Saturday, July 11, 2020

Σε μία προσπάθεια να αποκτήσουμε κοινό βηματισμό στη δράση μας, Στέκια, Συνελεύσεις και Δομές Αλληλεγγύης της Αθήνας διοργανώνουμε ένα διήμερο δράσης Κυριακή 12/7: Συλλογική κουζίνα και μουσική στη Πλατεία Πρωτομαγιάς! Μετά τις 7μμ! Δευτέρα 13/7: Παράσταση διαμαρτυρίας και διεκδίκησης στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων!


Σε μία προσπάθεια να αποκτήσουμε κοινό βηματισμό στη δράση μας, Στέκια, Συνελεύσεις και Δομές Αλληλεγγύης της Αθήνας διοργανώνουμε ένα διήμερο δράσης
Κυριακή 12/7: Συλλογική κουζίνα και μουσική στη Πλατεία Πρωτομαγιάς! Μετά τις 7μμ!
Δευτέρα 13/7: Παράσταση διαμαρτυρίας και διεκδίκησης στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων!
Λίγα Λόγια:
Δεν θα πληρώσουμε εμείς!
Την περίοδο της πανδημίας και μετά από αυτήν, χιλιάδες συνάνθρωποι μας βρεθήκαν στα όρια τους σε σχέση με την κάλυψη των βασικών τους αναγκών. Όταν τόσος κόσμος ζει εγκαταλελειμμένος από τους κρατικούς φορείς, περιθωριοποιημένος, για όλους και όλες μας, η προφανής απάντηση ήταν η έμπρακτη αλληλεγγύη μεταξύ μας. Αναγνωρίζοντας ότι όλοι και όλες μας μπορούμε να βρεθούμε σε θέση ανάγκης, επιλέγουμε την αλληλεγγύη ως μόνη επιλογή, ώστε να διαχειριστούμε τις κρίσεις που βιώνουμε συλλογικά, κάνοντας τα προσωπικά αδιέξοδα υπόθεση όλων μας και αντιστεκόμενοι στη λογική του ατομικού δρόμου.
Οι συλλογικότητες μας προσπάθησαν μέσα στις μέρες της καραντίνας αλλά και πριν από αυτήν να φτιάξουν ένα δίχτυ προστασίας απέναντι στην ανέχεια και την εξαθλίωση, προσφέροντας τρόφιμα, μερίδες φαγητού, είδη πρώτης ανάγκης και άλλα. Θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, θέλοντας το ρεύμα της αλληλεγγύης να γιγαντωθεί, να αγκαλιάσει ακόμη περισσότερο κόσμο, περισσότερες συλλογικότητες, περισσότερες γειτονιές. Παράλληλα, θα συνεχίσουμε να καταδεικνύουμε τους υπεύθυνους και να διεκδικούμε περισσότερα, θα συνεχίσουμε να παλεύουμε συλλογικά για ένα καλύτερο αύριο κόντρα σε όλους αυτούς που θέλουν να μας τα στερήσουν.
Δεν θα την πληρώσουμε πάλι εμείς - Δήμος και κράτος να αναλάβουν τις ευθύνες τους
 Κανείς χωρίς τροφή. Άμεσο άνοιγμα κοινωνικών παντοπωλείων.
 Κανείς χωρίς στέγη. Κοινωνική Κατοικία. Πάγωμα πλειστηριασμών και εξώσεων.
 Στήριξη της πρωτοβάθμιας υγείας και των δημοτικών ιατρείων
Συνελεύσεις, στέκια και δομές αλληλεγγύης από τις γειτονιές Αθήνας

Friday, July 10, 2020

Ο ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ(1960-1967) 2ο μέρος - του ΘΑΝΑΣΗ ΤΣΑΚΙΡΗ

Προηγουμενο    http://tsakthan.blogspot.com/2020/06/1960-1967-1.html



Η δεκαετία 1960-1970

Στη διάρκεια της δεκαετίας του ’60 το σκηνικό αλλάζει. Οι στάσεις εργασίας, οι απεργίες, οι καταλήψεις δρόμων, γεφυρών και οι διαδηλώσεις στους δρόμους έγιναν καθημερινότητα. Μετά την ταραγμένη δεκαετία του ’40 και την αντικομμουνιστική υστερία της δεκαετίας του ’50 (παράνομο το Κομμουνιστικό Κόμμα και εξορισμένα ή προσφυγοποιημένα τα στελέχη και τα μέλη του), η δεκαετία του 1960-1970 (η «σύντομη δεκαετία» όπως θα αποκληθεί λόγω της δικτατορίας 1967-1974) απέδειξε ότι οι υπνώττουσες, νέες και παλαιές δημοκρατικές δυνάμεις της κοινωνίας συσπειρώνονται γύρω από τα βασικά δημοκρατικά αιτήματα (ομαλός πολιτικός βίος, νομιμοποίηση του ΚΚΕ, κατάργηση του συνδικαλιστικού τμήματος της ασφάλειας, κατάργηση των φακέλων των πολιτών, ελεύθερος εργατικός και φοιτητικός συνδικαλισμός, οικονομική δημοκρατία-κράτος πρόνοιας κα). Στον αγώνα αυτό πλάι στους εργαζόμενους του τομέα της ενέργειας θα σταθούν σε πρώτη φάση οι εργαζόμενοι στις τράπεζες και στην τηλεφωνία που θα οργανωθούν στην Ένωση Συνεργαζομένων Συνδικάτων Τραπεζών και Κοινής Ωφελείας και αργότερα (Μάιος 1962).

