Sunday, January 19, 2020

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΉ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ-ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑΣ- ΚΥΡΙΑΚΗ 26/01/2020 (8:00 μμ)

H ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΉ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
Σας προσκαλεί στην εκδήλωσή της

Ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑΣ



 ΚΥΡΙΑΚΗ  26/01/2020 (8:00 μμ)



ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑΣ
του Αλέξανδρου Λαμπρίδη (ΕΛΛΑΔΑ, 1998, έγχρωμη, 58΄)

Θα ακολουθήσει συζήτηση με εισηγητές τους Αλέξανδρο Λαμπρίδη (σκηνοθέτη της ταινίας) και Κωνσταντίνο Μπλάθρα (κριτικό κινηματογράφου, σκηνοθέτη).

ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΙΣ 8:00 μ.μ.

ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ

(Μαρ. Αντύπα 134 και Σοφ. Βενιζέλου 100, Ηλιούπολη,

Τηλ.: 2109941199, 2109914732, 6945405825, E-mail: cineclubilioupolis@gmail.com,

Ιστοσελίδα: www.klh.gr)



Friday, January 17, 2020

Η Ιστορία στο Κόκκινο για τον ελληνικό 20ό αιώνα την Κυριακή 19 Ιανουαρίου

Κυριακή 19 Ιανουαρίου 13.00 - 14.00 Στο Κόκκινο 105,5

Ο ελληνικός 20ός αιώνας

Συζητούν ο Αντώνης Λιάκος και ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης

Ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης συζητά με τον ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου της Αθήνας Αντώνη Λιάκο για την ιστορία του «μακρού» 20ού αιώνα, από την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων έως τα προεόρτια της οικονομικής κρίσης, το 2010.
Το DDT, η ελονοσία, οι μετακινήσεις των πληθυσμών, η κατοχή και ο εμφύλιος, η Ελλάδα και η Ευρώπη, το κράτος και η απουσία του αποτελούν στιγμές μιας συζήτησης που επιδιώκει να περιηγηθεί στη μελέτη ενός αιώνα εν κινήσει, ενός αιώνα μέσα στον οποίον η ελληνική κοινωνία έζησε μια σειρά από μείζονες αλλαγές που επανακαθόρισαν την ταυτότητά της.
Φωτογραφία: Μαχητές του ΔΣΕ, 1946-1949 (Φωτογραφικό Αρχείο ΑΣΚΙ


Thursday, January 16, 2020

Εκδήλωση-συζήτηση ΕΝΑ Εκλογικό σύστημα: Μεταξύ κυβερνησιμότητας & αντιπροσώπευσης



Εκδήλωση-συζήτηση ΕΝΑ
Εκλογικό σύστημα: Μεταξύ κυβερνησιμότητας & αντιπροσώπευσης




Το εκλογικό σύστημα αποτελεί μια κρίσιμη παράμετρο για τη δημοκρατική λειτουργία. Οι τρόποι κατανομής των ψήφων, η διαμόρφωση των εκλογικών περιφερειών και η μορφή των υποψηφιοτήτων επιδρούν καθοριστικά στο κομματικό σύστημα, στους κοινοβουλευτικούς και πολιτικούς συσχετισμούς. Παράλληλα, οι ιστορικοί, κοινωνικοί και πολιτικοί όροι συγκρότησης ενός εκλογικού σώματος, επηρεάζουν το περιεχόμενο και τον προσανατολισμό της δημοκρατικής πολιτικής.

Στο πλαίσιο αυτό αναδύονται ποικίλα ερωτήματα: Σε τι συνίσταται, τελικά, ένα εκλογικό σύστημα; Ποιοι είναι οι παράγοντες που επιδρούν στην επιλογή ενός αναλογικού ή πλειοψηφικού συστήματος; Ποια η σχέση του εκλογικού συστήματος με την αντιπροσώπευση; Ποια η συμβολή ενός εκλογικού συστήματος στην κυβερνησιμότητα μιας χώρας; Ποιο είναι το κανονιστικό περιεχόμενο μιας συζήτησης για το ιδανικό εκλογικό σύστημα; Μπορεί να υπάρξει ένα ιδανικό εκλογικό σύστημα;

Με αφορμή τον εκλογικό νόμο που πρόκειται να τεθεί προς ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων, ο Κύκλος Πολιτικής Ανάλυσης του Ινστιτούτου Εναλλακτικών Πολιτικών ΕΝΑ διοργανώνει συζήτηση τη Δευτέρα 20.1.20 στις 18:00 στην έδρα του (Ζαλοκώστα 8, 2ος όροφος) με θέμα «Εκλογικό σύστημα: Μεταξύ κυβερνησιμότητας & αντιπροσώπευσης».

Ομιλητές:

Χριστόφορος Βερναρδάκης, Επίκουρος Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης ΑΠΘ, Πρώην Υπουργός, Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α' Αθήνας
Παναγιώτης Κουστένης, Δρ. Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ
Κώστας Πουλάκης, Πρώην Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης
Αιμιλία Βήλου, Υποψήφια Δρ. Πολιτικής Επιστήμης, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Συντονιστής: Κώστας Ελευθερίου, Διδάσκων ΕΚΠΑ, Συντονιστής Κύκλου Πολιτικής Ανάλυσης ΕΝΑ


* Η εκδήλωση θα είναι ανοικτή στο κοινό

Monday, January 13, 2020

"Εφυγε" ο Δάσκαλος μου ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΚΟΥΛΕΣ







Τα ΑΣΚΙ αποχαιρετούν με βαθιά θλίψη τον Γιώργο Κουκουλέ, αντιπρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας μας. Ο Γιώργος Κουκουλές υπήρξε πρωτοπόρος στη μελέτη της ιστορίας του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα γεγονός που αποτυπώνεται στις πολυάριθμες μελέτες του και τις εμβληματικές συνεισφορές του, όπως τα βιβλία του Για μια ιστορία του ελληνικού συνδικαλιστικού κινήματος (Οδυσσέας, 1994) και Το Ελληνικό συνδικαλιστικό κίνημα και οι ξένες επεμβάσεις (Οδυσσέας, 1995). Το επιστημονικό του έργο βρισκόταν σε στενή συνάφεια με την έγνοια του για τα κοινά, τη συμμετοχή του στον εκδημοκρατισμό του μεταπολιτευτικού συνδικαλιστικού κινήματος.

