Wednesday, January 05, 2022

Ένα Παράξενο Ζευγάρι: Συνδικάτα και οικολογία / The Odd Couple: Trade Unions and Ecology (Μέρος Α’/Part A

 

Ένα Παράξενο Ζευγάρι: Συνδικάτα και οικολογία / The Odd Couple: Trade Unions and Ecology (Μέρος Α’/Part A)

Ένα Παράξενο Ζευγάρι: Συνδικάτα και οικολογία / The Odd Couple: Trade Unions and Ecology

του ΘΑΝΑΣΗ ΤΣΑΚΙΡΗ

 strawberries

Το ουσιαστικό ερώτημα αυτής της έρευνας θα μπορούσαμε να το διατυπώσουμε ως «κατά πόσον μπορούν να συνυπάρξουν τα εργατικά συνδικάτα και το οικολογικό κίνημα σε μια κατεύθυνση πολιτικής και κοινωνικής αλλαγής». Η απάντηση στο ερώτημα δεν είναι καθόλου αυτονόητη ούτε μπορεί να είναι ένα «ναι» ή ένα «όχι». Αλλά ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Αναφερόμαστε κατ’ αρχάς σε «συλλογική δράση», δηλαδή σε οποιαδήποτε δραστηριότητα δύο ή περισσοτέρων ανθρώπων για την επίτευξη ενός στόχου. Η συλλογική δράση ενδέχεται να είναι θεσμοποιημένη ή μπορεί να λαμβάνει χώρα εκτός των θεσμών. Τα κοινωνικά κινήματα είναι η βασική κοινωνική μορφή που παίρνουν οι διαδικασίες συλλογικής δράσης με τις οποίες ομάδες και συλλογικότητες ανθρώπων διατυπώνουν τα παράπονά τους και τα αιτήματά του και εκφράζουν ενδιαφέρον και ανησυχίες για τα δικαιώματά τους και την ευημερία τους. Θα θεωρήσουμε επίσης, ότι κοινωνικό κίνημα είναι μια ομάδα ανθρώπων που εμπλέκονται με «μη θεσμοποιημένο στην αλλαγή της τρέχουσας κατάστασης και τροχιάς της κοινωνίας» . Στο βαθμό που η συλλογική δράση λαμβάνει χώρα και εκτός των θεσμών προσιδιάζει στα χαρακτηριστικά του κοινωνικού κινήματος. Μέσα από την κριτική των παλαιότερων θεωριών για τα κοινωνικά κινήματα αναδείχθηκε ένας συνθετικός ορισμός που τονίζει το δικτυακό χαρακτήρα του κοινωνικού κινήματος ως «ένα κίνημα άτυπων αλληλεπιδράσεων μεταξύ μιας πλειάδας ατόμων, ομάδων και/ή οργανώσεων που εμπλέκονται σε μια πολιτική ή πολιτισμική σύγκρουση στη βάση μιας κοινής συλλογικής ταυτότητας». Ο εργατικός συνδικαλισμός είναι έννοια είδους ενώ το εργατικό κίνημα έννοια γένους, συνεπώς τα εργατικά συνδικάτα αποτελούν μέρος του γενικότερου εργατικού κοινωνικού κινήματος. Στο εργατικό κίνημα εντάσσονται οι εργάτες, τα εργατικά, σοσιαλιστικά, κομμουνιστικά κόμματα, οι αναρχικές οργανώσεις, τα συνδικάτα, οι εργατικές λέσχες, οι σχολές συνδικαλιστικής επιμόρφωσης κ.ο.κ. Τι είναι, όμως, το συνδικάτο; Εργατική ένωση ή συνδικάτο είναι η οργάνωση των εργατών για την προστασία των εργατικών δικαιωμάτων και τη βελτίωση της θέσης του σε μια δεδομένη κοινωνία, κατά τέτοιο τρόπο ώστε η οργάνωση των εργατών να επιβιώνει ανεξαρτήτως κοινωνικο-οικονομικού συστήματος. Συνεπώς, ένα εργατικό συνδικάτο είναι μια μορφή συλλογικής δράσης εργαζομένων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που τους απασχολούν κατά κύριο λόγο με την ιδιότητά τους ως μισθωτών εργαζομένων. Με διαφορετικούς όρους, συνδικάτο είναι μια οργάνωση μισθωτών εργαζομένων που ιδρύεται με σκοπό την αντικατάσταση της ατομικής διαπραγμάτευσης στην αγορά εργασίας από τη συλλογική διαπραγμάτευση, τη διασφάλιση ότι οι αμοιβές και οι συνθήκες εργασίας θα διέπονται από κανόνες που θα εφαρμόζονται με συνέπεια για όλο το συνδικαλισμένο προσωπικό. Επομένως, το συνδικάτο είναι ένας θεσμός, δηλαδή σύνολο κοινωνικών κανόνων που ρυθμίζουν και προσανατολίζουν τη συμπεριφορά και που βασίζονται σε κυρώσεις σκοπός των οποίων είναι να εγγυηθούν τη συναίνεση από την πλευρά των υποκειμένων. Η διαφορά μεταξύ μιας οργάνωσης και ενός θεσμού έγκειται στο ότι η οργάνωση δρα σε αντίθεση με το θεσμό. Αυτή η διφυής φύση του συνδικάτου ως οργάνωσης και θεσμού βρίσκεται στο επίκεντρο της μεγάλης θεωρητικής και μεθοδολογικής συζήτησης σχετικά με το πώς μελετάμε τα συνδικάτα.