Η αφύπνιση του μαχητικού μαζικού διεκδικητικού και, εν πολλοίς, αυτόνομου συνδικαλιστικού κινήματος των μισθωτών εργαζομένων, που έθετε σε κίνδυνο τόσο τη σταθερότητα του συγκεκριμένου καθεστώτος καπιταλιστικής ανάπτυξης όσο και την παραμονή των παρατάξεων Μακρή και Θεοδώρου στους θώκους της εξουσίας στη ΓΣΕΕ και στα συνδικάτα είχε ορισμένες θετικές συνέπειες στο νομικό επίπεδο για τους εργαζόμενους και τα συνδικαλιστικά στελέχη. Το 1961 με το νομοθετικό διάταγμα 4204/61 επικυρώθηκε η ΔΣΕ 87/1948 περί «συνδικαλιστικής ελευθερίας και προστασίας του συνδικαλιστικού δικαιώματος» σύμφωνα με την οποία οι εργαζόμενοι έχουν δικαίωμα να ιδρύουν και να συμμετέχουν σε οργανώσεις της αρεσκείας τους και μόνοι τους να εκπονούν και να καταρτίζουν τα καταστατικά και τους κανονισμούς λειτουργίας τους, να εκλέγουν ελεύθερα τους εκπροσώπους τους, να οργανώνουν να καταστρώνουν τη στρατηγική, την τακτική  και το πρόγραμμα δράσης τους.[1]Με άλλα λόγια, ορίζει το περιεχόμενο της «συλλογικής αυτονομίας» τόσο με τη θετική όσο και με την αρνητική διάστασή της, δηλαδή ωθεί τους εργαζόμενους να πάρουν στα χέρια τους τις συλλογικές υποθέσεις τους και απαγορεύει στο κράτος («δημόσιες αρχές») να επεμβαίνει με οιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Επικυρώθηκε επίσης η ΔΣΕ 98/1949 «περί εφαρμογής των αρχών του δικαιώματος οργανώσεως και συλλογικής διαπραγμάτευσης» με το ν.δ. 4205/61. Σύμφωνα με αυτήν, οι εργοδοτικές και οι εργατικές οργανώσεις μπορούν να έρχονται εκούσια σε διαπραγματεύσεις για τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Τέλος, το 1967 υιοθετήθηκαν οι ακόλουθες  Διεθνείς Συστάσεις Εργασίας: 94/1952 περί «γνωμοδότησης και συνεργασίας σε επίπεδο επιχείρησης» που αποσκοπούσε στην προαγωγή της γνωμοδότησης και της συνεργασίας σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος που δεν εμπίπτουν στο πεδίο της συλλογικής διαπραγμάτευσης και που απηχούσε, έστω και σε εμβρυακό επίπεδο τις τάσεις που άρχισαν να εμφανίζονται στην Δυτική Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική για την συμμετοχή των εργαζομένων στις αποφάσεις της επιχείρησης˙ ΔΣΕ 129 περί «επικοινωνίας μέσα στην επιχείρηση» και ΔΣΕ 130 περί «έρευνας των διαμαρτυριών που προκύπτουν από την επικοινωνία στην επιχείρηση». 

Ας δούμε, όμως, αναλυτικότερα το χρονικό των συνδικαλιστικών αγώνων αυτής της «σύντομης δεκαετίας». Ποια ήταν τα γενικά αιτήματα της νέας εργατικής τάξης που είχε συγκροτηθεί στην Ελλάδα εκείνη την εποχή;[2] Αύξηση των μισθών, ημερομισθίων και συντάξεων γιατί «ενώ έχομε από καιρό ξεπεράσει τα προπολεμικά επίπεδα σε εθνικό εισόδημα, ο εργατικός μισθός παραμένει χαμηλότερος απ’ ό,τι ήταν πριν από τον πόλεμο.» Η καταπολέμηση της ανεργίας και της υποαπασχόλησης διότι «η ανεργία και η υποαπασχόληση είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο στην ανάπτυξη της χώρας» καθώς «το 25% των εργατών και το 36% των αγροτών παραμένουν άνεργοι.» Ελεύθερες συλλογικές συμβάσεις και κατάργηση του νόμου 3239/55. Εξυγίανση των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφαλίσεως. Εξασφάλιση εργατικής κατοικίας σε όλους τους εργαζόμενους. Εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας με παράλληλη κατάργηση αντεργατικών διατάξεων. Κατάργηση της Εργατικής Εστίας και της υποχρεωτικής κρατήσεως του ημερομισθίου από τους εργαζόμενους.

Οι πρώτοι απεργοί του 1962 ήταν οι φορτοεκφορτωτές της Γιουγκοσλαβικής ζώνης Θεσσαλονίκης που από την 3η Ιανουαρίου κήρυξαν απεργία διαρκείας με οικονομικά αιτήματα. Ακολουθήθηκαν από τους 1700 εργαζόμενους της ΥΔΡΕΞ (27.1). Στις 13 Μαρτίου σειρά έχουν οι μεταλλωρύχοι του Λαυρίου που με μια 24ωρη προειδοποιητική απεργία διεκδικούν αυξήσεις των αποδοχών από τη γαλλική εταιρεία που εκμεταλλεύεται τα μεταλλεία. Στις 15 Μαρτίου  οι σαπωνοποιοί της Αθήνας κατεβαίνουν σε απεργία με οικονομικά αιτήματα. Στις 26 Μαρτίου αρχίζει η 9ήμερη απεργία των αρτεργατών, μυλεργατών και μακαρονοποιών καθώς και η μονοήμερη των τυπογράφων˙ και οι δύο απεργίες πέτυχαν τους στόχους τους που ήταν να αυξηθούν οι μισθοί κατά 15-20%. Στις 30 Μαρτίου απήργησαν οι γιατροί του ΙΚΑ. Αυτό σήμαινε πως επαγγελματικά στρώματα που βρίσκονταν μέσα στο κρατικό σύστημα εργασιακών σχέσεων άρχισαν να κινούνται. Όμως, η είσοδος των οικοδόμων στο απεργιακό σκηνικό είναι που έδωσε φτερά στο συνδικαλιστικό κίνημα της εποχής και τόνωσε το δυναμικό του χαρακτήρα. Η πρώτη 24ωρη απεργία των οικοδόμων έγινε στις 5 Απριλίου με οικονομικά αιτήματα για να την διαδεχθεί στις 20 Απριλίου η απεργία των 30.000 οικοδόμων του Λεκανοπεδίου Αττικής-Πειραιά και της Ελευσίνας που συνοδεύτηκε από μαζική συγκέντρωση και σύγκρουση με την αστυνομία. Όλο αυτό το διάστημα εκδηλώνονται μικρές και μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις, συγκεντρώσεις και πορείες που συνήθως καταλήγουν σε συγκρούσεις με την αστυνομία που προσπαθεί να τις απαγορεύσει. Έτσι ολοένα και περισσότερο οι κινητοποιήσεις πολιτικοποιούνται καθώς τα αιτήματα διευρύνονται και σ’ αυτά περιλαμβάνεται η «τήρηση του συντάγματος», το δε σύνθημα που θα κυριαρχεί στις συγκεντρώσεις-διαδηλώσεις είναι το «114». Παράλληλα, αλλά και από κοινού σε ορισμένες περιπτώσεις, κινητοποιούνται οι φοιτητικοί σύλλογοι με συγκεντρώσεις και πορείες, ενίοτε συγκρουσιακές.
 


ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ



Η περαιτέρω μελέτη του συνδικαλιστικού κινήματος του χώρου των τραπεζών προϋποθέτει την συνοπτική ιστορική εξέταση του ίδιου του τραπεζικού συστήματος και της λογικής του συγκεκριμένου τύπου επιχείρησης.