Παράλληλα υπηρέτησε με πείσμα και ανιδιοτέλεια το δημόσιο πανεπιστήμιο μέσα από τη διδασκαλία του και την ανάληψη θέσεων ευθύνης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Μέλος των ΑΣΚΙ από τα πρώτα τους βήματα, συνεισέφερε όσο λίγοι στην εδραίωση τους και στην ανάπτυξη των ερευνητικών τους δραστηριοτήτων για την εργατική ιστορία. Η προσωπική αρχειακή του συλλογή, που δωρήθηκε από τον ίδιο στα ΑΣΚΙ, περιλαμβάνει σημαντικά τεκμήρια για την ιστορία του εργατικού κινήματος, καθώς και τον αντιδικτατορικό αγώνα στη Γαλλία, στον οποίον συμμετείχε ενεργά.

Τα ΑΣΚΙ αποχαιρετούν έναν στενό φίλο και συνοδοιπόρο, έναν διανοούμενο της δράσης που συνδύαζε τη βαθιά μόρφωση, προσωπικό ήθος και την υψηλή καλλιέργεια.

Η κηδεία θα πραγματοποιηθεί Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2019, 11.30 στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών.

Στις 17, 18 & 19 Ιανουαρίου 2020 διοργανώνεται σε συνεργασία με το ΠΑΝΤΕΙΟ Π

Στις 17, 18 & 19 Ιανουαρίου 2020 διοργανώνεται σε συνεργασία με το ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, τμήμα Κοινωνιολογίας, τριήμερο σεμινάριο «Μέντορες για τη Κοινωνική Οικονομία» σε συνέχεια με τη πρωτοβουλία που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα σε δέκα (10) Δήμους της χώρας εκτός Αττικής από την Πανελλήνια Ένωση Συμπράξεων Κοινωνικής Οικονομίας- ΠΕΣΚΟ (peskonet@gmail.com, 2108813760).
Στόχος της νέας πρωτοβουλίας είναι να δοθεί η δυνατότητα να παρακολουθήσουν το σεμινάριο ΔΩΡΕΑΝ και στην Αθήνα, στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και ενεργοί πολίτες των  οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών και φορέων Κοινωνικής Οικονομίας.
Θα προβληθούν και θα συζητηθούν καινοτόμες ιδέες και πρακτικές που αναπτύσσονται σε παγκόσμιο επίπεδο για ενεργειακούς και οικιστικούς συνεταιρισμούς, για καταναλωτικούς συνεταιρισμούς και κοινωνικούς συνεταιρισμούς υγείας. Θα συζητούν επίσης πολιτικές οργάνωσης και οι προϋποθέσεις βιωσιμότητας των επιχειρήσεων της Κοινωνικής Οικονομίας.
Κεντρικός άξονας του τριήμερου σεμιναρίου θα είναι οι εφαρμογές της Κοινωνικής Οικονομίας μέσω των κοινωνικών συμπράξεων με τη Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το σεμινάριο θα είναι ανοικτό προς ενεργούς πολίτες που ενδιαφέρονται για το ζήτημα.
Στο σεμινάριο «Μέντορες για τη Κοινωνική Οικονομία», η Ατζέντα της ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση διακρίνουμε την Παρασκευή17 Ιαν 2020, στις 18.00, στο ΠΑΝΤΕΙΟ Πανεπιστήμιο, την κεντρική εισήγηση με θέμα: «Οι σύγχρονες τάσεις της εργασίας και η ενεργός ζήτηση εργασίας» (καθ Ανδρέας Λύτρας) και την εισήγηση «Ευρωπαϊκή Πολιτική και Κοινωνική Οικονομία» (Νίκος Γιαννής) και στις 19.00 πεντάλεπτες παρουσιάσεις των φορέων που υλοποιούν το τριήμερο Σεμινάριο «Μέντορες για τη Κοινωνική Οικονομία», μεταξύ των οποίων οι: ΕΔΡΑ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ, ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΓΕΣΕΕ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΡΙΩΝ ΤΡΙΤΩΝ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ, ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΕΛΙΑΣ, ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ, ΟΜΟΣΠΟΜΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΡΗΤΗΣ, ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ, ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ», ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚοινΣΕπ, ΠΟΚΟΙΝΣΠΕ & ΑΓΡΟΝΕΑ, ενώ θα ακολουθήση διάλογος.
Το Σάββατο18 Ιαν 2020, στο ΠΑΝΤΕΙΟ Πανεπιστήμιο, οι εργασίες θα αρχίσουν στις 10.00 με κεντρική εισήγηση με θέμα: «Η Ατζέντα της κοινωνικής Οικονομίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση» (Βασίλης Τακτικός) και χαιρετισμούς από εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι εργασίες θα συνεχισθούν με ωριαία ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ως εξής
11-12.00 Οι σύγχρονες τάσεις της εργασίας και η ενεργός ζήτηση εργασίας (Καθ Ανδρέας Λύτρας, Καθ Τρύφων Κωστόπουλος, Καθ Γιώργος Τσομπάνογλου & Κώστας Λαμπρόπουλος)
12-13.00 Ο ρόλος της κοινωνίας Πολιτών στις κοινωνικές επιχειρήσεις (Γιάννης Φραγγούλης & Μανόλης Πατεράκης).
13-14.00 Πράσινη οικονομία-ενέργεια- Περιβάλλον (Xριστίνα Ευθυμιάτου, Έλενα Παπανδρέου & Τάκης Γρηγορίου)
14-15.00 Πόροι, Κοινωνική Επιχειρηματικότητα και απασχόληση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (Στέλιος Κατωμέρης, Ευάγγελος Σπιθάκης & Κώστας Διάκος)
15-16.00 Διάλλειμα
16-17.00 Παραδειγματικό μοντέλο συνεργειών κοινωνικών επιχειρήσεων με Δήμους (Αλέξανδρος Οικονόμου & Βασίλης Τακτικός)
17-18.00 Πρόγραμμα Sosialneet για την απασχόληση νέων με χαμηλά τυπικά προσόντα (Κώστας Οικονομόπουλος & Νικήτας Δημητρόπουλος)
18-19.00 Τομέας υγείας-Κοινωνικές επιχειρήσεις και κοινωνική Μέριμνα(Νίκος Δημητριάδης, Καθ Ανδρέας Λύτρας & Μπάμπης Στέρτσος)
19-20.00 Προσφυγικό -Οικονομικοί μετανάστες (Θέμης Κοσσίδας, Βέρα Τίκα & Φωτεινή Καλπακιώτη)
20-21.00 Πολιτισμός και τουρισμός στη Κοινωνική Οικονομία (Γιώργος Καραμπάτος, Ηλίας Τσιτσοπλίδης & Θεόδωρος Καρπέτας)
Το τριήμερο σεμινάριο «Μέντορες για τη Κοινωνική Οικονομία» θα ολοκληρωθεί στο ΠΑΝΤΕΙΟ, την Κυριακή19 Ιαν 2020, ξεκινώντας από τις 10.00 με ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ, ως εξής:
10-11.00 Συνέργειες ΚοιΣΠΕ με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και Ανάδειξη πόρων (Πόλα Νικολάου & Δημήτρης Λιόλιος)
11-12.00 Αγροδιατροφή, σχολάζουσες γαίες, Κοινωνικά Αγροκτήματα, δεντροκαλλιέργειες (Δημήτρης Μιχαηλίδης, Κώστας Αρτακιανός, Βασίλης Κόλλιας & Μάγδα Κοντογιάννη)
12-13.00 Η λειτουργία των Κέντρων στήριξης της Κοινωνικής οικονομίας (Σύρος Κοσκοβόλης, Χρήστος Τσολάκος & Θεόδωρος Σερεμετάκης)
13-14.00 Κοινωνικές επιχειρήσεις στο χώρο των ΑΜΕΑ (Γιώργος Ρεθυμιωτάκης)
Η Πανελλήνια Ένωση Συμπράξεων Κοινωνικής Οικονομίας- ΠΕΣΚΟ (peskonet@gmail.com, 2108813760), μετά τα δέκα πρώτα σεμινάρια «Μεντόρων για την Κοινωνική Οικονομία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση» ανοίγει με το τριήμερο σεμινάριο ευρεία συζήτηση, αλλά και πράξη, για την υλοποίηση επιχειρηματικών προτάσεων της Κοινωνικής Οικονομίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Εάν η Δημόσια Οικονομική ήταν η κύρια οικονομική δραστηριότητα στην Αναγέννηση (1400-1800), εάν η Ιδιωτική Οικονομική στήριξε αποτελεσματικά την Βιομηχανική Επανάσταση (1800-2050), τότε φαίνεται ότι η Κοινωνική Οικονομία είναι η καταλληλότερη για να εξυπηρετήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την Κοινωνία της Γνώσης ή . 4.0 (για την μετά το 2050 εποχή).
Μετά μια περίοδο ισχυρής τάσης χρηματοπιστωτικής παγκοσμιοποίησης φαίνεται ότι έρχεται ταυτόχρονα με την κοινωνία της γνώσης, σε αντικατάσταση της πυραμιδικής ιεραρχίας, η οριζόντια ισχύς και η τοπιοποίηση, με κύρια επιχειρηματική δομή την συμμετοχική οικονομία, την συμμετοχική δημοκρατία, και την συνεργατική επιχειρηματική δράση.
Φαίνεται ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα έχει πολλή μεγάλη ανάγκη στο μέλλον από δομές της Κοινωνικής Οικονομίας και το τριήμερο σεμινάριο «Μεντόρων για την Κοινωνική Οικονομία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση» που θα γίνει στο ΠΑΝΤΕΙΟ Πανεπιστήμιο, 17, 18 & 19 Ιαν 2020, είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για συνάντηση, συζήτηση, ανταλλαγή εμπειριών, συναντίληψη και διαμόρφωση θέσεων δράσης για την Κοινωνική Οικονομία.

