Στην «Εποχή» που κυκλοφορεί το Σαββατοκύριακο
ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: Κανάλι που βράζει
Στην «Εποχή» που κυκλοφορεί το Σαββατοκύριακο
ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΙΤΛΟΣ: Κανάλι που βράζει
Στον Δρόμο που κυκλοφορεί το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου...
Οι Φιλέλληνες και η Επανάσταση του 1821: μία πολυσύνθετη σχέση
Συζητούν η Άννα Καρακατσούλη και ο Θανάσης Γάλλος
Ο Θανάσης Γάλλος συνομιλεί με την Άννα Καρακατσούλη, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 ετών από την Επανάσταση του 1821, για το πολυδιάστατο φαινόμενο των Φιλέλληνων και του Φιλελληνισμού. Εκκινώντας από το βιβλίο της «Μαχητές της Ελευθερίας» και 1821 (Εκδόσεις Πεδίο, 2016). Η Ελληνική Επανάσταση στη διεθνική της διάσταση», συζητούν για τις ιδεολογικές ρίζες του Φιλελληνισμού, ανάμεσα στον Διαφωτισμό και τον Ρομαντισμό, για το πόσοι και ποιοι ήταν αυτοί οι ξένοι εθελοντές και γιατί η αλληλεπίδραση τους με τους Έλληνες ήταν τόσο δύσκολη. Συζητούν ακόμα για ποια ήταν η επιρροή και ο ρόλος των Φιλέλληνων στον Αγώνα, αναδεικνύονται κάποιες χαρακτηριστικές προσωπικότητες ξένων αγωνιστών αλλά και η αντίδραση της Δύσης σε αυτό το επαναστατικό ρεύμα. Τέλος, φωτίζεται και η άγνωστη πτυχή της επιρροής των ξένων αγωνιστών στην Ελλάδα του 1821, στη λογοτεχνία του φανταστικού.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΣ: ΜΟΡΦΕΣ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΤΑΞΕΩΝ ΣΤΗ ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΥΡΩΠΗ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ε. ΣΚΟΥΛΑΣ
επιμέλεια: Βιβγιάννα Γ. Σκουλά
Εκδόσεις Παπαζήση, 2012
Η έννοια του κράτους ως μια διακριτή μορφή εξουσίας είναι
φαινόμενο αποκλειστικό της Νεωτερικότητας και όχι διακυβέρνηση άλλων εποχών
στην παγκόσμια ιστορία του ανθρώπου. Οι μορφές εξουσίας που αναδείχθηκαν στην Αρχαιότητα
και στον Μεσαίωνα ήταν κυρίως αυτοκρατορίες οι οποίες διοικούσαν αλλά δεν
κυβερνούσαν.
Το Φεουδαρχικό κράτος ερμηνεύεται ως ανεξέλεγκτη εξουσία η
οποία ούτε χαλιναγωγείται, ούτε περιορίζεται από νόμους και κανονισμούς εκτός
από έναν, το "θείο νόμο". Τα προνόμια των κοινωνικών τάξεων, που
ενυπήρχαν σ' αυτό και οι δεσμοί τους, εννοούσαν μια ιεραρχία εξουσιών πάνω στη
γη της οποίας είναι ιδιοκτήτες και στους ανθρώπους τους οποίους είναι δεμένοι
πάνω σ' αυτή τη γη και την καλλιεργούν.
Το απολυταρχικό κράτος χαρακτηρίζεται από τρεις βασικές
μορφές στη -σύγχρονη θεώρηση του:
1. ότι, το ίδιο το κράτος νοείται ως ανώτατη μορφή άσκησης
εξουσίας για θέματα που αφορούν την κυβέρνηση,
2. ότι, η εξουσία του κράτους είναι αδιαίρετη και απόλυτη, και
3. ότι, όλα τα άτομα στην κοινωνία είναι υποτελείς του
κράτους αφού
καταθέτουν την πίστη και την υποταγή τους όχι στον ηγεμόνα
αλλά στο ίδιο το κράτος.
