γερμανίας. Επιμένεις, λοιπόν;

Όσον αφορά το άλλο ίνδαλμά σου, το Γ. Σουφλιά, μάλλον δεν έχει ακούσει τίποτε για τον Αχελώο ποταμό, η εκτροπή του οποίου εδώ και 20 χρόνια αποτελεί το σύμβολο της ακραίας αντιπεριβαλλοντικής πολιτικής εν ονόματι της «ανάπτυξης», που λεηλατεί τους φυσικούς πόρους και το περιβάλλον εξαντλώντας τις δυνατότητες επιβίωσής του.[iii] Δεν έχεις ακούσει για τις 4 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας τις οποίες προσπάθησε να τις ξεπεράσει ο Σουφλιάς με τις τροπολογίες στο νόμο για το Κτηματολόγιο, ώστε ο νόμος της βουλής να θωρακίζει την πολιτική αυτή έναντι του ελέγχου της νομιμότητάς της από τα δικαστήρια. Πολύ συνεπής είναι ο υπουργός, δεν αντιλέγω. Ίσα-ίσα που το ΚΚΕ ψήφισε τις τροπολογίες παρά κι ενάντια στις διαμαρτυρίες επιστημονικών συλλόγων, πολιτικών κομμάτων και οικολογικών οργανώσεων. Ολόκληρο κίνημα ξεσηκώθηκε. Δεν το είδες;

Λες, παρακάτω, ότι δεν πιστεύεις πως οι εκλογές θα αλλάξουν τίποτα αλλά προτρέπεις τους φίλους και τις φίλες σου -που έχουν σιχαθεί, προφανώς, την κατεστημένη πολιτική που τους καταστρέφει τις προοπτικές και τους διαλύει τα όνειρα, «να ψηφίσουν, ό,τι κι αν ψηφίσουν»- γιατί με «τη συμμετοχή ίσως κάτι αλλάξει». Αποφάσισε. Ποιο από τα δύο ισχύει; Ύστερα, να ψηφίσουν ό,τι νάναι; Δηλαδή και ΝΔ και ΛΑΟΣ, ας πούμε; Δεν μας τα λες καλά, σύντροφέ μου.

Το πιο … καταπληκτικό για έναν κομμουνιστή το άφησες για το τέλος, όπου λες για τον Αλέκο Αλαβάνο: «Μαχητικός αλλά αναξιόπιστος. Προσέβαλε το θεσμό του πρωθυπουργού αποκαλώντας τον Καραμανλή ‘νονό’». Δε λέω, κι εγώ διαφώνησα με τη φρασεολογία του Αλαβάνου αλλά γιατί υπήρχε κίνδυνος να αλλάξει η προεκλογική ατζέντα του ΣΥΡΙΖΑ και να αρχίσει ένας δύσκολος δρόμος προς ένα νέο «βρώμικο ’89» την ώρα που το διακύβευμα των εκλογών είναι το αν θα συνεχιστεί η εφαρμογή των νεοφιλελεύθερων πολιτικών ή όχι και με ποιους όρους θα αναπτυχθεί ακόμη περαιτέρω το κίνημα εναντίον της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης. Εσύ φοβήθηκες μήπως θιχτεί ένας θεσμός που, ειδικά στην Ελλάδα, έχει αρκετά ξεφτιλιστεί από τους ίδιους τους «υπηρετούντες» το θεσμό, δηλαδή τους πρωθυπουργούς. Για θυμήσου ή ρώτα για να μάθεις ποιοι είναι εκείνοι που χρησιμοποίησαν τις πρωθυπουργικές εξουσίες για να καθηλώσουν μια ολόκληρη κοινωνία, ποιοι προκηρύσσουν εκλογές όποτε νομίζουν ότι τους συμφέρει; Α, ναι. Λες για τον Κώστα Καραμανλή ότι είναι «ρήτορας, έξυπνος και τεμπέλης». Αυτό και αν είναι πολιτική εκτίμηση και…ιδεολογική αντιπαράθεση με τον ταξικό εχθρό.[iv] Φαντάσου να μην ήταν τεμπέλης ο Καραμανλής. Σκέψου πότε θα είχαν έρθει «τα χειρότερα» που προαναγγέλλει η προεκλογική αφίσα του κόμματός σου.