Η δεύτερη συνιστώσα του θέματός μας είναι το οικολογικό κίνημα, δηλαδή εκείνο το κοινωνικό κίνημα, οι ιδέες, αγώνες και οι προτάσεις που αναπτύσσουν οι πολίτες που ενδιαφέρονται για το μέλλον της σχέσης ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος. Είναι κοινωνικό κίνημα γιατί αφορά συλλογικοί αγώνες από ανθρώπους «που έχουν κοινούς σκοπούς και αλληλεγγύη μεταξύ τους και βρίσκονται σε κατάσταση παρατεταμένης αλληλεπίδρασης με το κράτος, τις δημόσιες και ιδιωτικές αρχές και τις σχετικές ελίτ» Το οικολογικό κίνημα κάνει την εμφάνιση του με ριζοσπαστικό λόγο, περιεχόμενο και οργανωτική μορφή στη διάρκεια της δεκαετίας του ’60. Στο παρελθόν το περιβάλλον είχε χαρακτηριστεί από νεοκλασσικούς οικονομολόγους αλλά και από ορισμένους κεϊνσιανούς ως «εξωτερική επιβάρυνση» για την επιχείρηση.

Η δεκαετία του 1960 βρήκε τον καπιταλιστικό κόσμο αλλά και την εκβιομηχανισμένη «σοσιαλιστική Ευρώπη» στην πιο «ευτυχισμένη» οικονομικά εποχή. Οι δείκτες της ανάπτυξης ανέβαιναν σταθερά στη Δυτική Ευρώπη, το κράτος πρόνοιας λειτουργούσε με ελάχιστες τριβές και τα εργατικά συνδικάτα είτε συνδιαχειρίζονταν την καπιταλιστική επιχείρηση σε μεγάλο βαθμό είτε ασκούσαν ένα είδος ελέγχου στις επενδυτικές αποφάσεις (ΟΔΓερμανίας, Σκανδιναβικές χώρες), η αγροτική οικονομία εκμηχανιζόταν και, ταυτόχρονα, η εμπορευματική καπιταλιστική παραγωγή κάλυπτε, σε μεγάλο βαθμό, τις ανάγκες των ανθρώπων. Όμως, κάποιοι άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι αυτή η βιομηχανική ανάπτυξη έχει και αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Ακόμη χειρότερα, η ατομική ενέργεια και οι πυρηνικές δοκιμές των δύο υπερδυνάμεων, δηλαδή των ΗΠΑ και τη ΕΣΣΔ, θα ξεσήκωναν επιστήμονες ολκής όπως ο Albert Einstein και ο Bertrand Russel οι οποίοι θα συνέγειραν τις συνειδήσεις των διανοουμένων και των κριτικά σκεπτόμενων πολιτών απαιτώντας να σταματήσει η καταστροφή της ανθρωπότητας με τη διάχυση της ραδιενέργειας. Είχαν ήδη προηγηθεί περιστατικά όπως η έκρηξη του σταθμού δοκιμών των ΗΠΑ στην Ατόλη Μπικίνι στον Ειρηνικό Ωκεανό που προκαλούσε το θάνατο πολλών Ιαπώνων και άλλων ψαράδων για πολλούς μήνες. Η βιολόγος Rachel Carson με το έργο της Silent Spring έδινε έμφαση «στην ευπάθεια των οικολογικών σχέσεων» προσπαθώντας «να θέσει βαθιά τα ανθρώπινα όντα στις σχέσεις αυτές κι όχι στην άκρη τους, και να θέσει υπό αμφισβήτηση τις παραδοσιακές έννοιες της επιστημονικής προόδου» . Λίγο πριν ένας πρώην νέος κομμουνιστής και συνδικαλιστής στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο Murray Bookchin, έγραφε την πρώτη πραγματεία περί «κοινωνικής οικολογίας» με τίτλο Our Synthetic Environment (με το ψευδώνυμο Lewis Herber). Σύμφωνα με την ιδέα αυτή τα οικολογικά προβλήματα έχουν τις ρίζες τους βαθιά στα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα και ιδιαίτερα στα κυριαρχικά ιεραρχικά πολιτικά και κοινωνικά συστήματα που επιβάλλουν τη λογική μιας φιλοσοφίας του ανοιχτού ανταγωνισμού με κυρίαρχο το δίλημμα «η ζωή μου ο θάνατός σου». Αυτή η φιλοσοφία δεν ακυρώνεται με την φιλοσοφία του ηθικού καταναλωτισμού που είναι ατομική στάση μόνο αλλά με την συλλογική δράση στη βάση των ριζοσπαστικών δημοκρατικών ιδανικών. Στα μέσα της ίδιας δεκαετίας άρχισαν να προβληματίζονται πολλοί επιστήμονες -κυρίως βιολόγοι και μελετητές του οικοσυστήματος- με την επίπτωση των βιομηχανικών μονάδων παραγωγής στην ατμόσφαιρα, στους ανανεώσιμους και μη ανανεώσιμους πόρους του πλανήτη, στην αύξηση του πληθυσμού της γης και την ικανότητά της να τρέφει τον πλεονάζοντα πληθυσμό.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 μια σειρά από εκδόσεις βιβλίων και δημοσιεύσεις επιστημονικών άρθρων σε επιθεωρήσεις και περιοδικά αρχίζουν να «ανοίγουν τα μάτια» ολοένα και περισσότερων ανθρώπων. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης της εποχής «μυρίστηκαν» την ένταξη στις δημόσιες αντιπαραθέσεις μιας νέας θεματολογίας και ενός νέου κοινού που ξεχώριζε από τις παλιότερες γενιές, Έτσι έστρεψαν τους φακούς του στην ανάλυση του νέου φαινομένου, που αρχικά ονομαζόταν «περιβαλλοντικό κίνημα». Το 1972 η έκθεση της Λέσχης της Ρώμης, με τίτλο Τα όρια της ανάπτυξης, τόνιζε ότι «η απεριόριστη ανάπτυξη σ’ ένα πεπερασμένο σύστημα είναι μια απραγματοποίητη φαντασίωση», αντανακλώντας ένα είδος «πεφωτισμένου νέο-μαλθουσιανισμού». Επιπλέον, το ίδιο έτος, το περιοδικό Ecologist με το άρθρο «Προσχέδιο για την Επιβίωση» πρότεινε «μια στρατηγική για την αλλαγή και υπογράμμιζε ότι οι αποκεντρωμένες κοινωνικές δομές ταιριάζουν σε μια (αυτό)διατηρούμενη κοινωνία». Μέχρι τη δεκαετία του ’80 οι στρατηγικές του οικολογικού κινήματος ήταν ανθρωποκεντρικές, δηλαδή αποσκοπούσαν στη σωτηρία του περιβάλλοντος χάριν των ανθρώπων. Αυτή η μεγάλη τάση του οικολογικού κινήματος αποκλήθηκε «ρηχή οικολογία» σε αντίθεση με την μη ανθρωποκεντρική «βαθιά οικολογία» που υποστήριζε τις αρχές του βιοσφαιρικού εξισωτισμού, της πολυποικιλότητας, της συμβίωσης και της αποκέντρωσης.