-Το αστικό κράτος εντούτοις, το οποίο εξελίχθηκε από τη
γέννηση του καπιταλισμού, είχε μια ανάπτυξη ως σύνολο θεσμών και αξιών. Το
σύνολο αυτό, υπέστη ένα βαθύτατο ρήγμα μεταξύ δημόσιας και ιδιωτικής σφαίρας.
Ρήγμα ανάμεσα στο κράτος ως δημόσιος χώρος και της ιδιωτικής ζωής ως η κοινωνία
των ιδιωτών. Το κράτος αυτό με τέτοια συγκρότηση θεσμών, σημείωνε βαθμιαία και
σε γοργό ρυθμό τη μορφή συγκεντρωτικής διοίκησης ως δημόσια εξουσιαστική αρχή
που αποκόπτεται ουσιαστικά από τη σφαίρα της ιδιωτικής κοινωνικής ζωής, ως η
κοινωνία των
ιδιωτών ή ως αστική κοινωνία.
Το αστικό σύγχρονο κράτος χαρακτηρίζεται ως συνταγματικό,
επειδή βασίζεται σε νόμους που διαμορφώνουν τον άνθρωπο και οριοθετούν τη
δραστηριότητα του κι όχι στα άτομα τα οποία ως πολίτες σχηματίζουν και
θεσπίζουν τους νόμους, εξασφαλίζοντας έτσι την ομαλή, δημοκρατική λειτουργία της
κοινωνίας και του πολιτεύματος. Το οικοδόμημα του κράτους δικαίου φαίνεται από
τους νόμους που θεμελιώνει η κυβερνητική εξουσία και όχι από τη συμμετοχή των
πολιτών που θα εκφράσουν λόγο για αυτούς, ώστε να εγκρίνουν ή να απορρίπτουν ανάλογα με το τι ωφελεί το σύνολο
και την εξέλιξή του. [...]
ΡΟΥΣΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Εκδ. Γκοβόστης
Σε μια εποχή κυριαρχίας της εικόνας απέναντι στο λόγο και του
λόγου που σχετίζεται με την τρέχουσα επικαιρότητα και την εμπορευματική
αποτελεσματικότητα, απέναντι στο θεωρητικό στοχασμό, ένα βιβλίο που αναφέρεται
στις κλασικές θεωρίες για το κράτος αποτελεί αναμφίβολα μια προσπάθεια ενάντια
στο ρεύμα. Ακόμη περισσότερο αυτό συμβαίνει όταν αυτή ακριβώς η προσπάθεια
στοχεύει όχι σε μια μουσειακού χαρακτήρα παράθεση των διαφόρων περί κράτους
θεωριών και στην απολογητική αιτιολόγηση της κρατικής μορφής οργάνωσης της
κοινωνίας, αλλά στην αξιοποίησή τους στα πλαίσια μιας «ουτοπικής» θεωρητικής
αναζήτησης υπέρβασης της κρατικά οργανωμένης κοινωνίας και στην χειραφέτηση της
προσωπικότητας. [...] (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Στον Δρόμο που κυκλοφορεί το Σάββατο 5 Δεκεμβρίου...
Πλήρης αποτυχία
Το δεύτερο λοκντάουν δεν μπορεί να συγκαλύψει την ανυπαρξία
αποτελεσματικής διαχείρισης ● Ψέμα, ευκαιρία για αρπαχτές και επίθεση σε όλα τα
μέτωπα ● Τεράστιες οι ευθύνες κυβέρνησης και πολιτικού συστήματος ● Η δυσπιστία είναι δικαιολογημένη ● Με
προσφορά και αλληλεγγύη να σταθεί όρθια η κοινωνία
editorial
Το πάθος για την ελευθερία
Ο βομβαρδισμός μας με ειδήσεις, εικόνες, μηνύματα, τρόμο,
κλεισούρα, πρόστιμα, ελέγχους, θανάτους, ΜΕΘ, και εμβόλια που έρχονται ως
πρωτοχρονιάτικο δώρο, είναι χαρακτηριστικό του κλίματος που επικρατεί και του
τρόπου που οι ιθύνουσες τάξεις διαχειρίζονται την πανδημία.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
με την πρέσβειρα της Δημοκρατίας της Κούβας Σέλμις Μαρία
Ντομίνγκες Κορτίνα
«Δεν θα επιστρέψουμε στο ντροπιαστικό παρελθόν»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Να μην εθιστούμε στην εξ αποστάσεως ζωή!