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, ΑγροΝέα, 6998

Thursday, January 09, 2020

Σεμινάριο ΕΝΑ: Σοφία Καναούτη - "Πολιτική εμπλοκή & διαδίκτυο: μια προσέγγιση με βάση τον Καστοριάδη" (14.01, 18.00)



Σεμινάριο - Πολιτική εμπλοκή & διαδίκτυο: μια προσέγγιση με βάση τον Καστοριάδη

Αποτελεί πια κοινό τόπο η διαπίστωση πως η απαξίωση του πολιτικού και κομματικού συστήματος στη συνθήκη της κρίσης έχει οδηγήσει στην –επίσης πολλαπλώς διαπιστωμένη– απάθεια και αδιαφορία των πολλών για την πολιτική.

Την αδιαφορία αυτή τροφοδοτεί ένα κυρίαρχο αίσθημα απουσίας νοήματος, που υποθάλπεται και υποθάλπει την ευπιστία και τον κυνισμό. Μπορεί άραγε να αποφευχθεί αυτή η (ατομική και συλλογική) στάση; Πώς θα μπορούσαν να μας φανούν χρήσιμες για την απόδοση νοήματος στον κοινωνικό και πολιτικό χώρο οι αναλύσεις του Κ. Καστοριάδη σχετικά με τη συγκρότηση και τις λειτουργίες των κοινωνικών φαντασιακών σημασιών; Μπορεί –και, αν ναι, πώς– ένα μαζικό κόμμα να συμβάλει, με τη βοήθεια του διαδικτύου, στην (ανα)νοηματοδότηση της πολιτικής και της ενασχόλησης των πολιτών με αυτή; Ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος του διαδικτύου σε μια πολιτική συγκρότηση των λειτουργιών των κοινωνικών φαντασιακών σημασιών;

Στα ερωτήματα αυτά θα επιχειρήσει να απαντήσει η Δρ. του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ και Ερευνήτρια Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης & Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Σοφία Καναούτη στο σεμινάριο με θέμα «Πολιτική εμπλοκή και διαδίκτυο: μια προσέγγιση με βάση τον Καστοριάδη» που οργανώνει την Τρίτη 14 Ιανουαρίου στις 18.00 το Ινστιτούτο Εναλλακτικών Πολιτικών ΕΝΑ (Ζαλοκώστα 8, 2ος όροφος).