Σταματάω εδώ, σύντροφέ μου. Πάντως, ξανασκέψου τα, αν θες. Γιατί αν δε σκεφτείς εσύ, ποιος άλλος περιμένεις να το κάνει για σένα;

Με συντροφικούς χαιρετισμούς.

Θανάσης Τσακίρης
http://tsakiris.snn.gr/

[i] Για τον Λεπέν και την άκρα (ριζοσπαστική) δεξιά, βλ. Norris P. (2005) Radical Right: Voters and Parties in the Electoral Market. Cambridge: Cambridge University Press.
[ii] Ντυβερζέ Μ. (1985) Εισαγωγή στην Πολιτική. Αθήνα: Εκδ. Παπαζήση.
[iii] Βλ. aheloos.blogspot.com/
[iv]
Διάβασε λίγο το κλασικό έργο του Lafarge P. (1880/2004) Το δικαίωμα στην τεμπελιά. Αθήνα: Εκδ. Ροές.
ΕΝΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ
ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΑ ΑΔΥΝΑΤΑ ΔΥΝΑΤΑ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Σας καλούμε την Τετάρτη 5-9-07 στις 8μμ
στην πλατεία Φλέμιγκ (Ηρώου)
να συζητήσουμε τις θέσεις μας για τις εκλογές και τις προτάσεις μας
για την αντιμετώπιση των συνεπειών από τις πρόσφατες
τραγικές καταστροφές που έπληξαν τη χώρα.

Θα μιλήσουν υποψήφιοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς Ηλιούπολης

Σεκάνς
Σκέψεις για σκηνές από ταινία «Προσεχώς»
4 Σεπτεμβρίου 2007
Η Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης παρουσιάζει την ταινία
Ρασομόν
του Ακίρα Κουρασάουα (Ιαπωνία, 1950, Α/Μ 88΄)
Τρίτη, 4 Σεπτεμβρίου στις 8.30 και 10.30 μμ
Δημοτικός Κινηματογράφος Ηλιούπολης Μελίνα Μερκούρη
Λ. Ειρήνης 50 Ηλιούπολη (λεωφ. 237 για Άνω Ηλιούπολη από Ακαδημίας)

Ταινία-σταθμός στο έργο του Ακίρα Κουροσάουα (1910-1998).

Δεν υπάρχει τίποτε το αντικειμενικό σ’ αυτή τη ζωή; Αυτό μοιάζει να αναρωτιέται ο σκηνοθέτης και εμείς παρακολουθούμε σαστισμένοι τους προβληματισμούς του.

Η ταινία στηρίχθηκε σε δύο διηγήματα, το (θεατρικό) Rashomon του Κάνζε Νομπομίτσου και το Υabu no naka του Αγκουτάουα Ραϊανοσούκε. (βλ Rashomon: And Other Stories. 1970, New York: Liveright) Αναφέρεται στην έλλειψη δυνατότητας μιας οριστικής και μοναδικής αληθινής ερμηνείας ενός συμβάντος, όταν συγκρούονται οι διαφορετικές μαρτυρικές καταθέσεις των προσώπων που εμπλέκονται σ’ αυτό. Τόσο στην αγγλική όσο και σε άλλες γλώσσες, από το 1950 και ύστερα, η λέξη του τίτλου χρησιμοποιείται στις στην περίπτωση που δεν είναι δυνατή η εξακρίβωση της αλήθειας σχετικά με κάποιο περιστατικό. Στην ψυχολογία χρησιμοποιείται ο όρος Rashomon Effect (Σύνδρομο Ρασομόν).
Η ιστορία, λοιπόν, αγορά το βιασμό μιας γυναίκας και τη δολοφονία του άντρα της στη μεσαιωνική Ιαπωνία και την ύπαρξη τεσσάρων εντελώς διαφορετικών εκδοχών των μαρτύρων (συμπεριλαμβανομένου του βιαστή-δολοφόνου).
Η πρωτοτυπία της ταινίας έγκειται στην χρήση του φλασμπάκ για τις διαφορετικές αφηγήσεις των εμπλεκομένων, δηλαδή του ληστή, της βιασθείσης γυναίκας, του δολοφονημένου σαμουράι (διαμέσου ενός μέντιουμ) και ενός ανώνυμου ξυλοκόπου. Η χρήση, όμως, της τεχνικής αυτής δε σταματά εδώ καθώς οι αφηγήσεις των εμπλεκομένων αναπαράγονται από τρίτους (ένας ξυλοκόπος και ένας ιερέας) που τις διηγούνται στο λακέ ενός σαμουράι στην «Πύλη της Κολάσεως» (Rashomon) όπου στέκονται περιμένοντας να κοπάσει η βροχή.