της Γιάννας Γιαννουλοπούλου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κυβερνητική αισιοδοξία και παγίδες
γράφει ο Κώστας Μελάς
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Νίκος Μάλλιαρης «Μαραντόνα: Αντισυστεμικός, λαϊκός και
αντιαμερικάνος»
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ανταπόκριση από το online 33o Πανόραμα Ευρωπαϊκού
Κινηματογράφου
ΚΡΑΤΙΚΗ
ΕΞΟΥΣΙΑ: ΜΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ-ΣΧΕΣΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
JESSOP BOB
Επιμέλεια: Γιώργος Τσιρής
μετάφραση: Χρήστος Μπουκάλας
Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου
Ο Bob Jessop παρουσιάζει εδώ μια
ενημερωμένη καταγραφή της διαλεκτικής μεταξύ δομής και στρατηγικής στην άσκηση
της κρατικής εξουσίας. Ενώ προηγούμενη εργασία του επισκοπούσε κριτικά άλλες
θεωρητικές προσεγγίσεις στο κράτος, η παρούσα εστιάζει στην ανάπτυξη της δικής του
"στρατηγικής-σχεσιακής" προσέγγισης. Παρουσιάζει τις κύριες πηγές
της, περιγράφει την εξέλιξή της, εφαρμόζει την προσέγγιση αυτή σε τέσσερις
θεματικές, και σκιαγραφεί ένα στρατηγικό-σχεσιακό ερευνητικό πρόγραμμα. Έτσι,
το βιβλίο αυτό παρουσιάζει μια πλήρη θεωρητική έκθεση της προσέγγισης, καθώς
και οδηγίες για την εφαρμογή της. Στα κύρια στοιχεία του βιβλίου
περιλαμβάνονται: μια ανασκόπηση πρόσφατων εξελίξεων στο πεδίο της θεωρίας
κράτους και της πολιτισμικής στροφής στην πολιτική οικονομία· κριτικές στρατηγικές-σχεσιακές
αναγνώσεις μεγάλων θεωρητικών του κράτους - του Marx, περί πολιτικής
εκπροσώπησης· του Gramsci, περί χωρικότητας της κρατικής εξουσίας· του
Πουλαντζά, περί κράτους ως κοινωνικής σχέσης· και του ύστερου Foucault, περί
τεχνικής της κρατικότητας· εφαρμογές της στρατηγικής-σχεσιακής προσέγγισης σε
σημαντικά ζητήματα που αφορούν το σύγχρονο κράτος: την έμφυλη επιλεκτικότητά
του, το μέλλον του εθνικού κράτους, τη χρονική επικυριαρχία του κράτους, και τη
σημασία της πολυκλιμακικής μεταδιακυβέρνησης στην Ευρώπη για το γενικότερο
μέλλον του κράτους. Το βιβλίο ολοκληρώνεται με μια σειρά προτάσεων για
μελλοντική στρατηγική-σχεσιακή έρευνα στην πολιτική οικονομία και τη θεωρία
κράτους. (...) (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)
Η ΜακΝτοναλντοποίηση της Κοινωνίας
του Θανάση Τσακίρη
Μακντοναλντοποίηση είναι η διαδικασία με βάση την οποία οι αρχές των εστιατορίων ταχυφαγίας (fast-food restaurants) επεκτείνονται και τείνουν να κυριαρχήσουν σε πολύ περισσότερους τομείς της οικονομίας και της κοινωνίας, τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι μόνο τα ταχυφαγεία που εφαρμόζουν αυτές τις αρχές αλλά και:
Όλα αυτά αποτελούν δείγματα αυτής της Μακντοναλντοποίησης, της «διαδικασίας εξορθολογισμού», σύμφωνα με τον Μαξ Βέμπερ στο έργο του για τη «γραφειοκρατία». Τα πλεονεκτήματά της διαδικασίας αυτής είναι τα εξής:
Ως μεγάλο μειονέκτημα θεωρείται ο «παραλογισμός της ορθολογικότητας.»