To σεμινάριο θα είναι ανοικτό στο κοινό



Wednesday, January 08, 2020

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΉ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ-ΚΥΡΙΑΚΗ 19/1/2020-ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΜΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ – ΝΑΖΙΣΤΙΚΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1941-1944


H ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΉ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
Σας προσκαλεί στην εκδήλωσή της
ΝΑΖΙΣΤΙΚΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ: ΤΟΠΟΣ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ


 ΚΥΡΙΑΚΗ  19/01/2020 (8:00 μμ)
 

ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΟΜΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ – ΝΑΖΙΣΤΙΚΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1941-1944
του Γιώργου Κεραμιδιώτη (ΕΛΛΑΔΑ, 2018, έγχρωμη, 87΄)
Θα ακολουθήσει συζήτηση με εισηγητές τους Γιώργο Κεραμιδιώτη (σκηνοθέτη της ταινίας) και Άλκη Μπαλτά (συνθέτη, δημιουργό της μουσικής της ταινίας).

ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΙΣ 8:00 μ.μ.

ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ

(Μαρ. Αντύπα 134 και Σοφ. Βενιζέλου 100, Ηλιούπολη,

Τηλ.: 2109941199, 2109914732, 6945405825, E-mail: cineclubilioupolis@gmail.com,

Ιστοσελίδα: www.klh.gr)



Tuesday, January 07, 2020

ΕΚΛΟΓΕΣ ΗΠΑ 2020 - 1ο μέρος


Οι ΗΠΑ είναι μια τεράστια χώρα από γεωγραφικής άποψης. Το συνολικό εμβαδόν της είναι 9,833,517  τ.χ.(4η στον κόσμο, ξηρά και θάλασσα) και ο πληθυσμός της ανέρχεται σε  328,239,523 (εκτίμηση 2019, 3η στον κόσμο). Η μέση πυκνότητα του πληθυσμού είναι 33,6 άτομα ανά τ.χ. (130ή στον κόσμο). Η υψηλότερη πληθυσμιακή πυκνότητα συναντάται στις Πολιτείες των Βορειοανατολικών ΗΠΑ και συγκεκριμένα στην Πολιτεία Νιου Τζέρσεϊ (Γιούνιον Σίτυ, 20.454/τ.χ., Δυτική Νέα Υόρκη, 17.124/χμ) και στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης (Μανχάταν, 25.550 τ.χ.). Ο ρυθμός γεννήσεων είναι 13 άτομα ανά 1.000 κατοίκους και είναι ο υψηλότερος στο δυτικό καπιταλιστικό κόσμο. Η δε αύξηση του πληθυσμού είναι 0,8% ετησίως. Οι περισσότεροι νέοι κάτοικοι προέρχονται από το Μεξικό και από το 1998 και μετά ακολουθούν οι προερχόμενοι από Κίνα, Ινδία και Φιλιππίνες. Το 2010 η φυλετική σύνθεση των ΗΠΑ ήταν: 72,4% λευκοί, 12,6% Αφροαμερικανοί, 4,8% Ασιάτες, 0,9% Αμερ. Ινδιάνοι και γηγενείς Αλάσκας, 0,2% γηγενείς Χαβάης και κτήσεων Ειρηνικού Ωκεανού, 6,2%λοιπές φυλές, 2,9% από δύο ή περισσότερες φυλές, 16,3% Ισπανόφωνοι/λατινοαμερικανοί. Ο αριθμός παιδιών ανά οικογένεια είναι μεταξύ των Ισπανόφωνων/λατινοαμερικανών (2,4 παιδιά). Τέλος, ως LGTB αυτοπροσδιορίζεται το 4% του πληθυσμού.Το 82% του πληθυσμού ζει σε αστικές και προαστιακές περιοχές και το 50% σε πόλεις άνω των 50.000 κατοίκων. Το 2008 υπήρχαν 273 αυτοδιοικούμενες περιοχές με πληθυσμό άνω των 100.000 και 9 πόλεις με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου κατοίκων.


Συνεχίζεται...

ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ


Thursday, January 02, 2020

H Αμερικάνικη επανάσταση (του Θανάση Τσακίρη)


H Αμερικάνικη επανάσταση  (του Θανάση Τσακίρη)




Ο αγώνας των Αμερικανών αποίκων άρχισε ουσιαστικά στη Βοστόνη την 16 Δεκεμβρίου 1773. Διαμαρτυρόμενοι τόσο για το φόρο επί του τσαγιού (φορολογία χωρίς εκπροσώπηση) όσο και για το μονοπώλιο της εταιρείας της Ανατολικής Ινδίας, μια ομάδα Βοστονεζων μεταμφιεσμένοι ως Ινδιάνοι Mohawk επιβιβάστηκαν στα πλοία και πέταξαν στη θάλασσα  τσάι αξίας £ 10.000 στο λιμάνι (Boston Tea Party). Μετά από πολλές μάχες μεταξύ του Ηπειρωτικού στρατού των επαναστατημένων αποικιών, με αρχιστράτηγο τον Τζωρτζ Γουάσινγκτον, και των Βρετανικών δυνάμεων, η πολιορκία της Βοστόνης έληξε στις 17 Μαρτίου 1776 με νίκη των επαναστατικών δυνάμεων. Στις 4 Ιουλίου 1776 έλαβε χώρα γενική συνέλευση στη Φιλαδέλφεια, όπου ψηφίζεται η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας, που στηρίζεται στις πολιτικές ιδέες του Διαφωτισμού. O Τόμας Τζέφερσον, o Μπέντζαμιν Φράνκλιν, o Τζων Άνταμς και o Αλεξάντερ Χάμιλτον, ήταν φιλόσοφοι υπό την έννοια της συμμετοχής τους σε έναν ευρύτερο κύκλο διανοούμενων που συνδέονταν με τις βασικές φυσιογνωμίες του Διαφωτισμού. Ο Φράνκλιν επισκέφθηκε επανειλημμένα την Ευρώπη και συνέβαλε ενεργά στις επιστημονικές και πολιτικές συζητήσεις εκεί, και έφερε τις νεότερες ιδέες πίσω στη Φιλαδέλφεια. Ο Τζέφερσον ακολούθησε από κοντά τις ευρωπαϊκές ιδέες και αργότερα ενσωμάτωσε μερικά από τα ιδανικά του Διαφωτισμού στη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας. O Μάντισον ενσωμάτωσε αυτές τις ιδέες στο σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών κατά τη διαμόρφωσή του το 1787. Το Σύνταγμα διατήρησε στη μνήμη αρκετές από τις αρχές του Διαφωτισμού, δηλαδή την ισότητα, την ανεξιθρησκία, την χειραφέτηση, την ιδέα της οικουμενικότητας της ανθρώπινης φύσης, την ελευθερία της σκέψης.[1]