….Συνεχίζεται

P

Wednesday, December 22, 2021

Τι θα διαβάσουμε στην «Εποχή» που κυκλοφορεί εκτάκτως 23 - 24 Δεκεμβρίου


ΣΥΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ανδρέας Ξανθός: «Η κυβέρνηση εργαλειοποιεί πλήρως την επιστήμη»

proti23-24122021.jpg

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Στο πνεύμα των Χριστουγέννων ελπίζει ο πρωθυπουργός» της Ιωάννας Δρόσου

«Στην αφετηρία για μια κούρσα ημιαντοχής» του Χ. Γεωργούλα

«Σαν να μην πέρασε μια μέρα» της Αννέτας Καββαδία

«Ένα μέλλον για τον Νίκο Ανδρουλάκη…» του Κωστή Γιούργου

ΚΙΝΑΛ: «Συμβαίνει, αλήθεια, κάτι εδώ;» της Δανάης Κολτσίδα



«Ο ΣΥΡΙΖΑ μπροστά σε λεπτή και πολλή δουλειά» του Άρη Καραντινού

Αριστερή Πρωτοβουλία διαλόγου και δράσης: «Με στόχο τη συγκρότηση ενός πολιτικού υποκειμένου» του Μαρίνου Μουζακίτη

ΤΟ ΘΕΜΑ

«Ιστορική νίκη της Αριστεράς στη Χιλή» του Μπάμπη Κοβάνη

«Viva Γαβριήλ!» του Βασίλη Ρόγγα

 

 

ΔΙΕΘΝΗ

Νταϊάνα Λέντον: «Οι Μαπούτσε έχουν αφεθεί στη μέση της εθνικιστικής διαμάχης Αργεντινής – Χιλής»

«Η ευρωπαϊκή νέα ακροδεξιά οργανώνεται» της Γεωργίας Ντούσια

«Απεργίες και διαδηλώσεις στην “καλύτερη χώρα για το 2021”» της Τόνιας Τσίτσοβιτς

«Ο Μπόρις Τζόνσον πίσω από τη μάσκα του “γκαφατζή”» του Κώστα Αργυρού

«Ενίσχυση των σχέσεων Κίνας – Ρωσίας» του Μιχάλη Ρπέση

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Μία λέξη και μία γυναίκα σώζεται, μία λέξη και μία γυναίκα χάνεται!» του Πέτρου Γαλιατσάτου

«Η λαιμητόμος Χατζηδάκη έπιασε δουλειά» του Νίκου Γιαννόπουλου

«Δικαίωµα στη στέγαση: η ευρωπαϊκή εµπειρία και η ελληνική πραγµατικότητα» της Όλγας Νάσση

«Τα Χριστούγεννα, οι αόρατοι, εμείς…» του Πάνου Λάμπρου

«Ενεργειακές Κοινότητες: μια προοδευτική μεταρρύθμιση που ενοχλεί τη ΝΔ» του Σωκράτη Φάμελλου

«Η ενεργειακή φτώχεια στην Ελλάδα αυξάνεται επικίνδυνα» της Τζέλας Αλιπράντη

«Ίος και πολιτεία» της Μαρίας Λυκούρα

«Δρόμοι που πληρώνουμε ακριβά και πολλαπλά» του Γιώργου Σαϊτά

«ΜΙΕΤ: Ας το δούμε διαφορετικά» του Δημήτρη Στεμπίλη


ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Τα λυπημένα Χριστούγεννα στην ποίηση του Μίλτου Σαχτούρη» του Θανάση Γιούνη

«Το κάστρο της Μονίκ»: η Σοφία Ξυγκάκη γράφει με αφορμή το βιβλίο του Εντούαρ Λουί «Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας»

Ο Άρης Καλαντίδης γράφει για το βιβλίο της Ντίνας Βαΐου «Η αθέατη εργασία των γυναικών στη συγκρότηση της πόλης, Όψεις της Αθήνας μετά την μεταπολίτευση»

Ο Κώστας Αθανασίου γράφει για τα βιβλία των Wu Ming «Προλετκούλτ» και της Λουσία Μπερλίν «Βράδυ στον Παράδεισο. Ακόμα λίγες ιστορίες»