Ας τα δούμε λίγο αναλυτικότερα.
1) Αποτελεσματικότητα. Είναι η επιλογή των μέσων που απαιτούνται για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου στόχου με το ελάχιστο δυνατό κόστος ή με τη μικρότερη δυνατή προσπάθεια. Στο όνομα της αποτελεσματικότητας, ο πελάτης κάνει τη δουλειά που πριν θα έκαναν οι υπάλληλοι. Όσον αφορά τους υπαλλήλους, αυτοί συχνά βρίσκονται να δουλεύουν σε ένα περιβάλλον εργασίας χωρίς δυνατότητες συμμετοχής σε διαδικασία λήψης αποφάσεων. Το εργασιακό αυτό περιβάλλον χαρακτηρίζεται κυρίως από τον πολύ έντονο καταμερισμό εργασίας, την επαναληπτικότητα των κινήσεων και την έλλειψη υποκίνησης προς εργασία.
2) Υπολογισιμότητα. Δίνεται έμφαση σε ό,τι μπορεί να υπολογιστεί, να μετρηθεί και να ποσοτικοποιηθεί. Η ποσοστικοποίηση αναφέρεται στην τάση να δίνεται έμφαση στην ποσότητα έναντι της ποιότητας. Αυτή η τάση μας οδηγεί στην πρόσληψη της ιδέας της ποιότητας ως ισοδύναμης με τις μεγάλες ποσότητες πραγμάτων. Οι μεγάλες αναλογίες και κλίμακες συγκαλύπτουν συχνά την έλλειψη ποιότητας των προϊόντων, όπως αυτά των εστιατορίων ταχυφαγίας. Ο χρόνος είναι μια ακόμη σημαντική διάσταση της υπολογισιμότητας. Τα εστιατόρια ταχυφαγίας χρησιμοποιούν φούρνους μικροκυμάτων για την επιτάχυνση της ετοιμασίας και παράδοσης του φαγητού με αποτέλεσμα την πτώση της ποιότητάς του. Ανάλογο παράδειγμα είναι η περίπτωση εφημερίδων τύπου USA Today, που ο Ritzer την θεωρεί ως το κατ’ εξοχήν παράδειγμα της “junk-food δημοσιογραφίας”, γιατί δεν έχει ουσία στην αρθρογραφία της. Περιλαμβάνει μικρά κομματάκια ενημέρωσης αλλά πολλή αθλητική ύλη κι αυτή με πληθώρα ποσοτικών δεδομένων, στατιστικών πινάκων, διαγραμμάτων, βαθμολογιών και εικόνων. Η υπολογισιμότητα αφήνει ελάχιστο ή καθόλου χώρο στους εργαζόμενους για ανάπτυξη σκέψεων, διαλόγου και συμμετοχής σε λήψη αποφάσεων. Το αποτέλεσμα είναι να αναπτύσσονται αισθήματα αποξένωσης, η αίσθηση της αλλοτρίωσης, και, πέραν τούτων, η απογοήτευση που επέρχεται λόγω της ολοένα και μεγαλύτερης και εντονότερης αυτοματοποίησης της εργασίας που οδηγεί και σε απώλειες θέσεων εργασίας. Από όλη αυτή τη διαδικασία οι μόνοι που επωφελούνται είναι οι εργοδότες, οι μεγάλες επιχειρήσεις και γενικώς οι κάτοχοι των μέσων παραγωγής της περιόδου της “service by numbers”.