Πώς δημιούργησε την ταινία αυτή ο Κουροσάουα; Ο ίδιος αφηγείται ότι αντιμετώπιζε προβλήματα με την εταιρεία παραγωγής που είχαν δυσκολίες στο να του εγκρίνουν το γύρισμα της ταινίας γιατί θεωρούσε ότι θα ήταν δυσνόητο το θέμα και ο τίτλος δεν θα ήταν «πιασάρικος» για να τραβήξει το κοινό. «Καθημερινά, όσο περίμενα, περπατούσα στους δρόμους του Κιότο και της ακόμη πιο αρχαίας πρωτεύουσας Νάρα, μερικά μίλια μακριά, μελετώντας την κλασική αρχιτεκτονική. Όσο περισσότερα έβλεπα, τόσο μεγαλύτερη γινόταν η εικόνα της πύλης του Ρασομόν μέσα στο μυαλό μου (…) Αυτή η μεγέθυνση της εικόνας συνέβη όχι μόνο επειδή είχα τη δυνατότητα να δω πραγματικές πύλες εκείνης της περιόδου αλλά εξαιτίας αυτών που μάθαινα, από έγγραφα και απομεινάρια, σχετικά με την ίδια την εδώ και καιρό κατεστραμμένη πύλη Ρασομόν.»

Ο σκηνοθέτης ανασυγκρότησε τελικά την πύλη τόσο μεγάλη που κι ο ίδιος τρόμαξε όταν κατάλαβε πως το κόστος της ξεπερνούσε κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό.
Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετώπισε ήταν αυτό της κατανόησης του σεναρίου όχι μόνο από τους απλούς θεατές αλλά και από τους τρεις βοηθούς σκηνοθέτες που του είχε επιβάλει η εταιρεία. Αυτοί παραδέχθηκαν ότι δεν κατάλαβαν τίποτε και του ζήτησαν να τους βοηθήσει. Αυτός τους είπε τα εξής: «Τα ανθρώπινα όντα είναι ανίκανα να είναι ειλικρινείς με τον εαυτό τους όσον αφορά τους ίδιους τους τούς εαυτούς. Δεν μπορούν να μιλήσουν για τους εαυτούς τους χωρίς να τους εξωραΐσουν. Το σενάριο περιγράφει τέτοια ανθρώπινα όντα-είδη που δεν μπορούν να επιβιώσουν χωρίς ψέματα που να τα κάνουν να νοιώθουν άνθρωποι καλύτεροι από όσο είναι. Δείχνει ακόμη αυτή την αμαρτωλή ανάγκη τους να κολακεύουν και να προσποιούνται ακόμη και μέσα από τον τάφο-ακόμη και ο χαρακτήρας που πεθαίνει δεν μπορεί να σταματήσει να λέει ψέματα όταν μιλάει μέσω του μέντιουμ στους ζωντανούς. Ο εγωισμός είναι μια αμαρτία που το ανθρώπινο ον κουβαλάει μαζί του εκ γενετής. Η λύτρωση από αυτή είναι το πιο δύσκολο πράγμα(…) Λέτε πως δεν μπορείτε να καταλάβετε τίποτε από αυτό το σενάριο, αλλά αυτό συμβαίνει γιατί είναι η ίδια η ανθρώπινη καρδιά αδύνατο να κατανοηθεί. Εάν εστιάσετε στην αδυναμία της πλήρους κατανόησης της ανθρώπινης ψυχολογίας και διαβάσετε το σενάριο άλλη μία φορά, νομίζω πως θα συλλάβετε το νόημά του.»