Η είσοδος του 20ού αιώνα βρίσκει το τραπεζικό σύστημα της Ελλάδας να κλωνίζεται. Ήδη το 1900 είχαν μείνει μόνο οι τρεις από τις πέντε τραπεζικές εταιρείες που δέσποζαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Αυτές που έμειναν εν ζωή ήταν οι εξής: Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Τράπεζα επί της Εμπορικής Πίστεως και Ιονική Τράπεζα. Η τελευταία δεν λειτουργούσε ως ανώνυμη εταιρεία αλλά ως αγγλική αποικιακή τράπεζα με βάση τη συνθήκη ένωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα.[3] Η Εθνική Τράπεζα, που ιδρύθηκε το 1841, αποτέλεσε την εκκίνηση του οργανωμένου τραπεζικού τομέα στην Ελλάδα παρέχοντας χρηματοδότηση σε μια σειρά κλάδους οικονομικής δραστηριότητας λειτουργώντας ταυτόχρονα ως εκδοτική και εμπορική τράπεζα. Η κατάρρευση των τραπεζών των ομογενών οφειλόταν στον κλονισμό που ήταν προϊόν της πτώχευσης του 1893 και της ήττας του πολέμου το 1897 αλλά ήταν και έκφραση των δυσκολιών των Ελλήνων τραπεζιτών του εξωτερικού να αντλήσουν κεφάλαια και χρηματοδοτήσεις.[4] Το τέλος αυτών των τραπεζών συνέπεσε με την αλλαγή της σύνθεσης των κοινωνικών δομών στην Ελλάδα. Τα μέλη των νέων αστικών τάξεων, των νέων μικρών εμπορικών και βιοτεχνικών επιχειρήσεων που πολλαπλασιάζονταν ραγδαία απαιτούσαν χορηγήσεις και πιστώσεις από το τραπεζικό σύστημα. Αυτές όμως οι ανάγκες αποτελούσαν ευκαιρίες για την τραπεζική αγορά. Επίσης εμφανίστηκαν πλέον πολλοί μικροεισοδηματίες που αναζητούσαν διεξόδους για τις αποταμιεύσεις τους. Εκτός αυτών, η γεωργική και η βιομηχανική παραγωγή δεν μπορούσαν να αναπτυχθούν ποιοτικά και να αυξηθούν ποσοτικά με το παλιότερο καθαρά κερδοσκοπικό τραπεζικό σύστημα και οι φορείς τους απαιτούσαν νέα χρηματοπιστωτικά μέσα από τις τράπεζες για να διευκολυνθεί η ανάπτυξη της παραγωγής και του εμπορίου. Έτσι, η Εθνική Τράπεζα ανέλαβε την επιτέλεση του έργου που ήταν αρμοδιότητα των τραπεζών που κατέρρευσαν (εκδοτικά προνόμια, δημόσιο χρέος) και ανέλαβε, επιπλέον, τη στήριξη των μεγάλων δημοσίων έργων και των εταιριών κατασκευής και σιδηροδρόμων. Την κάλυψη του κενού που άφηνε η άρνηση των διοικήσεων της Εθνικής να ανοιχθούν στις πιο ριψοκίνδυνες εργασίες χρηματοδότησης των νέων αστικών στρωμάτων, ήρθε να καλύψει η δημιουργία νέων ιδιωτικών τραπεζών και η δραστηριοποίηση παλαιότερων, όπως η Τράπεζα Αθηνών (έτος ίδρυσης το 1894 ως τραπεζική εταιρεία Αντώνιος Καλλέργης και Σια) που έδινε αρχικά βάρος στις καταθέσεις των εργαζομένων (λειτουργούσε και τα πρωινά της Κυριακής) και που αργότερα εξελίχθηκε σε μεγάλο συγκρότημα εταιρειών. Η Εθνική Τράπεζα αντέδρασε στην άνοδο της Τραπέζης Αθηνών και του συγκροτήματός της με την προσπάθεια να προσελκύσει λαϊκές αποταμιεύσεις και να χορηγήσει δάνεια στα εργατικά και μικροαστικά στρώματα. Συμμετείχε, έτσι, στην ίδρυση και λειτουργία της Λαϊκής Τράπεζας της Ελλάδος. Στο εξωτερικό επεκτάθηκε με την ίδρυση της Τράπεζας Ανατολής (1904) με συμμετοχή βρετανικών και γερμανικών τραπεζικών εταιρειών σε αντίβαρο της γαλλικής συμμετοχής στην Τράπεζα Αθηνών. Το 1906 η Τράπεζα επί της Εμπορικής Πίστεως (στην οποία συμμετείχαν γαλλικά συμφέροντα αλλά και η ΕΤΕ) συγχωνεύθηκε με την Τράπεζα Αθηνών, ενώ η Εθνική συμμετείχε μαζί με ξένες τράπεζες στην ίδρυση της Τράπεζας Κρήτης που ήταν προνομιούχος τραπεζική εταιρεία της αυτόνομης τότε μεγαλονήσου. Τέλος, το 1907 η ετερόρρυθμη τραπεζική εταιρεία Εμπεδοκλέους μετασχηματίστηκε στην Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδος. Άλλες τράπεζες που λειτουργούσαν τότε στον ελληνικό χώρο ήταν η Τράπεζα Μυτιλήνης και η τράπεζα Ν. Σκουζέ.

Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές στο ευρύτερο οικονομικό σύστημα ήταν η ίδρυση το 1927 της κεντρικής Τραπέζης της Ελλάδος καθώς και των εξειδικευμένων τραπεζών Κτηματική και Αγροτική, που απέσπασαν από την Εθνική Τράπεζα τους σχετικούς τομείς. Αυτή η μεταρρύθμιση έγινε μέσα στο ιδιαίτερο οικονομικό και πολιτικό πλαίσιο που οριζόταν από την Μικρασιατική καταστροφή και τις συνέπειές της σε όλα τα επίπεδα. Το 1927 το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αποτελείτο από 49 τράπεζες, ιδιωτικές στην πλειονότητά τους. Από αυτές 14 είχαν έδρα εκτός Αθηνών και Πειραιώς (μέχρι και ο Αλμυρός ήταν έδρα της Τραπέζης Γεωργικής Πίστεως που ιδρύθηκε το 1926). Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από τότε η Τράπεζα της Ελλάδος διέθετε κατοχυρωμένη ανεξαρτησία από την πολιτική εξουσία και θεωρείται ότι οι διατάξεις του καταστατικού της ήταν από τις πιο προωθημένες στον κόσμο.[5]Έτσι, με την ίδρυση της Τράπεζας της Ελλάδος, η χώρα απέκτησε μια κεντρική αρχή που ήταν σε θέση να παρεμβαίνει ως ρυθμιστής της χρηματοδότησης και της νομισματικής κυκλοφορίας.

Με τις Πράξεις Νο. 5076/1931 και 5422/33, και εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, εισήχθησαν:
Α. Η κρατική εποπτεία των τραπεζών.
Β. Η αρχή της ρευστότητας που επιτυγχανόταν με την υποχρεωτική κατάθεση ενός ποσοστού των ιδίων καταθέσεων των εμπορικών τραπεζών στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Γ. Το μονοπώλιο της Τράπεζας της Ελλάδος στο ξένο συνάλλαγμα
Δ. Επιβλήθηκε η υποχρεωτική κυκλοφορίας του νομίσματος.