Η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας αποτελείται από πέντε ενότητες, μια εισαγωγή, ένα προοίμιο, ένα σώμα (χωρισμένο σε δύο τμήματα) και ένα συμπέρασμα. Σε γενικές γραμμές, στην εισαγωγή τονίζεται ότι η διεκδίκηση της ανεξαρτησίας από τη Βρετανία είχε γίνει "απαραίτητη" για τις αποικίες ενώ το σώμα της διακήρυξης περιγράφει έναν κατάλογο παράπονων εναντίον του βρετανικού στέμματος. Το προοίμιο περιλαμβάνει το πιο διάσημο απόσπασμά της  διακήρυξης: «Δεχόμαστε τις εξής αλήθειες ως αυταπόδεικτες, πως όλοι οι άνθρωποι δημιουργούνται ίσοι, και προικίζονται από τον Δημιουργό τους με συγκεκριμένα απαραβίαστα Δικαιώματα, μεταξύ των οποίων είναι το δικαίωμα στη Ζωή, το δικαίωμα στην Ελευθερία, και το δικαίωμα στην επιδίωξη της Ευτυχίας. Πως για να εξασφαλιστούν αυτά τα δικαιώματα, ιδρύονται Κυβερνήσεις μεταξύ των Ανθρώπων, αντλώντας την δίκαια εξουσία τους από την συναίνεση των κυβερνώμενων. Πως όποτε μια Μορφή Κυβέρνησης γίνεται καταστροφική για τους σκοπούς αυτούς, είναι Δικαίωμα του Λαού να την αλλάξει ή να την καταργήσει, και να εγκαταστήσει νέα Κυβέρνηση θέτοντας τα θεμέλιά της σε τέτοιες αρχές και οργανώνοντας τις εξουσίες της σε τέτοια μορφή, ώστε να φανεί πιθανότερο να επιφέρει την Ασφάλεια και την Ευτυχία του».

Το 1781,οι αποικίες συγκρότησαν  την συνομοσπονδία πολιτειών με την σύνταξη και ψήφιση το πρώτο  σύνταγμα («Τα Άρθρα της Συνομοσπονδίας»). Αυτό έδωσε όλες τις εξουσίες στις πολιτείες και λίγες στην κεντρική κυβέρνηση. Η συνομοσπονδία δεν είχε πρόεδρο. Το άρθρο 3 περιγράφει τη συνομοσπονδία ως «σταθερό σύνδεσμο φιλίας» των πολιτειών «για την κοινή άμυνά τους, την ασφάλεια των ελευθεριών τους και την αμοιβαία και γενική ευημερία τους.» Αυτή θα είχε ένα νομοθετικό σώμα ως κεντρικό θεσμό της κυβέρνησης. Κάθε πολιτεία είχε μία ψήφο και οι αντιπρόσωποι εκλέγονταν από τις πολιτειακές  βουλές. Κάθε πολιτεία διατηρούσε την κυριαρχία, την ελευθερία και την ανεξαρτησία της. Το νέο Κογκρέσο δεν θα μπορούσε να επιβάλει φόρους ούτε θα μπορούσε να ρυθμίσει το εμπόριο. Τα έσοδά του θα προέρχονταν από τις πολιτείες με την καθεμιά να συνεισφέρει ανάλογα με την αξία της ιδιόκτητης γης εντός των συνόρων της. Η κατάσταση, όμως, χειροτέρεψε λόγω του πολέμου της ανεξαρτησίας που τελείωσε με την υπογραφή της συνθήκης του Παρισιού στις 3 Σεπτέμβριου 1783, με την οποία η Βρετανία αναγνώρισε τις ΗΠΑ άνευ όρων. Πολλοί αγωνιστές εξεγέρθηκαν επειδή οι περιουσίες τους κατασχεθήκαν από τις αρχές λόγω χρεών. Η καταστολή των εξεγερμένων ήταν βίαιή και αιματηρή[2]  και τέθηκε θέμα ενιαίας ομοσπονδιακής κυβέρνησης με περισσότερες εξουσίες.  
 Η εθνοσυνέλευση ψήφισε το σχέδιο συντάγματος στις 17 Σεπτέμβριου 1787.  Δύο γραμμές συγκρουστήκαν. Από τη μια  πλευρά οι Φεντεραλιστές που ήταν οπαδοί της κεντρικής εξουσίας κι από την άλλη πλευρά οι Ρεπουμπλικάνοι που φοβούνταν την ισχυρή κυβέρνηση και απαιτούσαν την ενσωμάτωση του Bill of Rights [3]. 