Θα μπορούσα να συνεχίσω να γράφω σελίδες επί σελίδων για την ταινία. Όμως, στο τέλος θα νομίζατε πως ήμουν κι εγώ ένας από τους χαρακτήρες του Ρασομόν. Κι όμως, ούτε εγώ έχω δει την ταινία. Όλα όσα σας αραδιάζω στο δισέλιδο αυτό είναι κομμάτια από αφηγήσεις άλλων. Σας περιμένω, όμως, να δούμε μαζί την ταινία και να «διασταυρώσουμε τα ξίφη μας», δηλαδή ο καθένας και η καθεμιά μας να αφηγηθεί τη δική του ερμηνεία και να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να βρούμε κάποια ελάχιστη κοινή συνισταμένη, όπως κάνουμε σ’ αυτό που συμβατικά αποκαλούμε «πραγματικότητα».

Θανάσης Τσακίρης
http://www.klh.gr/
http://tsakiris.snn.gr/
http://tsakthan.blogspot.com/
http://tsakthan.wordpress.com/


Υ.Γ. Θα προσέξετε, ελπίζω, τα παιχνίδια με το φως και το σκοτάδι και τις πρωτοπόρες τεχνικές που χρησιμοποίησε ο Κουροσάουα για να απεικονίσει τις ψυχολογικές αναστατώσεις. Όπως τόνισε ο μεγάλος Ιάπωνας πεζογράφος- και αρχικά σκηνοθέτης για ένα μικρό διάστημα- Τζουνίτσιρο Τανιζάκι στο Εγκώμιο της Σκιάς, οι Γιαπωνέζοι βρίσκουν δεν βρίσκουν την ομορφιά σε αυτό καθαυτό το πράγμα αλλά στα σχήματα των σκιών, στο φως και το σκοτάδι, που το ένα πράγμα δημιουργεί εναντίον του άλλου.

Monday, September 03, 2007

ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ




ΝΑ ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ
ΝΑ ΛΕΗΛΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ!




Φέτος το καλοκαίρι ο Υμηττός, όπως και τόσα άλλα βουνά της χώρας μας δέχθηκε μια ολομέτωπη επίθεση από «άγνωστους» εμπρηστές. Εκατοντάδες στρέμματα δασικής γης πυρπολήθηκαν, συμπληρώνοντας το παζλ μιας «μαύρης τρύπας» που τις τελευταίες δεκαετίες επεκτείνεται και διευρύνεται.

Φέτος το καλοκαίρι οι εμπρηστές χτύπησαν τον Υμηττό μεθοδικά και οργανωμένα:

Στις 16 Ιουλίου έβαλαν φωτιά δίπλα στον περιφερειακό αυτοκινητόδρομο μεταξύ των κόμβων της Καισαριανής και του Βύρωνα. Η φωτιά επεκτάθηκε μέχρι τον λόφο της Ζωοδόχου Πηγής και έφτασε μέχρι τη διασταύρωση για το στρατόπεδο Σακέττα, όπου το ΥΠΕΧΩΔΕ και οι εργολάβοι της Αττικής οδού σχεδιάζουν έναν τεράστιο ανισόπεδο κόμβο και έναν τεράστιο μετωπικό σταθμό διοδίων, όπου ο δήμαρχος Βύρωνα είχε σχεδιάσει την εγκατάσταση του Δημαρχείου και άλλων «κοινωφελών» κτηρίων και όπου η εκκλησία θεωρεί ως ιδιοκτησία της τεράστιες δασικές εκτάσεις.