3) Προβλεψιμότητα Ο εξορθολογισμός αφορά μια εντεινόμενη προσπάθεια διασφάλισης της προβλεψιμότητας, δηλαδή την προσπάθεια δόμησης του περιβάλλοντος κατά τέτοιο τρόπο ώστε οι εξωγενείς δυνάμεις να μην είναι σε θέση να προκαλούν ανισορροπία στο εσωτερικό του συστήματος. Οι «ορθολογικοί άνθρωποι» έχουν ανάγκη να ξέρουν τι να αναμένουν , πότε να το αναμένουν και ποιες πορείες δράσης πρέπει να ακολουθήσουν σε περίπτωση που επέλθει το αναμενόμενο. Οι Αμερικανοί βολεύονται με τα McDonalds στην Αθήνα, στη Μόσχα ή στο Πεκίνο, γιατί τους θυμίζει ακριβώς τις οικείες τους γεύσεις. Το ίδιο γίνεται με τα κινηματογραφικά sequel όπου μπορείς να προβλέψεις πάνω-κάτω το τέλος χωρίς κόπο. Το ίδιο συμβαίνει και με τα εμπορικά κέντρα και τα shopping malls. Oι ΗΠΑ είναι μια χώρα που δοξάζει τον ατομικισμό και που οι ατομιστές πολίτες της υποφέρουν από τη διαδικασία της Μακντοναλντοποίησης. Ο Ρίτσερ θεωρεί ότι αυτή η διαδικασία έχει μειώσει τους «ζωντανούς ανθρώπους» σε μια ομάδα ομοειδών ανθρώπων με το ίδιο ντύσιμο, την ίδια αντίληψη για τα πράγματα και τον ίδιο τρόπο δράσης. Ακόμη και η αρχιτεκτονική των McDonald’s είναι σχεδόν παντού η ίδια.Θα μπορούσαμε να ασκήσουμε πολύ έντονη κριτική στη θέση περί Μακντοναλντοποίησης (π.χ. ότι αγνοεί τις συγκεκριμένες διαμορφώσεις των ταξικών κοινωνικών συσχετισμών δυνάμεων, τις έννοιες του φύλου, της ιστορίας, της φυλής, ότι διακρίνεται για μια γραμμική αντίληψη των εξελίξεων κ.ο.κ.). Όμως, ας κρατήσουμε προς το παρόν τα θετικά σημεία της, που μας δείχνουν τη γενική τάση των κοινωνικών συστημάτων.
[2] Ό,τι αρχίζει ωραίο Στίχοι: Νταϊνά Ελένη Μουσική: Σκορδίλης Σπύρος Πρώτη εκτέλεση: Στέλιος Καζαντζίδης. Έγινε επίσης επιτυχία και με τον Μπάμπη Τσετίνη
ΚΡΑΤΗ, ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ
MICHAEL MANN
επιμέλεια: Μανούσος Μαραγκουδάκης
μετάφραση: Ελένη Τσερεζόλε
Εκδ. Κριτική
Ο Michael Mann
αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ιστορικούς και πολιτικούς
κοινωνιολόγους της εποχής μας. Στο βιβλίο αυτό, που αποτελεί συλλογή άρθρων που
γράφηκαν τα τελευταία 30 χρόνια, ο Mann εξετάζει τη στενή διαλεκτική σχέση
μεταξύ κρατών, πολέμου και οικονομίας, καταδεικνύοντας ότι μια συνολική θεώρηση
του ενός προαπαιτεί τη θεώρηση και των υπολοίπων παραγόντων. Με αφετηρία το κεφάλαιο περί
αναλυτικής αυτονομίας του κράτους έναντι της οικονομίας, ο Mann προχωρά στην
ιστορική ανάλυση της δημιουργίας των πρώτων ιστορικών κρατών και αυτοκρατοριών,
την ανάδυση των ευρωπαϊκών δυναστικών κρατών του Μεσαίωνα, αναλύει την
διαλεκτική σχέση κρατών, τάξεων και εθνικισμού, την πορεία του μιλιταρισμού στη
νεωτερική Ευρώπη και την τυχαία πτώση της από το προσκήνιο της ιστορίας, και
εξηγεί τους λόγους που οδηγούν πρωτοποριακά έθνη στην παρακμή.
Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 13.00 - 14.00 Στο Κόκκινο 105,5
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ) του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...