Ο Αντώνης Ν. Φράγκος γράφει για το βιβλίο της Φερνάντα Μελτσόρ, «Η εποχή των τυφώνων»

Η Λιάνα Μαλανδρενιώτη μας κάνει γιορτινές Μουσικές Προτάσεις

Ο Στράτος Κερσανίδης γράφει για τις νέες ταινίες της εβδομάδας

ΙΔΕΕΣ

«Οι σοσιαλιστές πρέπει να είναι υπέρμαχοι της ελευθερίας» του Ντέιβιντ Χάρβεϊ

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

«1, 2, 3 δεκαετίες, πολλά ΑΣΚΙ» του Μάνου Αυγερίδη

 

Στην ΕΠΟΧΗ του Σαββατοκύριακου διαβάζετε και τις στήλες:

«Στα δίκτυα του κόσμου» από τον Δημήτρη Γκιβίση

Δαιμονικά από τον δικηγόρο του διαβόλου.

Saturday, December 18, 2021

Στην «Εποχή» που κυκλοφορεί το Σαββατοκύριακο ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: Ξέρατε, δεν ξέρατε, εμείς σας μάθαμε

 Στην «Εποχή» που κυκλοφορεί το Σαββατοκύριακο

ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: Ξέρατε, δεν ξέρατε, εμείς σας μάθαμε


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Νίκος Βούτσης: «Ο “βασιλιάς” έμεινε γυμνός»

Κώστας Μελάς: «Οι αβεβαιότητες στον Προϋπολογισμό είναι τρεις και πολύ σοβαρές»

 

 

 

 

 


ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Φτου σου κοπελάρα μου» της Ιωάννας Δρόσου

«Κρατούν το ΕΣΥ διασωληνωμένο εκτός ΜΕΘ» του Χ. Γεωργούλα

«Ένας κοσμοπολίτης στη σύνοδο των μητροπολιτών» του Κωστή Γιούργου

«Η αντοχή της πολιτισμικής Δεξιάς» του Δημήτρη Παπανικολόπουλου

«Περί του κοινωνικού υπογείου» της Σοφίας Βιδάλη

«Η άνοδος της νέας ακροδεξιάς μετά τη δίκη της Χρυσής Αυγής» του Βασίλη Ρόγγα

«Ο καθείς και τα όπλα του» του Νίκου Σ. Κακλαμάνη

ΚΙΝΑΛ: «Έλλειμμα ταυτότητας και ο πειρασμός του μεγαλοϊδεατισμού» του Παντελή Κυπριανού

«Τα πρώτα βήματα του Ανδρουλάκη» του Μαρίνου Μουζακίτη


 

ΔΙΕΘΝΗ

Χούλιο Γκαμπίνα: «Υπάρχει ένα ευρύ λαϊκό κίνημα κατά του ΔΝΤ στην Αργεντινή»

«Η Βοσνία θύμισε στους Ευρωπαίους ότι… υπάρχει» του Κώστα Αργυρού

«Σχηματίστηκε νέα κυβέρνηση του “Χάρβαρντ” στη Βουλγαρία» του Γιώργου Βερβέρη

«Έληξε η τριήμερη σύνοδος υπουργών Εξωτερικών των G7» του Μιχάλη Ρένεση

«Ο αργός θάνατος του Ασάνζ και οι σιωπηροί συνένοχοι» του Κώστα Αργυρού

Γαλλία: «Κάτι κινείται στην Αριστερά ενόψει εκλογών» του Μπάμπη Κοβάνη

 

 

 

 

ΤΟ ΘΕΜΑ

«Λείπουν ακόμα περισσότερες δολοφονημένες απ’ όσες νομίζουμε» της Πένυς Πασπάλη

«Revenge porn: το νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα» της Αγγελικής Πεπόνη

 

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ


«Σε ποιον “θεό” πιστεύουν εκεί στην κυβέρνηση;» της Ζωής Γεωργούλα


«Κυβέρνηση και εκκλησία δεν έχουν τον θεό τους» του Νίκου Γιαννόπουλου


Θανάσης Καραΐσκος:« Ουσιαστικός ο ρόλος της τοπικής κοινωνίας στην εγκατάσταση των ΑΠΕ»


«Η ανάπλαση των Προσφυγικών βαλτώνει κι ο Πατούλης σωπαίνει» της Μαρίας Λυκούρα


«Η δικιά μας Ερεσός» του Αντώνη Παπαζαχαρίου


«Δεκαπέντε μήνες μετά τον Ιανό, η Φθιώτιδα ξαναπνίγεται» της Μυρτώς Μωρίκη


Λιμενεργάτες: «Οι απεργιακές κινητοποιήσεις έφεραν αυξήσεις 3% το 2022» του Στρατή Ηλιάκη


5ο Ευρωπαϊκό Φόρουμ: «Προσπάθεια σύγκλισης ευρύτερων αριστερών και κοινωνικών δυνάµεων» των Μελίνας Ζήκου, Μιχάλη Υδραίου


Σύρος: «Η περιβαλλοντική ανησυχία δεν είναι συκοφαντία» της Τζέλας Αλπράντη


 ;ΘΕΜΑΤΑ

«Μια χώρα που έκαιγε τους παραμυθάδες της» του Κωστή Παπαϊωάννου

«Ελληνικός χρονοσεισμός» του Θωμά Τσαλαπάτη

«Στέργιος Κατσαρός: στο μυαλό μαρξιστής και αναρχικός στη δράση» αποχαιρετά ο Παύλος Κλαυδιανός

«Αλέξανδρος Κοσκινάς, ο νεοσμυρνιώτης γιατρός σύντροφος» αποχαιρετούν οι Αποστόλης Ραζής και Τάκης Γεωργακόπουλος