Η οργάνωση του τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα κατά την περίοδο αναφοράς μας (1974-1993) ήταν η ακόλουθη:
  1. Τράπεζα της Ελλάδος
  2. Κρατικού ενδιαφέροντος εμπορικές τράπεζες
  3. Ελληνικές ιδιωτικές εμπορικές τράπεζες
  4. Κρατικές και ιδιωτικές εξειδικευμένες τράπεζες
  5. Τράπεζες Επενδύσεων
  6. Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο
  7. Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
  8. Ξένες τράπεζες.

Όσον αφορά τη σχέση ελληνικών και ξένων τραπεζών στα πλαίσια του τραπεζικού συστήματος από την άποψη του ενεργητικού και των βασικών εργασιών (χορηγήσεις και καταθέσεις, ο ακόλουθος πίνακας είναι ενδεικτικός για τα μεγέθη δυναμικότητάς τους:[6]



Ενεργητικό
Χορηγήσεις
Καταθέσεις

Ελληνικές
Ξένες
Ελληνικές
Ξένες
Ελληνικές
Ξένες
1984
71,6
28,4
81,2
18,8
87,4
12,6
1985
81,1
18,9
82,3
17,7
88,8
11,2
1986
86,8
13,2
86,9
13,1
91,6
8,4
1987
87,0
13,0
88,2
11,8
91,6
8,4
1988
84,8
15,2
88,1
11,9
90,9
9,1
1989
84,2
15,8
89,1
10,9
90,6
9,4
1990
82,3
17,7
89,3
10,7
90,4
9,6
1991
81,1
18,9
87,9
12,1
90,0
10,0
1992
86,4
13,6
83,7
16,3
89,4
10,6
1993
83,5
16,5
80,7
19,3
87,1
12,9



Η κρατική παρέμβαση στο τραπεζικό σύστημα που ξεκίνησε με την οικονομική κρίση του μεσοπολέμου σε μεγάλο μέρος του κόσμου αποσκοπούσε στην επέμβαση στη σκοπιμότητα και κατεύθυνση της κατανομής της πίστωσης. Η κρατική παρέμβαση έγινε περισσότερο σημαντική για ορισμένες χώρες του ΟΟΣΑ και λιγότερο σε άλλες αλλά στη δεκαετία του ’80 άρχισε να μειώνεται. Η παρέμβαση αυτή έγινε αναγκαία στο βαθμό που παρατηρείτο ότι πολλοί τομείς παρ’ όλο που πιέζονταν να προβούν σε επενδύσεις δεν είχαν πρόσβαση σε μακρόχρονη πίστωση λόγω της περιθωριακής σημασίας μικρών και τοπικών τραπεζών σε χώρες με συγκεντρωποιημένες αγορές και κρατικούς θεσμούς. Η ταξική διαίρεση επέστρεψε στις ομάδες αυτές να προβούν στην αφαίρεση της κρατικής τραπεζικής από την κεντρική κυβέρνηση χάρη στον κεντρικό ρόλο που παίζουν στην αντίθεση δεξιάς και αριστεράς. Η σημερινή μείωση της κρατικής παρέμβασης στον τραπεζικό τομέα αντανακλά τη μεταβολή από ταξικούς σε χωρικούς τρόπους συνάρθρωσης συμφερόντων στις αγορές κεφαλαίου.[7]






[1] Για τα θέματα των διεθνών συμβάσεων εργασίας και τους θεσμούς που εισάγονται στις δεκαετίες του ’60 και ’70, βλ. Μητρόπουλος Α. (1985) Συνδικάτα και εξουσία στη Δυτ. Ευρώπη. Αθήνα: Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, σ. 453-469.
[2] Βλ. απόσπασμα άρθρου του Δ. Γκούτα στο περιοδικό Νέα Οικονομία (Φεβρ. 1961) που εξέδιδε ο Ά. Αγγελόπουλος και δημοσιεύεται στο Λιβιεράτος Δ. (2003) Η κίνηση των 115: Κοινωνικοί αγώνες 1962-1967. Αθήνα Εκδ. Προσκήνιο-Άγγ. Σιδεράτος, σελ. 115-117. Λίγα λόγια για τον Δ. Γκούτα. Εργάστηκε στην Εμπορική Τράπεζα και σπούδασε στην Ιταλία με θέμα τον εργατικό συνδικαλισμό κάτι σπάνιο όχι μόνο για την εποχή εκείνη αλλά και για τη σημερινή. Αντί να θυσιάσει τα ιδανικά του στο βωμό της καριέρας προτίμησε να ασχοληθεί με το συνδικαλισμό χωρίς να σταματήσει να εργάζεται. Ήταν συνεργάτης του εκ των ηγετών του σοσιαλιστικού συνδικαλισμού και συνιδρυτή του ΔΣΚ, Δημήτρη Στρατή.
[3] Για μια πρώτη εισαγωγή στο θέμα, βλ. Χατζηιωσήφ Χρ. (2000) «Η Μπελ Επόκ του Κεφαλαίου» στο Χατζηιωσήφ Χρ. (επιμ.) Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. 1900-1922 Οι απαρχές. Αθήνα: Εκδ. Βιβλιόραμα, σσ. 309-349.
[4] Βλ. Lolos L. (1966) The Banking System : History-Evolution-Structure. Athens, σσ. 171-187.
[5] Βλ. Χριστοδουλάκη Ο. (2002) «Η μεταρρύθμιση του τραπεζικού συστήματος και η ίδρυση της Τράπεζας της Ελλάδος» στο Χατζηιωσήφ Χρ. (επιμ.) Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. 1922-1940 Ο μεσοπόλεμος. Αθήνα: Εκδ. Βιβλιόραμα, σ.σ.251-267. Βλ. επίσης Τράπεζα της Ελλάδος, (1978) Τα πρώτα πενήντα χρόνια της Τραπέζης της Ελλάδος: 1928-1978, Αθήνα: Τράπεζα της Ελλάδος.
[6] Βλ. Κορρές . και Χιόνης Δ. (2003) Ελληνική οικονομία: Οικονομική πολιτική και ανάλυση βασικών μακροοικονομικών μεγεθών. Αθήνα: Εκδ. Αθ. Σταμούλης, σελ. 216
[7] Verdier D. (2000) “The Rise and Fall of State Banking in OECD Countries” Comparative Political Studies, Vol. 33 No. 3, April, Sage Publications, Inc. σσ. 283-318.

Συνεχίζεται...