Το Σύνταγμα, αρχικά αποτελούμενο από επτά άρθρα, οριοθετεί το εθνικό πλαίσιο διακυβέρνησης. Τα πρώτα τρία άρθρα της ενσαρκώνουν το δόγμα του διαχωρισμού των εξουσιών, σύμφωνα με το οποίο η ομοσπονδιακή κυβέρνηση χωρίζεται σε τρεις κλάδους: το νομοθετικό, αποτελούμενο από το δυο βουλές (άρθρο 1), το εκτελεστικό όργανο, αποτελούμενο από τον Πρόεδρο (άρθρο 2) και το δικαστικό, που αποτελείται από το Ανώτατο Δικαστήριο και άλλα ομοσπονδιακά δικαστήρια (άρθρο 3). Τα άρθρα 4, 5 και 6 ενσωματώνουν τις ιδέες του φεντεραλισμού, περιγράφοντας τα δικαιώματα και τις ευθύνες των κυβερνήσεων των πολιτειών, τις πολιτείες σε σχέση με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και την κοινή διαδικασία συνταγματικής αναθεώρησης. Το άρθρο 7 θεσπίζει τη διαδικασία που χρησιμοποιείται από τα δεκατρία κράτη για την επικύρωσή του. Από τότε που τέθηκε σε ισχύ το Σύνταγμα το 1789, τροποποιήθηκε 27 φορές, συμπεριλαμβανομένης και μιας τροπολογίας για την κατάργηση μιας προηγούμενης, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες της χώρας που έχει αλλάξει από τον 18ο αιώνα. Το Σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών προβλέπει δύο μεθόδους για την υποβολή τροπολογιών.  Με την πρώτη το Κογκρέσο μπορεί να ψηφίσει ένα νομοσχέδιο που περιέχει μια προτεινόμενη τροπολογία με ψήφο δύο τρίτων σε κάθε σώμα. Με τη δεύτερη  μια συνταγματική  συνέλευση μπορεί να συγκληθεί με την ψήφο των δύο τρίτων των νομοθετικών σωμάτων. Και στις δύο περιπτώσεις, οι τροποποιήσεις στο Σύνταγμα των ΗΠΑ ισχύουν μόνο αφού επικυρωθούν από τα 3/4 των πολιτειών. Τελικά χρησιμοποιήθηκε η πρώτη μέθοδος. Σε γενικές γραμμές, οι δέκα πρώτες τροποποιήσεις, γνωστές συλλογικά ως Bill of Rights, προσφέρουν συγκεκριμένες προστασίες της ατομικής ελευθερίας και δικαιοσύνης και περιορίζουν τις εξουσίες της κυβέρνησης.
Τροπολογία 1 – Ανεξιθρησκεία, Ελευθερία του τύπου και της έκφρασης (1791). Το Κογκρέσο δεν θα εγκρίνει νόμο που θα υποστηρίζει την εγκαθίδρυση θρησκείας ή που θα απαγορεύει την ελεύθερη θρησκευτική λατρεία ή που θα περιορίζει την ελευθερία του λόγου ή του τύπου ή το δικαίωμα του λαού να συνέρχεται ειρηνικά και να αιτείται στην Κυβέρνηση σχετικά με την ικανοποίηση παραπόνων του.
Τροπολογία 2 – Δικαίωμα οπλοκατοχής (1791). Μια καλά εποπτευόμενη πολιτοφυλακή, απαραίτητη για την ασφάλεια ενός ελεύθερου κράτους και το δικαίωμα του λαού να διατηρεί και να φέρει όπλα, δεν θα εμποδισθεί.
Τροπολογία 3 – Στέγαση στρατιωτών (1791). Κανένας στρατιώτης, σε καιρό ειρήνης, δεν θα διαμείνει σε κανένα σπίτι, χωρίς την συγκατάθεση του ιδιοκτήτη, ούτε και σε περίοδο πολέμου, παρά με τρόπο που θα καθορισθεί δια νόμου.
Τροπολογία 4 – Έρευνα και κατάσχεση (1791). Το δικαίωμα των πολιτών στην ατομική ασφάλεια, στην ασφάλεια των οικιών τους, των εγγράφων τους και των αντικειμένων τους έναντι παράλογων ερευνών και κατασχέσεων, δεν θα παραβιαστεί και δεν θα εκδοθούν Εντάλματα, εκτός λόγω σοβαρής αιτίας, συνοδευόμενα από Όρκο [ένορκη καταγγελία] ή επιβεβαίωση [αποδείξεις], και ειδική περιγραφή του τόπου που θα ερευνηθεί και των ατόμων ή των αντικειμένων που θα συλληφθούν.
Τροπολογία 5 – Δίκη και Τιμωρία (1791). Κανένας άνθρωπος δεν θα κατηγορηθεί για έγκλημα αφαίρεσης ζωής ή άλλο σοβαρό έγκλημα εάν δεν του απαγγελθούν κατηγορίες από Σώμα Ενόρκων, εκτός από περιπτώσεις που προκύπτουν κατά την υπηρεσία σε στρατό ξηράς ή στο ναυτικό ή στην πολιτοφυλακή, σε καιρό πολέμου ή δημόσιου κινδύνου, ούτε θα απαγγελθούν κατηγορίες σε κανέναν για το ίδιο έγκλημα δύο φορές, ούτε θα υποχρεωθεί κανένας να καταθέσει εναντίον του εαυτού του σε υπόθεση για κακούργημα, ούτε θα αφαιρεθεί σε κανένα η ζωή, η ελευθερία ή η περιουσία χωρίς αρμόζουσα δικαστική διαδικασία, ούτε θα αφαιρεθεί περιουσία για δημόσια χρήση χωρίς δίκαιη αποζημίωση.
Τροπολογία 6 – Δικαίωμα σε Γρήγορη Δίκη, Εξέταση Μαρτύρων (1791). Σε όλες τις δίκες για κακουργηματικές πράξεις, ο κατηγορούμενος θα απολαμβάνει του δικαιώματος γρήγορης και δημόσιας δίκης, από αμερόληπτους Ενόρκους της Πολιτείας και της περιοχής όπου θα έχει τελεστεί το έγκλημα, η περιοχή δε θα έχει καθορισθεί εκ των προτέρων δια νόμου, και [ο κατηγορούμενος] θα έχει ενημερωθεί εκ των προτέρων για την φύση και τα αίτια της κατηγορίας, και θα παρευρίσκεται στην εξέταση των μαρτύρων εναντίον του, θα μπορεί να υποχρεώνει μάρτυρες να καταθέτουν υπέρ του, και θα έχει την βοήθεια συμβούλων [δικηγόρων] για την άμυνα του.
Τροπολογία 7 – Δίκη με Ενόρκους σε Αστικές Υποθέσεις (1791). Σε αστικές αγωγές, όπου η αξία της διεκδίκησης υπερβαίνει τα είκοσι δολάρια, διατηρείται το δικαίωμα της δίκης με ενόρκους και κανένα στοιχείο που δικάσθηκε από ενόρκους δεν θα επανεξετάζεται από οποιοδήποτε δικαστήριο των Ηνωμένων Πολιτειών εκτός μέσω των κανόνων του Κοινού Δικαίου.
Τροπολογία 8 – Βάναυση και Ασυνήθιστη Τιμωρία (1791). Δεν θα απαιτείται υπερβολική εγγύηση [για αποφυγή προφυλάκισης], ούτε θα επιβάλλονται υπερβολικά πρόστιμα, ούτε θα επιβάλλονται βάναυσες και ασυνήθιστες τιμωρίες.
Τροπολογία 9 – Δημιουργία του Συντάγματος (1791). Η περιγραφή στο Σύνταγμα ορισμένων δικαιωμάτων δεν θα θεωρείται ότι αποκλείει ή υποβιβάζει άλλα [δικαιώματα] που ανήκουν στον λαό.
Τροπολογία 10 – Εξουσίες των Πολιτειών και του Λαού (1791). Οι εξουσίες που δεν αποδίδονται στις Ηνωμένες Πολιτείες από το Σύνταγμα, ούτε απαγορεύονται [από το Σύνταγμα] προς τις Πολιτείες, διατηρούνται από τις Πολιτείες ή από τον λαό.
 Η πλειοψηφία των δεκαεπτά μεταγενέστερων τροπολογιών επεκτείνει την προστασία των πολιτικών δικαιωμάτων. Άλλοι αντιμετωπίζουν ζητήματα που σχετίζονται με την ομοσπονδιακή εξουσία ή τροποποιούν διαδικασίες και διαδικασίες της κυβέρνησης.