Ιστορίες από τα γήπεδα: «Στην εξέδρα με τον πάπα» του Μ. Διόγου




ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Προσωδίες και Ραψωδίες ενός ονειροπόλου» του Δημήτρη Τρίκα με αφορμή την έκθεση έργων του Κορνήλιου Γραμμένου στο Άλεξ Μυλωνά - MOMus

«Μια οικογένεια κάπου, κάποτε», η Μίνα Χειμώνα μιλά στην Ράνια Παπαδοπούλου για το έργο του νεαρού ιταλού συγγραφέα και σκηνοθέτη Pier Lorenzo Pisano, «Για το καλό σου», που ανεβαίνει στο Altera Pars
Ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης γράφει για το βιβλίο του Παντελή Μπουκάλα «Το μάγουλο της Παναγίας. Αυτοβιογραφική εικασία του Γεωργίου Καραϊσκάκη»

Ο Θανάσης Μήνας γράφει για το βιβλίο του Patrick Radden Keefe «Μην πεις λέξη. Βία και προδοσία στη Βόρεια Ιρλανδία. Η κρυφή ιστορία του ΙΡΑ»

«Ανάμεσα σε έναν καλά κρυμμένο θησαυρό και τον ακροατή»: Ο ομποΐστας Σπύρος Κοντός μιλά στην Λιάνα Μαλανδρενιώτη

Ο Στράτος Κερσανίδης γράφει για τις νέες ταινίες της εβδομάδας

 

 

 

ΙΔΕΕΣ

«Ο ευρωστρατός είναι νεκρός» του Βόλφγκανγκ Στρέεκ

 

 


Στην ΕΠΟΧΗ του Σαββατοκύριακου διαβάζετε και τις στήλες:

«Στα δίκτυα του κόσμου» από τον Δημήτρη Γκιβίση

Δαιμονικά από τον δικηγόρο του διαβόλου.


 

 

 


 


Η Ιστορία στο Κόκκινο για τη μεσαιωνική Ιερά Εξέταση την Κυριακή 19 Δεκεμβρίου

 

Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 13.00 - 14.00 Στο Κόκκινο 105,5


«Συστήνοντας» την ιερή βία στις δυτικές κοινωνίες: η δημιουργία και η δράση της μεσαιωνικής Ιεράς Εξέτασης

Συζητούν ο Ανδρέας Κοφινάκης και ο Θανάσης Γάλλος

O Θανάσης Γάλλος συζητά με τον Ανδρέα Κοφινάκη, μεταδιδακτορικό ερευνητή του τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ, για την μεσαιωνική Ιερά Εξέταση, την εποχή που έδρασε, την εννοιολόγηση του όρου, την ιστορική διαδικασία μέσα από την οποία οδηγούμαστε στην ίδρυση των πρώτων ιεροεξεταστικών δικαστηρίων αλλά και για το ποιοι γίνονταν ιεροεξεταστές. Συνομιλούν επίσης για το πως αποδιδόταν και τι περιεχόμενο είχε η ιεροεξεταστική δικαιοσύνη αλλά και ποιες ήταν οι ποινές που επέβαλλαν οι νέοι αυτοί «επαγγελματίες διώκτες». Συζητούν τέλος για τη σημασία των ιεροεξεταστικών αρχείων ως βασικής πηγής μέσω της οποίας γράφουμε την ιστορία των διωκόμενων μέσα από τα αρχεία εκείνων που τους καταδίωκαν.



"Ο ταραχοποιός του Λανγκντόκ", Jean-Paul Laurens, 1887

Η Ιστορία στο Κόκκινο: Μια εκπομπή για 

Saturday, December 11, 2021

Τα χρυσόψαρα είναι μαύρα

 Goldfish

Μανώλης Κρανάκης https://flix.gr/cinema/goldfish-review.html



Ελλάδα, λίγα χρόνια μετά την επίσημη χρεοκοπία της χώρας. Ένας μοναχικός άντρας κρύβεται από το σκοτεινό παρελθόν του. Μια κοπέλα αναζητά τον μεγάλο έρωτα. Δυο κακότυχα αδέλφια αναλαμβάνουν να ξαναστήσουν την «επιχείρηση» του νεκρού πατέρα τους. Οι δρόμοι τους θα συναντηθούν με απρόσμενες εξελίξεις.


Δεν υπάρχουν πολλοί τρόποι να δεις το «Goldfish» του Θάνου Τσαβλή, εκτός από μια φυσική συνέχεια της πρώτης του ταινίας, «F.L.S.» και ως ακόμη ένα δείγμα δουλειάς ενός δημιουργού που λατρεύει τον ασιατικό κινηματογράφο, τις πολεμικές τέχνες, τα video games, τα κόμικ και τη λεπτή γραμμή που χωρίζει ένα θορυβώδες action movie από μια cult φάρσα.


Τοποθετημένο σε ένα απροσδιόριστο μέλλον όπου η Ελλάδα βρίσκεται εκτός ευρώ και οι απολυταρχικές τάσεις του πολιτεύματος επιτρέπουν σε κάθε πολίτη να γίνει κυνηγός επικηρυγμένων, το «Goldfish» είναι μαζί μια μαύρη κωμωδία, ένα νεανικό δράμα, μια περιπέτεια πολεμικών τεχνών, ψιλο-γουέστερν και ψιλο-ρομαντική κομεντί και όλα αυτά πακεταρισμένα σε μια χαμηλού προϋπολογισμού ταινία φαντασίας που αποτελείται ωστόσο περισσότερο από μια άναρχη συγκομιδή ιδεών και αναφορών παρά από ένα συμπαγές φιλμικό σύμπαν, ικανό να του αποδώσει cult διαστάσεις ή να το μετατρέψει σε μια αυτοσχέδια ποπ κινηματογραφική απόλαυση.


Οπως και στο «F.L.S.» ο Τσαβλής είναι φανερό πως διασκεδάζει με τους «χάρτινους» χαρακτήρες που έχει γράψει, με τα φουτουριστικά κομμάτια ενός δυστοπικού μέλλοντος που πετυχαίνει με τη βοήθεια μιας ιδανικά πειραγμένης φωτογραφίας, με τις αναφορές στον ίδιο και το σινεμά του, με το ξύλο που τρώει και δίνει σε (πραγματικά εντυπωσιακά) αληθοφανείς σκηνές πολεμικών τεχνών και με την ελευθερία του να κάνει το σινεμά του όπως το θέλει και το έχει φανταστεί.


Μόνο που ο Τσαβλής διασκεδάζει μόνος του, αφού το «Goldfish» δεν είναι παρά ελάχιστα αστείο ακόμη και όταν υπερ-προσπαθεί να είναι κωμικό, ελάχιστα φουτουριστικό, ελάχιστα πορωτικό στα κατ' επανάληψη μπουνίδια που πέφτουν κατά τη διάρκεια του και τελικά δεν είναι ούτε ποπ, ούτε ένα DIY δείγμα σινεμά που ανοίγει στον δημιουργό του μια πόρτα στην επόμενη πίστα του παιχνιδιού.


Αδιαφορώντας παντελώς για τις ερμηνείες, την έννοια του ρυθμού ή την ελάχιστη δραματική κορύφωση, το «Goldfish» είναι τόσο πρόχειρα φτιαγμένο, πράγμα που θα μπορούσες να συγχωρέσεις ή και να θεωρήσεις και αρετή του, αν ως αντιστάθμισα διέθετε χιούμορ και νεανική τρέλα, στοιχεία που έλειπαν και από το (εκ των υστέρων πιο ολοκληρωμένο και λειτουργικό από το «Goldfish») «F.L.S.».


Εκτός από μια - δύο σκηνές στις οποίες χαμογελάς, μερικές σκηνές ξύλου που λειτουργούν και μια σειρά από αισθητικά στοιχεία που σε βάζουν παροδικά μέσα στο τριπ του φανταστικού, το «Goldfish» είναι για δεύτερη φορά ένα σχέδιο ταινίας για τον Τσαβλή, παρά μια ολοκληρωμένη ταινία.


Οσο κι αν είναι σαφές πως ετοιμάστηκε με την αίσθηση της βιασύνης που οφείλει να διαθέτει κάθε νέος δημιουργός, ειδικά στις εποχές που ζούμε, θα ήταν σίγουρα καλύτερα να του είχε δοθεί χρόνος ώστε να αναδειχθούν - αναίμακτα - οι αρετές του και να μετριαστούν τα άτεχνα και προχειροφτιαγμένα κομμάτια του.








Ελλάδα, 2013, Εγχρωμο


Παραγωγή: Θάνος Τσαβλής

Σκηνοθεσία: Θάνος Τσαβλής

Σενάριο: Θάνος Τσαβλής

Φωτογραφία: Γιάννης Καρυτσάς, Θάνος Τσαβλής

Μοντάζ: Θάνος Τσαβλής

Μουσική: Λις Τόμας

Πρωταγωνιστούν: Θάνος Τσαβλής, Χρήστος Καρτέρης, Δημήτρης Μακαλιάς, Φένη Μπένου, Μιχάλης Οικονόμους, Αργύρης Θανάσουλας, Βάσω Καβαλιεράτου, Λουκία Τζωρτζοπούλου

Διάρκεια: 93 λεπτά

Διανομή: Mikrokosmos


https://youtu.be/fq_AWFKVvOs



Στην «Εποχή» που κυκλοφορεί το Σαββατοκύριακο ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΜΕΘ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ;

 



ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Φραγκίσκος Κουτεντάκης: «Το μόνο βέβαιο, η αβεβαιότητα»

Άγγελος Σεριάτος: «Τώρα θα πρέπει το ΚΙΝΑΛ να τοποθετηθεί με κρυστάλλινες θέσεις»

Άγης Τερζίδης: «Το εμβόλιο είναι ασφαλές για τα παιδιά, ανασφάλεια δημιουργεί η κυβέρνηση»

Δημήτρης Ιμπραήμ: «Εξορύξεις και πολιτική για το κλίμα δεν συνδυάζονται»

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Άλλα βλέπουν τα μάτια μου, άλλα ακούν τα αυτιά μου» της Ιωάννας Δρόσου

«Αναζητώντας τη χαμένη ψήφο του ΠΑΣΟΚ» του Χ. Γεωργούλα

«“Γιορτή της δημοκρατίας” ή λευκή επιταγή;» της Αννέτας Καββαδία

«Πούτιν, Μητσοτάκης και οι παλιοί μας φίλοι» του Κωστή Γιούργου

«ΚΙΝΑΛ: Ένας απολογισμός της πρώτης Κυριακής» της Μαριζέτας Αντωνοπούλου

«Η κοινωνική χιονοστιβάδα των γυναικοκτονιών» της Ιωάννας Στεντούμη

ΔΙΕΘΝΗ

Πάουλα Βιντάλ: «Ακόμα και οι περιορισμένες μεταρρυθμίσεις θα είναι μια κατάκτηση μπροστά στην απειλή της Δεξιάς»

«Η Όμικρον έφτασε, η Ευρώπη διχάζεται» του Κώστα Αργυρού

«Ρωσία–Ινδία συμμαχία» του Μιχάλη Ρένεση

«Οι αμερικανορωσικές σχέσεις και… η κόπρος του Αυγεία» του Μ. Ρ.