Η Ιστορία στο Κόκκινο για τα παράσιτα την Κυριακή 12 Ιουλίου


Κυριακή 12 Ιουλίου 13.00 - 14.00 Στο Κόκκινο 105,5

Τα παράσιτα στη λογοτεχνία, την ιστορία και τον κινηματογράφο

Συζητούν ο Κωστής Καρπόζηλος και ο Σωτήρης Παρασχάς

O Κωστής Καρπόζηλος συνομιλεί με τον Σωτήρη Παρασχά, επίκουρο καθηγητή γενικής και συγκριτικής γραμματολογίας, για τα παράσιτα. Κανείς δεν προσέχει αρχικά τα παράσιτα, αλλά αν κοιτάξουμε πιο προσεκτικά βρίσκονται παντού: στη λογοτεχνία, στον κινηματογράφο, στο δημόσιο λόγο. Από τον λόγο των αστών που παρουσιάζουν τους φτωχούς ως «παράσιτα» έως την εικονογραφία του σοσιαλιστικού κινήματος που παρουσιάζει τον καπιταλιστή να ρουφάει το αίμα του λαού, ξεδιπλώνεται η αναζήτηση του κοινωνικού «υγιούς» σώματος και η εμβέλεια των ιδεών του εκφυλισμού και της διαφθοράς.
Τα λογοτεχνικά έργα του 19ου αιώνα είναι κατάστικτα από «παράσιτα»: ζητιάνοι, ομοφυλόφιλοι, ανεπρόκοποι, αλκοολικοί και εισοδηματίες φωτίζουν τη σχέση βιολογίας και ιδεολογίας, την πίστη στα κληροδοτημένα χαρακτηριστικά, την ανησυχία για την επίδραση των φθοροποιών επιδράσεων. Ο Δράκουλας, το Alien ή η πρόσφατη κορεατική ταινία Παράσιτα συνιστούν όψεις μιας συζήτησης που εν τέλει ανάγεται στο φόβο απέναντι σε αυτό που είναι ταυτόχρονα αόρατο και ορατό, που βρίσκεται εντός και εκτός, που με την εμφάνισή του διασαλεύει τις υπάρχουσες ισορροπίες και απειλεί τον κόσμο των τακτοποιημένων κοινωνικών σχέσεων.





Η Ιστορία στο Κόκκινο: Μια εκπομπή για το παρελθόν

Επιμέλεια: Ηλίας Νικολακόπουλος

Μουσική επιμέλεια: Θανάσης Μήνας

Οργάνωση παραγωγής: Ιωάννα Βόγλη

Παραγωγή: ΑΣΚΙ - Στο Κόκκινο 105,5





Estate italiana online | Ιταλικό διαδικτυακό καλοκαίρι

Estate italiana online | Ιταλικό διαδικτυακό καλοκαίρι




Θα θέλαμε να επισημάνουμε στους φίλους που έχουν απολαύσει το 6° Αφιέρωμα στον Ιταλικό Κινηματογράφο στην Ελλάδα τις πολυάριθμες ταινίες (δεκατρείς ταινίες μεγάλου μήκους και δέκα ταινίες μικρού μήκους) που προτείνονται ως μέρος του Italian Online Summer Fest_GR στην διάρκεια των επόμενων έντεκα εβδομάδων.
Μαζί με τις πολλές πρωτοβουλίες (συναυλίες τζαζ, μαθήματα μαγειρικής, εικονικές εκθέσεις) θα βρείτε:
 -  την πέμπτη έκδοση του αφιερώματος στον ιταλικό κινηματογράφο μικρού μήκους “10 Corti in giro per il mondo”,  
 -  το κινηματογραφικό αφιέρωμα “Η Κωμωδία αλά ιταλικά, έκδοση 2.0” που περιλαμβάνει οκτώ ταινίες που προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στη συχνότητα της ΕΡΤ2 και στην πλατφόρμα της ERTFLIX,
 -  το “Αφιέρωμα Φελίνι” με την ευκαιρία της εκατονταετίας, που παρουσιάζει δύο πασίγνωστες ταινίες και τρεις εκθέσεις,
 -  ένα “Αφιέρωμα στον Τόνι Σερβίλο” με τρεις ταινίες του πολύ γνωστού ηθοποιού.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εγγραφούν στο φεστιβάλ με πρόσβαση στην σχετική ιστοσελίδα: <iicateneonline.gr>
Καλό Καλοκαίρι!

Segnaliamo agli amici che hanno apprezzato la VI Rassegna del Cinema Italiano in Grecia i numerosi filmati (tredici lungometraggi e dieci cortometraggi) che vengono proposti nell’ambito dell’Italian Online Summer Fest_GR nell’arco delle prossime undici settimane.
Fra le numerose iniziative presentate (concerti jazz, cooking classes, mostre virtuali) trovate infatti:
 -  la rassegna del cortometraggio italiano “10 Corti in giro per il mondo” giunta alla quinta edizione,
 -  la rassegna “La Commedia all’italiana, versione 2.0” che comprende otto film inediti in Grecia, in onda su ERT2 e in streaming se ERTFLIX,
 -  lo “Speciale Fellini” in occasione del centenario con due classici e tre mostre dedicate al sommo regista,
 -  un “Omaggio a Toni Servillo” con tre pellicole del famoso attore.
Gli interessati possono effettuare la registrazione visitando il sito dedicato all’evento:
 <iicateneonline.gr>
Buona estate!

Thursday, July 09, 2020

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ- ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ-ΤΕΤΑΡΤΗ 15/07/2020

 ΤΕΤΑΡΤΗ   15/07/2020       ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ (CARO DIARIO)
του Νάνι Μορέτι (ΙΤΑΛΙΑ/ΓΑΛΛΙΑ, 1993, έγχρωμη, 100΄)





Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κανών

Το Αγαπημένο μου ημερολόγιο αποτελείται από τρία κεφάλαια («Στη βέσπα/In vespa», «Νησιά/Isole», «Γιατροί/Medici») που το καθένα αφηγείται το χρονικό μιας περιπλάνησης: από γειτονιά σε γειτονιά (Ρώμη), από νησί σε νησί (Αιολικά Νησιά), από γιατρό σε γιατρό. Με τη συνεχή χρήση τεχνικών του ντοκιμαντέρ και την πληθώρα αυτοβιογραφικών στοιχείων, ο Νάνι Μορέτι σχολιάζει με χιουμοριστικό τρόπο θέματα, όπως η αστικοποίηση, ο τουρισμός, η διείσδυση της τηλεόρασης, η παιδαγωγική και το σύστημα υγείας, σαν να επρόκειτο για σελίδες ενός προσωπικού ημερολογίου όπου καταγράφει την καθημερινότητά του. Ένα κινηματογραφικό ταξίδι γεμάτο χιούμορ, ειλικρίνεια και τρυφερότητα.