[1] Για τη σύγκριση του Αμερικανικού συντάγματος με το σύνταγμα της Γαλλικής επανάστασης βλ. Τσακίρης Θανάσης (2019)  «Η διείσδυση των ιδεών του Διαφωτισμού στη Διακήρυξη. Τα ριζοσπαστικά στοιχεία του (μη αναθεωρητέου?) Συντάγματος των ΗΠΑ (1787) που ισχύει μέχρι σήμερα. Συγκρίσεις/συγγένειες με τη Γαλλική Επανάσταση», Hot.Doc History  https://www.documentonews.gr/article/amerikanikh-epanastash-h-diakhryxh-ths-anexarthsias-kai-oi-pateres-toy-ethnoys-sto-hot-doc-history-ektaktws-to-sabbato-me-to-documento
[2]   Howard Zinn (2009). Ιστορία του λαού των Ηνωμένων Πολιτείων, Αθήνα: Εκδ. Αιώρα.
[3] Θάνος Βερέμης (2010) ΗΠΑ: Από το 1776 έως σήμερα, Αθήνα: Εκδ. Ι. Σιδέρης.

Παραδείγματα "πολιτικής ανυπακοής"



Τα τελευταία χρόνια η περίπτωση της Ελλάδας προσφέρει πολλά παραδείγματα "πολιτικής ανυπακοής", η οποία είναι σε μεγάλο βαθμό συνάρτηση των "δομών των πολιτικών ευκαιριών". Αυτή θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η περίπτωση της Ελλάδας όπου το σύστημα ανέχεται και αντιμετωπίζει τα αιτήματα για μισθούς και συντάξεις, αλλά συστηματικά αγνοεί τα αιτήματα για  ποιότητα ζωής, εκτός από τις περιόδους των εκλογών, όταν οι υπάρχουσες κυβερνήσεις και τα πολιτικά κόμματα προσπαθούσαν να παρουσιάσουν ελκυστικά κυβερνητικά πρόγραμμα.[1] Από το 1974 όταν η κοινοβουλευτική δημοκρατία αποκαταστάθηκε στην Ελλάδα μετά την κατάρρευση της επταετούς δικτατορίας των συνταγματαρχών, τα πολιτικά κόμματα κάλυψαν σχεδόν ολόκληρο το πεδίο της κοινωνίας των πολιτών με μερικές εξαιρέσεις, όπως τα βιομηχανικά εργοστασιακά σωματεία, κάποιους συλλόγους του τραπεζικού κλάδου καθώς και τις επιχειρηματικές ενώσεις. Πολλές κοινωνικές κινητοποιήσεις κυριαρχούνταν από τα πολιτικά κόμματα εκτός από τα μαθητικά, φοιτητικά και οικολογικά  που προκύπτανε ξαφνικά.[2]

Μετά τις εθνικές εκλογές του Οκτωβρίου 1981 και την αρχή της περιόδου της σοσιαλιστικής διακυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ το δικομματικό σύστημα έχει σταθεροποιηθεί. [3]Από τότε τα δύο κυβερνητικά κόμματα έχουν κυριαρχήσει σε μεγάλο βαθμό στα συνδικάτα και τις βασικές κοινωνικές ενώσεις. Μόνο στις αρχές του 21ου αιώνα οι δομές πολιτικών ευκαιριών για τα συνδικάτα και τα άλλα κοινωνικά κινήματα ανοίξανε και πάλι ώστε να μπορέσουν να διεκδικήσουν υψηλότερες βαθμούς αυτονομίας και ανεξαρτησίας από την πολιτική κυριαρχία του κόμματος. Αυτό εν μέρει αποδίδεται στις διαμάχες και ενδοκομματικές συγκρούσεις στη διάρκεια  της διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ μεταξύ «εκσυγχρονιστών» που κυριαρχούσαν στην κυβέρνηση και «παραδοσιακών» που προσπαθούσαν να κρατήσουν το κόμμα υπό τον έλεγχό τους και επέκριναν την κυβέρνηση ότι επιχείρησε να υπονομεύσει το Ελληνικό Κράτος Πρόνοιας .