Τις επόμενες μέρες, εκδηλώθηκαν στην ίδια περιοχή πυρκαγιές κατά συρροή, τις οποίες ωστόσο κατάφεραν να τις αντιμετωπίσουν έγκαιρα εθελοντικές ομάδες δασοπυροπροστασίας των Δήμων Καισαριανής και Βύρωνα.

Στις 24 Αυγούστου, οι εμπρηστές έβαλαν φωτιά στην περιοχή της Αγ. Ελεούσας (Παπάγου–Χολαργός), όπου δημόσιες δασικές εκτάσεις διεκδικούνται από τον Συνεταιρισμό των Αξιωματικών (ΑΟΟΑ), αλλά και από κάποιους ιδιώτες που εκπροσωπούνται από τον γνωστό πρώην ΕΥΠατζή «υποκλοπέα» Χ. Μαυρίκη. Επισημαίνουμε ότι στην ίδια περιοχή, η εκκλησία της Ελλάδος έχει εκπονήσει σχέδια για την κατασκευή του Συνοδικού Κέντρου και άλλων εγκαταστάσεων, που αρχικά προγραμματίζονταν να γίνουν στην περιοχή του Καρέα (Βύρωνα), αλλά ανετράπησαν ύστερα από την σθεναρή εναντίωση των τοπικών φορέων και των κατοίκων της περιοχής. Ακόμα επισημαίνουμε την απαράδεκτη στάση του δημάρχου Χολαργού σε σχέση με τις πρόσφατες πυρκαγιές, ο οποίος συνέβαλε στη δημιουργία κλίματος τρόμο-υστερίας στην περιοχή.


Μπορεί η καταστροφή των δασικών εκτάσεων του Υμηττού να φαίνεται πολύ μικρή σε σχέση με τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν και τις καταστροφές εκατομμυρίων στρεμμάτων δασικής και γεωργικής γης που έγιναν στην Πελοπόννησο, στην Εύβοια και σε άλλες περιοχές της χώρας. Όμως, η συρρίκνωση του δασικού χώρου του Υμηττού από τις συνεχείς πυρκαγιές ή από άλλες αιτίες, αποτελεί ένα καίριο πλήγμα όχι μόνο για το ίδιο το βουνό και τους κατοίκους των γειτονικών δήμων, αλλά και για τα εκατομμύρια των κατοίκων της Αθήνας.

Κατά τη γνώμη μας, πέρα από τις πρωτόγνωρες ή τις ακραίες καιρικές συνθήκες, πέρα από την αδράνεια ή την ανεπάρκεια των κρατικών μηχανισμών, υπάρχει κάτι που συνδέει τις περισσότερες πρόσφατες πυρκαγιές της χώρας μας και αυτό είναι η λογική της κερδοσκοπίας, της εμπορευματοποίησης της δημόσιας δασικής γης, η συνειδητή επιδίωξη μεταβολής της χρήσης εκατομμυρίων στρεμμάτων δημόσιας δασικής γης.

Με βάση αυτή τη λογική, επιδιώκεται η αναθεώρηση των άρθρων 24 και 117 του Συντάγματος, ψηφίζονται δασοκτόνοι νόμοι, μένουν ατιμώρητοι όσοι καταπατούν τη δημόσια δασική γη και χτίζουν αυθαίρετα.

Με βάση αυτή τη λογική, δεν υπάρχει μέχρι σήμερα Εθνικό Κτηματολόγιο, Δασολόγιο και μπλοκάρεται οποιαδήποτε απόπειρα ενός συνολικού χωροταξικού σχεδιασμού που θα περιόριζε τις οικιστικές επεκτάσεις στις εκτός σχεδίου γεωργικές και δασικές περιοχές.

Η «Διαδημοτική Συντονιστική Επιτροπή για τη Διάσωση του Υμηττού», η οποία αποτελείται από 30 τοπικούς φορείς που δραστηριοποιούνται σε 14 Δήμους της περιοχής, από τον Χολαργό μέχρι τη Βάρη, είναι αποφασισμένη να εντείνει τις προσπάθειες της, ώστε να αποτραπούν τα σχέδια που εξυφαίνονται για τον Υμηττό από τους καταπατητές της δημόσιας δασικής γης, τους επιχειρηματίες, την εκκλησία και τους κάθε είδους κερδοσκόπους.


1 Σεπτεμβρίου 2007


ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ


Τηλέφωνα επικοινωνίας:

210-9954362 - 6939 084861 / Ηλιούπολη
6972 616773 - 6974 114715 / Βύρωνας
210-7624675 / Υμηττός
6977 523286 / Καισαριανή
6974 775279 / Χολαργός
6973 214771 / Παπάγου
Επείγουσα ανακοίνωση της WWF για το ψηφοδέλτιο Επικρατείας ΠΑΣΟΚ

Aθήνα, 2-9-2007: Με αφορμή το γεγονός ότι ο υποψήφιος στην 6η θέση του ψηφοδελτίου Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ, Σπύρος Κουβέλης παρουσιάζεται στα ΜΜΕ ως «επικεφαλής του ελληνικού τμήματος του WWF», η περιβαλλοντική οργάνωση WWF Ελλάς διευκρινίζει τα εξής:

1. Ο Σπύρος Κουβέλης συνεργάστηκε με το WWF Ελλάς πριν από 10 χρόνια (1992 μέχρι το 1997), ως επικεφαλής του τμήματος περιβαλλοντικών προγραμμάτων. Έκτοτε, ο κ. Κουβέλης ουδεμία σχέση έχει με την οργάνωση και προφανώς δεν την εκπροσωπεί.

2. Το WWF Ελλάς δεν υποστηρίζει κανέναν πολιτικό σχηματισμό. Ως μη κυβερνητική οργάνωση, το WWF Ελλάς θεωρεί την πολιτική αμεροληψία και ανεξαρτησία από κομματικούς σχηματισμούς αρχές απαράβατες, τις οποίες και έχει επιτυχώς διαφυλάξει στα 17 χρόνια δράσης του στον Ελληνικό χώρο.

3. Το WWF Ελλάς καλεί όλα τα κόμματα και τους υποψηφίους να σεβαστούν την πολιτική ανεξαρτησία του και να μην επιχειρήσουν να εκμεταλλευτούν προεκλογικά το όνομα και τη δράση του.


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ



Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ (ΣΥΡΙΖΑ)
του Χρηματοπιστωτικού Τομέα,
σας καλεί στην προεκλογική συγκέντρωση
που διοργανώνει την Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου, στις 4 μμ
στα γραφεία του Συλλόγου Υπαλλήλων Τραπέζης Ελλάδας ( Σίνα 16).

Κεντρικοί ομιλητές θα είναι:

Γιάννης Δραγασάκης, υποψήφιος βουλευτής Β’ Αθηνών,
με παρουσίαση των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ και ειδική αναφορά στο ρόλο του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Δημήτρης Στρατούλης, υποψήφιος βουλευτής Β’ Αθηνών,
με αναφορά στις Εργασιακές Σχέσεις.

Μάκης Μπαλαούρας, υποψήφιος βουλευτής Β΄Αθηνών,
με αναφορά στο Ασφαλιστικό.


Στη συγκέντρωση θα χαιρετήσουν οι συνάδελφοι υποψήφιοι βουλευτές

Αυγή Θεοδόση (Α’ Αθηνών), Μαρίκα Φραγκάκη (Α’ Αθηνών) και ο Γραμματέας Νεολαίας του ΣΥΝ Δημήτρης Τζανακόπουλος, υποψήφιος βουλευτής Α’ Αθηνών.



ΣΥΝΑΣΠΙΣΜOΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
Χρηματοπιστωτικού Τομέα

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...