https://www.imdb.com/video/vi4054695449?playlistId=tt0109382&ref_=tt_ov_vi



ΚΑΘΕ ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΤΙΣ 9:00 μ.μ. ΚΑΙ ΣΤΙΣ 11:00 μ.μ.
(Από τις 19/08/2019 στις 8:30 μ.μ. και στις 10:30 μ.μ.)
ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ «ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ»
                                     (Λεωφ. Ειρήνης 50, Πλατεία Εθνικής Αντίστασης, Άνω Ηλιούπολη,
Τηλ.: 210 9937870, 210 9941199, 210 9914732, 6945405825,
E-mail: cineclubilioupolis@gmail.com, Ιστοσελίδα: www.klh.gr)


Sunday, July 05, 2020

Στην «Εποχή» που κυκλοφορεί την Κυριακή ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: Κατεδαφίσεις «Ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ»


Στην «Εποχή» που κυκλοφορεί την Κυριακή

ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: Κατεδαφίσεις «Ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ»













ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιώργος Φουρτούνης: «Το χωράφι είναι ξερό και χρειάζεται μία σπίθα για να πάρει φωτιά»

Πέτρος Λιάκουρας: «Η επικοινωνία μεταξύ δύο χωρών είναι απαραίτητη, ακόμη και εάν έχει συμβεί το χειρότερο γεγονός»

Πέτρος Κόκκαλης: «Η εμφάνιση των πανδημιών συνδέεται με τις αιτίες της κλιματικής κρίσης»











ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Θα σας κατεδαφίσουμε!» του Παύλου Κλαυδιανού

«Το 1989, τα ουσιαστικά και τα επίθετα» του Χ. Γεωργούλα

«Προκλήσεις…» του Κωστή Γιούργου

ΚΕΑ ΣΥΡΙΖΑ: «Αποφάσεις για τη νέα, αλλά και πιο κοπιώδη, επανεκκίνηση» του Άρη Καραντινού

«Να οργανώσουμε τις διεκδικήσεις για το δημόσιο χώρο» του Νάσου Ηλιόπουλου

«Ο πολιτικός χάρτης με τα μάτια της απλής αναλογικής» του Θόδωρου Παρασκευόπουλου











ΔΙΕΘΝΗ

Μαρουάν Τουμπάσσι: «Δεν θα δεχθούμε ούτε ένα μέτρο προσάρτησης παλαιστινιακής γης»

Παλαιστίνη: «Από τη μία νάκμπα στην άλλη» της Βιβής Κεφαλά

«Ενάντια στο διεθνές δίκαιο και την ειρήνη» της Ράνιας Σβίγκου

Πολωνία: «Τρικυμιώδης καμπάνια με ομιχλώδες εκλογικό αποτέλεσμα» του Γκάβιν Ρέι

Γαλλία: «Ήττα του κόμματος Μακρόν» του Μπάμπη Κοβάνη

Ουζμπεκιστάν: «Διαφθορά ποτίζει τη βιομηχανία βαμβακιού» απόδοση Ζωή Γεωργούλα

«Γιατί πεθαίνουν κατά εκατοντάδες οι ελέφαντες;»











ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Αι διαμαρτυρίαι απαγορεύονται» της Τζέλας Αλιπράντη

«Από πού μας ήρθαν τα υγειονομικά πρωτόκολλα;» του Μιχάλη Νικολακάκη

Νοβάρτις: «Τι πραγματικά έκανε και τι θα μπορούσε να κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ;» του Νίκου Γιαννόπουλου











ΘΕΜΑΤΑ

«Τα παιδιά του καλοκαιριού» του Θωμά Τσαλαπάτη

«Εγχειρίδιο για υγιή φυτά» της Όλγας Στέφου

«Μπάλα κόντρα στο φασισμό» του Μ. Διόγου

Τρεις μήνες από το θάνατο του Μανώλη Γλέζου: «Αθάνατη παρτιζάνικη ψυχή» του Λαοκράτη Βάσση











ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Η εποχή των βιβλίων», στο μηνιαίο 8σέλιδο ένθετο της Εποχής για το βιβλίο:

* «Βιβλιοπωλεία της περιφέρειας: Παραμύθι με καλό τέλος;», ρεπορτάζ της Ζωής Γεωργούλα από την Ξάνθη ως το Ηράκλειο και από τη Λιβαδειά και τη Ναύπακτο ως τα Γιάννενα

* Τέσσερις σελίδες με προτάσεις από την ελληνική και την ξένη λογοτεχνία  από τον Μανώλη Πιμπλή και τον Κώστα Αθανασίου, αντίστοιχα, για το καλοκαίρι

* Στη στήλη «Κλασικοί live», ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης γράφει για το βιβλίο του Φραντς Κάφκα «Η μεταμόρφωση»



«Κάποια στιγμή οι μάσκες πέφτουν», συνέντευξη του Γιώργου Κιμούλη στη Ράνια Παπαδοπούλου, με αφορμή την παράσταση «Το παγκάκι» του Αλεξάντερ Γκέλμαν

Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ένας νέος 70 ετών. Προσωπική αφήγηση του σπουδαίου ερμηνευτή στον Σπύρο Αραβανή

Μια περιδιάβαση στην ιστορική συνοικία της Ρώμης Γκαρμπατέλα, αφορμή για ένα μικρό σχόλιο για ένα μεγάλο περίπατο, της Σοφίας Ξυγκάκη

 Ο Στράτος Κερσανίδης παρουσιάζει τις ταινίες αυτής τ​ης εβδομάδας

Λιάνα Μαλανδρενιώτη κάνει Μουσικές προτάσεις











ΙΔΕΕΣ

«Συμμαχία του εργατικού κινήματος με το κίνημα για τη φυλετική δικαιοσύνη» του Κρις Μαϊσάνο













Στην ΕΠΟΧΗ της Κυριακής διαβάζετε και τις στήλες:

«Στα δίκτυα του κόσμου» από τον Δημήτρη Γκιβίση

Δαιμονικά από τον δικηγόρο του διαβόλου.