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η δεξιά αντιπολίτευση (Νέα Δημοκρατία) υιοθέτησε το σύνθημα της «Επανίδρυσης του Κράτους», προκειμένου να κερδίσει την εκλογική υποστήριξη της μεσαίας τάξης στις περιφέρειες του ΠΑΣΟΚ. Όταν η ΝΔ ήρθε στην κυβέρνηση, εφάρμοσε μια σειρά μεταρρυθμίσεων και συνέχισε την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων των επιχειρήσεων του δημόσιου τομέα και της δημόσια εκπαίδευσης, επιχειρώντας να νομιμοποιήσει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια μέσω της τροποποίησης του άρθρου 16 του Συντάγματος.  Όλες αυτές οι «μεταρρυθμίσεις» αντιμετωπίσανε  έντονη αντίσταση όχι μόνο από το ΠΑΣΟΚ και τα αριστερά κόμματα, αλλά και μέσα από τις παρατάξεις του κόμματος στις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Τέλος, τον Δεκέμβριο του 2008, αμέσως μετά τη δολοφονία του 15χρονου μαθητή Λυκείου Αλέξη Γρηγορόπουλου από ένα μέλος των Ειδικών Φρουρών της Αστυνομίας, ξέσπασε εξέγερση ενάντια στην αυξανόμενη επιθετικότητα των κατασταλτικών μηχανισμών του κράτους.[4] Στην εξέγερση οι μαθητες λυκείων, οι  φοιτητές και οι νέοι επισφαλώς εργαζόμενοι έπαιξαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη μαζική πολιτική ανυπακοή μέσω διαδηλώσεων, καταλήψεων σχολείων και δημοσίων κτιρίων και ταραχών. Κατά τη διάρκεια της εξέγερσης, εκατοντάδες μέλη των νέων και παλιότερων συνδικαλιστικών οργανώσεων «επισφαλώς απασχολούμενων», όπως των εργαζομένων σε υπηρεσίες κούριερ, σε τηλεφωνικά κέντρα χρησιμοποίησαν τη στρατηγική «πολιτικής ανυπακοής» όχι μόνο ενάντια στην κυβερνητική πολιτική αλλά και ενάντια της «συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας» που, κατά τη γνώμη τους, λόγω της δέσμευσής της στον «κοινωνικό διάλογο» είχαν ενσωματώσει το εργατικό κίνημα στην πολιτική και οικονομική τάξη πραγμάτων και δεν εκπροσωπούσε πλέον την εργατική τάξη.[5] Επιπλέον, οι πολίτες διαμαρτύρονται για τα δύο μεγάλα κόμματα εξουσίας λόγω των οικονομικών σκανδάλων που αφορούν τμήμα του πολιτικού προσωπικού τους, καθώς και για σημαντικά μέλη της οικονομικής και επιχειρηματικής ελίτ (π.χ. Siemens, οι συναλλαγές επί των ακινήτων μεταξύ της Εκκλησίας και του κράτους-«σκάνδαλο Βατοπεδίου»). Στη συνέχεια, η δομή των πολιτικών ευκαιριών ανοίγει. Το πολιτικό σύστημα εισέρχεται σε μια περίοδο έντονης κρίσης και οι πολιτικές ελίτ υφίστανται διάσπαση καθώς αναδύονται νέες πολιτικές ομάδες, ειδικά μετά τις πρόωρες εκλογές.


Θανάσης Τσακίρης



[1] For the case of environmental issues, ecological movement  and the party system in Greece, see Tsakiris Thanassis (1997) “Otan he alalos anoixis apokta fonin: To ekologiko kinima stin Ellada kai he epidrasi tou sta politika kommata” (“When the silent spring gets a voice: the ecological movement in Greece and its influence on political parties”). Master thesis at the Political Science and Public Administration Department of the National and Kapodistrian University of Athens.
[2] e.g. 1978-1980 occupations of universities against Law No. 815/1978 and the demonstrations against the construction of nuclear energy production plants during the same period

[3] For a recent discussion on the Greek party system from a view that attributes to “bureaucratic clientelism” and “partitocrazia” the main cause of the Greek political system crisis see Lyrintzis Christos (2011) “Greek politics in the era of economic crisis: reassessing causes and effects”  GreeSE Paper No 45 Hellenic Observatory Papers on Greece and Southeast Europe. www2.lse.ac.uk/europeanInstitute/research/.../pdf/GreeSE/GreeSE01.pdf

[4] Douzinas Costas (2009) “What we can learn from the Greek riots”, The Guardian, 9/1/2009.  Available at http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/jan/09/greece-riots#start-of-comments

[5] Tsakiris Athanasios  (2010) “The Greek December 2008 Uprising and the Role of the New Trade Unions” 15th Alternative Futures and Popular Protest Conference, Manchester Metropolitan University, 29-31 March

ΗΠΑ: ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΜΑΤΣ


ΗΠΑ: ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΜΑΤΣ



Οι προεδρικές εκλογές των Ηνωμένων Πολιτειών για το 2020 έχουν προγραμματιστεί  να διεξαχθούν την Τρίτη 3 Νοεμβρίου. Θα είναι οι 59ες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. Οι ψηφοφόροι θα επιλέξουν προεδρικούς εκλέκτορες οι οποίοι με τη σειρά τους στις 14 Δεκεμβρίου 2020 είτε θα εκλέξουν νέο πρόεδρο και αντιπρόεδρο είτε θα επανεκλέξουν τους  κατόχους των αξιωμάτων αυτών.  Ο κύκλος των προκριματικών προεδρικών εκλογών και των συνελεύσεων προεδρικών εκλογών διεξαχθεί κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020. Αυτή η διαδικασία είναι μια έμμεση εκλογή. Οι ψηφοφόροι ψηφίζουν ψηφοδέλτια και επιλέγουν μια ομάδα αντιπροσώπων στο συνέδριο  που με τη σειρά τους εκλέγουν τον υποψήφιο του κόμματός του (και τον υποψήφιο αντιπρόεδρό του).

Ο Donald Trump, ο 45ος εν ενεργεία πρόεδρος, ξεκίνησε εκστρατεία επανεκλογής στο θώκο με τη διαδικασία  των προκριματικών του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Αρκετές οργανώσεις του κόμματος σε επίπεδο πολιτείας έχουν ακυρώσει τις προκριματικές τους   σε ένδειξη υποστήριξης για την υποψηφιότητα του Trump.
29 υποψήφιοι ξεκίνησαν εκστρατείες για το προεδρικό χρίσμα του κόμματος των Δημοκρατικών. Αυτές έγιναν το μεγαλύτερο πεδίο μάχης υποψηφίων για οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα στην περίοδο μετά τη μεταρρύθμιση της αμερικανικής εκλογικής πολιτικής.[1]
 Ο νικητής των προεδρικών εκλογών του 2020 πρόκειται να αναλάβει τα καθήκοντά του στις  20 Ιανουαρίου 2021.

Θανάσης Τσακίρης


[1] Η επιτροπή McGovern-Fraser, γνωστή ως Επιτροπή για τη Δομή των Κόμματος και την Επιλογή των  Εκπροσώπων, δημιουργήθηκε από τη Δημοκρατική Εθνική Επιτροπή (DNC) ως απάντηση στην εξέγερση κατά τo Εθνικό Δημοκρατικό Συνέδριο το 1968. Αποτελείτο από 28 μέλη, τα οποία επέλεξε ο πρόεδρος της DNC, Γερουσιαστής Φρεντ Ρ. Χάρις, το 1969 για να αλλάξει τους κανόνες του Δημοκρατικού Κόμματος σχετικά με την επιλογή των εκπροσώπων του Συνεδρίου.

Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης-ΤΕΤΑΡΤΗ 7/14/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)

 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)                                                                    του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡ...