Friday, September 18, 2020

ΧΩΡΟΙ ΤΟΥ ΑΝΟΙΚΕΙΟΥ Η ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΤΡΕΙ ΤΑΡΚΟΦΣΚΙ (ΑΛΕΤΡΑΣ ΑΓΓΕΛΟΣ)

Ο κινηματογράφος του Αντρέι Ταρκόφσκι έχει τη μοναδική ιδιότητα να συμπλέκει το οικείο με το ξένο, δημιουργώντας έτσι ενδιάμεσους χώρους ανάμεσα στο πραγματικό και το φαντασιακό. Στον πυρήνα της ποιητικής του σκηνοθέτη βρίσκεται η έννοια του ανοίκειου, που εκφράζεται στον χώρο μέσω της χρήσης συγκεκριμένων κινηματογραφικών χειρισμών. Προβαίνοντας σε μια υφολογική ανάλυση των ταινιών του στο βιβλίο αναδεικνύεται πώς ο κινηματογράφος του Ταρκόφσκι κατασκευάζει ποιότητες χώρων που διανοίγουν νέες προοπτικές στον κινηματογραφικό ρεαλισμό και προτείνουν καινούργιους τρόπους αναπαράστασης της πραγματικότητας. Το κοινό που θέλει να γνωρίσει καλύτερα τις ταινίες του Ταρκόφσκι θα βρει εδώ μια ακόμα είσοδο στο πολυεπίπεδο και πάντοτε ανοιχτό σε ερμηνείες έργο του. Ίσως σήμερα, σε πείσμα της γενικευμένης απώλειας νοήματος που βιώνουμε, ο Ταρκόφσκι είναι περισσότερο επίκαιρος από ποτέ. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Περιεχόμενα Ευχαριστίες ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑ ΑΓΓΕΛΙΔΗ Πρόλογος Εισαγωγή ΤΟ ΑΝΟΙΚΕΙΟ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΠΟΙΗΤΙΚΗ Εντοπίζοντας το ανοίκειο στην κινηματογραφική ποιητική του Αντρέι Ταρκόφσκι Εισαγωγικά Βασικές αρχές της αφηγηματικής κατασκευής Το ζήτημα του κινηματογραφικού χρόνου: Ο αποτυπωμένος χρόνος του Ταρκόφσκι και ο κατασκευασμένος χρόνος του Αϊζενστάιν Η ανοικείωση ως καλλιτεχνικός μηχανισμός Ο Ταρκόφσκι και το ζήτημα του ρεαλισμού Προς μια ποιητική του ανοίκειου Χωρικότητες του ανοίκειου στον κινηματογράφο του Αντρέι Ταρκόφσκι ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΟΙΚΕΙΟΥ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΤΟΥ ΑΝΤΡΕΙ ΤΑΡΚΟΦΣΚΙ Σολάρις Εισαγωγικά Χωρικότητες της αναλογίας: Η Γη και ο πλανήτης Σολάρις Χωρικότητες της επιστροφής και του διπλασιασμού: Το ομοίωμα ως ανοίκειο Χωρικότητες της ασυνέχειας Η τελική σκηνή του Σολάρις: Επιστροφή ή φαντασίωση επιστροφής; Καθρέφτης Εισαγωγικά Η κάθετη ποιητική στιγμή και η χωροποίηση του χρόνου Χωρικότητες της παραλλαγής Χωρικότητες του διπλασιασμού: Ο Καθρέφτης και οι καθρεφτισμοί του Η τελική σεκάνς του Καθρέφτη: Ο κινηματογραφικός χώρος ως καθρέφτης Στάλκερ Εισαγωγικά Η ανοίκεια χωρικότητα της Ζώνης Χωρικότητες της ενσάρκωσης: Περπατώντας (σ)τη Ζώνη Χωρικότητες της απόσπασης και της παραλλαγής Η ποιητική του χώρου μέσα στη Ζώνη Η επιστροφή των τριών χαρακτήρων και το κλείσιμο του Στάλκερ Νοσταλγία Εισαγωγικά Χωρικότητες της αναλογίας: Το παρόν της Ιταλίας και το παρελθόν της Ρωσίας Το ξένο που γίνεται οικείο: Η ανοίκεια πρακτική της μετάφρασης Γεφυρώνοντας τις αποστάσεις: Χωρικότητες της συνέχειας και της ασυνέχειας Χωρικότητες του διπλασιασμού: Ο Αντρέι και ο Ντομένικο ως κατοπτρικοί χαρακτήρες Χωρικότητες της φθοράς: Τα ερείπια της Νοσταλγίας Το τελικό πλάνο της Νοσταλγίας Θυσία Εισαγωγικά Χωρικότητες της αναλογίας Χωρικότητες της απόσπασης και της ενσάρκωσης Χωρικότητες της ασυνέχειας: Η ανοίκεια γεωγραφία του χώρου στο σπίτι του Αλεξάντερ Χωρικότητες της επιστροφής: Ο Όττο διηγείται την ανοίκεια ιστορία με τη φωτογραφία του νεκρού στρατιώτη Χωρικότητες του διπλασιασμού: Η μικρογραφία του σπιτιού και η είσοδος του παραισθησιακού στο πραγματικό Η ανοικειότητα του κεντρικού μέρους της Θυσίας: Όνειρο ή πραγματικότητα; Η επόμενη ημέρα και το κλείσιμο της Θυσίας ΑΝΑΝΕΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΛΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ Επίλογος - Συμπεράσματα Βιβλιογραφία Εκδότης ΝΗΣΟΣ Σειρά NISSOS ACADEMIC PUBLISHING 35 Χρονολογία Έκδοσης Σεπτέμβριος 2020 Αριθμός σελίδων 278 Διαστάσεις 24x17

No comments:

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...