Saturday, July 04, 2020

Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ (του Θανάση Τσακίρη)




Ο αγώνας των Αμερικανών αποίκων άρχισε ουσιαστικά στη Βοστόνη την 16 Δεκεμβρίου 1773. Διαμαρτυρόμενοι τόσο για το φόρο επί του τσαγιού (φορολογία χωρίς εκπροσώπηση) όσο και για το μονοπώλιο της εταιρείας της Ανατολικής Ινδίας, μια ομάδα Βοστονεζων μεταμφιεσμένοι ως Ινδιάνοι Mohawk επιβιβάστηκαν στα πλοία και πέταξαν στη θάλασσα  τσάι αξίας £ 10.000 στο λιμάνι (Boston Tea Party). Μετά από πολλές μάχες μεταξύ του Ηπειρωτικού στρατού των επαναστατημένων αποικιών, με αρχιστράτηγο τον Τζωρτζ Ουάσινγκτον, και των Βρετανικών δυνάμεων, η πολιορκία της Βοστόνης έληξε στις 17 Μαρτίου 1776 με νίκη των επαναστατικών δυνάμεων. Στις 4 Ιουλίου 1776 έλαβε χώρα γενική συνέλευση στη Φιλαδέλφεια, όπου ψηφίζεται η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας, που στηρίζεται στις πολιτικές ιδέες του Διαφωτισμού. O Τόμας Τζέφερσον, o Μπέντζαμιν Φράνκλιν, o Τζων Άνταμς και o Αλεξάντερ Χάμιλτον, ήταν φιλόσοφοι υπό την έννοια της συμμετοχής τους σε έναν ευρύτερο κύκλο διανοούμενων που συνδέονταν με τις βασικές φυσιογνωμίες του Διαφωτισμού. Ο Φράνκλιν επισκέφθηκε επανειλημμένα την Ευρώπη και συνέβαλε ενεργά στις επιστημονικές και πολιτικές συζητήσεις εκεί και έφερε τις νεότερες ιδέες πίσω στη Φιλαδέλφεια. Ο Τζέφερσον ακολούθησε από κοντά τις ευρωπαϊκές ιδέες και αργότερα ενσωμάτωσε μερικά από τα ιδανικά του Διαφωτισμού στη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας. O Μάντισον ενσωμάτωσε αυτές τις ιδέες στο σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών κατά τη διαμόρφωσή του το 1787. Το Σύνταγμα διατήρησε στη μνήμη αρκετές από τις αρχές του Διαφωτισμού, δηλαδή την ισότητα, την ανεξιθρησκία, την χειραφέτηση , την ιδέα της οικουμενικότητας της ανθρώπινης φύσης, για την ελευθερία της σκέψης.
Η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας αποτελείται από πέντε ενότητες, μια εισαγωγή, ένα προοίμιο, ένα σώμα (χωρισμένο σε δύο τμήματα) και ένα συμπέρασμα. Σε γενικές γραμμές, στην εισαγωγή τονίζεται ότι η διεκδίκηση της ανεξαρτησίας από τη Βρετανία είχε γίνει "απαραίτητη" για τις αποικίες ενώ το σώμα της διακήρυξης περιγράφει έναν κατάλογο παράπονων εναντίον του βρετανικού στέμματος. Το προοίμιο περιλαμβάνει το πιο διάσημο απόσπασμά της  διακήρυξης: «Δεχόμαστε τις εξής αλήθειες ως αυταπόδεικτες, πως όλοι οι άνθρωποι δημιουργούνται ίσοι, και προικίζονται από τον Δημιουργό τους με συγκεκριμένα απαραβίαστα Δικαιώματα, μεταξύ των οποίων είναι το δικαίωμα στη Ζωή, το δικαίωμα στην Ελευθερία, και το δικαίωμα στην επιδίωξη της Ευτυχίας. Πως για να εξασφαλιστούν αυτά τα δικαιώματα, ιδρύονται Κυβερνήσεις μεταξύ των Ανθρώπων, αντλώντας την δίκαια εξουσία τους από την συναίνεση των κυβερνώμενων. Πως όποτε μια Μορφή Κυβέρνησης γίνεται καταστροφική για τους σκοπούς αυτούς, είναι Δικαίωμα του Λαού να την αλλάξει ή να την καταργήσει, και να εγκαταστήσει νέα Κυβέρνηση θέτοντας τα θεμέλιά της σε τέτοιες αρχές και οργανώνοντας τις εξουσίες της σε τέτοια μορφή, ώστε να φανεί πιθανότερο να επιφέρει την Ασφάλεια και την Ευτυχία του.»
Το 1781,οι αποικίες συγκρότησαν  την συνομοσπονδία πολιτειών με την σύνταξη και ψήφιση το πρώτο  σύνταγμα («Τα Άρθρα της Συνομοσπονδίας»). Αυτό έδωσε όλες τις εξουσίες στις πολιτείες και λίγες στην κεντρική κυβέρνηση. Η συνομοσπονδία δεν είχε πρόεδρο. Το άρθρο 3 περιγράφει τη συνομοσπονδία ως «σταθερό σύνδεσμο φιλίας» των πολιτειών «για την κοινή άμυνά τους, την ασφάλεια των ελευθεριών τους και την αμοιβαία και γενική ευημερία τους.» Αυτή θα είχε ένα νομοθετικό σώμα ως κεντρικό θεσμό της κυβέρνησης. Κάθε πολιτεία είχε μία ψήφο και οι αντιπρόσωποι εκλέγονταν από τις πολιτειακές  βουλές. Κάθε πολιτεία διατηρούσε την κυριαρχία, την ελευθερία και την ανεξαρτησία της. Το νέο Κογκρέσο δεν θα μπορούσε να επιβάλει φόρους ούτε θα μπορούσε να ρυθμίσει το εμπόριο. Τα έσοδά του θα προέρχονταν από τις πολιτείες με την καθεμιά να συνεισφέρει ανάλογα με την αξία της ιδιόκτητης γης εντός των συνόρων της. Η κατάσταση, όμως, χειροτέρεψε όσον αφορά τόσο

 Το Αμερικάνικο Σύνταγμα, αρχικά αποτελούμενο από επτά άρθρα, οριοθετεί το εθνικό πλαίσιο διακυβέρνησης. Τα πρώτα τρία άρθρα της ενσαρκώνουν το δόγμα του διαχωρισμού των εξουσιών, σύμφωνα με το οποίο η ομοσπονδιακή κυβέρνηση χωρίζεται σε τρεις κλάδους: το νομοθετικό, αποτελούμενο από το δυο βουλές (άρθρο 1), το εκτελεστικό όργανο, αποτελούμενο από τον Πρόεδρο (άρθρο 2) και το δικαστικό, που αποτελείται από το Ανώτατο Δικαστήριο και άλλα ομοσπονδιακά δικαστήρια (άρθρο τρία). Τα άρθρα τέσσερα, πέντε και έξι ενσωματώνουν ιδέες του φεντεραλισμού, περιγράφοντας τα δικαιώματα και τις ευθύνες των κυβερνήσεων των πολιτειών, τις πολιτείες κράτη σε σχέση με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και την κοινή διαδικασία συνταγματικής αναθεώρησης. Το άρθρο 7 θεσπίζει τη διαδικασία που χρησιμοποιείται από τα δεκατρία κράτη για την επικύρωσή του. Από τότε που τέθηκε σε ισχύ το Σύνταγμα το 1789, τροποποιήθηκε 27 φορές, συμπεριλαμβανομένης και μιας τροπολογίας για την κατάργηση μιας προηγούμενης , προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες ενός έθνους που έχει αλλάξει βαθιά από τον 18ο αιώνα. Σε γενικές γραμμές, οι δέκα πρώτες τροποποιήσεις, γνωστές συλλογικά ως Bill of Rights, προσφέρουν συγκεκριμένες προστασίες της ατομικής ελευθερίας και δικαιοσύνης και περιορίζουν τις εξουσίες της κυβέρνησης.
Τροπολογία 1 – Ανεξιθρησκεία, Ελευθερία του τύπου και της έκφρασης (1791) Το Κογκρέσο δεν θα εγκρίνει νόμο που θα υποστηρίζει την εγκαθίδρυση θρησκείας ή που θα απαγορεύει την ελεύθερη θρησκευτική λατρεία ή που θα περιορίζει την ελευθερία του λόγου ή του τύπου ή το δικαίωμα του λαού να συνέρχεται ειρηνικά και να αιτείται στην Κυβέρνηση σχετικά με την ικανοποίηση παραπόνων του.
Τροπολογία 2 – Δικαίωμα οπλοκατοχής (1791. Μια καλά εποπτευόμενη πολιτοφυλακή, απαραίτητη για την ασφάλεια ενός ελεύθερου κράτους και το δικαίωμα του λαού να διατηρεί και να φέρει όπλα, δεν θα εμποδισθεί.
Τροπολογία 3 – Στέγαση στρατιωτών (1791). Κανένας στρατιώτης, σε καιρό ειρήνης, δεν θα διαμείνει σε κανένα σπίτι, χωρίς την συγκατάθεση του ιδιοκτήτη, ούτε και σε περίοδο πολέμου, παρά με τρόπο που θα καθορισθεί δια νόμου.
Τροπολογία 4 – Έρευνα και κατάσχεση (1791). Το δικαίωμα των πολιτών στην ατομική ασφάλεια, στην ασφάλεια των οικιών τους, των εγγράφων τους και των αντικειμένων τους έναντι παράλογων ερευνών και κατασχέσεων, δεν θα παραβιαστεί και δεν θα εκδοθούν Εντάλματα, εκτός λόγω σοβαρής αιτίας, συνοδευόμενα από Όρκο [ένορκη καταγγελία] ή επιβεβαίωση [αποδείξεις], και ειδική περιγραφή του τόπου που θα ερευνηθεί και των ατόμων ή των αντικειμένων που θα συλληφθούν.
Τροπολογία 5 – Δίκη και Τιμωρία (1791). Κανένας άνθρωπος δεν θα κατηγορηθεί για έγκλημα αφαίρεσης ζωής ή άλλο σοβαρό έγκλημα εάν δεν του απαγγελθούν κατηγορίες από Σώμα Ενόρκων, εκτός από περιπτώσεις που προκύπτουν κατά την υπηρεσία σε στρατό ξηράς ή στο ναυτικό ή στην πολιτοφυλακή, σε καιρό πολέμου ή δημόσιου κινδύνου, ούτε θα απαγγελθούν κατηγορίες σε κανέναν για το ίδιο έγκλημα δύο φορές, ούτε θα υποχρεωθεί κανένας να καταθέσει εναντίον του εαυτού του σε υπόθεση για κακούργημα, ούτε θα αφαιρεθεί σε κανένα η ζωή, η ελευθερία ή η περιουσία χωρίς αρμόζουσα δικαστική διαδικασία, ούτε θα αφαιρεθεί περιουσία για δημόσια χρήση χωρίς δίκαιη αποζημίωση.
Τροπολογία 6 – Δικαίωμα σε Γρήγορη Δίκη, Εξέταση Μαρτύρων (1791). Σε όλες τις δίκες για κακουργηματικές πράξεις, ο κατηγορούμενος θα απολαμβάνει του δικαιώματος γρήγορης και δημόσιας δίκης, από αμερόληπτους Ενόρκους της Πολιτείας και της περιοχής όπου θα έχει τελεστεί το έγκλημα, η περιοχή δε θα έχει καθορισθεί εκ των προτέρων δια νόμου, και [ο κατηγορούμενος] θα έχει ενημερωθεί εκ των προτέρων για την φύση και τα αίτια της κατηγορίας, και θα παρευρίσκεται στην εξέταση των μαρτύρων εναντίον του, θα μπορεί να υποχρεώνει μάρτυρες να καταθέτουν υπέρ του, και θα έχει την βοήθεια συμβούλων [δικηγόρων] για την άμυνα του.
Τροπολογία 7 – Δίκη με Ενόρκους σε Αστικές Υποθέσεις (1791). Σε αστικές αγωγές, όπου η αξία της διεκδίκησης υπερβαίνει τα είκοσι δολάρια, διατηρείται το δικαίωμα της δίκης με ενόρκους και κανένα στοιχείο που δικάσθηκε από ενόρκους δεν θα επανεξετάζεται από οποιοδήποτε δικαστήριο των Ηνωμένων Πολιτειών εκτός μέσω των κανόνων του Κοινού Δικαίου.
Τροπολογία 8 – Βάναυση και Ασυνήθιστη Τιμωρία (1791). Δεν θα απαιτείται υπερβολική εγγύηση [για αποφυγή προφυλάκισης], ούτε θα επιβάλλονται υπερβολικά πρόστιμα, ούτε θα επιβάλλονται βάναυσες και ασυνήθιστες τιμωρίες.
Τροπολογία 9 – Δημιουργία του Συντάγματος (1791). Η περιγραφή στο Σύνταγμα ορισμένων δικαιωμάτων δεν θα θεωρείται ότι αποκλείει ή υποβιβάζει άλλα [δικαιώματα] που ανήκουν στον λαό.
Τροπολογία 10 – Εξουσίες των Πολιτειών και του Λαού (1791). Οι εξουσίες που δεν αποδίδονται στις Ηνωμένες Πολιτείες από το Σύνταγμα, ούτε απαγορεύονται [από το Σύνταγμα] προς τις Πολιτείες, διατηρούνται από τις Πολιτείες ή από τον λαό.
 Η πλειοψηφία των δεκαεπτά μεταγενέστερων τροπολογιών επεκτείνει την προστασία των πολιτικών δικαιωμάτων. Άλλοι αντιμετωπίζουν ζητήματα που σχετίζονται με την ομοσπονδιακή εξουσία ή τροποποιούν διαδικασίες και διαδικασίες της κυβέρνησης.


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο:
2019 Τσακίρης Τσακίρης ,   «Η διείσδυση των ιδεών του Διαφωτισμού στη Διακήρυξη. Τα ριζοσπαστικά στοιχεία του (μη αναθεωρητέου?) Συντάγματος των ΗΠΑ (1787) που ισχύει μέχρι σήμερα. Συγκρίσεις/συγγένειες με τη Γαλλική Επανάσταση», Hot.Doc History  https://www.documentonews.gr/article/amerikanikh-epanastash-h-diakhryxh-ths-anexarthsias-kai-oi-pateres-toy-ethnoys-sto-hot-doc-history-ektaktws-to-sabbato-me-to-documento

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...