Ινδία: «Σημαντική νίκη του αγροτικού κινήματος» της Γεωργίας Ντούσια

«Το Κονγκό, η Κίνα και το κοβάλτιο» της Τόνιας Τσίτσοβιτς

Γερμανία: «Η κυβέρνηση, όπου το 6 μπορεί να είναι και 9» του Κώστα Αργυρού

GUE/NGL

«Η κλιµατική αλλαγή είναι ανθρωπογενής και η θεραπεία στο χέρι µας» του Πέτρου Κόκκαλη

«Η ΕΕ συζητά για καλύτερους µισθούς και ο Μητσοτάκης για αύξηση-φιλοδώρηµα» του Κώστα Αρβανίτη

«Γυναικοκτονίες στην Ελλάδα και η ευρωπαϊκή οδηγία για τον τερµατισµό της έµφυλης βίας» της Έλενας Κουντουρά

«Ο πολιτισµός είναι το µεγαλύτερο θύµα της πανδηµίας» του Αλέξη Γεωργούλη

«Η αντιµετώπιση της πανδηµίας απαιτεί ισχυρότερη παγκόσµια συνεργασία» του Δημήτρη Παπαδημούλη

«Άρνηση βίζας από τις ΗΠΑ» του Στέλιου Κούλογλου

ΤΟ ΘΕΜΑ

«Ο Δεκέμβρης του 2008 για όσα πήγαιναν τότε δημοτικό» του Στρατή Ηλιάκη

«Οι συναντήσεις του Δεκέμβρη» του Βασίλη Ρόγγα

«Πού πηγαίνουν οι εξεγέρσεις όταν τελειώσουν;» της Όλγας Στέφου

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Ψηφιακή γενιά σε άγριους καιρούς» της Αύρας Βαζαίου

Αποστολή στη Λέσβο: «Μήνυμα ανθρωπιάς μέσα σ’ ένα ΚΥΤ–φυλακή» της Τζέλας Αλιπράντη

Διακοπή πληρωμών ΕΣΠΑ και ΠΔΕ: «Μυωπική επιλογή με αναπτυξιακό και κοινωνικό κόστος» του Παύλου Δ. Κλαυδιανού

«Μπακογιάννης, ο πολέμιος του Θουκυδίδη» της Μαρίας Λυκούρα

Δίκη των δολοφόνων του Ζακ: «Ζητούμενο η αλλαγή του κατηγορητηρίου» του Γιάννη Ανδρουλιδάκη

«Στον δρόμο οι συνταξιούχοι για τη φορολόγηση των αναδρομικών» της Μαρίας Γεωργακοπούλου

ΠΥΡΚΑΛ: «Είναι ανεκτή η διαβούλευση;» του Λουκά Τριάντη

«Οι πολλαπλές ταχύτητες στα πανεπιστήµια θα αποτύχουν» του Γιώργου Αγγελόπουλου

«Θολό τοπίο στην όαση των Καλλιτεχνικών Σχολείων» του Μανώλη Τσαγκαράκη

ΘΕΜΑΤΑ

«Λογοκρισία ιδιωτικής πρωτοβουλίας» του Θωμά Τσαλαπάτη

Ιστορίες από τα γήπεδα: «Το χέρι του θεού» του Μ. Διόγου

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Σοφία Ξυγκάκη γράφει για το βιβλίο της Μαρίας Φαφαλιού «Γυναίκες στη φυλακή»

Η Σοφία Διονυσοπούλου γράφει για το βιβλίο του Τσιμάρα Τζανάτου «Η βία του βίου»

Ο Αντώνης Ν. Φράγκος γράφει για το βιβλίο του Πάκο Ιγκνάσιο Τάιμπο ΙΙ «Το μυστήριο της αράχνης»

«Βαρβάρους έχουμε, δεν μας λείπουν…», η πεζογράφος Νίκη Τρουλλινού γράφει για τη 18η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

«Οι απαγορευμένοι έχουν φωνή», η Αντιγόνη Κατσαδήμα γράφει για τη θεατρική παράσταση «Τσέρνομπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος»

Η Λιάνα Μαλανδρενιώτη γράφει Μουσικές Προτάσεις και τις Αναγνώσεις της Εποχής

Ο Στράτος Κερσανίδης γράφει για τις νέες ταινίες της εβδομάδας

ΙΔΕΕΣ

«Ο πάπας Φραγκίσκος και ο διάλογος χριστιανών–μαρξιστών» του Μικαέλ Λεβί

«Απευθύνεται στα θύματα του συστήματος» της Λουτσιάνα Καστελίνα

«Μέσα από μία παπική διακήρυξη περί ιδιοκτησίας» του Καρλ-Χέλμουτ Λέχνερ

Στην ΕΠΟΧΗ του Σαββατοκύριακου διαβάζετε και τις στήλες:

«Στα δίκτυα του κόσμου» από τον Δημήτρη Γκιβίση

Δαιμονικά από τον δικηγόρο του διαβόλου

Saturday, December 04, 2021

Στην «Εποχή» που κυκλοφορεί το Σαββατοκύριακο ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: Κοίτα γύρω, δες καλά

  

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Κωστής Καρπόζηλος: «Δεν αρκεί να λες τι να γίνει. Δείξτο και κάντο»

Κλειώ Παπαπαντολέων: «Δύσκολη δίκη, με περίπλοκα νομικά θέματα και βαριά κοινωνική σκιά»

 

 

 

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Μεγάλη υποδοχή των επενδυτών της “Μεγάλης Παραίτησης”» της Ιωάννας Δρόσου

«Αισθητές αλλαγές στη σκηνή της πανδημίας» του Χ. Γεωργούλα

«Άλλα μέσα, άλλα έξω» της Αννέτας Καββαδία

«Παρίσι–Ρώμη κι από κοντά(;) η Αθήνα» του Κωστή Γιούργου

«Το μονότονο τοπίο της εσωκομματικής πάλης στο ΚΙΝΑΛ» του Ευθύμη Παπαβλασόπουλου

«Με αφορμή τον Καμπαγιάννη» του Βασίλη Ρόγγα

«Τελικά, όλοι θυμούνται το 2015, εκτός από τον ΣΥΡΙΖΑ» του Δημήτρη Παπανικολόπουλου

Εξελίξεις στην Αυγή: «Δεν έχει την πολυτέλεια η Αριστερά να χάνει θέσεις στην ενημέρωση»

«Το μεγάλο ξεπούλημα του ΕΦΚΑ» του Διονύση Τεμπονέρα

«Αναγκαιότητα και ελπίδα απέναντι στην κυβέρνηση Μητσοτάκη» της Δέσποινας Σπανού

 

 

 ΔΙΕΘΝΗ

Ρεχάνε Καρολίνα Οεβέλερ: «Η Βραζιλία δεν ήταν ποτέ μια τόσο θλιβερή χώρα»

«Υψηλές ταχύτητες στο ράλι Πεκίνο–Ντακάρ» του Κώστα Αργυρού

Ιταλία: «Αναβάθμιση στην ΕΕ, προβλήματα στο εσωτερικό» της Τόνιας Τσίτσοβιτς

«Τελευταία ελπίδα του Ερντογάν, ο θεός» της Νίκης Τσιλιγκίρογλου

«Τι συνέβη με το τουρκικό νόμισμα;» του Μιχάλη Ρένεση

«Κούβα ναι, εμπάργκο όχι» του Μπάμπη Κοβάνη

 

 

 

ΤΟ ΘΕΜΑ

«Ποια είναι η πραγματικότητα στα νοσοκομεία που η κυβέρνηση αρνείται υποχρεωτικά;» της Ζωής Γεωργούλα

Πρόστιμο 100 ευρώ: «Νομικά προβληματικό, πιθανώς αντισυνταγματικό και σίγουρα τιμωρητικό» του Νίκου Γιαννόπουλου

ΚΟΙΝΩΝΙΑ


Επίσκεψη Πάπα στην Ελλάδα: «Φραγκίσκος Μπεργκόλιο, προτεραιότητα στην αλληλεγγύη» του Ιωσήφ Σινιγάλια


«Θα συνεχίσει και τώρα η κυβέρνηση να αρνείται τις επαναπροωθήσεις;» της Τζέλας Αλιπράντη


«Ηθική και βιώσιμη μόδα ενάντια στη δουλεία και την περιβαλλοντική ρύπανση» του Στρατή Ηλιάκη


Σύρος: «Νέα αγωγή εναντίον πολιτών που καταγγέλλουν το περιβαλλοντικό έγκλημα» της Αλεξάνδρας Λαοπόδη


 


 


 


ΘΕΜΑΤΑ


«Τους τσιγγάνους δεν μας θέλει κανείς» της Μαρίας Τζαμπάζη


«Το όριο» του Θωμά Τσαλαπάτη


Ιστορίες από τα γήπεδα: «Το αργό μπάσιμο του Φιντέλ» του Μ. Διόγου


 

Η ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ

Ένθετο 16σέλιδο στην καρδιά της εφημερίδας για το βιβλίο:

Συνέντευξη της Μαριάννας Τζιαντζή στον Μανώλη Πιμπλή: «Η κοινωνία γέρασε απότομα»

Γράφουν: Γιάννης Αλμπάνης, Κώστας Αθανασίου, Γιώργος Βαϊλάκης, Θόδωρος Γρηγοριάδης, Κώστας Καραβίδας, Κωνσταντίνα Κορρυβάντη, Πάνος Ραμαντάνης, Πέλα Σουλτάτου, Φίλιππος Φιλίππου, Αντώνης Ν. Φράγκος

 

 

 

 

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΔΕΒΘ 2021: Τέσσερις εκδότες, Θωμάς Ιντζές, Αναστασία Λαμπριά, Κώστας Παπαδόπουλος, Άγγελος Σιόλας, που συμμετείχαν σχολιάζουν την, για κάποιους, χειρότερη έκθεση από καταβολής του θεσμού

«Ιβάν Κλιουν: Υπερβατικά τοπία | Ιπτάμενα γλυπτά | Φωτεινές σφαίρες» του Δημήτρη Τρίκα

«Το σύστημα αξιών του ΜΙΕΤ» της Ιωάννας Μεϊτάνη

Η Λιάνα Μαλανδρενιώτη γράφει Μουσικές Προτάσεις και προτείνει τις Ακροάσεις της Εποχής

Ο Στράτος Κερσανίδης γράφει για τις νέες ταινίες της εβδομάδας

 



ΙΔΕΕΣ

«Η επεξεργασία του παρελθόντος ως πολιτικό διακύβευμα» του Δημήτρη Γιατζόγλου

 

 

 

 

Στην ΕΠΟΧΗ του Σαββατοκύριακου διαβάζετε και τις στήλες:

«Στα δίκτυα του κόσμου» από τον Δημήτρη Γκιβίση

Δαιμονικά από τον δικηγόρο του διαβόλου.





Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...